Norge er jo i en særstilling med sin straffefritak ved utilregnelighet. Det er gode argumenter for at en skal måtte dømmes for sine gjerninger selv om man er syk når en utfører dem. Og, synes jeg, kanskje enda bedre argument for å beholde ordningen.
Det er helt tydelig i denne saken at ordningen ikke er god nok. Både psykiatri og juss er i stor grad bygget på skjønn. Da kan utfallet bli for tilfeldig i kompliserte saker som denne.
Psykiatriske utredninger kan på et vis sammenliknes med litteraturvitenskap eller kunsthistorie, det er nesten uuttømmelige tolkninger som man kan komme med til de samme verkene, alt etter hvem som utreder eller tolker, og hva de ser etter. Hvem som sitter med fasiten kan ingen si, kun at hver tolkning kan være mer eller mindre korrekt utfra kriteriene man legger til grunn.
Derfor er den første rapporten riktig i sin diagnose av ABB som paranoid schizofren. Og den andre rapporten kan være like korrekt, fordi de har sett etter andre feneomen. Det er jo kommet kritikk til den siste rapporten om at ABB har lest den første og har kunnet tilpasse sin svar, og at det har vært et massivt press på de sakkyndige for å komme til en annen konklusjon enn den første; en som gjorde ABB tilregnelig.
Vi som lekfolk, for det er vi alle som ikke har undersøkt han personlig, skjønner at noe er helt urimelig. Jeg vet at to ulike rapporter kan komme til to ulike konklusjoner. Jeg har selv vært nr to av tre sakkyndige i en sak, der vi kom til hver vår konklusjon. Og de var ikke udugelige de to andre sakkyndige heller.
Jeg vil bare føye til at psykiske lidelser ikke skyldes ekstreme politiske eller religiøse aktiviteter. Det er ingen holdepunkt for å hevde noe slikt. Årsaksforholdene er mest sannsynlig motsatt; det er psykiske plager som er årsaken til ytterliggående handlinger. Årsakene til psykiske plager, er som kjent ikke fullstendig kartlagt pr i dag, men det er allmenn enighet i fagmiljøene om at de skyldes sammenfall av en serie med uheldige faktorer der arv og miljø, spesielt tidlige oppveksterfaringer, spiller avgjørende rolle.
Det vil komme en debatt etter dette, eller den er jo alt i gang. Hvilke endringer den vil føre til, vet jeg ærlig talt ikke. Det er mange krefter og ulike hensyn som spiller med i en endringsprosess som dette. Men helt sånn som nå, tror jeg ikke vi vil ha det i fortsettelsen.