Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Slubbert skrev:
    Hvorfor bedrev de da våpentrening?
    Gjorde de virkelig det, eller er dette bare et rykte? I min noe meir radikale ungdom, deltok jeg på en Rød Ungdom- sommerleir. Vi ble overvåket av sivilkledd politi, og en ukjent person som dekket til ansiktet når vi forsøkte å ta bilder av vedkommende. Vi brukte dekknavn, men jeg var aldri borti våpentrening, eller noen form for miltiærliknende disipliner, kampsport eller denslags.

Jeg klarer heller ikke å se for meg Pål Steigan, Sigurd Allern, Hilde Haugsgjerd eller Tron Øgrim med våpen i hånd - men det er mulig at jeg undervurderer disse personene?

Jeg kan tilføye at jeg nok ble vurdert som litt på sidelinja, fordi jeg hadde ( og har fortsatt ) oppfatninger om at Mao, Stalin og Pol Pot var despoter og ledet regimer som bedrev forfølgelser og massedrap på egen befolkning, og som på ingen måte fortjente noen opphøyelse som marxist-leninistiske store ledere. Men dette blir noe O.T. i forhold til massemorderen ABB og hans "verdensbilde". Jeg ser klare paralleller med mye av det ABB sa i retten i dag, og nazistenes måter å beskrive jøder, slavere og andre såkalte undermennesker på. Jeg merker meg også at ABB ikke er villig til å se på de myrdede som mennesker, men mer som brikker i sitt eget spill. Et nødvendig offer for å oppnå oppmerksomhet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.925
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    dag1234 skrev:
    Alle terroranslag i Norge har kommet fra ytterste høyre. Det har ikke vært noen fra venstresiden.
    Med tanke på at det totale antallet er ett, så er vel ikke dette spesielt megetsigende.
    I 1977 ble Oktober bokhandelen i Tromsø sprengt av en høyreekstremist. Petter Kristian Kyvik kastet i 1979 en bombe mot Faglig 1. mai fronts 1. mai-tog i Oslo. Nazister har ved to anledninger bombet Blitzhuset og forårsaket tildels store materielle skader og ved flere tilfeller fysisk angrepet mer eller mindre prominente antirasister og venstreaktivister. 14. juni 1985 ble Ahmaddyya-muslimenes Nor-moské på Frogner i Oslo sprengt med dynamitt. En kvinne på 38 år fikk sjokk- og røykskader under terrorattentatet, som ble utført av Nasjonalt Folkeparti. Ellers har vi mange eksempler på rasemotivert vold. Golia, og drapet på Benjamin, som et eksempel.

Så en brannfakkel: Forskjellen da og nå, er at vi da ikke hadde et stort parti som målbar fremmedfiendtlige holdninger. Det har vi i fult monn nå, noe Breivik gjorde til et stort poeng i dag. Da særlig hvor ille dette stakkars partiet har blitt behandlet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har tatt det opp før, men:

Det er alt, alt for lettvint å bruke disse tallene som 'bevis' for at terrorisme i Norge utelukkende er et høyreekstremt fenomen. Nå er faktisk tre 'muslimer' dømt for planlegging og forberedelser. At det så langt bare er høyreekstreme som har klart å gjennomføre beviser ingen ting, verken om intensjoner eller fremtidig risiko.

Dessuten blir de totale tallene her så små at man ikke kan trekke noen fornuftige slutninger fra dem. Hvis man utvider tallmaterialet til å omhandle hele Europa (gjerne ekskluderer lokale konflikter og organisasjoner som IRA m.fl.) vil bildet se temmelig annerledes annerledes ut. Da vil RAF dukke opp, sammen med bl.a. London- og Madridbombene bli en del av grunnlaget for analysen.

Et slikt tallmateriale vil utvilsomt være mer sannferdig og relevant enn den lokale norske håndfull av episoder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Breivik er ingen ideolog, og jeg kan ikke forstå hvorfor folk har slikt et inderlig ønske om å gjøre ham til det. Han er en forvirret morder, og hans begrunnelse for myrderiene er totalt uinteressante, og det er fullstendig åndssvakt å slippe ham til i media på den måten som søppelpressen nå konkurrer i å gjøre.

Mannen bør behandles som en forvirret morder, dømmes og stues bort.

Nå gjør man ham til en verdenskjendis og inviterer samtidig alle andre som vil ha samme status til å følge hans eksempel.

Jeg frykter at mange flere mennesker vil dø som følge av dette hodeløse triumftoget man har innvilget mannen. :-\

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Zombi: Det venstre-radikal terrorisme i Norge som jeg svarte på. Det er ikke noen kjente anslag etter krigen fra den kanten.

Jeg var også aktiv noen år i Rød Ungdom i min oppvekst. Det var noe uorganisert skyting med hagle i skogen en ettermiddag i 1978 inne i Storfjorden, ut over det var det ingen våpentrening som jeg vet om.

Den hagla ble faktisk beslaglagt av politiet, sammen med hjembrenningsutstyr, et par år seinere. Skikkelig amatører. :)

S

Slubbert

Gjest
    bjornh skrev:
    Slubbert skrev:
    dag1234 skrev:
    Alle terroranslag i Norge har kommet fra ytterste høyre. Det har ikke vært noen fra venstresiden.
    Med tanke på at det totale antallet er ett, så er vel ikke dette spesielt megetsigende.
    Den påstanden holder ikke mål, slubbert!
    Hensikten som det åpner med ja...hvis du også tar med forsøk på terrorangrep og all annen politisk eller demografisk motivert vold så blir det plutselig et ganske langt lerret å bleke. Da har vi alt fra de tre dømte og synagogeskyting til bomber mot Blitzhuset, opptøyer i Oslo og Lars Gules utenlandsferd med sprengstoff i bagasjen. Tullingene finnes i mange avskygninger.

lars_erik skrev:
    Så en brannfakkel: Forskjellen da og nå, er at vi da ikke hadde et stort parti som målbar fremmedfiendtlige holdninger. Det har vi i fult monn nå, noe Breivik gjorde til et stort poeng i dag. Da særlig hvor ille dette stakkars partiet har blitt behandlet.
    Spar på energien. Jeg har ikke FrP-sympatier og blir ikke provosert.

Innlegget er redigert av bjornh.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har ikke noe 'beef' med din beskrivelse av egne opplevelser i RU, Dag.

Jeg føler bare at jeg må ta et oppgjør med holdbareheten i denne gamle 'statistikken' om terrorisme i Norge. Den har faktisk endret seg de siste årene, og i tillegg er tallmaterialet for lite til å holdes fram som bevis for noe som helst. Den har vært brukt for mer enn den er verdt før, og vil sikkert bli det igjen.  

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg har ikke noe 'beef' med din beskrivelse av egne opplevelser i RU, Dag.

Jeg føler bare at jeg må ta et oppgjør med holdbareheten i denne gamle 'statistikken' om terrorisme i Norge. Den har faktisk endret seg de siste årene, og i tillegg er tallmaterialet for lite til å holdes fram som bevis for noe som helst. Den har vært brukt for mer enn den er verdt før, og vil sikkert bli det igjen.
    Min RU-fortid var sånn sett ikke myntet på deg, men en hilsen til WilhelmW. Det var jo ikke så lett å forstå.

Bildet har endret seg i Norge, og det er en helt annen sak.

Noe organisert vold fra venstresiden har det ikke vært. Det var streng partidisiplin og noe slikt ville ikke bli tolerert.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.849
    UHV har vært ganske så infisert av høyreekstreme. Der har de fått våpenopplæringen sin.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.372
    Torget vurderinger
    1
    Noen innlegg er fjernet slik at vi unngår munnhuggeri og uhøvisk opptreden.

bjornh, moderator

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Breivik er ingen ideolog, og jeg kan ikke forstå hvorfor folk har slikt et inderlig ønske om å gjøre ham til det. Han er en forvirret morder, og hans begrunnelse for myrderiene er totalt uinteressante, og det er fullstendig åndssvakt å slippe ham til i media på den måten som søppelpressen nå konkurrer i å gjøre.
    Du må nok holde ut noen uker til, forhåpentligvis har flere enn meg gått lei lenge før domsavsigelsen og uendeligheten med pressesaker avtatt fordi folk ikke gidder å lese dem mer. Mindre ettervirkninger vil vi nok måtte akseptere, men det er åpent om disse vil merkes mest fra vannhodete wannabe'er eller, løst sitert fra en tidligere klassekampenjournalist, en hel generasjon med AP-politikere som for evigheten vil anse seg selv som moralsk uangripelige.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja.. Det er jo kanskje et visst håp om at folk går såpass lei at de som måtte prøve seg neste gang vil få med seg at drap og terror er rimelig passé nå, og at kanskje European Song Contest er like greit hvis man vil skaffe seg oppmerksomhet og bli superkjendis. :-\

Kanskje også politiet innser sin generaltabbe i dette og legger til rette for at neste gang skyter man terrorister på stedet i stedet for å gjøre dem til verdenskjendiser og superhelter. Norge er tydeligvis ikke i stand til å håndtere slike saker og forveksler rettsaker med de Olympiske Leker.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    VilhelmW skrev:
    Slubbert skrev:
    Hvorfor bedrev de da våpentrening?
    Gjorde de virkelig det, eller er dette bare et rykte? I min noe meir radikale ungdom, deltok jeg på en Rød Ungdom- sommerleir. Vi ble overvåket av sivilkledd politi, og en ukjent person som dekket til ansiktet når vi forsøkte å ta bilder av vedkommende. Vi brukte dekknavn, men jeg var aldri borti våpentrening, eller noen form for miltiærliknende disipliner, kampsport eller denslags.

Jeg klarer heller ikke å se for meg Pål Steigan, Sigurd Allern, Hilde Haugsgjerd eller Tron Øgrim med våpen i hånd - men det er mulig at jeg undervurderer disse personene?

Jeg kan tilføye at jeg nok ble vurdert som litt på sidelinja, fordi jeg hadde ( og har fortsatt ) oppfatninger om at Mao, Stalin og Pol Pot var despoter og ledet regimer som bedrev forfølgelser og massedrap på egen befolkning, og som på ingen måte fortjente noen opphøyelse som marxist-leninistiske store ledere. Men dette blir noe O.T. i forhold til massemorderen ABB og hans "verdensbilde". Jeg ser klare paralleller med mye av det ABB sa i retten i dag, og nazistenes måter å beskrive jøder, slavere og andre såkalte undermennesker på. Jeg merker meg også at ABB ikke er villig til å se på de myrdede som mennesker, men mer som brikker i sitt eget spill. Et nødvendig offer for å oppnå oppmerksomhet.
    Hvis ingen mente det om væpna revolusjon burde de kanskje tatt avstand fra slikt i stedet? Historien har vist hvordan slike revolusjoner faktisk ble gjennomført, riktignok ikke i Norge, hvor støtten heldigvis var begrenset. Var det mye av det andre de sa som de heller ikke mente?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje også politiet innser sin generaltabbe i dette og legger til rette for at neste gang skyter man terrorister på stedet i stedet for å gjøre dem til verdenskjendiser og superhelter. Norge er tydeligvis ikke i stand til å håndtere slike saker og forveksler rettsaker med de Olympiske Leker.
    Denne mannen kunne ha blitt tatt ut fra landsiden uten problemer. Det utdannes snipere i Norge også.....hva brukes de egentlig til?

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    realist skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Denne mannen kunne ha blitt tatt ut fra landsiden uten problemer. Det utdannes snipere i Norge også.....hva brukes de egentlig til?
    realist skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    De er Kabul??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    UHV har vært ganske så infisert av høyreekstreme. Der har de fått våpenopplæringen sin.
    UHV = Unge Høyre Venstre????

Eller mener du "HVU" Heimevernets Ungdomsavdelinger? Der var man meget klar over de høyreekstreme som prøvde seg og disse ble silt ut, evt "snudd"! Fungerte bra til Hadelandsdrapene. Men der også var ideologien ganske "kvasi" så det er nok riktigere å si at det var generellt kriminelle elementer. Etter soningen hadde selvsagt ikke disse karene andre miljøer som ville ta i mot dem enn de høyreekstreme. Og der passet de selvsagt greit inn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    0
    realist skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hvor langt er det egentlig fra fastlandet over til øya?

Nå er vel de fleste langholds snipere i Norge utdannet i og tilknyttet Forsvarets spesialavdelinger.

Jeg tror det er visse restriksjoner i forhold til å benytte militært personell til skarpe politioppdrag. Jeg har forstått at man her ønsker å gjøre endringer slik at det skal bli lettere å på en lovlig måte å bruke landets militærmakt mot sivile borgere. Personlig ser jeg flere prisippielle problemer med dette!

Man har også foreslått endringer av organisatorisk art hva gjelder Sivilforsvarets tilknytning slik at disse også skal bli liggende under Forsvaret og ikke Politiet. Rent folkerettslig vil dette ha betydning for sivilforsvarets personell sin stilling i tilfelde krig. Men "smålige hensyn" kan man vel ikke ta når man skal ruste samfunnet til å stå imot terror! Uansett hva man mener og føler for Breivik så får hans ugjerninger merkbare følger for vårt samfunn!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Det er på høy tid at noen gir ABB en ny skjorte - en som er i riktigere størrelse og som ikke er kjøpt på Sparkjøp - og hvis vi skal måtte se på det slipset i ti uker; da har han virkelig klart å terrorisere oss alle. Vi kommer til å bli utryddet av hans grusomme slips og ikke minst knuten. Og hva har skjedd med mansjettene hans? Ikke er de strøket og mangler knapper gjør de og. Og hvem har lært han å sette på seg en jakke? Nei, vettu hva Justitiarius fra Vestkanten, du kler seg elendig og forsterker inntrykket av en latterlig figur. Sikker på at han ikke har pusset skoene sine heller.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det kan gjøre temmelig enkelt; plasser to helikoptere på Rena, lag en svært kort kommandolinje fra politi til overordna for spesialjegerne - og vips; ABB ville vært historie der og da, kanskje lenge før han fikk tatt så mange liv som han faktisk gjorde på Utøya.

Hvor ble spesialjegerene beordret? Jo, til regjeringskvartalet, hvor de bedrev åstedssikring i timene etter tragedien.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.849
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:

Eller mener du "HVU" Heimevernets Ungdomsavdelinger? Der var man meget klar over de høyreekstreme som prøvde seg og disse ble silt ut, evt "snudd"! Fungerte bra til Hadelandsdrapene. Men der også var ideologien ganske "kvasi" så det er nok riktigere å si at det var generellt kriminelle elementer. Etter soningen hadde selvsagt ikke disse karene andre miljøer som ville ta i mot dem enn de høyreekstreme. Og der passet de selvsagt greit inn.
    Jadda, jadda,... HVU. Fælt hvor pirkete du er. ;D
    De høyreekstreme, om enn i en litt tannlaus utgave, koser seg fremdeles i HVU.

S

Slubbert

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Det kan gjøre temmelig enkelt; plasser to helikoptere på Rena, lag en svært kort kommandolinje fra politi til overordna for spesialjegerne - og vips; ABB ville vært historie der og da, kanskje lenge før han fikk tatt så mange liv som han faktisk gjorde på Utøya.

Hvor ble spesialjegerene beordret? Jo, til regjeringskvartalet, hvor de bedrev åstedssikring i timene etter tragedien.
    Er ikke dette litt..."cowboymentalitet"?

VilhelmW skrev:
    Parelius; det er ikke aksjonen mot bin Laden som jeg karakteriserer som "cowboymentalitet", det er enkeltes holdninger her på "Forumet" sine holdninger som jeg bruker denne betegnelsen på. Når man gir uttrykk for " sånn er veden - face the reality" osv., minner det meg om bush-retorikk og ...cowboymentalitet. Skyt først, spør etterpå.
    Det er meget foruroligende om staten skal senke terskelen for å sette militærmakten inn mot egne borgere.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det er meget foruroligende om staten skal senke terskelen for å sette militærmakten inn mot egne borgere
    Syntes det foruroligende var att staten ikke hadde kompetent pesonell og utstyr til og stoppe ABB før katastrofen var ett faktum

Om det måtte være militært personell eller Politi syntes jeg er noe underordnet ,syntes faktisk det er noe rart att Politietaten ikke rekvirerte denne hjelpen,siden det var rimelig klart for Politietaten tidlig att de ikke hadde verken kvalifisert personell eller utstyr IMO

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Petterone skrev:
    Det er meget foruroligende om staten skal senke terskelen for å sette militærmakten inn mot egne borgere
    Syntes det foruroligende var att staten ikke hadde kompetent pesonell og utstyr til og stoppe ABB før katastrofen var ett faktum

Om det måtte være militært personell eller Politi syntes jeg er noe underordnet ,syntes faktisk det er noe rart att Politietaten ikke rekvirerte denne hjelpen,siden det var rimelig klart for Politietaten tidlig att de ikke hadde verken kvalifisert personell eller utstyr IMO
    Enig. Til deg, Slubbert; en slik løsning skal og bør være "i ytterste nødstilfelle" - men den bør være der. Vi har utstyret, v har personellet tilgjengelig. Det er bare å etablere en slik innsatsstyrke, siden det såkalte terror- politiet synes å være kraftig utgått på dato.

S

Slubbert

Gjest
    Providing Appropriate Tools Required (to) Intercept (and) Obstruct Terrorism.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Det er kun politiet som har myndighet til å bruke makt mot egne innbyggere, derfor måtte en slik killersquad som dere etterlyser legges under dem.

S

Slubbert

Gjest
    Sant det, dumt at militæret ikke har lov til å likvidere egne borgere i fredstid.:( Men paramilitære beskyttelsesavdelinger har jo en viss presedens, den mest kjente ble vel kalt Schutzstaffel.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Slubbert skrev:
    Sant det, dumt at militæret har jo ikke lov til å likvidere egne borgere i fredstid. Men paramilitære beskyttelsesavdelinger har jo en viss presedens, den mest kjente ble vel kalt Schutzstaffel.
    Hehe. Hadde vært noe. En egen Hird.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det er bare tankespinn fra min side, men: Vi er et lite land, med begrensede ressurser - på enkelte områder. Vi er elendig forberedte på denne og liknende typer "anslag". Sjølsagt er det politiet som eventuelt skal kalle ut en slik innsatstyrke, men jeg kan ikke se hvorfor vi ikke skal kunne lage en beredskap som inkluderer spesialstyrker fra Forsvaret.

Det er sikkerheten til norske borgere som bør settes i fokus. Eller rir man prinsipper her?

S

Slubbert

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Det er sikkerheten til norske borgere som bør settes i fokus. Eller rir man prinsipper her?
    Selvsagt er det et spørsmål om prinsipper, det som er av et fritt samfunn skal ikke hives på sjøen til fordel for den innbilte sikkerheten til en politistat. "Borgernes sikkerhet" kan brukes til å rettferdiggjøre alt fra siterte Bin Laden-raid til "pre-emptive strikes" og overvåkning i alle avskygninger, og jeg finner det absurd at du som er så kritisk til spesielt dubiøse amerikanske sikkerhetstiltak inntar et slikt standpunkt. Vold vil forekomme, det er uunngåelig, å ville redusere den rettighetsnedfelte beskyttelsen alle borgere har mot overgrep fra myndighetene på det grunnlaget forekommer meg fullstendig uaktuelt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:

Jadda, jadda,... HVU. Fælt hvor pirkete du er. ;D
    De høyreekstreme, om enn i en litt tannlaus utgave, koser seg fremdeles i HVU.
    Nei du tar nok feil min gode venn. Forsvaret er MEGET ops på dette tema og det passes på meget nøye!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    VilhelmW skrev:
    Selvsagt er det et spørsmål om prinsipper, det som er av et fritt samfunn skal ikke hives på sjøen til fordel for den innbilte sikkerheten til en politistat. "Borgernes sikkerhet" kan brukes til å rettferdiggjøre alt fra siterte Bin Laden-raid til "pre-emptive strikes" og overvåkning i alle avskygninger, og jeg finner det absurd at du som er så kritisk til spesielt dubiøse amerikanske sikkerhetstiltak inntar et slikt standpunkt. Vold vil forekomme, det er uunngåelig, å ville redusere den rettighetsnedfelte beskyttelsen alle borgere har mot overgrep fra myndighetene på det grunnlaget forekommer meg fullstendig uaktuelt.
    Meget enig med deg der, på prinsippielt grunnlag.

Et lite eksempel på hvordan det går når "klassepurken" får får mye å si:

http://www.dagbladet.no/2012/04/17/nyheter/utenriks/barnehage/21159736/

Hadde egentlig tenkt å poste denne linken i "Den Amerikanske Revolusjonstråden" men den passer her også, og viser hvor man kan ende om ingen tenker prinsippielt på mulige konsekvenser. Eller egentlig når man slutter å tenke overhodet!! ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Franskmenn finner det uforståelig at Breivik behandles med slik ærefrykt og respekt.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Fatter-ikke-at-Behring-Breivik-kan-behandles-med-respekt-6807885.html

Nordmenns underdanige og tafatte natur kommer fint til uttrykk i denne saken. Et kastrert folkeferd uten evne til annet enn å snu det annet kinn til, og kanskje skjenne litt når ingen hører på. Ute av stand til møte umenneskelighet med annet enn vennligsinn og fromme ønsker om å rehabilitere. Det norske samfunn handler i essens om å behandle hverandre som barn.

En morder med frie hender

- Forstår de hvordan dette ser ut, kringkastet til en hel verden?

http://www.aftenposten.no/meninger/En-morder-med-frie-hender-6807139.html

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    0
    Jo men Deph, vi vet hva franskmennene gjorde med sin siste "Brevik" klone! Det ble av en "pussig" anledning ingen rettsak!

Forøvrig er det imho ganske avgjørende at han behandles som enhver annen kriminell i rettssaken. Akkurat det viser at vårt rettssytem fungerer.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Ja. Vi surrer ABB fast på en kaistolpe ved fjære sjø. Så kan vi samtidig gi på båten de prinsipper vi bygger rettsstaten på og gjeninnføre blodhevn. Mot de grusomme kan vi ikke være grusomme nok, øye for øye, og vi ender alle opp som blinde.

Frankrike har jo ett og annet å slite med de og, både når det gjelder sosiale problem, integrering og en lang og heroisk historie når det kommer til drakoniske straffer. Så de bør vi absolutt lytte til i denne saken.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje vi skal gjøre som franskmennene - så sent som i 1977 skar de hodet av en dødsdømt med Guillotine ...

Hva en kultur har av skikker og seder vil alltid lage et trollspeil når man skal vurdere andres. Som Stanghelle skriver i dag, er det forstemmende hvor mange som deler Breiviks syn. Han siterer Bjørn Stærk, som skrev at han ikke fant Breiviks manifest skremmende for sitt innhold, men for hvor kjent innholdet var, for Stærk som hadde fulgt dette miljøet.

Mange får nå følelsen av at det var feil å ikke kringkaste Breivik. Man fryktet selvsagt at han skulle ha store retoriske evner og situasjonsfornemmelse. I stedet ser man en mann som er fast i sin rare forestillingsverden, og begynner å se verdien i at disse villfarelsene faktisk vises for det de er, uten omskrivningen som skjer når vi kun får teksten. Personen er klokere i tekstreferat enn i virkeligheten, og opplegget taper denne nyansen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I et land hvor man er flasket opp med sosialdemokrati er det naturligvis utenkelig å behandle en massemorder annerledes enn andre. Man kan kanskje ikke vente at folk fra andre land skjønner dette.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    I et land hvor man er flasket opp med sosialdemokrati er det naturligvis utenkelig å behandle en massemorder annerledes enn andre. Man kan kanskje ikke vente at folk fra andre land skjønner dette.
    Ja det er en grei oppsummering. Mannen behandles som et barn som har vært litt uskikkelig, men som selvsagt skal få all den oppmerksomhet og spalteplass han bare kan ønske seg for å fremme sine forstyrrede tanker. For her hos oss er det ikke så interessant hva man faktisk har gjort. Nei det alt vesentlige er hvilke tanker og følelser gjerningsmannen har, og hvorfor han har vært så slem og dum.

Regner med han blir invitert til Skavland ved første anledning.

Dette er ingen god reklame rundt i verden for sosialdemokrati som styringsform, og det er også med å undergrave tilliten til det samme her hjemme.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.065
    Torget vurderinger
    16
    Gjestemedlem skrev:
    Franskmenn finner det uforståelig at Breivik behandles med slik ærefrykt og respekt.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Fatter-ikke-at-Behring-Breivik-kan-behandles-med-respekt-6807885.html

Nordmenns underdanige og tafatte natur kommer fint til uttrykk i denne saken. Et kastrert folkeferd uten evne til annet enn å snu det annet kinn til, og kanskje skjenne litt når ingen hører på. Ute av stand til møte umenneskelighet med annet enn vennligsinn og fromme ønsker om å rehabilitere. Det norske samfunn handler i essens om å behandle hverandre som barn.

En morder med frie hender

- Forstår de hvordan dette ser ut, kringkastet til en hel verden?

http://www.aftenposten.no/meninger/En-morder-med-frie-hender-6807139.html

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nordmenns underdanige og tafatte natur kommer fint til uttrykk i denne saken.
    Det er ikke helt svart, Norge har jo i det minste innført DLD om enn ikke paramilitære likvideringsstyrker ennå.

Det norske samfunn handler i essens om å behandle hverandre som barn.
    Det har du rett i.

BT skrev:
    I et land hvor man er flasket opp med sosialdemokrati er det naturligvis utenkelig å behandle en massemorder annerledes enn andre.
    Det er jo en av de mer positive utslagene av sosialdemokratiet, at denne likhetstankegangen også skal inbefatte universelle rettigheter. For de skal være for alle.

Gjestemedlem skrev:
    Dette er ingen god reklame rundt i verden for sosialdemokrati som styringsform...
    Meh, i det store utland er det bare folk med en spesiell interesse for og/eller utdanning innen politikk som følger særlig med på denne saken, den store saueflokken vet knapt at den pågår.

...og det er også med å undergrave tilliten til det samme her hjemme.
    Det er i så fall dets liberale aspekter som ødelegger for det og det er jo de som er verdt noe. Hvis man er liberalt anlagt mener jeg. Uten disse vil det jo bli monstrøst.

Det er noen aspekter ved "forsvarstalen" til Breivik som kan fremstå som nesten profetiske når man leser denne tråden og den offentlige debatten i fora og sosiale medier. Folk kappes tilsynelatende om å gi ham rett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn