Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Dr Dong skrev:
    Er ikke lovgivningen slik at det er nok å være syk, ikke at en trenger påvise at sykdommen var årsak til handlingen?
    Det er den norske ordningen. I Sverige må sykdommen være årsak til lovbruddet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noe av det bedre som er skrevet om denne saken så langt:

Norske medier og rettsvesen er i ferd med å gjøre en drapsmaskin til den mest kjente nordmann i det tjueførste århundre. Man har forvekslet en straffesak med en sannhetskommisjon, en terapiprosess eller en rettspsykiatrisk observasjon, skriver Ole Gjems-Onstad.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2374486.ece

Vi er så snille her i landet, så gode, så fulle av kjærlighet, så klare favoritter i verdensmesterskapet i bunnløs velmenthet. Der alle andre land nok hadde vært mer kontante, er vi redde for å gjøre den minste feil. Ved ikke å sette grenser reduserer vi faren for kritikk. Vi gir stormannsgal ondskap den ytterste belønning: Landets nye megakjendis.

Det nytter ikke å stå imot de krefter som her har sluppet løs. Massemorderen er blitt en pengemaskin for løssalgsaviser, politi (overtid) og en hær av advokater. Snart kommer kassaapparatene til forfattere, forlag, teatre og filmprodusenter. Mange har felles interesser med ungdomsslakteren: Aldri glemme hans myrderier.

Norske ideologier bidrar til at morderen får en unødvendig kostbar behandling. Tidlig sa statsministeren at Norge skulle møte volden med kjærlighet. Budskapet er gjentatt av andre. Vi skal være bedre enn morderen, vise at vi ikke er brutale.

Ropet etter kjærlighet i møtet med en ond seriemorder virker som forvirrende sensur. Man har ikke lov til å ta igjen. Han skal ha tre celler og ikke utsettes for noen behandling som kunne smake av gjengjeldelse. Den ondeste skal vises respekt. Da er vi bedre enn ham. Hva slags nasjonal mindreverdsfølelse er i tvil om det? Den norske kirke, har ikke ytt noen hjelp til hvordan voksne skal møte grufull ondskap. Der møter man barnemoral og det andre kinn i stedet for veiledning til den grensesetting 22. juli og rettssaken mangler.

Politiet, som sviktet fatalt 22. juli, bruker uvirkelige ressurser på å beskytte massemorderen. Han eskorteres til rettsmøter som om han skulle være sine drømmers konge. Tusenvis forsinkes til jobb fordi kryss sperres av når morderen skal passere. Den 22. juli døde ungdom fordi politiet først skulle sikre seg selv. Nå kan de ikke bruke nok krefter for å beskytte seriemorderen. Monsteret skal ikke kastes til hundene, men hans selvforskyldte risiko har tydeligvis krav på uendelig mye mer ressursbruk enn for eksempel potensielle voldtektsofre.

Påtalemyndigheten og pressen løper nærmest etter morderen for å oppfylle hans drømmer om den status myrderiene skulle gi ham. Han skal få en uke eller mer til å forklare seg. En statsadvokat har sagt at tiltalte etter loven må få avgi en fri forklaring. Men en fri forklaring betyr ikke en ubegrenset talerett om forhold som er strafferettslig irrelevant. Dommerne skal heller ikke skrive en tredje rettspsykiatrisk rapport der sentrale fagfolk er uenige etter inngående observasjon.

Saken er uten formildende omstendigheter. Ingen meninger rettferdiggjør henrettelser av uskyldig ungdom. For Norges strengeste straff er to av de iskalde drapene tilstrekkelig.

Den påtrengende vitnelisten fra forsvaret skulle vært avskåret. Forsøket på å gjøre ondskap til politikk, er en avledning. Stein Lillevolden var prisverdig klar. Er domstolen ettergivende overfor en massemorders mediespetakkel, sier jeg nei takk, jeg stiller ikke som vitne. Den korreksen burde også andre vitner ha mot til å gi Oslo tingrett.

Mange av de pårørende vil at deres barn skal være del av straffegrunnlaget. Det er lett å forstå. Men prisen kan bli høy for de pårørende ved at saken går ut over alle grenser. I en visuell verden vil de aldri få en friplass i årene fremover. Flere har sagt at det er sensur at prosessen ikke overføres på vanlig tv. Hvor mye ønsker man at denne ondskapen skal bli et nytt nasjonalt bakteppe?

Hæren av bistandsadvokater er et ukontrollert hull i skattebetalernes midler. Ap-ledelsens dårlige samvittighet kan ha bidratt til de hundrevis med fakturerende advokater. I ettertid må reglene tas opp.

Norsk rettspsykiatri ble nok et offer for Utøya. Et velkomment resultat kan være å fjerne den ukloke regel at psykose automatisk fritar.

Paradoksalt kunne tvangsmessig behandling være mest nedverdigende for massemorderen: Du er ingen storridder, men en syk stakkar. De endeløse intervjuene og mediedekningen kunne avvises. Pasienter må vernes mot eksponering. Innsatte i fengsler har en helt annen tilgang til mikrofoner i rettighetslandet Norge.

Uansett slipper denne onde morder aldri ut. Den 22. juli har vist at statsråder fra Ap nærmest aldri behøver ta ansvar. Men selv en statsråd fra Ap ville ikke sitte mange timer hvis denne massemorderen var sluppet løs eller hadde fått permisjon.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Helt utrolig at han ikke blir kjørt ut på en liten tur i skogen og skutt i ryggen helt plutselig av spesialpoliti. Ta vekk mikrofonen fra den fyren!

V

vredensgnag

Gjest
    Kjendis skrev:
    Helt utrolig at han ikke blir kjørt ut på en liten tur i skogen og skutt i ryggen helt plutselig av spesialpoliti. Ta vekk mikrofonen fra den fyren!
    Det syns jeg ikke er "helt utrolig." Det er jeg temmelig glad for er utenkelig.

Men Gjems Onstad treffer blink med at dette nå er blitt industri og økonomi for mange, som skal krafse til seg både fra felleskassen og dem som kjøper aviser o.a.

Så Breivik skal kjøres i presidentkortesje hver eneste arbeidsdag fra fengselet inn og ut av byen, i ti uker?
    Han må sitte og le hele veien.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Da blir det vel ny rettssak. Facebook e' falige greier.
    Hvis avsettelsen av denne gjøken fører til en ny runde håper jeg det er hjemmel for å saksøke ham for de totale merkostnadene dette medfører.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.849
    Facebook burde være forbudt for folk over 17 år. Folk glemmer fullstendig at Facebook er pip åpent for alle som vil lese der. De poster sine innerste tanker i den tro at ingen leser det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Facebook burde være forbudt for folk over 17 år. Folk glemmer fullstendig at Facebook er pip åpent for alle som vil lese der. De poster sine innerste tanker i den tro at ingen leser det.
    FB er vel ikke problemet her, men snarere at det er en person som er totalt uskikket til å være meddommer. At han avslører seg selv på FB er forsåvidt bare bra.

V

vredensgnag

Gjest
    Facebook var greit for å kunne vurdere folkets evne til forhåndsdømming da man dro på muslimjakt i timene etter bomben i Høyblokka. En del ganske blodtørstige ting som ble skrevet da.

Ny meddommer. Godt de har reserver klare, som følger saken. Nå må partene godkjenne substitusjon.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    296
    vredensgnag skrev:
    Facebook var greit for å kunne vurdere folkets evne til forhåndsdømming da man dro på muslimjakt i timene etter bomben i Høyblokka. En del ganske blodtørstige ting som ble skrevet da.

Ny meddommer. Godt de har reserver klare, som følger saken. Nå må partene godkjenne substitusjon.
    Denne mannen skrev det "halve Norge" mente der og da, helt menneskelig.
    At han ikke evnet å ha det i bakhodet ved forespørsel om å stille som meddommer, er mere beklagelig.

Nibuntu-dama sa dette ville bli et sirkus, vi har allerede sett åpningen, en meddommer inhabil.

Noen andre sa at han skulle behandles som en hvilken som helst annen kriminell,
    800+ pressefolk fra hele verden, trenger ikke å si mere.
    En meddommer ute, og sirkuset har såvidt begynt!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.576
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig at det ikke har blitt oppdaget før.
    Iflg. Tingrettsdommer Ina Strømdahl har ikke retten tilgang til selv å kontrollere meddommernes histore på sosiale medier, men er avhengig av opplysninger fra vedkommede selv.

En halvtime på de mest brukte sosiale medier og litt googling så hadde retten sluppet denne flausen i tidenes rettssak.Man blir jo grundigere sjekket før et jobbintervju.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Pink_Panther skrev:
    Da vet du lite om mine innerste tanker. ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Det var befriende å starte dagen med Dagens Næringsliv. Først langt ut i avisa kom det litt om denne rettsaken.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Det var befriende å starte dagen med Dagens Næringsliv. Først langt ut i avisa kom det litt om denne rettsaken.
    Dagbladet har en knapp på nettavisen der du kan "slå av alt om rettssaken."

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo mer man hører om hans fremstillinger, jo klarere blir det at fyren er relativt dum og totalt uutdannet. Sånn sett har rettssaken en misjon, bortsett fra det kunne de for min del redusert hele rettssaken til en diskusjon av om han skal sitte resten av livet i et hull på et psykiatrisk sykehus eller i et fengsel.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.925
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Jo mer man hører om hans fremstillinger, jo klarere blir det at fyren er relativt dum og totalt uutdannet. Sånn sett har rettssaken en misjon, bortsett fra det kunne de for min del redusert hele rettssaken til en diskusjon av om han skal sitte resten av livet i et hull på et psykiatrisk sykehus eller i et fengsel.
    Han er jo som et ekko av flere andre, b.la. noen som til tider uttaler seg her inne. Sånn sett er det framragende at trollet kommer frem i lyset slik at det kan sprekke.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    Vi skal takke forsynet for at mannen ikke har pedagogiske evner, situasjonsfornemmelse eller talegaver, tror jeg. Nok tullinger som sympatiserer med ham likevel.

S

Slubbert

Gjest
    Troll er det mange nok av her inne. Delegitimering av synspunkter som avviker fra konsensus har lagt grunnlaget for (bl.a.) miljøet som formet Andersgutten.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr vel ikke at man behøver å ta tøvet hans på alvor. Poenget mitt var vel at den eneste gode siden av rettssaken nok er at det blir enda tydeligere at fyren ikke bare er wacko, men i tillegg faktisk rimelig dum og at det intellektuelle vrøvlet han har lagt seg til bare er en ferniss.

V

vredensgnag

Gjest
    erato skrev:
    og at det intellektuelle vrøvlet han har lagt seg til bare er en ferniss.
    Vel, det er gjengs stoff på hundrevis av godt besøkte nettsteder som mobiliserer for å redde "hvit kultur og hvit rase" - i Europa og USA. At det luftes slik, vil som lars-erik nevner kunne føre til at trollet sprekker, spesielt når man får i hu hva tankene førte til.

Breivik hadde en del forbindelser til Serbia, og der står mye av dette i avisene og historiebøkene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    Han er jo som et ekko av flere andre, b.la. noen som til tider uttaler seg her inne. Sånn sett er det framragende at trollet kommer frem i lyset slik at det kan sprekke.
    Tiltredes! Jeg håper virkelig at det kommer klart fram for alle og enhver hvor ufattelig umenneskelig, kynisk og barbarisk ABB's handlinger er. Jeg tror at for enkelte har disse handlingene fortsatt et uvirkelighetens skjær over seg. Nå får vi se og høre ABB og hans synspunkter i full bredde, og jeg går ikke i den fella å kalle denne personen som dum eller mindre begavet. Forkvakla ja, og kynisk til langt under det dyriske, men mindre begavet eller dum...neppe.

Jeg håper også at disse grufulle handlingene kan få noen og enhver til å tenke seg om, før man fremelsker og fremsetter ultranasjonalistiske, fanatiske synspunkter - uansett retning. Nå ser man hva opphausing av fremmedfrykt kan føre til. Jeg håper også at både "Fjordmann" og andre som har nørt opp under ABB's virkelighetsfjærne verdensbilde, også blir stevna og dømt for medvirkning til massemord.

For meg fremstår ABB som en heller stakkarslig, puslete og trasig figur, fullstappa av forfølgelsesvanvidd, omgitt av muslimer, marxister og antirasister som ikke ser nasjonens og sitt eget beste. Og medieshow...? klart det blir medieshow ut av noe sånt. Vi har jo bedt om det sjøl, i ytringsfrihetens navn. Den kinesiske reporterdama skjønner ikke hva vi holder på med - og takke meg fan for det; i Kina ville ABB fått en kjapp rettergang for temmelig lukkede dører, blitt leid i en bakgård eller kanskje på et svært så offentlig sted og henrettet. Punkt slut. Nå er vi i Norge heldigvis forskånet for sånne tildragelser, og jeg syns de gjør helt riktig i å la trollet komme ut i lyset, slik at det kan sprekke. Så får vi heller tåle mediesirkuset mens dette pågår.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    For meg fremstår ABB som en heller stakkarslig, puslete og trasig figur, fullstappa av forfølgelsesvanvidd, omgitt av muslimer, marxister og antirasister som ikke ser nasjonens og sitt eget beste.
    Det er de uutdannede som tror på spøkelser. Mannen har en enorm tro på eget intellekt, men hadde han vært så intelligent som han tror hadde han klart å realisere sine drømmer om suksess, og ikke trengt å synke ned i denne pølen av overtro, misforståelser og konspirasjoner som for meg til syvende og sist fremstår som et tilfluktssted for tapere som ikke klarer å realisere seg selv på andre og mer akseptable måter.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tjaaa...mange geistlige og andre velutdanna folk, kan da falle for å tro på spøkelser. Prinsessa vårres tror på engler..... ;)

For øvrig er jeg ikke uenig i det du skriver.

S

Slubbert

Gjest
    erato skrev:
    Det betyr vel ikke at man behøver å ta tøvet hans på alvor. Poenget mitt var vel at den eneste gode siden av rettssaken nok er at det blir enda tydeligere at fyren ikke bare er wacko, men i tillegg faktisk rimelig dum og at det intellektuelle vrøvlet han har lagt seg til bare er en ferniss.
    Det burde være en kurant sak å imøtegå og avkle Breiviks fremstilling av verden, men hvis man ikke presterer noe bedre enn krakilsk Argumentum ad Hitlerum gjør man bare seg selv en bjørnetjeneste. Beveggrunnen for handlingene er noe fundamentalt annet enn handlingene i seg selv.

S

Slubbert

Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jeg håper også at både "Fjordmann" og andre som har nørt opp under ABB's virkelighetsfjærne verdensbilde, også blir stevna og dømt for medvirkning til massemord.
    Det ville gjort verdensbildet atskillig mindre virkelighetsfjernt...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Breivik har strengt tatt prøvd å gjøre det mange marxister har gjort/drømt om å gjøre. Forskjellen er at Breivik skiller på rase, mens marxistene skiller på klasse. Men begge ønsker å likvidere makthaverne og andre som måtte stå i veien for deres forskrudde ideologi. Breivik kaller det korstog mens marxistene kaller det væpnet revolusjon. En annen stor forskjell er at Breivik burde pst avslørt, mens marxister har ikke pst lov å overvåke, etter Lundkommisjonen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor i all verden har vi det fra at trollet sprekker når det kommer frem i lyset? Kan jeg ikke tenke meg. Problemet er vel i slike tilfeller mer mangel på lyskilde; den gir ikke seg selv. For de fleste er dette lyset bare deres egne meninger…

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Marxisme og dekonstruksjon er vel inkommensurable størrelser all den tid dekonstruksjon er i opposisjon til altomfattende narrativ, noe marxisme jo må sies å representere. Rollen som korsfarer mot kulturmarxistenes dekonstruksjon av det norske samfunn er altså like latterlig som mannen som prøver å ikle seg den. Hva er det med disse udannede menneskene og ordgytteri.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Breivik har strengt tatt prøvd å gjøre det mange marxister har gjort/drømt om å gjøre. Forskjellen er at Breivik skiller på rase, mens marxistene skiller på klasse. Men begge ønsker å likvidere makthaverne og andre som måtte stå i veien for deres forskrudde ideologi. Breivik kaller det korstog mens marxistene kaller det væpnet revolusjon. En annen stor forskjell er at Breivik burde pst avslørt, mens marxister har ikke pst lov å overvåke, etter Lundkommisjonen.
    Stakkars Marx.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dr Dong skrev:
    Hvor i all verden har vi det fra at trollet sprekker når det kommer frem i lyset? Kan jeg ikke tenke meg. Problemet er vel i slike tilfeller mer mangel på lyskilde; den gir ikke seg selv. For de fleste er dette lyset bare deres egne meninger…
    Interessant tanke. Det har i det siste kommet en lang rekke utspill i retning av at trollet faktisk 'sprekker når det kommer ut i lyset'.

Dette kunne jeg faktisk likt å lese mer om, hvis du vil utdype.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BT skrev:
    Du må ikke sammenlikne marxist-leninistenes begrep "væpna revolusjon" og det ABB har utført. Det blir faktisk å dra sammenlikningen med marxismen-leninismen og nazismen enda lenger enn hva radikale høyrefolk alltid har prøvd på...Når jeg tenker meg om, prøvde vel noen konservative Ap'ere også det på '70-tallet, LO-leder Thor Aspengren f.eks.

Begrepet "væpna revolusjon" er såvidt jeg vet, knyttet til en tenkt konfliktsituasjon i landet, hvor arbeiderklassen skulle reise seg mot herskerne. Det blir nokså utopisk å snakke om sånne ytterligheter i Norge i dag - man må vel til oppstanden i Polen for å finne nærliggende paralleller, men sjøl der, klarte jo Walesa & co å få til en nokså fredelig løsning. Men hadde Jaruzelsky og tsarene i Kreml tatt til våpen, ville nok utfallet blitt langt anna enn fredelig.

Jeg kjenner flere såkalte tidligere m-l'ere og ingen har noen sinne tatt til orde for massedrap på uskyldige, uansett rase,religion eller såkalt klassetilhørighet.

Sammenlikningen mellom radikale på venstrefløya og ABB's ideologi, synes jeg er direkte stygg!

S

Slubbert

Gjest
    Hvorfor bedrev de da våpentrening?

Man kan definitivt sammenligne dem Fjordman & co, de har det i kjeften.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Alle terroranslag i Norge har kommet fra ytterste høyre. Det har ikke vært noen fra venstresiden. I alle fall ikke etter krigen. Det var en betydelig revolusjonsromanikk hos AKP, men dette strakte seg ikke lengre enn til tomt preik.

M-L-erne så i hovedsak for seg at Norge ble angrepet og okkupert av Sovjetunionen ifbm en forstående krig mellom Sovjet og USA. Revolusjonen ville da bli i form av en frigjøringskrig fra okkupanten, og skulle skje i samband av et internasjonalt opprør av landene i den tredje verden. Sånn gikk det som kjent ikke.

S

Slubbert

Gjest
    dag1234 skrev:
    Alle terroranslag i Norge har kommet fra ytterste høyre. Det har ikke vært noen fra venstresiden.
    Med tanke på at det totale antallet er ett, så er vel ikke dette spesielt megetsigende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn