Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    «Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det.»

Denne setningen er ofte tilskrevet Voltaire, men ble først brukt av av Evelyn Beatrice Hall i hennes bok Voltaires venner, som hun skrev under pseudonymet Stephen G. Tallentyre i 1906.
    Det er forskjell på en ytring omkring et verdisett og fremsettelse av trusler, oppfordringer til lovbrudd eller voldsgjerninger. Man skiller meget tydelig i slike tilfeller.
    Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Man må gjerne ytre som man vil i slike sammenhenger, men da også være klar over at det kan medføre straffeansvar.

Her er det ingen konflikt, oddgeir.
    Gjestene har har forlatt åstedet og flaskene med rødt er tømt. Dermed passer det å presisere at min anførsel gjaldt Fjordman, og ikke idiotene i demokratene.  Jeg har lest Fjordman siden 2005.  Meg bekjent har han aldri truet med, eller oppfordret til vold. Enig eller uenig, men han er i sin fulle rett til å mene det han vil, innen lovens rammer naturligvis.  Alternativet er å koble inn tankepolitiet og eliminere ham rett etter hatets time (ref Orwell). Det er sannelig spennende tider vi går inn i nå.  Tør man se seg over skulderen?
    Og der kom offerrollen. Veldig passende, må jeg si. Nok engang insinueres det om den fascistiske antifascismen, som er så farlig og meningsundertrykkende. De som har et avvikende syn må se seg over skulderen i fare for å bli forfulgt av de farlige antirasistene og antifascistene.

MEN - det er jo meningspolitiets barn som er døde. Det er deres motstandere som dreper sine motparter, ikke de såkalt politisk korrekte. Det er Fjordmans folk som er potensielle mordere og de man bør se seg over skulderen etter, ikke de som forsøker å bygge broer over kulturene. Eier du ingen skam? Jeg hadde forventet en god del mer av deg, som tross alt ikke tilhører denne galemattias-fløyen i norsk politikk. Det er greit nok at du har orket å lide deg gjennom disse skribleriene i seks år, men å insinuere at de som er motstandere av Fjordman er de farlige aktørene er vel litt langt ute på viddene i etterpåklokskapens lys?

erato skrev:
    Av det lille jeg har sett referert av Fjordman i avisenen er det meg komplett uforståelig at noe noenlunde rasjonelt menneske overhodet har giddet å lsese ham, noensinne. Snakk om forskrudd konspirasjonsteoretiker og hatformidler. Det får de verste kabeldebattene her inne til å fremstå som dannete, rasjonelle samtaler mellom fiffen på Frogner i sammenligning,
    Det som står i avisene er faktisk litt mildt i forhold til det jeg har lest direkte fra Fjordman. Men det som overrasker mest er tålmodigheten til leserne, for en mer ørkesløs ørkenvandring i repeterende kjedsommeligheter skal man lete lenge etter. Hvis de øvrige skribleriene hans ligner på det som ble linket til i denne tråden så er det jo utrolig kjedelig formulert, og en lidelse å lese i mer enn noen få minutter om gangen.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    «Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det.»

Denne setningen er ofte tilskrevet Voltaire, men ble først brukt av av Evelyn Beatrice Hall i hennes bok Voltaires venner, som hun skrev under pseudonymet Stephen G. Tallentyre i 1906.
    Det er forskjell på en ytring omkring et verdisett og fremsettelse av trusler, oppfordringer til lovbrudd eller voldsgjerninger. Man skiller meget tydelig i slike tilfeller.
    Oppfordring til lovbrudd er straffbart. Man må gjerne ytre som man vil i slike sammenhenger, men da også være klar over at det kan medføre straffeansvar.

Gjestene har har forlatt åstedet og flaskene med rødt er tømt. Dermed passer det å presisere at min anførsel gjaldt Fjordman, og ikke idiotene i demokratene. Jeg har lest Fjordman siden 2005. Meg bekjent har han aldri truet med, eller oppfordret til vold. Enig eller uenig, men han er i sin fulle rett til å mene det han vil, innen lovens rammer naturligvis. Alternativet er å koble inn tankepolitiet og eliminere ham rett etter hatets time (ref Orwell). Det er sannelig spennende tider vi går inn i nå. Tør man se seg over skulderen?
    [1] Og der kom offerrollen. Veldig passende, må jeg si. Nok engang insinueres det om den fascistiske antifascismen, som er så farlig og meningsundertrykkende. De som har et avvikende syn på se seg over skulderen i fare for å bli forfulgt av de farlige antirasistene og antifascistene.

MEN - det er jo meningspolitiets barn som er døde. Det er deres motstandere som dreper sine motparter, ikke de såkalt politisk korrekte. Det er Fjordmans folk som er potensielle mordere og de man bør se seg over skulderen etter, ikke de som forsøker å bygge broer over kulturene. Eier du ingen skam? Jeg hadde forventet en god del mer av deg, [2] som tross alt ikke tilhører denne galemattias-fløyen i norsk politikk. Det er greit nok at du har orket å lide deg gjennom disse skribleriene i seks år, men å insinuere at de som er motstandere av Fjordman er de farlige aktørene er vel litt langt ute på viddene i etterpåklokskapens lys?

erato skrev:
    Av det lille jeg har sett referert av Fjordman i avisenen er det meg komplett uforståelig at noe noenlunde rasjonelt menneske overhodet har giddet å lsese ham, noensinne. Snakk om forskrudd konspirasjonsteoretiker og hatformidler. Det får de verste kabeldebattene her inne til å fremstå som dannete, rasjonelle samtaler mellom fiffen på Frogner i sammenligning,
    Det som står i avisene er faktisk litt mildt i forhold til det jeg har lest direkte fra Fjordman. Men det som overrasker mest er tålmodigheten til leserne, for en mer ørkesløs ørkenvandring i repeterende kjedsommeligheter skal man lete lenge etter. Hvis de øvrige skribleriene hans ligner på det som ble linket til i denne tråden så er det jo utrolig kjedelig formulert, og en lidelse å lese i mer enn noen få minutter om gangen.
    1. Og desverre er denne posten opptatt. Fylt til randen av 77 familier over hele landet, og ingen kan ta den fra dem.

2. If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    FatmanFlump skrev:
    Og desverre er denne posten opptatt. Fylt til randen av 77 familier over hele landet, og ingen kan ta den fra dem.
    Det er det som gjør det så usmakelig å påta seg offerrollen i dette politiske spillet. Den rollen er det tydelig hvem som skal bære, nemlig de ekte ofrene. De ekte ofrene - de som visstnok er farlige meningsfascister - de antirasistiske barna i arbeiderbevegelsen (i akkurat dette tilfellet - jeg anerkjenner at Unge Høyre er like antirasistiske som AUF).

V

vredensgnag

Gjest
    @Baluba - Fjordmans skriverier er kun ørkesløs vandring i tekstrepetisjoner dersom man står utenfor og betrakter hylekoret. I menigheten er det hellig tekst, som ikke kan gjentas for ofte, og som simpelthen ikke kan være lang nok.

Repetisjonene har suggererende funksjon, de skal rydde alternative fortolkninger av veien; og lengden skal gi autoritet samt indikere problemets omfang. Det er ikke nødvendig at folk leser til slutten. Det er nok at de begynner å lese og innser at dette er et stort problem.

Det mest tankevekkende ved Fjordman og hans medløpere, er hvor liketil det er for dem å oppfordre til at det gripes til dypt udemokratiske virkemidler "for å rense opp". Å dele folk inn i kategorier er så enkelt for dem at det virker som om man overhodet ikke har reflektert over følgene; å tilkjenne ulike privilegier til dem man kategoriserer faller dem like lett for hånden. Breivik tok dette hele veien til Kategori A - de som skal henrettes uten nåde; Kategori B - der mange måtte henrettes; Kategori C - der mange måtte interneres; osv.

Dette er "oss og dem" retorikk på sitt aller verste. Det tristeste i denne sammenhengen er at slike grupper konsekvent avstår fra å ta til seg fakta, mens de innbiller seg at de bruker fakta for å argumentere. Men fakta lukes fri for enhver innsigelse, lukes fri for ethvert punkt som kan motvirke propagandaen man ønsker å bygge opp.
    Å si at argumentene blir ensidige er en grov forenkling - de anerkjenner overhodet ikke at det kan være to (eller flere) sider ved saken. Det er kun én eneste fortolkning som er gyldig, alt annet er "fiendesnakk", og den som kommer med slik snakk er en forræder.

Samtidig smykker disse seg med å skulle bevare det rikeste og beste ved kulturen de mener er under angrep, samtidig som de undergraver det rikeste og beste ved den; de kler seg under banner som "Demokratene" og ser simpelthen ikke at de er så langt fra demokratiske som det er mulig å komme.

Til slutt faller de tilbake på voldsretorikk, på hva de skal gjøre når de endelig blir mange nok, når folk endelig innser alvoret, når motstanderen endelig går for langt.
    Det gikk en gledesorgasme gjennom miljøet etter bombeeksplosjonen, det ser man av tusener på tusener av kommentarer og blogg-innlegg. "Nå var multikulturalismen ferdig", "nå var regjeringen ferdig", osv.

Noen timer etter var forvirringen total. Å lese seg gjennom meningsutviklingen i løpet av disse timene, både i Norge og utenlands, er meget opplysende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vta skrev:
    lars_erik skrev:
    Hørte nettopp et intervju med leder av SIAN, Arne Tumyr, der han rett ut sier at 22.juli skyldes at islam er i Norge.
    Ut fra hva vi har hørt fra ABB sin side så er det vel et snev av sannhet i dette? Med andre ord; Hva var triggeren for ABB sine handlinger?
    Problemet ligger jo i den vrangforestillingen som noen har skaffet seg at alle muslimer tilhører en verdensomspennede konspirasjon som har som mål å overta Europa og verden. De blir ikke sett på som individer og mennesker med egne tanker om meninger, men hjernevaskede roboter som fungerer som fotsoldater og okkupasjonsmakt. For å fremme denne forestillingen presenteres vi stadig med demografisk statistikk som skal skremme med hvor lang overtagelsen har kommet. Alle som kommer fra denne delen av verden, har foreldre eller besteforeldre derfra telles med og presenteres som bevis for at "vi" snart er i mindretall og "de" tar over landet. Spe på med litt utvalgt statistikk over enkelte former for kriminalitet og man prøver i samme slengen å skape et bilde av at alle disse menneskene i tillegg er farlige, skumle, moralløse og noen vi må vokte oss vel for, stenge ute og vise bort.

Slike fortellinger har de sittet i årevis og fortalt hverandre. Hisset hverandre opp med stadig mer hatefull retorikk... helt til noe skjer, og noen gjør noe. Noen gjorde noe. Da var det ikke så gøy lenger, og mange i miljøet foretar en nødvendig reality check.

De kaller det islamkritikk, men det har pent lite med religion å gjøre det de kritiserer. Å ta til orde for etnisk rensking er islamkritikk hvis man skal følge deres terminologi. Disse hatefulle apartheidtilhengerne gjemmer seg bak slike begreper.

Jeg kan gjerne være beinhard i kritikk av islam som religion, filosofi og ide. Men faen om jeg deler det bedritne menneskesynet som denne gjengen viser, det selv mennesker som flykter til Norge fra de grusomste krigshandlinger, terror og forfølgelse ses på som islams fortropper i det nye Eurabia. De har ingen respekt for mennesker, for individer og for de frihetene de selv påstår de vil forsvare.

Fjordman og hans like har nå mange liv på samvittigheten, selv om de fikk lurt noen andre til å holde våpenet. Håper de forstår hva det er de har vært med på, og at dette er noe som vil prege dem resten av deres liv. At han nå har mistet lysten og viljen til å fortsette kampanjen er jo et tegn på at han begynner å forstå... kanskje.

Kanskje noen av disse mest rabiate bloggerne etterhvert blir fanget i sine egne nettpersonligheter og at disse etterhvert lever sitt eget liv. Der premissene for hva se skal mene og hevde er blitt så definert at de ikke kommer seg ut av denne maniske tilstanden. Der de samtidig får tilbakemeldinger og hyllest fra miljøet som også driver dem frem. Men de blir sjelden ikke gjenkjent som fordreide karikaturer. Hildegunbloggen er vel et eksempel på noen som prøvde å se hvor langt det gikk an å gå i overdrevne konspirasjonsfantasier og ville teorier. Ser ikke ut som om noen i dette miljøet engang oppfattet dette. Det viser om ikke annet hvor langt over sidelinjen av virkeligheten mange i dette miljøet er.

Jeg har titt om annet her på HFS også tenkt at ### kan da ikke være en ekte person og at noen oppretter nick bare for å drive ap og se om noen tar dem alvorlig, noen dyktige troll med tolmodighet og god innsikt i paranoid tomsingjargon ... men så er det ikke det likevel. Av og til kunne man ønske seg at teknologien med personlighetstransplantasjon var litt mer fremskreden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hildegunn-bloggen mener jeg å ha hørt om. Var det en antirasist som "parodierte" denne typen blogger for å teste om leserne klarte å oppfatte om det var ekte saker eller ikke?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    baluba skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:

Gjestene har har forlatt åstedet og flaskene med rødt er tømt. Dermed passer det å presisere at min anførsel gjaldt Fjordman, og ikke idiotene i demokratene. Jeg har lest Fjordman siden 2005. Meg bekjent har han aldri truet med, eller oppfordret til vold. Enig eller uenig, men han er i sin fulle rett til å mene det han vil, innen lovens rammer naturligvis. Alternativet er å koble inn tankepolitiet og eliminere ham rett etter hatets time (ref Orwell). Det er sannelig spennende tider vi går inn i nå. Tør man se seg over skulderen?
    Og der kom offerrollen. Veldig passende, må jeg si. Nok engang insinueres det om den fascistiske antifascismen, som er så farlig og meningsundertrykkende.
    For noe tøys. Jeg støtter ikke Fjordmans konspirasjonsteorier, men jeg støtter hans rett til å skrive det.
    Det forundrer meg at dere som var så sterke motstandere av DLD, ikke synes å ha motforestillinger mot den overvåkningen som nå kan komme.

Nå drar jeg i båten. ;)

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    De kaller det islamkritikk, men det har pent lite med religion å gjøre det de kritiserer. Å ta til orde for etnisk rensking er islamkritikk hvis man skal følge deres terminologi. Disse hatefulle apartheidtilhengerne gjemmer seg bak slike begreper.

Jeg kan gjerne være beinhard i kritikk av islam som religion, filosofi og ide. Men faen om jeg deler det bedritne menneskesynet som denne gjengen viser, det selv mennesker som flykter til Norge fra de grusomste krigshandlinger, terror og forfølgelse ses på som islams fortropper i det nye Eurabia. De har ingen respekt for mennesker, for individer og for de frihetene de selv påstår de vil forsvare.
    Jeg har lest en del av det du selv skriver og du snubler så det smeller til tider. Din "islamkritikk på ateismens alter" er forsøkt rensket for xenophobiske elementer, men implikasjonene av det du skriver lukter ofte surt. Dersom du skal fortsette med religionskritikken din kan det være kjekt å skrive litt sjeldnere og litt mer gjennomtenkt, og i tillegg se hvem heiagjengen din er.

Samtidig må det sies at det siste innlegget ditt her er forfriskende lesning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var i en ung slektnings begravelse i går. En livsglad ung gutt som bare fikk bli 17 år. Noe av det siste han rakk å gjøre som ungdomspolitiker var å oppfordre sambygdinger i to grendelag om å ta til vettet og avslutte en betent grendekrangel av velkjent, norsk type. Så ble han drept fordi han hadde sine meningers mot og fordi han sto for det han mente var riktig. Med 8 timer i bilen på vei hjem til egne tenåringer i natt var det god tid til å tenke over hva man selv kan gjøre for at slike tragedier ikke skal kunne skje igjen. Jeg tror diskusjonen i de siste innleggene er inne på noe viktig.

Det er både legitimt og viktig å diskutere innvandring og integrasjon. Dette er viktige problemstillinger. Det er selvsagt legitimt å mene at vi har tar imot for mange innvandrere, at vi tiltrekker oss feil innvandrere ut fra hensynet til landets beste, at integrasjonen ikke har fungert tilfredsstillende, og at noe av dette bør endres. Det er ikke dermed sagt at jeg selv mener dette, men dette er helt legitime synspunkter i en politisk diskusjon. Det er selvsagt like legitimt å mene det motsatte og si det høyt og tydelig. Her kunne jeg gjerne tenkt meg mer diskusjon, for noen av disse problemstillingene har nok blitt feid litt under teppet av frykt for å fyre opp under ytterliggående grupper, og det finnes åpenbart ting å ta tak i.

Jeg skulle også gjerne ønske meg mer takhøyde for reell religionskritikk. Eventuelle guder skal vite at det er mye snodig i de forskjellige religiøse skriftene, ting som fortjener å dras frem i dagslys og latterliggjøres til almen spott og spe. Å prøve på noe slikt har vært å bevege seg i et godt oppmerket minefelt de siste årene. Men som Gjestemedlem sier og FatmanFlump siterer, mye av det disse bloggerne og de anonyme konspirasjonsteoretikerne har holdt på med har ingen ting med religionskritikk å gjøre. Like lite som Mein Kampf er en seriøs religionskritikk av innholdet i Toraen, altså Det Gamle Testamente. Det har formelig haglet av drittkasting mot mennesker som tilfeldigvis ble født i et land eller i en familie med andre tradisjoner enn det som anses å være "våre". Da snubler man i sine egne ben, og ender opp (som denne taperen som dessverre har vært altfor mye i nyhetsbildet de siste to ukene) med å bli et forvrengt speilbilde av de aller verste og mest udemokratiske utslagene av det man mener å kritisere.

Derimot tror jeg vi, altså de av oss som på en eller annen måte deltar i offentlig ordskifte, må bli mye tydeligere i å takle uakseptable holdninger og ytringer. Da tenker jeg på sånt som "oss vs dem"-retorikk som stempler hele folkegrupper som forbrytere og terrorister, påtatt offerretorikk hvor man går tom for saklige argumenter og så ikler seg rollen som "sensuroffer", alt våset om "kulturforrædere" og "snikislamisering" - en imaginær problemstilling som eksisterer i enkeltes paranoide hoder, og ikke minst all voldsromantikken hvor både den ene og andre innbilte motstanderen skal avlives på de mest utspekulerte måter. Det er nok nå.

Jeg tror også det er viktig å legge merke til at dette ikke bare dreier seg om en innvandringsdebatt som har hoppet av sporet. Det har også vært en helt utrolig diskusjon på forskjellige nettfora om såkalte "chemtrails". Debattantene lever i sitt eget, absurde univers, men kommer ganske ofte frem til at alt er regjeringens skyld og begynner å strø om seg med karakteristikker og direkte trusler mot "jensemann" og andre som de mener inngår i den store konspirasjonen. Jeg vil ikke utelukke at taperen som gikk berserk 22 juli like godt kunne snødd inne i en av alle de andre konspirasjonsteoriene som florerer som på den om "snikislamisering", men med omtrent samme resultat.

Jeg har selv rapportert innlegg til moderator på forskjellige debattsider fordi jeg opplevde innholdet som dulgte drapstrusler mot offentlighetspersoner. Det har sjelden blitt fulgt opp av moderatorer, som tydeligvis har vært komfortable med å la slikt bli stående. Da er det lett å tenke at "jaja, la nå gærningene holde på". Dermed har selv debattfora som dn.no og hegnar.no i perioder blitt til rene filialer av galehuset. Jeg håper på litt bedre respons i fremtiden, for jeg kommer ikke til å bare gå videre neste gang jeg ser noe slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Jeg har lest en del av det du selv skriver og du snubler så det smeller til tider. Din "islamkritikk på ateismens alter" er forsøkt rensket for xenophobiske elementer, men implikasjonene av det du skriver lukter ofte surt.
    Islam, kristendom og jødedommen er i bunn og grunn samme religion og bygger på det samme trossystemet. Min kritikk av denne gamle overtroen har for det meste vært rettet mot kristendommen siden det er den varianten som har mest utbredelse i Norge og påvirker oss mest. Det er ingen xenofobi i dette men et håp om at vi etterhvert kan bevege oss inn i "the age of reasoning" og forlate den religiøse tidsalderen. Jeg ser liten eller ingen forbindelse mellom religion og innvandring, flerkultur eller etnisitet. Religion er ikke noe som er medfødt men noe som folk blir opplært til og indoktrinert til å bli en del av og kan motvirkes med opplysning og kunnskap. (Dette kan vi forøvrig ta i en av religionstrådene hvis det behøves utdypning)

Dersom du skal fortsette med religionskritikken din kan det være kjekt å skrive litt sjeldnere og litt mer gjennomtenkt, og i tillegg se
    hvem heiagjengen din er.
    Det er et underlig menneskesyn du presenterer her. Jeg kan jo være dypt uenig med folk på noen områder og ha likt syn på helt andre saker. Dette representerer en uheldig gruppetenking som jeg ikke vil være med på. Det er jo ikke folk som skal defineres som motstandere og fiender, det er eventuelt deler av deres politiske syn og meninger som må imøtegås. Burde jeg gremmes hvis noen som har fæle meninger i enkeltsaker liker den samme musikken som meg også?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her snakker samme Fjordman om samme løsning for muslimene som for jødene.

«Fjordman»-blogger Peder Are Jensen vil fjerne muslimene fra Vesten. Han ser for seg en løsning som er lik den opprinnelige tyske løsningen på «jødeproblemet.»

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden.» Denne setningen har han gjentatt en rekke ganger, også helt inntil det siste.

http://www.dagbladet.no/2011/08/06/nyheter/utoya/internett/fjordman/17574687/

Men han er selvsagt ikke ekstremist i egne øyne, men en misforstått, forfulgt mann.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Jeg har lest en del av det du selv skriver og du snubler så det smeller til tider. Din "islamkritikk på ateismens alter" er forsøkt rensket for xenophobiske elementer, men implikasjonene av det du skriver lukter ofte surt.
    Islam, kristendom og jødedommen er i bunn og grunn samme religion og bygger på det samme trossystemet. Min kritikk av denne gamle overtroen har for det meste vært rettet mot kristendommen siden det er den varianten som har mest utbredelse i Norge og påvirker oss mest. Det er ingen xenofobi i dette men et håp om at vi etterhvert kan bevege oss inn i "the age of reasoning" og forlate den religiøse tidsalderen. Jeg ser liten eller ingen forbindelse mellom religion og innvandring, flerkultur eller etnisitet. Religion er ikke noe som er medfødt men noe som folk blir opplært til og indoktrinert til å bli en del av og kan motvirkes med opplysning og kunnskap. (Dette kan vi forøvrig ta i en av religionstrådene hvis det behøves utdypning)

Dersom du skal fortsette med religionskritikken din kan det være kjekt å skrive litt sjeldnere og litt mer gjennomtenkt, og i tillegg se
    hvem heiagjengen din er.
    Det er et underlig menneskesyn du presenterer her. Jeg kan jo være dypt uenig med folk på noen områder og ha likt syn på helt andre saker. Dette representerer en uheldig gruppetenking som jeg ikke vil være med på. Det er jo ikke folk som skal defineres som motstandere og fiender, det er eventuelt deler av deres politiske syn og meninger som må imøtegås. Burde jeg gremmes hvis noen som har fæle meninger i enkeltsaker liker den samme musikken som meg også?
    Dersom du er med på å bygge en overlappende konsensus om en forestillingsverden som du selv ikke har kontroll over bør du være bevisst på det, og kanskje moderere deg selv deretter.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:

«Fjordman»-blogger Peder Are Jensen vil fjerne muslimene fra Vesten. Han ser for seg en løsning som er lik den opprinnelige tyske løsningen på «jødeproblemet.»

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden.» Denne setningen har han gjentatt en rekke ganger, også helt inntil det siste.

Men han er selvsagt ikke ekstremist i egne øyne, men en misforstått, forfulgt mann.
    Breiviks "løsning" er hentet fra Fjordman - jeg siterer fra hukommelsen: Hitler begikk den feilen å forsøke å utrydde jødene, han skulle bare flyttet på dem til et annet land, så ville det ikke blitt så kontroversielt ... Fjordman mener dette må gjøres med muslimene som er i Europa, for å unngå Eurabia.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:

Breiviks "løsning" er hentet fra Fjordman - jeg siterer fra hukommelsen: Hitler begikk den feilen å forsøke å utrydde jødene, han skulle bare flyttet på dem til et annet land, så ville det ikke blitt så kontroversielt ... Fjordman mener dette også må gjøres med muslimene som er i Europa, for å unngå Eurabia.
    "Folkeaksjonen for å frakte møringer og høyreekstreme til Dronning Mauds Land" burde kunne få stor oppslutning. I stedet for å gå for "den endelige løsning", mener jeg.
    Flåsete, men egentlig akkurat det samme som det disse forkvaklede rasistene oppfordrer til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Dersom du er med på å bygge en overlappende konsensus om en forestillingsverden som du selv ikke har kontroll over bør du være bevisst på det, og kanskje moderere deg selv deretter.
    Det er sikkert lettere å se på verden i sort/hvitt og mennesker som venner eller fiender. Etter mitt syn er det nettopp mye slik tankegang som skaper problemer og polarisering, og det ønsker jeg ikke å være med på. Folk som mener og tror noe annet enn jeg er ikke mine fiender og mennesker jeg ikke vil ha noe med å gjøre. De er villfarne lam som kan komme på bedre tanker etter litt folkeopplysning. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Det er sikkert lettere å se på verden i sort/hvitt og mennesker som venner eller fiender. Etter mitt syn er det nettopp mye slik tankegang som skaper problemer og polarisering, og det ønsker jeg ikke å være med på. Folk som mener og tror noe annet enn jeg er ikke mine fiender og mennesker jeg ikke vil ha noe med å gjøre. De er villfarne lam som kan komme på bedre tanker etter litt folkeopplysning. :)
    +1

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Jeg vil aldri vite om du tar til deg noe av det som blir skrevet, inkonsistensen i hele ditt vesen gjør meg noe tvilende. Når fikk du høre om eksistensen av gråsoner? Og når ble du mot polarisering?

Anyhew, det blir interessant å se hva fremtiden bringer.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva kan grunnen være til at en slik ekstrem tankegang, som ABB har, får utvikle seg?

Jeg tenker på endel ting slik som at det politiske styresett av i dag ikke tar inn over seg det de ekstreme muslimer uttaler:
    - ikke-muslimer er ikke-personer og skal "tas hånd om" på udemokratisk vis. (Min tolking)

Den vanlige muslim som ikke er ekstrem tar ikke avstand fra dette. De rådende vestlige styresett unnlater å kommentere de ekstreme muslimers tankegang. Noen (mange?) blir redde. En redsel / angst får utvikle hos noen få til en terrorist's tankegang.

En annen ting er at en sak alltid har to sider. Den ene siden kan være den som vi i vesten forfekter, den andre siden kan være det vi i vesten ikke snakker om. Så kan hver og en av oss studere den siden som vesten ikke snakker om via bøker, internett og andre fora. De som mener de oppdager at verden er sammensatt på en kompleks måte - ulik det vi leser om i "main-strem media", blir avfeid i stedet for å bli tatt på alvor og evt møtt med motargumenter. Om en har litt andre tanker i hodet enn "normalen" blir en fort omtalt som konspirasjonsteoretiker. Dermed er den saklige argumantasjon, eller motargumentasjon kneblet og de som tenker annerledes er blitt konspirasjonsteoretikere.

Er det her frykt blir til terror?

Kunne det ha hjulpet om vi i vesten hadde møtt annerledes-tenkende med mere åpenhet heller enn knebling?

Jeg bare spør.

Hilsen en multikulturell med mere sans for åpenhet enn knebling - OG møring....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kabeldragern skrev:
    Hva kan grunnen være til at en slik ekstrem tankegang, som ABB har, får utvikle seg?

Jeg tenker på endel ting slik som at det politiske styresett av i dag ikke tar inn over seg det de ekstreme muslimer uttaler:
    - ikke-muslimer er ikke-personer og skal "tas hånd om" på udemokratisk vis. (Min tolking)

Den vanlige muslim som ikke er ekstrem tar ikke avstand fra dette. De rådende vestlige styresett unnlater å kommentere de ekstreme muslimers tankegang. Noen (mange?) blir redde. En redsel / angst får utvikle hos noen få til en terrorist's tankegang.

En annen ting er at en sak alltid har to sider. Den ene siden kan være den som vi i vesten forfekter, den andre siden kan være det vi i vesten ikke snakker om. Så kan hver og en av oss studere den siden som vesten ikke snakker om via bøker, internett og andre fora. De som mener de oppdager at verden er sammensatt på en kompleks måte - ulik det vi leser om i "main-strem media", blir avfeid i stedet for å bli tatt på alvor og evt møtt med motargumenter. Om en har litt andre tanker i hodet enn "normalen" blir en fort omtalt som konspirasjonsteoretiker. Dermed er den saklige argumantasjon, eller motargumentasjon kneblet og de som tenker annerledes er blitt konspirasjonsteoretikere.

Kunne det ha hjulpet om vi i vesten hadde møtt annerledes-tenkende med mere åpenhet heller enn knebling?

Jeg bare spør.

Ikke? Det har jeg sett utallige eksempler på. Forstår ikke helt hvor du vil her. Det finnes ingen plausibel forklaring her som kan lede til slike utslag av hat og rasisme. Ei heller til terrorangrepene.

Problemet er vel heller at vi i alt for mange år ikke har reagert med motargumentasjon. Nå har vi sett mange eksempler på at folk tar til motmæle. Erna Solberg hadde et flott utspill for et par dager siden. Her har det ikke vært noen form for knebling i det hele tatt. Det vi ser nå av reaksjoner, er et stort sunnhetstegn ved et samfunn, og begrensninger i friheten til å uttrykke rasisme, hat og oppfordre til vold er lovregulert, og har ingenting med knebling å gjøre.

OG møring....

Huff da. :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig at alle muslimer jeg kjenner tar avstand fra ekstremisme da. Og rart at den muslimske befolkningen i Norge har hatt protest-tog mot en av sine egne. Merkelig at Muslimsk råd råder andre til å ikke møte opp når ekstreme muslimer har hatt markeringer. Merkelig at vi overhodet vet noe hvis det aldri har stått noe i avisene om det. Det du skriver er i det hele tatt merkelig, kabeldrager.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Kabeldragern skrev:

Jeg bare spør.

Ikke? Det har jeg sett utallige eksempler på. Forstår ikke helt hvor du vil her. Det finnes ingen plausibel forklaring her som kan lede til slike utslag av hat og rasisme. Ei heller til terrorangrepene.

Problemet er vel heller at vi i alt for mange år ikke har reagert med motargumentasjon. Nå har vi sett mange eksempler på at folk tar til motmæle. Erna Solberg hadde et flott utspill for et par dager siden. Her har det ikke vært noen form for knebling i det hele tatt. Det vi ser nå av reaksjoner, er et stort sunnhetstegn ved et samfunn, og begrensninger i friheten til å uttrykke rasisme, hat og oppfordre til vold er lovregulert, og har ingenting med knebling å gjøre.

OG møring....

Huff da. :'(
    Du vrenger på mine poeng og synes det er trist at jeg er møring.
    Det forteller meg at du er svart / hvitt -tenkende og mer enn antyder at alle møringer er tvilsomme. Det er vi selvsagt ikke.

Din holdning er lik alle de andre personene som ikke klarer å ha et differensiert syn - ha to tanker i hodet samtidig...
    Og slike ønsker jeg ikke å debattere med.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Merkelig at alle muslimer jeg kjenner tar avstand fra ekstremisme da. Og rart at den muslimske befolkningen i Norge har hatt protest-tog mot en av sine egne. Merkelig at Muslimsk råd råder andre til å ikke møte opp når ekstreme muslimer har hatt markeringer. Merkelig at vi overhodet vet noe hvis det aldri har stått noe i avisene om det. Det du skriver er i det hele tatt merkelig, kabeldrager.
    Det er et av mange eksempler på å finne årsaker utemom oss selv og vårt samfunn. Enklere slik. Mye enklere.
    Min mening er at her har vi alle et ansvar. Vi har latt disse kreftene vokse nesten uten motforestillinger i 30 år. Nå tar folk til motmæle. Det er en sann fryd å se og oppleve det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Var vel i ferd med å poste en lignende kommentar som baluba...

Min norsk-pakistanske (for tiden fastende) kollega sa det ganske enkelt:

"De er ikke muslimer, de som gjør sånt. Man kommer ikke til paradis ved å drepe mennesker."

Kan det sies tydeligere? I så fall, hvordan?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.912
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kabeldrager; det er selvsagt mulig at jeg har misforstått hva du egentlig mener. I så tilfelle hadde det vært fint med en utdypning.

Og det med møring regner jeg med du forstår er en mer eller mindre vellykket måte å stigmatisere på, siden Fjordman og Krane er møringer. Ergo er alle møringer slik, skal man følge deres tankegang.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    Den vanlige muslim som ikke er ekstrem tar ikke avstand fra dette.
    Det er nå engang flest muslimer som dør i islamistisk terror. Det er lite som tyder på at alminnelige sivilister i Karachi setter mer pris på å få barna sine bombet til døde enn hva den familien jeg møtte i går gjør.

De rådende vestlige styresett unnlater å kommentere de ekstreme muslimers tankegang.
    Hvor har du vært siden 11 september 2001?

En annen ting er at en sak alltid har to sider.
    Nei. Det er alltid galt å drepe uskyldige barn og unge. Det er også galt å oppfordre andre til å gjøre det. Det er alle religiøse og humanistiske livssyn enige om.

Den ene siden kan være den som vi i vesten forfekter, den andre siden kan være det vi i vesten ikke snakker om. Så kan hver og en av oss studere den siden som vesten ikke snakker om via bøker, internett og andre fora. De som mener de oppdager at verden er sammensatt på en kompleks måte - ulik det vi leser om i "main-strem media", blir avfeid i stedet for å bli tatt på alvor og evt møtt med motargumenter. Om en har litt andre tanker i hodet enn "normalen" blir en fort omtalt som konspirasjonsteoretiker. Dermed er den saklige argumantasjon, eller motargumentasjon kneblet og de som tenker annerledes er blitt konspirasjonsteoretikere.

Jeg tror ikke det. Det har vært utrolig mange konspirasjonsteorier som har versert i de senere årene. Forkjemperne for disse lar seg ikke stoppe av fakta, uansett hvor saklig de blir møtt. Se bare alle absurditetene som har blitt hevdet om 9/11. Til en viss grad må de få fortsette med tøvet sitt, men det må være nulltoleranse der idiotiet går over til voldspropaganda mot de som påstås å stå bak den store konspirasjonen. Hva denne enn måtte gå ut på. Da er det ikke ufarlig tullprat lenger. Der går det en knallhard grense. Der tror jeg snarere at en krattskog av hatere har fått utvikle seg uforstyrret altfor lenge.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg blir litt misforstått her. Jeg forsøker selvfølgelig IKKE å forsvare grusomme handlinger utført av grusomme personer. Jeg forsøker å forstå hvordan terroristen tenker og hva som evt får ham til å tenke slik - med tanke på å fjerne grunnlagene for at enkelte blir terrorister.

I min forståelse kan jeg sikkert ta feil - og at det er for tidlig i forhold hendelsene - men det er jo dette som er det interessante i situasjonen; å forsøke å forstå hvordan en vanlig person blir terrorist, for så å gjøre slik at ingen blir terrorister igjen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Kabeldragern skrev:
    Jeg tror jeg blir litt misforstått her. Jeg forsøker selvfølgelig IKKE å forsvare grusomme handlinger utført av grusomme personer. Jeg forsøker å forstå hvordan terroristen tenker og hva som evt får ham til å tenke slik - med tanke på å fjerne grunnlagene for at enkelte blir terrorister.
    Du ble nok litt misforstått, ja.
    Broren til en tidligere kollega av meg rotet seg inn i miljøet rundt Arne Myrdal i sin tid. Som min kollega sa, "min bror er ikke slik, han er bare litt...enkel og blir lett facinert av svulstige ord og fine uniformer"

(Møringer er ållreite, de. Svigersønnen min er møring, flott fyr.)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    vredensgnag skrev:
    @Baluba - Fjordmans skriverier er kun ørkesløs vandring i tekstrepetisjoner dersom man står utenfor og betrakter hylekoret. I menigheten er det hellig tekst, som ikke kan gjentas for ofte, og som simpelthen ikke kan være lang nok.
    Repetisjonene har suggererende funksjon, de skal rydde alternative fortolkninger av veien; og lengden skal gi autoritet samt indikere problemets omfang. Det er ikke nødvendig at folk leser til slutten. Det er nok at de begynner å lese og innser at dette er et stort problem.[/
    color]
    Dette sitatet kan godt brukes på det rådende hylekoret her inne. Duverden så godt det må føles å kunne hamre inn det samme budskapet om og om igjen. Hvis noen skulle prøve seg med motforestillinger kan det straks henvises til ABB & co, ytterligere argumenter trengs ikke.
    Det er tydelig at multikulturistene har fått en vitamininnsprøytning av dimensjoner for nå skal "annerledestenkende" tas, en gang for alle. I lokalavisen var det et innlegg fra en lokal AUF'er som, tydeligvis i en slags post-ABB'sk maktrus, forkynte at hun skulle anmelde alle som skrev noe negativt om muslimer og, samtidig, sånn i forbifarten, utropte Eskil Pedersen til helt. Det siste var nå egentlig bare ufrivillig komisk med tanke på Pedersens spurtegenskaper......

Uansett hva det skrives eller skrikes ser folk hva som skjer, nordmenn flytter ut fra stadig fler "berikede" bydeler. Underlig det der, ifølge flertallet her i tråden og den politiske eliten generellt er det jo så positivt med denne fjernkulturelle innvandringen, men det er ytterst få som vil ha den inn på kroppen........

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.756
    Gubra skrev:
    Uansett hva det skrives eller skrikes ser folk hva som skjer, nordmenn flytter ut fra stadig fler "berikede" bydeler.
    De flytter vel hit. Det er ikke så mange utlendinger der, de som finnes er gartnere og søppeltømmere. Og en og annen pubvert.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:

I min forståelse kan jeg sikkert ta feil - og at det er for tidlig i forhold hendelsene - men det er jo dette som er det interessante i situasjonen; å forsøke å forstå hvordan en vanlig person blir terrorist, for så å gjøre slik at ingen blir terrorister igjen.
    Det kan jeg være enig i. Oppi alt det ufattelige er det en fordel at taperen ble tatt levende, slik at vi kan dissekere hva som får en vestkant-ungdom til å bli en terrorist. Sannsynligvis er mye likt mellom denne tullingen og terrorister med forskjellige andre ideologier og religioner. Ganske ofte er det jo priviligerte ungdommer som ender opp som islamistiske terrorister også.

V

vredensgnag

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Gubra skrev:
    Uansett hva det skrives eller skrikes ser folk hva som skjer, nordmenn flytter ut fra stadig fler "berikede" bydeler.
    De flytter vel hit. Det er ikke så mange utlendinger der, de som finnes er gartnere og søppeltømmere. Og en og annen pubvert.

Det fine er at de som bor der kan pålegge innhyrt hjelp å lære seg norsk før de får jobb, og supern har mange gode, norske merkevarer. Men det er noe unorsk over fraværet av vinter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mon tro om spanjoler skriver rasende internettblogger om sniknorvegisering?

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    De skriver mye om Los Barbaros Vikingos.

Men ellers er de meget åpne. Der min far har bodd siden 70-tallet har han fått flere ordføreres støtte til å etablere Internasjonal dag, som i stor utstrekning var markedsføring av Norge, med nedflydd 17. mai korps hvert år. Nordmenn fikk toge fritt gjennom gatene med flagg - selv om enkelte spanjoler stusset over at tyrkiske janitsjarkorps var blitt grunnorsk nasjonalfeiring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Janitsjarmusikk, ja. Så nasjonalt som noe. ::)

I landsbyen Santa Lucia på Gran Canaria er det et museum om svensk Lucia-feiring. Det er en litt snodig opplevelse.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:

Kabeldrageren sin teori om hva som får noen til å bikke fullstendig over er vel like u/trolig som forklaringer på trykk i Norske medier.

Nå vil ikke jeg tvinge noen ut i tog for å protestere, men om man først skal gjøre det gjelder det å velge rett sak……………
    Her demonstrerer 3000+ for noen tegninger og jubler over heller tvilsomme uttalelser ……
    http://www.sisteskanse.net/2010/12/muhammed-vs-antiterror-3000-75/

Her mot terror ikke en gang tresifret………
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10028415

Her mot en ekstremist ikke tosifret……..
    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/labert-oppmoete-paa-muslimsk-demonstrasjon-i-larvik-3142878.html

Og jeg regner med at du mener islamsk råd Norge, de som ikke en gang klarer å ta avstand for dødsstraff for homofile, jepp en koselig gjeng.
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article323752.ece

Fakta er vel det første offer når man insisterer på at sin oppfattelse av virkeligheten er den eneste rette.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Gubra skrev:
    vredensgnag skrev:
    Repetisjonene har suggererende funksjon, de skal rydde alternative fortolkninger av veien; og lengden skal gi autoritet samt indikere problemets omfang. Det er ikke nødvendig at folk leser til slutten. Det er nok at de begynner å lese og innser at dette er et stort problem.[/
    color]
    Dette sitatet kan godt brukes på det rådende hylekoret her inne. Duverden så godt det må føles å kunne hamre inn det samme budskapet om og om igjen. Hvis noen skulle prøve seg med motforestillinger kan det straks henvises til ABB & co, ytterligere argumenter trengs ikke.
    Det er tydelig at multikulturistene har fått en vitamininnsprøytning av dimensjoner for nå skal "annerledestenkende" tas, en gang for alle. I lokalavisen var det et innlegg fra en lokal AUF'er som, tydeligvis i en slags post-ABB'sk maktrus, forkynte at hun skulle anmelde alle som skrev noe negativt om muslimer og, samtidig, sånn i forbifarten, utropte Eskil Pedersen til helt. Det siste var nå egentlig bare ufrivillig komisk med tanke på Pedersens spurtegenskaper......

Uansett hva det skrives eller skrikes ser folk hva som skjer, nordmenn flytter ut fra stadig fler "berikede" bydeler. Underlig det der, ifølge flertallet her i tråden og den politiske eliten generellt er det jo så positivt med denne fjernkulturelle innvandringen, men det er ytterst få som vil ha den inn på kroppen........
    oi...

Ugh...

Dette er imponerende. Kan du forklare hva "monokulturalisme" er ifølge deg og hvordan det kan være moralsk forsvarlig på noe som helst vis?

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Asbjørn skrev:
    Jeg prøvde å tasse litt inne på et par av kjøpesentrene utenfor turistområdene i Gran Canaria, man følte seg ikke veldig velkommen.

Asbjørn skrev:
    Janitsjarmusikk, ja. Så nasjonalt som noe. ::)

I landsbyen Santa Lucia på Gran Canaria er det et museum om svensk Lucia-feiring. Det er en litt snodig opplevelse.
    De har en veldig god restaurant i Santa Lucia, den beste jeg fant på hele øya.

V

vredensgnag

Gjest
    Lurer på hvorfor Ap og AUF ble mål? Naturligere var vel å ta Spies, Vingreiser, Star Tour og Norwegian?

Kamp mot utviklingen er alltid bakstreversk og dømt til å mislykkes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.131
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    FatmanFlump skrev:
    Kan du forklare hva "monokulturalisme" er ifølge deg og hvordan det kan være moralsk forsvarlig på noe som helst vis?
    Gleder meg til å se det svaret. I mellomtiden: I følge meg er monokulturalisme en mislykket fiks idé som aldri har vært en realitet noe sted, men forsøkene på å komme dit gjennom utrensking av uønskede individer og hele minoritetsgrupper har skapt ufattelig mye lidelse oppigjennom historien. Søk på f eks "etnisk rensing", "Rwanda" eller "Endlösung", for å nevne noen forholdsvis ferske eksempler.

Omtrent det første våre forfedre gjorde etter at de tuslet ut av Afrika for ca 60000 år siden var å blande seg med neanderthalerne. Resultatet er at selv de ivrigste forkjempere for etnisk og kulturell renhet er 4-6 % neanderthaler, sånn ca. Det er bare nyankomne afrikanere som er "renrasede" homo sapiens. Det forundrer meg ikke det grann, for det er nå engang slik vi mennesker er. Disse bloggerne og konspirasjonsteoretikerne får heller innse at saken deres var tapt allerede der.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn