Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at ABB i beste fall kan være en fri mann om 1 år, og i verste fall kan være ute om ca 18. Se artikkel i dagsavisen i dag. Hva synes vi om en slik straff?

Mao: er straffenivået i Norge for lavt, spesielt for slike ekstreme situasjoner? Idag er det slik at hvis man snyter på skatten kan man få en 2-3 år fengsel (eller mer), men hvis man tar livet av 70 mennesker kan man slippe ut etter 1 år. Er det noen mening i slikt?

Ser forøvrig at flere (svært høyreorienterte) politikere i Europa og USA uttrykket forståelse for ABBs meninger, om ikke for hans handlinger. Skremmende.

N

Nifelheim

Gjest
    otare skrev:
    Jeg ser at ABB i beste fall kan være en fri mann om 10 år, og i verste fall kan være ute om ca 18. Se artikkel i dagsavisen i dag. Hva synes vi om en slik straff?

Mao: er straffenivået i Norge for lavt, spesielt for slike ekstreme situasjoner? Idag er det slik at hvis man snyter på skatten kan man få en 2-3 år fengsel (eller mer), men hvis man tar livet av 70 mennesker kan man slippe ut etter 1 år. Er det noen mening i slikt?

Ser forøvrig at flere (svært høyreorienterte) politikere i Europa og USA uttrykket forståelse for ABBs meninger, om ikke for hans handlinger. Skremmende.
    Han kan teoretisk være ute om 10 år. Vil det skje? sannsynligheten vil være ~0.001%. Altså tilnærmet lik umulig.

Hvor du får 1 år fra skjønner jeg ikke. det står 10 år i artikkelen.

edit: Ellers vil jeg si at det er altfor tidlig å spekulere. Først må det komme en dom. Først må rettsaken starte. Det er liten tvil om at han vil ende opp med lovens strengeste straff. 21 år forvaring eller 30 år fengsel. Hvor mye av dette han vil komme til å sone er å spekulere. Beskyttelse av samfunnet vil trolig gjøre prøveløslatelse svært lite trolig.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Slubbert skrev:
    Siden det er mye arbeid å skrive det samme to ganger kopierer jeg noe jeg selv skrev i en relatert debatt i et annet forum:

"God kronikk. Dog er mitt inntrykk fra observasjon og deltagende i nettfora at "tonen" som det snakkes om, er noe som har blitt plukket opp av (enkelte representanter for) FrP, snarere enn noe som FrP har beredt grunnen for. Internettutbredelsen har ført til en amerikanisering av den politiske debatten, som der alt i utgangspunktet var mye skarpere enn den norske og ble ytterligere polarisert etter WTC. "Tonen" som sådan har diffundert nedenfra og opp, ikke omvendt. Og jeg tror det offisielle poltiske Norge nok i stor grad har vært blinde for dette inntil nylig. Det er jo ofte populister som plukker opp slike trender først.

Og jeg har slett ikke inntrykket av at dette er bare et "FrP-problem". Jeg så senest i går på et nettforum at rødgrønne fanbots hadde byttet ut det sedvanlige nedsettende begrepet "freppere" med "ABBere". Det er etter min mening like drøyt som når innvandringsmotstanderne kaller regjeringen for femtekolonister. Om man skal ta et oppgjør med den politiske debattkulturen bør det gjøres på bred front og ikke med slagside mot ett parti. For da vil man bare skape ytterligere polarisering.
    "

Hvem som sprer antagonisme og hat i denne tråden bør være åpenbart ved en gjennomlesning.
    Er du overrasket over at folk reagerer?

FRP reagerer jo og:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7725767

Hvis Siv hadde hatt vett til å sitte i ro i båten hadde det kanskje vært enklere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    1 år er hvis han finnes sinnssyk og dermed ikke kan straffes. Da dømmes han til behandling på en lukket psykiatrisk anstalt og skal vurderes på nytt etter 1 år. Hvis man da finner at han ikke lenger kan regnes som sinnsyk skal han slippes fri.
    Sjansen for at dette skal skje er selvsagt liten, men det er tross alt et mulig utfall.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Nifelheim skrev:
    otare skrev:
    Jeg ser at ABB i beste fall kan være en fri mann om 10 år, og i verste fall kan være ute om ca 18. Se artikkel i dagsavisen i dag. Hva synes vi om en slik straff?

Han kan teoretisk være ute om 10 år. Vil det skje? sannsynligheten vil være ~0.001%. Altså tilnærmet lik umulig.

Hvor du får 1 år fra skjønner jeg ikke. det står 10 å artikkelen.

edit: Ellers vil jeg si at det er altfor tidlig å spekulere. Først må det komme en dom. Først må rettsaken starte. Det er liten tvil om at han vil ende opp med lovens strengeste straff. 21 år forvaring eller 30 år fengsel. Hvor mye av dette han vil komme til å sone er å spekulere. Beskyttelse av samfunnet vil trolig gjøre prøveløslatelse svært lite trolig.
    Jeg hadde sett for meg 21 år med forvaring, med forlengelse ut livet. Han var jo en "lovlydig gutt" før dette så det er lite forbedringspotensiale. Det betyr og at spiren til handlingen ikke er innen rekkevidde for rehabilitering. Han har og vist at han har evne til å begå omfattende bedrag til og med overfor sine nærmeste, hvilket igjen levner lite rom for at man skal med sikkerhet øyne forbedring. I og med at dette later til å være et forskrudd individs handling ser jeg liten åpning for at han kan dømmes til 30 års fengsel for "forbrytelser mot menneskeheten". Det betyr ikke at jeg mener det ikke var en forbrytelse mot menneskeheten, bare at det ikke er åpenbart at hans handlinger passer under den paragrafen i norsk lovgivning. Når det er sagt vil jeg understreke at dette er kun spekulasjon fra min side.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Slubbert skrev:
    Siden det er mye arbeid å skrive det samme to ganger kopierer jeg noe jeg selv skrev i en relatert debatt i et annet forum:

"God kronikk. Dog er mitt inntrykk fra observasjon og deltagende i nettfora at "tonen" som det snakkes om, er noe som har blitt plukket opp av (enkelte representanter for) FrP, snarere enn noe som FrP har beredt grunnen for. Internettutbredelsen har ført til en amerikanisering av den politiske debatten, som der alt i utgangspunktet var mye skarpere enn den norske og ble ytterligere polarisert etter WTC. "Tonen" som sådan har diffundert nedenfra og opp, ikke omvendt. Og jeg tror det offisielle poltiske Norge nok i stor grad har vært blinde for dette inntil nylig. Det er jo ofte populister som plukker opp slike trender først.

Og jeg har slett ikke inntrykket av at dette er bare et "FrP-problem". Jeg så senest i går på et nettforum at rødgrønne fanbots hadde byttet ut det sedvanlige nedsettende begrepet "freppere" med "ABBere". Det er etter min mening like drøyt som når innvandringsmotstanderne kaller regjeringen for femtekolonister. Om man skal ta et oppgjør med den politiske debattkulturen bør det gjøres på bred front og ikke med slagside mot ett parti. For da vil man bare skape ytterligere polarisering.
    "

Hvem som sprer antagonisme og hat i denne tråden bør være åpenbart ved en gjennomlesning.
    Link?

Uttrykket "frepper" høres ut som en forkortelse for fr.p-er i mine ører. Hva er det som er nedsettende med det?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Husk på at ved en forvaringsstraff og ved en prøveløslatelse etter at 60 % av tiden er sonet skal man vurdere ut fra hvordan han har fungert i fengselet og ikke vurdere i forhold til det han er dømt for (hvis jeg har forstått det rett). Hvis han spiller sine kort rett er det gode sjanser for at han slipper ut etter at 60% av straffen er sonet.
    Hvordan de andre fangene vil behandle ham underveis er nok en annen sak.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    otare skrev:
    Husk på at ved en forvaringsstraff og ved en prøveløslatelse etter at 60 % av tiden er sonet skal man vurdere ut fra hvordan han har fungert i fengselet og ikke vurdere i forhold til det han er dømt for (hvis jeg har forstått det rett). Hvis han spiller sine kort rett er det gode sjanser for at han slipper ut etter at 60% av straffen er sonet.
    I lys av det hadde det vært opplysende å sett begrunnelsene for forvaring for flere dømte i Nokas-saken

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:

"

Godt innlegg. Referansen til USA er meget relevant. I Norge har vi inntil senere tid hatt et relativt sterkt sentrum i det politiske spektret, så sterkt at det ikke kunne ignoreres når det skulle lages regjeringer. Jeg er overbevist om at det også har bidratt til å trekke fløyene nærmere sentrum -- men nå har diskursen hardnet til over de seneste 5-6 årene, og sentrum har samtidig mistet oppslutning og innflytelse. Distansen mellom standpunktene har økt, og dialogen er blitt kald og hatsk.

Det er uhørt å bruke begrep som landsforræder, femtekolonnist, o.a. Når man leser at regjeringen burde stilles for eksekusjonsvollen på Akershus festning må man virkelig undre over hva slags fiendebilder det er folk har klart å koke sammen.

I Norge har vi demokratiske, åpne valg - det er stor adgang til å påvirke og ta del i prosessene. Og vi må lære oss at når folket har gjort sitt ved urnene, så uttrykker sittende regjering folkemeningen. Om de som tapte valget ikke opplever at regjeringen utfører deres partiprogram, så betyr det altså ikke at regjeringen består av landsmo(r)dere. Det betyr derimot at de som ikke vant får satse hardere til neste gang med å tiltrekke seg oppslutning, om de vil ha gjennomslagskraft.

Det forunderlige er hvordan folk er helt avvisende til denne dynamikken - og vil ha sin vilje nå, om ikke "så får vi se å gjøre noe med elitene".

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Nei, forvaring kan være livstid i bokstavelig forstand. Det er ikke "god oppførsel" som teller, men om gjerningsmannen fortsatt kan utgjøre en fare for omgivelsene. Gitt at denne personen har greid å holde terrorplanene sine for seg selv i ni år før han gjennomførte tidenes verste massemord, pluss at han fabulerer i "manifestet" sitt om hvordan han skal gjennomføre et "bonusangrep" hvis han greier å rømme fra fengselet, så tror jeg nok terskelen for noengang å slippe ham løs igjen vil være veldig, veldig høy.

Klipp & lim:
    Forvaring er en av straffereaksjonene i det norske rettssystemet. Forvaring kan føre til fengsel livet ut, på grunn av at den opprinnelige dommen kan bli forlenget et uavgrenset antall ganger. Lovbrytere som av en rett anses som tilregnelige, kan bli dømt til forvaring dersom det er stor fare for at lovbryteren kan komme til å gjenta forbrytelsen eller regnes som en fare for samfunnet. Personer som oppfattes utilregnelige i gjerningsøyeblikket kan ikke idømmes forvaring, men kan i stedet idømmes tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg.
    Straffereaksjonen forvaring er hjemlet i «Forskrift om gjennomføring av særreaksjonen forvaring» § 2, hvor det står:
    Gjennomføring av forvaring skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet mot ny alvorlig kriminalitet fra den forvaringsdømtes side. Innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer skal den forvaringsdømte gis mulighet for å endre sin adferd og tilpasse seg et liv i frihet.
    Forvaring kan kun brukes dersom vedkommende har begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som har krenket vårt samfunns fundamentale rettsgoder, andres liv, helse eller frihet. Eksempler på slike forbrytelser kan være drap, vold, seksualforbrytelser og ildspåsettelser. I tillegg må det være en reell fare for at vedkommende vil komme til å gjenta den handlingen han eller hun er dømt for.
    I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige 15 år, og ikke kan overstige 21 år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil 5 år av gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp. Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år. Forvaring er i dag det eneste virkemidlet det norske rettsvesenet har til disposisjon for å idømme lovbrytere en reell livstidsdom, da det ikke er noen øvre grense for en slik doms varighet.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring

Ordinær permisjon, velferdspermisjon og korttidspermisjon kan bare innvilges i den utstrekning sikkerhetsmessige hensyn og hensynet til den alminnelige rettsoppfatning ikke er til hinder for det.
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/lover_regler/reglement/2004/ny-forskrift-om-forvaring.html?id=107497

Stalltips: Gjerningsmannen vil bli dømt til 21 års forvaring, blir fremstilt for ny vurdering hvert femte år fra rundt år 2032 en gang, for så å bli puttet tilbake i bunkeren for nye 5 år om gangen inntil det enten gror mose på ham eller at han lykkes med å begå selvmord i fengselet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Stalltips: Gjerningsmannen vil bli dømt til 21 års forvaring, blir fremstilt for ny vurdering hvert femte år fra rundt år 2032 en gang, for så å bli puttet tilbake i bunkeren for nye 5 år om gangen inntil det enten gror mose på ham eller at han lykkes med å begå selvmord i fengselet.
    21 år er mindre enn 100 dager pr. drap. Det føles ikke på noen måte strengt nok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg vet ikke om det er anledning til det. Men dømmes mannen for forbrytelser mot menneskeheten burde han miste all rett il kontakt med den. Holdes isolert uten noensinne få snakke med mennesker igjen, og uten tilgang på litteratur, musikk eller media av noe slag.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    coolbiz skrev:
    Asbjørn skrev:
    21 år er mindre enn 100 dager pr. drap. Det føles ikke på noen måte strengt nok.
    I en amerikans rettsak ville han blitt dømt for hvert drap og straffene summert. Det kunne fort blitt noen tusen år...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg vet ikke om det er anledning til det. Men dømmes mannen for forbrytelser mot menneskeheten burde han miste all rett il kontakt med den. Holdes isolert uten noensinne få snakke med mennesker igjen, og uten tilgang på litteratur, musikk eller media av noe slag.
    Såvidt jeg har forstått, er problemet med den paragrafen (som gir hjemmel for 30 års fengsel) at den ikke også har en åpning for forvaring i tillegg. Derfor kan 21 års forvaring i dette tilfellet vise seg å være en mye lengre straff enn 30 års fengsel, eksempelvis 60 reelle kalenderår i buret etterfulgt av en anonym begravelse.

Ingen straff er streng nok for denne figuren, men uansett hva vi finner på, vil ingen av de drepte komme tilbake. Jeg tror det er viktigere å opptre med verdighet og etterleve spillereglene i den rettsstaten som denne tullingen ville fjerne enn å gjøre en symbolsk hevn utav det. Det er klart at hvert enkelt drap han har begått på Utøya kvalifiserer til 21 års fengsel i seg selv, pluss at den bomben i regjeringskvartalet også kvalifiserer til minst like mye. 21 x 68 + 21 = 1449 år, men det har ingen praktisk betydning. Poenget er at han må aldri igjen slippe løs, og det har vi faktisk ordninger som ivaretar.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Man kan vel ikke påberope seg å ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket nå gjerningen er planlagt over flere år?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Såvidt jeg har forstått, er problemet med den paragrafen (som gir hjemmel for 30 års fengsel) at den ikke også har en åpning for forvaring i tillegg. Derfor kan 21 års forvaring i dette tilfellet vise seg å være en mye lengre straff enn 30 års fengsel, eksempelvis 60 reelle kalenderår i buret etterfulgt av en anonym begravelse.

Ingen straff er streng nok for denne figuren, men uansett hva vi finner på, vil ingen av de drepte komme tilbake. Jeg tror det er viktigere å opptre med verdighet og etterleve spillereglene i den rettsstaten som denne tullingen ville fjerne enn å gjøre en symbolsk hevn utav det. Det er klart at hvert enkelt drap han har begått på Utøya kvalifiserer til 21 års fengsel i seg selv, pluss at den bomben i regjeringskvartalet også kvalifiserer til minst like mye. 21 x 68 + 21 = 1449 år, men det har ingen praktisk betydning. Poenget er at han må aldri igjen slippe løs, og det har vi faktisk ordninger som ivaretar.
    Godt poeng. Har ikke kjent til denne 30-års straffen i det hele tatt inntil denne saken. Men det stemmer jo som du sier at det ikke er forvaringsmuligheter hvis han blir dømt etter denne paragrafen. Så 21-års forvaring er vel faktisk den strengeste straffen som kan gis.

BBC om dilemmaene i norsk strafferett:

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14311157

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    "Vi skal sammen straffe morderen", sa Stang. "Straffen skal være mer frihet, mer toleranse og mer demokrati".

Man skal være forsiktig med parolene. Dumt å legge trumfen med en gang, men det høres godt ut.

Selvsagt skal gjerningsmannen straffes, og egentlig kunne man tenke seg en straff av god gammel Christian V slag, der han dømte en til å bli kjettingsvidd, trukket, delt, stakesatt og glemt. Men vi er mer siviliserte i disse dager - og det kan legge visse problemer i veien for ca. 50 års norsk utenrikspolitikk å kaste lovene ut vinduet mens man leter etter harde sanksjoner. (Norge har ført utstrakte kampanjer i internasjonale fora for å skape internasjonal bedring av soningsforhold, rehabilitering og fokus på å returnere forbrytere til samfunnet).
    Dog tviler jeg på at man vil gjøre store forsøk på å forstå Breivik.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Ja, vi vet jo alle hvilket parti som står for strengere straffer..problemet er at om man støtter partiet, må man nå også ta på seg skylden for samfunnets barnemordere/terrorister. ::)

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nok et ytterst smakløst innlegg som prøver å slå partipolitisk mynt på situasjonen. :-\

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Nok et ytterst smakløst innlegg som prøver å slå partipolitisk mynt på situasjonen. :-\
    Var ikke ment slik. Det var ment som et tilsvar til enkelte bidragsytere i denne tråden. Er høyremann selv.

V

vredensgnag

Gjest
    Partipolitikk er vel når man støtter egen sak? Ser ikke så mye til det i tråden.

Men for at vi skal skjønne alvoret. Michael Ledeen forsøker å bortforklare og ta avstand til Breivik, og en kommentator i tråden beskriver Norge.
    http://pajamasmedia.com/michaelledeen/2011/07/26/the-myths-of-oslo/

The traitorous white Norwegian ruling elites (Quislings) thought that they could force PC diversity, multiculturism and mass immigration (from the third world) down the throats of the working and middle class Norwegians — while they themselves lived in their gated communities (with security), and in their college towns, and sent their kids to private schools (where the ethnic makeup of the students closely resembles that of the KKK). In other words they were going to undemocratically attack the average Norwegian citizen with horrendous policies, while they themselves and their children were immune to it all.

The elites in politics, the media and academia marginalized, ostracized and called names those who disagreed with all the PC diversity, multiculti, mass immigration from Islamic countries. They called them “Islamophobes”, “racists”, “xenophobes” etc… When you don’t let people who you disagree with participate in the public debate — some of them will eventually explode and say to themselves this is the only way that they can influence public policy.

The traitorous leftist elites, the sellouts, the Quislings thought that they would jam these insane policies down the throats of the Norwegian people, and that they (and their children) would remain untouched. They thought that the “right-wing extremists” would attack the Muslim immigrants thus ensuring the ruling class’ survival. They thought they could play Divide and Conquer. They thought that they could sellout their own countries and profit from it, with no risk. Well the traitorous elites may think twice now. Parents may think twice before encouraging their kids to be leftists, and may not be so quick to send their kids to these “camps”, that are modeled on the Soviet state-run Young Pioneers, where youth were turned into Communist Party activists. If the traitorous leftist elites see that the “right-wing extremists” are going to target the white traitorous elites and their children, and are not going to attack the Muslim immigrants, then they will realize that their treasonous activities are not without risk, and they may think twice, or not…

G

Gjestemedlem

Gjest
    HåkonN skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Var ikke ment slik. Det var ment som et tilsvar til enkelte bidragsytere i denne tråden. Er høyremann selv.
    Greit nok. Men jeg synes i alle fall at tråden bør jo ikke handle om partipolitkk, selv om jeg godt kan se at mange prøver å provosere frem nettopp dette.

Tenne terroristaksjonen er rettet mot hele det politiske Norge og ingen partier innefor dette systemet har noen skyld i det som har skjedd, hverken direkte eller indirekte. Jeg tror ikke mange politikere har sett for seg muligheten for at noe slikt kunne skje.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    HåkonN skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Greit nok. Men jeg synes i alle fall at tråden bør jo ikke handle om partipolitkk, selv om jeg godt kan se at mange prøver å provosere frem nettopp dette.

Tenne terroristaksjonen er rettet mot hele det politiske Norge og ingen partier innefor dette systemet har noen skyld i det som har skjedd, hverken direkte eller indirekte. Jeg tror ikke mange politikere har sett for seg muligheten for at noe slikt kunne skje.
    Point taken, og enig i det du sier.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det som må bli litt ironisk i denne saken er følgende!

Hvem har styrt Oslo i de siste syv siste årene, og hva har skjedd med Oslo de syv siste årene?

Her menger blårussen seg med milliarder av kroner (millionene er avlegst for lenge siden), og to blåe (mørke) partier prøver å få bort rettighetene til "vanlige" arbeidsfolk!

Les boka til Erling Folkvord først, så kan vi eventuellt ta en diskusjon om det etter på, men at politikere, og for den saks skyld vanlige borgere bare lukker øynene, for et så ekstremt dårlig styresystem er for meg en gåte ???

Vær klar over at politikerne i regjeringskvartalet bare har hatt griseflaks, og hadde bombemannen kommet til rett tid, så hadde over 3000 mennesker vært døde i dag, og vi hadde også vært uten en statsminister i dag!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Gjestemedlem skrev:
    HåkonN skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Jeg vet ikke om det er mine innlegg som du ser som partipolitiske, men å stille Fr.p til ansvar for sin politiske aktivitet kan ikke kalles partipolitikk. Jeg er ikke aktiv i noe politisk parti.

Terroraksjonen var rettet mot regjeringskvartalet, der mange rødgrønne politikere har arbeid, og mot Utøya der AUF hadde sommerleir. Aksjonen var mao ikke rettet mot hele det politiske Norge.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Partipolitikk er vel når man støtter egen sak? Ser ikke så mye til det i tråden.

Men for at vi skal skjønne alvoret. Michael Ledeen forsøker å bortforklare og ta avstand til Breivik, og en kommentator i tråden beskriver Norge.
    http://pajamasmedia.com/michaelledeen/2011/07/26/the-myths-of-oslo/

The traitorous white Norwegian ruling elites (Quislings) thought that they could force PC diversity, multiculturism and mass immigration (from the third world) down the throats of the working and middle class Norwegians — while they themselves lived in their gated communities (with security), and in their college towns, and sent their kids to private schools (where the ethnic makeup of the students closely resembles that of the KKK). In other words they were going to undemocratically attack the average Norwegian citizen with horrendous policies, while they themselves and their children were immune to it all.

The elites in politics, the media and academia marginalized, ostracized and called names those who disagreed with all the PC diversity, multiculti, mass immigration from Islamic countries. They called them “Islamophobes”, “racists”, “xenophobes” etc… When you don’t let people who you disagree with participate in the public debate — some of them will eventually explode and say to themselves this is the only way that they can influence public policy.

The traitorous leftist elites, the sellouts, the Quislings thought that they would jam these insane policies down the throats of the Norwegian people, and that they (and their children) would remain untouched. They thought that the “right-wing extremists” would attack the Muslim immigrants thus ensuring the ruling class’ survival. They thought they could play Divide and Conquer. They thought that they could sellout their own countries and profit from it, with no risk. Well the traitorous elites may think twice now. Parents may think twice before encouraging their kids to be leftists, and may not be so quick to send their kids to these “camps”, that are modeled on the Soviet state-run Young Pioneers, where youth were turned into Communist Party activists. If the traitorous leftist elites see that the “right-wing extremists” are going to target the white traitorous elites and their children, and are not going to attack the Muslim immigrants, then they will realize that their treasonous activities are not without risk, and they may think twice, or not…
    Dette gir vel begrepet Virtual Reality en ny mening.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gjest skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    HåkonN skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Terroraksjonen var rettet mot regjeringskvartalet, der mange rødgrønne politikere har arbeid, og mot Utøya der AUF hadde sommerleir. Aksjonen var mao ikke rettet mot hele det politiske Norge.
    Jeg frykter Norge kommer til å være vitne til mye styggedom og feighet i den politiske sfære fremover. For det eneste partiet som har litt selvransaking å gjøre i forbindelse med denne hendelsen er det eneste partiet som aldri tar ansvar.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    vredensgnag skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    "Vi skal sammen straffe morderen", sa Stang. "Straffen skal være mer frihet, mer toleranse og mer demokrati".

Man skal være forsiktig med parolene. Dumt å legge trumfen med en gang, men det høres godt ut.

Selvsagt skal gjerningsmannen straffes, og egentlig kunne man tenke seg en straff av god gammel Christian V slag, der han dømte en til å bli kjettingsvidd, trukket, delt, stakesatt og glemt. Men vi er mer siviliserte i disse dager - og det kan legge visse problemer i veien for ca. 50 års norsk utenrikspolitikk å kaste lovene ut vinduet mens man leter etter harde sanksjoner. (Norge har ført utstrakte kampanjer i internasjonale fora for å skape internasjonal bedring av soningsforhold, rehabilitering og fokus på å returnere forbrytere til samfunnet).
    Dog tviler jeg på at man vil gjøre store forsøk på å forstå Breivik.
    Jeg synes det er greit med vanlig fengsesstraff. Gjerne sammen med noen mørkhudete sterkt voldelige muslimske homofile, om det er noen å oppdrive.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hvem sin jobb var det å beskytte politikerne/borgerne i Oslo denne forferdelige dagen?

Hvem skal ha anbud på vasking av en eneste do på Grønland T - Bane stasjon?

Hvem har i utgangspunktet satt hele Norge ut på anbud?

Hvem har større politikerforakt enn undertegnede?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    f skrev:
    Det som må bli litt ironisk i denne saken er følgende!

Hvem har styrt Oslo i de siste syv siste årene, og hva har skjedd med Oslo de syv siste årene?

Her menger blårussen seg med milliarder av kroner (millionene er avlegst for lenge siden), og to blåe (mørke) partier prøver å få bort rettighetene til "vanlige" arbeidsfolk!

Les boka til Erling Folkvord først, så kan vi eventuellt ta en diskusjon om det etter på, men at politikere, og for den saks skyld vanlige borgere bare lukker øynene, for et så ekstremt dårlig styresystem er for meg en gåte ???

Vær klar over at politikerne i regjeringskvartalet bare har hatt griseflaks, og hadde bombemannen kommet til rett tid, så hadde over 3000 mennesker vært døde i dag, og vi hadde også vært uten statsminister i dag!
    Mener du at det som skjedde er bystyret i Oslo sin skyld?

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    f skrev:
    Politiet mangler ressurser. Det er flere ikke-vestlige innvandrere som ikke får nok hjelp med integreringen. Lange ventetider på sykehusene.

Dette er dog ikke bare et problem i Oslo.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.155
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:

Neivel, men ABB ser på FrP som et "marxistisk multikulturistisk" parti, vær så uenig som du bare vil, men i denne mannens verden er samtlige partier som er representert på Stortinget "muslimske agenter og forrædere" mot det "kristne Norge". Han skiller ikke mye mellom de ulike partiene og hvis han da ønsker å ramme "makta" sprenger han Regjeringskvartalet. Denne fyren opererer med en politisk forståelse det er vanskelig for andre "normale" å forstå. Derfor blir det litt feil å legge din og min forståelse til grunn hvis man ønsker å fatte hans bakgrunn denne aksjonen. Hvis FrP og/eller Høyre hadde vunnet det forrige valget ville ikke det ha gjort større forskjell for ham. Han så vel på AUF som "maktapparatets ormeyngel" for å omskrive hine dagers AKP beskrivelse av Unge Høyre. Om andre partier arrangerer sommerleire for ungdomspartiene vet jeg ikke, det er i allefall ikke noe som er i nærheten så kjent som Utøya! Og da var vel målene gitt for en som ønsket å ramme makta! Slik sett vil jeg nok påstå at du tar noe feil og at ABB ønsket å ramme "det politiske Norge"!

Jeg forstår at du er en av dem som helst ser at borgerlige politikere/sympatisører holder seg borte fra markeringer i forbindelse med disse terrorhandlingene. At det skal være "en greie" eksklusivt for SP, AP, SV og Rødt!
    Jeg skal som sagt ikke trenge meg på, men mitt fravær skyldes ikke at jeg ikke bryr meg, men at jeg ikke gidder å provosere slik situasjonen er i dag! Jeg var heldig og har ingen familie eller venner å sørge over, men jeg har overlevende som faller innenfor gruppen "familie eller venner". Men i og med at de omgås meg er de vel gjerne i dine øyne "klasseforædere" og teller vel derfor ikke med innenfor "det gode selskap"!

Du får nå ha det koselig i din lille lekegrind Gjest, jeg skal ikke forstyrre deg. Jeg konstanterer at dine forsetter om mer ryddig opptreden gikk over:
    Gjest skrev:
    Erato: Kanskje best å svare likevel? Vi kommer ingen vei uten saklighet, og vi bør vise hverandre respekt. Det kan være vanskelig iblandt, spesielt når du ikke blir møtt med respekt selv.

Det er bare en måte å få respekt på, og det er ved å vise respekt.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    f skrev:
    Hvem sin jobb var det å beskytte politikerne/borgerne i Oslo denne forferdlige dagen?

Hvem skal ha anbud på vasking en eneste do på Grønland T - Bane stasjon?

Hvem har i utgangspunktet satt hele Norge på anbud?

Hvem har større politikerforakt enn undertegnede?
    Jeg så ikke dette komme. Jeg levde i min egen lille boble bestående av basselementer, gressklipping og hfs-trivia. Grunn nok til å legge stenene fra meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Nei, forvaring kan være livstid i bokstavelig forstand. Det er ikke "god oppførsel" som teller, men om gjerningsmannen fortsatt kan utgjøre en fare for omgivelsene. Gitt at denne personen har greid å holde terrorplanene sine for seg selv i ni år før han gjennomførte tidenes verste massemord, pluss at han fabulerer i "manifestet" sitt om hvordan han skal gjennomføre et "bonusangrep" hvis han greier å rømme fra fengselet, så tror jeg nok terskelen for noengang å slippe ham løs igjen vil være veldig, veldig høy.
    Når jeg leser denne artikkelen blir jeg litt bekymret.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article518677.ece

Kan kreve seg løslatt

Forvaring regnes som lovens strengeste straff, fordi forvaringsstraffen kan forlenges med fem år av gangen et ubegrenset antall ganger dersom domstolene finner at den domfelte er til fare for samfunnet. Men vernet fungerer bare så lenge den dømtes oppførsel viser at han fortsatt er farlig. Maksimal forvaringsstraff er 21 års fengsel med en minstetid på 10 år. Dersom Behring Breivik idømmes en slik straff betyr det at han etter 10 år kan kreve seg prøveløslatt ved å oppgi at han ikke lenger er til fare for samfunnet. Har han oppført seg eksemplarisk under soningstida kan rettsapparatet få problemer med å begrunne hvorfor han fortsatt må holdes i fengsel.

Aktor har bevisbyrden

– Det er ikke den dømte som skal bevise at han ikke lenger er farlig for samfunnet. Det er påtalemyndigheten som må overbevise retten om at han er så farlig at det fortsatt er nødvendig med forvaring for å verne samfunnet etter ti år, sier Rosenqvist. Og det er ikke ugjerningen han opprinnelig ble dømt for som da skal legges til grunn, men personens utvikling etterpå.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Mannen var religiøs, og etter egen forklaring, på et korstog. En av de største fiendene var en annen religion.

Det er mange ting å ta et oppgjør med om man først skal på krigstien, men ikke alle ser ut til å innse at dette var et menneske med en mental tilstand på linje med få andre i verdenshistorien. Jeg tror ikke hans meninger bør vektlegges for tungt, slike mennesker er åpenbart farlige uansett hvilken side av gjerdet de er på.

Hva fikk forresten han som drepte over 20 pasienter? Syntes å lese et sted at han slapp ut etter 12 år og nå har ny identitet.

Sønnen til noen bekjente ble umotivert knivstukket og drept av en sinnsforvirret i Oslo. Kort tid etter møtte en av familiemedlemmene drapsmannen på en bussholdeplass. Han var ikke strafferettslig tilregnelig, og hadde allerede sluppet ut fra psykriatisk behandling.

Ingen av saken kan vel sammenlignes med denne, men jeg tror uansett det skal mye til for å sitte livet ut i Norge.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Spiralis: Jeg vet ikke hvordan du forstår det jeg leser, men noe går iallefall galt.

ABB er et produkt av mange forhold, bl.a et visst politisk "klima" i Norge om du vil. I Norge er det Fr.p som må ta ansvar for en del av dette klimaet. Fr.p må stå ansvarlig for en lurvete og ansvarssløs måte å føre politikk på - inklusive de uttalelser de kommer med i offentligheten. Stigatiserende uttalelser mot våre nye landsmenn. ABB ble så tiltrukket av Fr.p at han meldte seg inn. Dette henger sammen. Individets utvikling og samfunnets egenskaper er et samspill.

Jeg har selv gått i fakkeltog på mandag. Jeg gikk sammen med de borgerlige politikerene her jeg bor. Det synes jeg var fint. Noen av de kjenner jeg, og jeg vurderer å stemme på en av de borgerlige i år. Jeg kjenner ham, og han er en ordentlig, ryddig og troverdig type.

Legg også merke til hva samfunnsmedisiner Per Fugelli har uttalt om saken.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn