Finland køyrer alle i same klasse:
http://www.klassekampen.no/59004/article/item/null
Det er likevel vanskeleg å finne ut kor mykje tidsressurs det går pr elev i det som kan trålast fram på internett. Eg veit at finnane brukar lite data, og held seg til det vi gjerne kallar tradisjonell undervisning. Noko som kan vere gunstig i samband med PISA. Så lurar eg på kor lange skuledagar finske ungar har, kor langt skuleåret er, kor mange år går dei på skule osb.
Det kan vere mange grunnar til PISA-resultata. Eit interessant føredrag Christian Beck hadde i studentersamfunnet for nokre år sidan: (
http://folk.uio.no/cbeck/Foredsrag studentersanfunnet UiO 14 april08.htm):
Her står det mellom anna:
"Mange kjente pedagoger, f eks J. Dewey, har prøvd å få den praktiske kunnskapen inn i den offentlige skolen, som en demokratisering av skolen og for å gjøre skolen mer tilpasset arbeiderklasseverdier og interesser og tilpasset det samfunnsmessige nødvendige arbeid. Dette har aldri lykkes. Antagelig fordi det praktiske arbeidets karakter er uforenelig med skoleinstitusjonens egenart og dens masseutdanningen, men også fordi den utdannete middelklasse ikke vil løsne sitt maktgrep om den offentlige skole.
Hvorfor skårer Finland så mye bedre enn f. eks Norge på pisa-testene? Gode resultater på pisatester, økonomiens avhengighet av utdanning og vektlegging på analytisk kunnskap er sammenfallende kjennetegn for skolen i Finland. Landet opplevde alvorlig økonomisk krise både etter 2. verdenskrig og da Sovjetunionen ble oppløst i 1989. Finland vært nødt til å satse på kunnskap for å få økonomisk utvikling.
I Norge har vi hatt en helt annen utvikling. Norsk skole er ikke, som i Finland, satt med ryggen mot veggen for å sikre samfunnets økonomi. Likevel har vi mye skole og et høyt utdanningsnivå. Oljen kan ha skapt grobunn for skole og utdanning mer uavhengig av samfunnsøkonomien. Dette gir to hypoteser om dårlige norske pisaresultater:
a) Bekvemmelighets hypotesen. Vi tar høyt BNP som en selvfølge, oljen har gjort oss rike. Det er stor etterspørsel etter arbeidskraft, man trenger ikke mye utdanning for å få arbeid. Elevenes utdanningsmotivasjon blir dårligere.
b) Ny kunnskaps hypotesen. Det er blitt mer plass til et nytt subjektivt og humanistisk kunnskapssyn, preget av danning og sosiokulturelle dialoger. Dagens norske skole legger derfor vekt på fortolkende kunnskap, både analytisk og praktisk kunnskap er satt til side. På pisatestene dominerer imidlertid den analytiske kunnskapen, derfor gjør norske elever det her dårlig."
Eg finn også svar på nokre av dei problemstillingane eg har lurt på i same føredrag:
"Finland, som er blitt den store rollemodellen når det gjelder skole, bruker mindre av brottnasjonal produktet på skole, har færre undervisningstimer og har senere skolestart (7 år) enn Norge og kun halvparten av barna vært i barnehage før skolestart. Finske barn oppnår likevel bedre Pisa test resultater.
En fersk undersøkelse om moderat økning i undervisningstid i dansk heldagsskole viser at dette ikke gir bedre læringsresultater. - Jfr. utvidelsen med 1,25 timer på 1 4 trinn i norsk grunnskole.
Konklusjonen her må være at å gi mer undervisningstid innenfor en ramme av lang skoledag, (f eks kl 8 17) ikke gir noen positiv læringseffekt."
Kanskje heller ikkje når det gjeld "reformen" då 6-åringane tok til i skulen, og vi fekk 10-årig grunnskule? Utvidinga av oppbevaringstilbodet frå dei opprinnelege 15 timane undervisning på barnetrinnet til snart det doble, kan det vel også stillast spørsmål om...