Det er ikke utrolig. Det var ingen muslim som foretok handlingen, men som det så beskrivende ble skrevet "et produkt av vår egen kultur". Sterke men nøyaktige og velformulerte ord. I tillegg så skjønner alle her inne at hvis man forsøker seg på Fjordman-retorikk, og setter skylden på AP, så ville man blitt sablet ned fra høyre og venstre på forumet. Man ville ende som outcast, en som alle føler en klar antipati mot. Det ville vært et sosialt selvmord på sentralen, rett og slett.Zomby_Woof skrev:Jeg synes det er ganske utrolig (fortsatt) at kritikken kommer sånn som den kommer her inne. Det er greit å stille spørsmål. Men det har jeg ikke sett særlig til. Jeg har derimot sett et antall bastant formulerte påstander om feighet og udugelighet. Ingen av disse har vært underbygget av noe som kan ligne forståelse eller kompetanse.
Må nikke til det Zomby-Woof skriver her. Norske politifolk har ikke blitt ansatt som Kamikazepoliti, men har fått en jobb, der de i tillegg til å understøtte offentlig sikkerhet også har lov til å passe på sin egen.Zomby_Woof skrev:@Baluba. Godt å se at det fortsatt er noen som tar til motmæle...
Jeg skal ikke overdrive min militære bakgrunn. Men, jeg har vært troppsjef for mannskaper i førstegangstjeneste, geværlagfører i Libanon, jeg har jobbet ved distriktsstab i HV og hatt OPS-vakter i den forbindelse. Noe relevant bakgrunn for å uttale meg, med andre ord.
Jeg skal heller ikke overdrive overføringsverdien til politiarbeid. Jeg har diskutert dette med politistuderende sommervikarer på min nåværende jobb. Det er normalt sånn at første patrulje på stedet griper inn umiddelbart i skoleskytinger og lignende. Statistikken viser at situasjonen som regel avsluttes på en eller annen måte (overgivelse/selvmord e.l.). Slik har jeg forstått det, i alle fall.
Men, altså:
Det er ikke naturlig å referere til ruteplanleggere på nett, og så anta at dette er normal responstid. En politioperasjon er ikke det det samme som å sitte i Oslo og bråbestemme seg for å reise til Sundvollen for en av de fantastiske hamburgerne der.
Det ligger en treghet i å motta informasjon, tolke den, og siden treffe beslutninger. Operasjonssentralen til politiet må ha vært totalt overlesset allerede med situasjonen i Oslo.
I slike situasjoner er det nødvendig å treffe avgjørelser under usikkerhet og uvitenhet. Det var ikke slik at politiet visste det vi vet nå under gjennomføringen av operasjonen. De måtte altså planlegge med å håndtere flere mulige scenarier, eventuelt langt farligere enn det faktiske. Det var ikke uten videre naturlig å ta i bruk SOP for skoleskyting. Situasjonen/informasjonen politiet hadde å forholde seg til lignet tross alt mer på hotell Serena og denslags enn Columbine og denslags.
Det er altså flere ting i hendelsesforløpet som tar tid. Innhenting av informasjon, analyse av informasjon, beslutninger, kommunikasjon mellom forskjellige ledd i organisasjonen, opplasting, omlasting og avlasting av personell og materiell, og selve kjørestrekningen.
Jeg synes det er ganske utrolig (fortsatt) at kritikken kommer sånn som den kommer her inne. Det er greit å stille spørsmål. Men det har jeg ikke sett særlig til. Jeg har derimot sett et antall bastant formulerte påstander om feighet og udugelighet. Ingen av disse har vært underbygget av noe som kan ligne forståelse eller kompetanse.
En annen ting er den merkelige holdningen at 100%-løsninger til enhver tid er minstemålet for anstendig yrkesutførelse. Folk må jammen ha ukompliserte jobber rundt omkring, hvis de har vent seg til at ingen gjør feil noen gang.
Det hele har vært skammelig, tarvelig, og ekkelt å lese.
Spot on, mistenker jeg.baluba skrev:Så når de ikke kan kritisere AP for ABBs handlinger, så må noen andre klandres. Det dreier seg nesten om et patologisk behov for å kritisere myndighetene (les: de rødgrønne) som trenger å tilfredsstilles. Da finnes det bare en instans å gi skylden, og det er politiet. Noen må jo ha skylden her, og det å gi skylden til xenofobi og frykt for muslimer er ikke aktuelt, for det kan jo touche innom ens eget selvbilde, og det kan vi alle forstå er uaktuelt. Og siden syndebukker må finnes, det er jo en sentral ingrediens i deres øvrige politiske retorikk også, så fantes det bare en part igjen å klandre utover selve morderen.
Jeg blir vel ikke så kvalm som andre ser ut til å bli, for jeg ser på det som en ventil for den frustrasjonen som kan oppstå når en sak blir så annerledes enn det man hadde gått rundt og forventet i årevis. De har ventet på bomben og skuddene som ville gi dem rett i deres anklager mot de rødgrønne, de liberale/konservative humanistene og kommunistene. Når det skulle vise seg at retorikken de selv har brukt i lang tid har deler av ansvaret for at slike gærninger føler legitimitet. Da ble det nok også skapt et enda større behov for å finne en skikkelig syndbukk som kan ta bort det langvarige fokuset på det som er ubehagelig å tenke på.
Politiet har på en måte blitt collateral damage. De står ikke i veien for noen, men de er den eneste instans som det er mulig å angripe uten å selv sette seg i samme synkende skip som Fjordman og de andre xenofobene. Det virker kanskje som en viktig emosjonell sikkerhetsventil når virkeligheten ikke var slik man skulle ønske, er jeg redd for.
Mistenker det samme. At forumtrollet over alle forumtroll værer 'kristenmanns blod' overrasker ikke. Heller ikke det faktum at han ikke skyr noe middel i sin utrettelige og til tider desperate og paniske kamp mot de rødgrønne 'kommunistjævlene'. At han uten skrupler drar hederlige politifolk ned i dritten med det samme er guffent, men heller ingen overraskelse.Asbjørn skrev:Spot on, mistenker jeg.baluba skrev:Politiet har på en måte blitt collateral damage.
Man mener at det er forferdelig, og at alle stener må snus i granskingen.ch skrev:Og hva mener man her på HFS om VG?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081554
Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.Pink_Panther skrev:Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.
Oddgeir, vi er enige om noe! Kanskje det er håp for verden likevel.oddgeir skrev:Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.Pink_Panther skrev:Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.
Når vi kan bli enige, er det definitivt håp for hele menneskeheten. ;DPink_Panther skrev:Oddgeir, vi er enige om noe! Kanskje det er håp for verden likevel.oddgeir skrev:Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.Pink_Panther skrev:Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.
Tror jeg nok, og det gjelder sikkert alle papiraviser. Men er det de usmakelige forsidene, eller er folk bare ute etter nyheter i denne noe spesielle tiden?vredensgnag skrev:VG har stupt i opplag i år, og kjører på for å selge aviser. Det gjør vel også Dagbladet. Vi har ikke sett begynnelsen, så lenge dette selger aviser. De solgte nesten dobbelt så mange VG som på en vanlig søndag siste helg.
Det er en av grunnene til at jeg ikke kjøper VG.erato skrev:Fy flate! Det VG coveret er noe av det mest motbydelige jeg har sett.
Hurra, kan jeg melde fra resten av menneskeheten! Endelig kan vi regne med at menneskeheten fortsatt har en fremtid.oddgeir skrev:Når vi kan bli enige, er det definitivt håp for hele menneskeheten. ;DPink_Panther skrev:Oddgeir, vi er enige om noe! Kanskje det er håp for verden likevel.oddgeir skrev:Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.Pink_Panther skrev:Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.
De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.vredensgnag skrev:Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
Ja, det virker som om en del av kritikken mot politiets "tabber" bygger på en slik forståelse av virkeligheten. Pluss et intenst behov for å vri oppmerksomheten bort fra hva man selv har stått for i tidligere debatter.nb skrev:De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.vredensgnag skrev:Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
Han fyren i Telemark Bataljon argumenterer kanskje ut fra det han ser som en krigslignende situasjon, slik han er vant til å tenke, der kuler og granater fyker alle veier. Hvis man ser videoen av Deltatroppens ankomst til Utvika, ser man en mye roligere og udramatisk situasjon enn dette. Tror ikke jeg hørte et skudd i løpet av hele videoen.nb skrev:De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.vredensgnag skrev:Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
Når vi nærmer oss, ca. ett minutt etter, ser vi at det skytes på sydspissen av øya. Vi ser nedslag i vannet og hører smell hele tiden.
Nå skjønner jeg, utfra din sterke ekspertise, at "Kule" i navnet ditt står for prosjektilet, og ikke "cool".Kule-Trygve skrev:Han fyren i Telemark Bataljon argumenterer kanskje ut fra det han ser som en krigslignende situasjon, slik han er vant til å tenke, der kuler og granater fyker alle veier. Hvis man ser videoen av Deltatroppens ankomst til Utvika, ser man en mye roligere og udramatisk situasjon enn dette. Tror ikke jeg hørte et skudd i løpet av hele videoen.nb skrev:De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.vredensgnag skrev:Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
Her har du et poeng, men jeg regner med at bistandsadvokaten allerede nå posisjonerer seg for et kommende erstatningsoppgjør, og at spåkbruken gjenspeiler dette.Kule-Trygve skrev:Bistandsadvokat Hege Salomon er svært kritisk:
- Man ser jo i etterpåklokskapens lys at politiet manglet kompetanse og ressurser for en slik krisesituasjon og det er tragisk at man ikke klarte å forhindre flere av drapene, sier Hege Salomon,
Så disse advokatene (som må tenke på å ta hensyn til ofrene med det de sier) bruker sterkere ord enn det som passerer som kontroversielt her på forumet. :
Enig med deg, men jeg tror ikke advokatene hadde gått særlig sterkere ut enn det var faktuelt grunnlag for, siden saken er såpass følsom. (Jeg vet heller ikke om størrelsen på en voldsoffererstatning, som det her vel er snakk om, avhenger av hvor god politiets innsats var?)oddgeir skrev:Her har du et poeng, men jeg regner med at bistandsadvokaten allerede nå posisjonerer seg for et kommende erstatningsoppgjør, og at spåkbruken gjenspeiler dette.Kule-Trygve skrev:Bistandsadvokat Hege Salomon er svært kritisk:
- Man ser jo i etterpåklokskapens lys at politiet manglet kompetanse og ressurser for en slik krisesituasjon og det er tragisk at man ikke klarte å forhindre flere av drapene, sier Hege Salomon,
Så disse advokatene (som må tenke på å ta hensyn til ofrene med det de sier) bruker sterkere ord enn det som passerer som kontroversielt her på forumet. :
Det er ikke dermed sagt at vi utenforstående skal legge oss på samme nivå.
Du kan vedde på hva du vil for meg, men sitatet jeg gjenga om kontinuerlig skyting og nedslag i vannet var fra Delta-troppens innsatsleder som satt i båten på vei utover. Han beskrev situasjonen som møtte dem ved ankomst til Utøya, naturlig nok fra motsatt side av øya. Da hadde det allerede blitt skutt med automatvåpen mot redningsmannskapene som var synlige ved campingplassen slik at disse måtte trekke seg lenger unna. Sitatet jeg gjenga var hentet fra pressekonferansen 27/7, og den var vel gjengitt i omtrent alle landets aviser.Kule-Trygve skrev:Linken virket ikke, men det er kanskje det lokalpolitiet opplevde helt i starten du refererer til? Det kan stemme at de hørte skyting. Leste at de faktisk prøvde å komme seg over til øyen (det skal de ha), men så fant de enten ikke en båt eller så fikk de beskjed om å bare være der og observere isteden. Husker ikke helt nøyaktig.
Ser man videoen til VG av Deltatroppen, er det lett å tenke seg at de bare kunne rekvirert den båten som plukket opp folk rett uti vannkanten, de kunne dratt over til øyen på et par minutter (det var helt rolig da, dette var vel omtrent på det tidspunktet Breivik ønsket å overgi seg "første gang"), og de hadde nok kunnet pågripe ham uten å skyte ham, også.
Deltatroppen tenkte på å komme seg rett over til øyen på dette tidspunkt, men de fikk beskjed om å "følge planen", dvs fortsette til Storøya. Skal vedde på at noen i denne troppen da tenkte "Drit i planen"...
Jeg har vært i militæret i 365 dager (uten å ha blitt kastet ut tidligere...det skjønner jeg ikke, tror de beholdt meg der bare som "straff".) Og jeg har en fetter som har vært i kamp i Afghanistan, han ble intervjuet på TV2 der nede og greier... Og jeg har en onkel som har vært i Libanon i sin tid. Så det militære blodet renner gjennom årene våre.Nå skjønner jeg, utfra din sterke ekspertise, at "Kule" i navnet ditt står for prosjektilet, og ikke "cool".