Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kanskje litt off topic i denne tråden, men hvorfor ikke lage bilene i rågummi, og sikre sjåførene og passasjerene i helstøpte bur?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meget bra og balansert av Pedal, og det som siteres av Hegnar er ikke helt på tur i alle fall. Det dreier seg om de harde fakta som vi bare må leve med, selv om vi selvsagt må vurdere prioriteringene når noe slik som dette har skjedd. Vi har ikke råd til å pakke hele befolkningen inn i bobleplast, selv om det er fristende. Nok bobleplast så får vi slutt på det farligste av alt, husarbeid. Da vil det ikke gjøre noe om bestemor faller ned av stolen hun står på når hun skifter lyspære, for eksempel. Hun vil bare rulle bortover gulvet noen ganger, og kan reise seg opp uten skader.

Hegnars analogi til trafikksikkerhet er relevant. Vi kan gjøre så mye, men mer har vi ikke råd til. Vi må prioritere, og vi er tross alt i en periode der alle land vi kjenner til må stramme inn livreimen. Helikopterberedskap er ekstremt dyrt, rett og slett. Når de vurderer om det skal være ferie for helikopteret så baserer det seg på erfaringer som tilsier at det ikke er nødvendig. Husk at det tross alt var det utenkelige som skjedde 22/8. En så ekstrem handling har vi aldri sett i Europa, med mulige unntak i et par skolemassakrer. Og de fikk ikke samme omfang heller, for de hadde ikke trent på galskapen og var for unge til å skjønne den militære strategien ABB hadde. Kun 9/11 kan vise til en like stor grusomhet.

Sjansene for at helikopteret skulle få et oppdrag som dette kan ikke måles i prosent engang. Da er det enkelt at det blir en salderingspost. Det er fryktelig enkelt å kritisere det i etterkant, men for de som skulle forsvare budsjettet i sin tid så var det vanskelig å vise til promille-scenarioer. Det holder dessverre ikke, noe som er naturlig. På tross av våre ønsker om at dette kunne vært unngått så var scenarioet så usannsynlig at det ikke ville vært økonomisk forsvarlig å ha det som et premiss for budsjettvurderinger.

Dette kan virke kynisk og hardt, men det er slik avveininger de som setter opp budsjettene må foreta hver eneste dag. De er ikke dårlige mennesker, men det ligger i jobbens natur. Slik er det bare, og det må alle forholde seg til. Dette fører nok kanskje til at helikopteret blir mer prioritert i fremtiden, men det er nesten utenkelig at det vil oppstå et lignende problem igjen. Likevel kommer selvfølgelig opinionen til å forvente det, så de har vel ikke noen egentlig valgmulighet lenger. Teknokrater og politikere må vise næringsvett når de har fått et ansvar, men i denne saken vil de i fremtiden nok måtte forholde seg til folkeviljen mer enn til det å sette tæring etter næring. Her må det overføres etter all sannsynlighet.

Zomby_Woof skrev:
    Jeg synes det er ganske utrolig (fortsatt) at kritikken kommer sånn som den kommer her inne. Det er greit å stille spørsmål. Men det har jeg ikke sett særlig til. Jeg har derimot sett et antall bastant formulerte påstander om feighet og udugelighet. Ingen av disse har vært underbygget av noe som kan ligne forståelse eller kompetanse.
    Det er ikke utrolig. Det var ingen muslim som foretok handlingen, men som det så beskrivende ble skrevet "et produkt av vår egen kultur". Sterke men nøyaktige og velformulerte ord. I tillegg så skjønner alle her inne at hvis man forsøker seg på Fjordman-retorikk, og setter skylden på AP, så ville man blitt sablet ned fra høyre og venstre på forumet. Man ville ende som outcast, en som alle føler en klar antipati mot. Det ville vært et sosialt selvmord på sentralen, rett og slett.

Så når de ikke kan kritisere AP for ABBs handlinger, så må noen andre klandres. Det dreier seg nesten om et patologisk behov for å kritisere myndighetene (les: de rødgrønne) som trenger å tilfredsstilles. Da finnes det bare en instans å gi skylden, og det er politiet. Noen må jo ha skylden her, og det å gi skylden til xenofobi og frykt for muslimer er ikke aktuelt, for det kan jo touche innom ens eget selvbilde, og det kan vi alle forstå er uaktuelt. Og siden syndebukker må finnes, det er jo en sentral ingrediens i deres øvrige politiske retorikk også, så fantes det bare en part igjen å klandre utover selve morderen.

Jeg blir vel ikke så kvalm som andre ser ut til å bli, for jeg ser på det som en ventil for den frustrasjonen som kan oppstå når en sak blir så annerledes enn det man hadde gått rundt og forventet i årevis. De har ventet på bomben og skuddene som ville gi dem rett i deres anklager mot de rødgrønne, de liberale/konservative humanistene og kommunistene. Når det skulle vise seg at retorikken de selv har brukt i lang tid har deler av ansvaret for at slike gærninger føler legitimitet. Da ble det nok også skapt et enda større behov for å finne en skikkelig syndbukk som kan ta bort det langvarige fokuset på det som er ubehagelig å tenke på.

Politiet har på en måte blitt collateral damage. De står ikke i veien for noen, men de er den eneste instans som det er mulig å angripe uten å selv sette seg i samme synkende skip som Fjordman og de andre xenofobene. Det virker kanskje som en viktig emosjonell sikkerhetsventil når virkeligheten ikke var slik man skulle ønske, er jeg redd for. Politiet må tåle den kritikken, men det betyr ikke at de ikke fortjener forsvarere. Selv har jeg for lite innsikt i politiarbeid og taktikk til å uttale meg bombastisk. Derfor stoler jeg på andre på forumet som har mer kompetanse i form av f.eks. Zombies militære bakgrunn. Jeg har selvsagt tenkt noen kritiske tanker om håndteringen av saken, men har holdt tilbake i respekt for mitt eget selvbilde. Denne saken er jeg mer redd for å drite meg ut i enn noen annen sak vi diskuterer på forumet. Når det gjelder andre temaer så driter jeg meg villig ut hver dag, noe jeg da også gjør.

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    @Baluba. Godt å se at det fortsatt er noen som tar til motmæle...

Jeg skal ikke overdrive min militære bakgrunn. Men, jeg har vært troppsjef for mannskaper i førstegangstjeneste, geværlagfører i Libanon, jeg har jobbet ved distriktsstab i HV og hatt OPS-vakter i den forbindelse. Noe relevant bakgrunn for å uttale meg, med andre ord.

Jeg skal heller ikke overdrive overføringsverdien til politiarbeid. Jeg har diskutert dette med politistuderende sommervikarer på min nåværende jobb. Det er normalt sånn at første patrulje på stedet griper inn umiddelbart i skoleskytinger og lignende. Statistikken viser at situasjonen som regel avsluttes på en eller annen måte (overgivelse/selvmord e.l.). Slik har jeg forstått det, i alle fall.

Men, altså:

Det er ikke naturlig å referere til ruteplanleggere på nett, og så anta at dette er normal responstid. En politioperasjon er ikke det det samme som å sitte i Oslo og bråbestemme seg for å reise til Sundvollen for en av de fantastiske hamburgerne der.

Det ligger en treghet i å motta informasjon, tolke den, og siden treffe beslutninger. Operasjonssentralen til politiet må ha vært totalt overlesset allerede med situasjonen i Oslo.

I slike situasjoner er det nødvendig å treffe avgjørelser under usikkerhet og uvitenhet. Det var ikke slik at politiet visste det vi vet nå under gjennomføringen av operasjonen. De måtte altså planlegge med å håndtere flere mulige scenarier, eventuelt langt farligere enn det faktiske. Det var ikke uten videre naturlig å ta i bruk SOP for skoleskyting. Situasjonen/informasjonen politiet hadde å forholde seg til lignet tross alt mer på hotell Serena og denslags enn Columbine og denslags.

Det er altså flere ting i hendelsesforløpet som tar tid. Innhenting av informasjon, analyse av informasjon, beslutninger, kommunikasjon mellom forskjellige ledd i organisasjonen, opplasting, omlasting og avlasting av personell og materiell, og selve kjørestrekningen.

Jeg synes det er ganske utrolig (fortsatt) at kritikken kommer sånn som den kommer her inne. Det er greit å stille spørsmål. Men det har jeg ikke sett særlig til. Jeg har derimot sett et antall bastant formulerte påstander om feighet og udugelighet. Ingen av disse har vært underbygget av noe som kan ligne forståelse eller kompetanse.

En annen ting er den merkelige holdningen at 100%-løsninger til enhver tid er minstemålet for anstendig yrkesutførelse. Folk må jammen ha ukompliserte jobber rundt omkring, hvis de har vent seg til at ingen gjør feil noen gang.

Det hele har vært skammelig, tarvelig, og ekkelt å lese.
    Må nikke til det Zomby-Woof skriver her. Norske politifolk har ikke blitt ansatt som Kamikazepoliti, men har fått en jobb, der de i tillegg til å understøtte offentlig sikkerhet også har lov til å passe på sin egen.
    Da beredskapstroppen var på vei til Utøya var det ingen som visste hva de gikk til og hva de ville møte. Man innhentet og bearbeidet informasjon, men om man tok utgangspunkt i bombeeksplosjonen og manges ønsketenking, kunne dette vært en velorganisert aksjon med mange medlemmer. Da beredskapstroppen kom til fergekaja så de et mylder av mennesker og parkerte biler, og innså at de ikke kunne skaffe seg overblikk og kontroll - lite poeng i å hoppe ut av bilene for å bli skutt ned eller sprengt i luften. Så de kjørte til et annet utskipingssted som var lenger unna, for å få slik kontroll.

Dette er operasjonelle vurderinger som tas der og da, for å sikre at man bevarer gjennomføringskontroll.
    Tilsvarende med dem som snakker om skarpskytter fra helikopter, som er diskutert her inne før. Det helikopteret kunne blitt skutt ned. Grunnregelen er at man skaffer seg overblikk, og disponerer overlegne styrker mot den fienden man har observert. Resten er opp til Hollywood, som kan ha både helikopter og en himmel full av fallskjermsoldater bare vha et filmklipp.

Forleden tok Taliban i Afghanistan en Chinook med tredve spesialsoldater ombord, ved hjelp av en liten "skulderavfyrt" rakett. Og soldater fra den samme styrken var blant dem som angrep bin Ladens leir i Pakistan. Det første som skjedde var at hovedhelikopteret deres gikk i bakken. Og de hadde panlagt aksjonen i måneder, og hadde øvd på en replika av bin Ladens hus og hageanlegg...

Folk har et forskrudd bilde av hva som kan gjøres vha mannskapsinnsats fra fiksjon i film og fjernsyn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan også nevne de to Black Hawk'ene som ble skutt ned over Mogadishu i 1993 med RPG-7, så vidt jeg vet. Hva om denne taperen hadde greid å tuske til seg en gammel M72 stjålet fra ett eller annet heimevernlager? Hvor genialt ville det da vært å prøve seg med Rambo-kunster fra en diger Sea King i lav høyde?

baluba skrev:
    Så når de ikke kan kritisere AP for ABBs handlinger, så må noen andre klandres. Det dreier seg nesten om et patologisk behov for å kritisere myndighetene (les: de rødgrønne) som trenger å tilfredsstilles. Da finnes det bare en instans å gi skylden, og det er politiet. Noen må jo ha skylden her, og det å gi skylden til xenofobi og frykt for muslimer er ikke aktuelt, for det kan jo touche innom ens eget selvbilde, og det kan vi alle forstå er uaktuelt. Og siden syndebukker må finnes, det er jo en sentral ingrediens i deres øvrige politiske retorikk også, så fantes det bare en part igjen å klandre utover selve morderen.

Jeg blir vel ikke så kvalm som andre ser ut til å bli, for jeg ser på det som en ventil for den frustrasjonen som kan oppstå når en sak blir så annerledes enn det man hadde gått rundt og forventet i årevis. De har ventet på bomben og skuddene som ville gi dem rett i deres anklager mot de rødgrønne, de liberale/konservative humanistene og kommunistene. Når det skulle vise seg at retorikken de selv har brukt i lang tid har deler av ansvaret for at slike gærninger føler legitimitet. Da ble det nok også skapt et enda større behov for å finne en skikkelig syndbukk som kan ta bort det langvarige fokuset på det som er ubehagelig å tenke på.

Politiet har på en måte blitt collateral damage. De står ikke i veien for noen, men de er den eneste instans som det er mulig å angripe uten å selv sette seg i samme synkende skip som Fjordman og de andre xenofobene. Det virker kanskje som en viktig emosjonell sikkerhetsventil når virkeligheten ikke var slik man skulle ønske, er jeg redd for.
    Spot on, mistenker jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Asbjørn skrev:
    baluba skrev:
    Politiet har på en måte blitt collateral damage.
    Spot on, mistenker jeg.
    Mistenker det samme. At forumtrollet over alle forumtroll værer 'kristenmanns blod' overrasker ikke. Heller ikke det faktum at han ikke skyr noe middel i sin utrettelige og til tider desperate og paniske kamp mot de rødgrønne 'kommunistjævlene'. At han uten skrupler drar hederlige politifolk ned i dritten med det samme er guffent, men heller ingen overraskelse.

Likevel er han ikke alene. Det er flere her inne som jeg hadde forventet mer av, hfs'ere som jeg opplever som ryddige og reflekterte debattanter. Jeg tror og håper at dette motivet ikke er felles for alle kritikerne.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Forferdelig!

Som de sier i reklamen (for VG): VG er en drittavis.

Tillegg: At pårørende har slike tanker kan man lett forstå, i hvert fall akseptere. Behovet for å plassere ansvar kan være like voldsomt som irrasjonelt. Jeg mistet en god kompis under et sammenrast tak for noen år siden. Hans mor var fullstendig utrøstelig, og ganske hissig på at eieren skulle holdes ansvarlig for manglende snømåking. Det var forferdelig å være vitne til uten å klare å støtte hennes behov.

Men at VG her gjør seg til talerør for slike tanker er tabloidpresse av verste sortering. Jeg har registrert lignende fra et par av de oppnevnte bistandsadvikatene. Tenk om de hadde maktet å bremse det retningsløse raseriet litt. Politiet trenger ikke dette, og de fortjener det heller ikke. Det er og blir Anders Behring Breivik som er ansvarlig for hvert eneste tapte liv.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ch skrev:
    Man mener at det er forferdelig, og at alle stener må snus i granskingen.
    MEN; det overskygger ikke hva som er hovedproblemet. Det at rasismen og hatet har tatt bolig i deler av landet vårt, og at en høyre-ekstremist dermed følte at dette var noe han MÅTTE gjøre. Og det forbedrer ikke saken at mange av de som deler hans hat, er noen av de sterkeste talsmennene for å utrope bevilgende myndigheter og politiet som synderne. Veldig greit det, så slipper man søkelys på sine egne, brune tanker.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Pink_Panther skrev:
    Jeg blir dårlig når jeg ser slike forsider. Det er som fullgjødsel for andre galninger. VG mener tydligvis at det er myndighetene, altså Regjering ved AP og SV, som har skylden for at ungdommene ble drept. Den tankegangen er farlig nær drapsmannens tankegang. VG er og blir en møkkavis, talsrør for brungrumset.
    Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Jeg tenker at den forsiden er det siste de pårørende trenger. Det er så spekulativt, kynisk og talentløst at jeg blir kvalm. VG er en møkkavis.
    Oddgeir, vi er enige om noe! Kanskje det er håp for verden likevel. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Når vi kan bli enige, er det definitivt håp for hele menneskeheten. ;D

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    Må bare si meg enig i kritikken av VG, det er virkelig en drittavis og har vært det i mange år. Ikke noe nytt der.
    Forøvrig synes jeg heller ikke så mye om denne forsiden;

- en annen drittavis.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig på mange måter. Men dagbladet lider i det minste av en spaltet personlighet. Dritt og gull på annenhver side, sånn omtrent. Gullet glimrer ikke med annet enn sitt fravær i VG.

V

vredensgnag

Gjest
    VG har stupt i opplag i år, og kjører på for å selge aviser. Det gjør vel også Dagbladet. Vi har ikke sett begynnelsen, så lenge dette selger aviser. De solgte nesten dobbelt så mange VG som på en vanlig søndag siste helg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.646
    Disse to kloakkorganene har ikke tjent en krone på meg de siste 4-5 årene, det være seg via papir eller nett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    vredensgnag skrev:
    VG har stupt i opplag i år, og kjører på for å selge aviser. Det gjør vel også Dagbladet. Vi har ikke sett begynnelsen, så lenge dette selger aviser. De solgte nesten dobbelt så mange VG som på en vanlig søndag siste helg.
    Tror jeg nok, og det gjelder sikkert alle papiraviser. Men er det de usmakelige forsidene, eller er folk bare ute etter nyheter i denne noe spesielle tiden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.930
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fy flate! Det VG coveret er noe av det mest motbydelige jeg har sett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gleder meg å se at debatten her i tråden etterhvert ser ut til å domineres av balansert refleksjon, på tross av klart forskjellige politiske og verdimessige utgangspunkt. Dagens bidragsytere får meg til å se med positive øyne på dette forum igjen.

Jeg ble sittende lenge stille med kaffekoppen idag tidlig under og etter Andreas Hompland sitt morgenkåseri. Det handler ikke spesifikt om ABB og hans grusomme eskapader, men for meg gjør det nettopp det likevel.
    Hompland uttrykker meget presist mine tanker om kommunikasjonsteknologi og media, og hva det kan bety for tankegangen til ekstremister og galninger av ymse slag. Det er vel ikke bare jeg som begynner å bli gammel.

http://www.nrk.no/programmer/sider/morgenkaaseri/
    og klikk på 17.08

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Når vi kan bli enige, er det definitivt håp for hele menneskeheten. ;D
    Hurra, kan jeg melde fra resten av menneskeheten! Endelig kan vi regne med at menneskeheten fortsatt har en fremtid. :D

Når det gjelder VG, så virker det som om de i panikk forsøker å vinne tilbake sin posisjon som avisen bikkja til Jon Michelet kan lese. De ønsker seg tilbake til det gode åtti- og nittitallet, og bort fra den posisjonen som koseavis for sosialdemokrater de har hatt i det siste. Triste greier, men kanskje like greit å få det overstått. Det er fritt fram å fremstå som en drittavis for de som ønsker det.

Hadde bare Dagbladet fått de samme anfektelsene, dvs å gå tilbake til sin gamle posisjon som arena nummer 1 for kulturdebatt og kulturstoff. Dessverre for dem er det en posisjon som forlengst er blitt tatt over av Morgenbladet, men det burde være et marked for kultur og tabloid i samme avis.

V

vredensgnag

Gjest
    Både VG og Dagbladet er vel der hvor man har sterk lyst til å vaske hendene når man har bladd gjennom.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alle døde helt unødvendig, men det er også unødvendig å peke på personer. Realpolitikk får dessverre ofte dårlige resultater, men det er i ettertid vi vet hvilke av de prioriteringene som gikk åt skauen til slutt. Her er forresten noen andre tall omkring terror og Europa. Men det er klart at vi kan jo velge overbudsmetoden, og ende som Hellas og Portugal. Så kan tyskerne ta seg av oss i fremtiden, men først må vi komme oss inn i EU. Hvis ikke er jeg redd vi ikke får noen hjelp til annet enn å selge fisk og olje til spottpris.

http://www.loonwatch.com/2010/01/terrorism-in-europe/

Må si jeg digger sidenavnet, Loonwatch. Herlig! ;D

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.317
    Torget vurderinger
    4
    Ref Hagen sin kommentar opm at vi bruker 100+ mann på denne bomben og utøyamassakeren så kan vi jo sammenligne med Oklahoma bomben:

Ifra wiki:
    Trials and sentencing of the conspirators
    A woman, at the left of the image, is reading a black spray paint message written on a brick wall. The message reads "Team 5 4-19-95 We Search For the truth We Seek Justice. The Courts Require it. The Victims Cry for it. And God Demands it!"
    Rescue Team 5 remembers the victims who died in the bombing

The Federal Bureau of Investigation (FBI) led the official investigation, known as OKBOMB,[145] with Weldon L. Kennedy acting as Special Agent in charge.[146] Kennedy oversaw 900 federal, state, and local law enforcement personnel including 300 FBI agents, 200 officers from the Oklahoma City Police Department, 125 members of the Oklahoma National Guard, and 55 officers from the Oklahoma Department of Public Safety.[147] The crime task force was deemed the largest since the investigation into the assassination of John F. Kennedy.[147] OKBOMB was the largest criminal case in America's history, with FBI agents conducting 28,000 interviews, amassing 3.5 short tons (3.2 t) of evidence, and collecting nearly one billion pieces of information.[13][14][15] Federal judge Richard Paul Matsch ordered the venue for the trial be moved from Oklahoma City to Denver, Colorado, citing that the defendants would be unable to receive a fair trial in Oklahoma.[148] The investigation led to the separate trials and convictions of McVeigh, Nichols, and Fortie

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det skal bli morro å se hvor lenge enkelte aviser vil suge på denne karamellen, og vil gi min støtte uavhengig til de pårørende!

V

vredensgnag

Gjest
    Sjefen for Telemark Bataljon syns en del bør ta seg en pause - og det har han helt rett i. Om man vil ha realiteter, og ikke BT-kronikørens synsing, så kan man lese dette:

Treg ankomst til Utøya?
    Personlig synes jeg politiets beredskapstropp var meget kjapt på plass på Utøya. Faktisk ganske imponerende. Det er reist kritikk mot flere forhold og valg politiet tok før de valgte å gå i land. Noen mener politiet tok en omvei. Jeg forstår godt at politiet av taktiske hensyn ikke ønsker å ha sin utgangsstilling på en campingplass. Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4202703.ece

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
    De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dersom de var blitt gjenstand for ild fra Utøya- som var sannsynlig - ville det sette enda flere uskyldige i fare, samt at politiet kunne fått materielle eller personellmessige skader før de kunne starte sin operasjon.[/i]
    De burde bare ha savet først, så ta en sjanse. Dersom det gikk åt helvete hadde det bare vært å laste spillet på nytt og så prøve en alternativ taktikk med mindre sjanse for sivile tap.
    Ja, det virker som om en del av kritikken mot politiets "tabber" bygger på en slik forståelse av virkeligheten. Pluss et intenst behov for å vri oppmerksomheten bort fra hva man selv har stått for i tidligere debatter.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089554

- Hvorfor kan ikke politiet akseptere at de ikke gjorde jobben sin? Det virker som om de skal skape et inntrykk om at det var så farlig, mens frivillige hoppet i båtene sine og reddet folk. Ydmykheten er helt fraværende, og slik det nå fremkommer, kunne liv ha vært spart den siste halvtimen, sier Klomsæt.Heller ikke bistandsadvokat Arne Seland er imponert.

- Det er helheten i saken som viser at politiet svikter totalt på alle områder og at mange mennesker dør. Vi må få vite hva som skjedde uten å ta hensyn til politiets følelser, sier han.

Reagerer

Bistandsadvokat Hege Salomon er svært kritisk:

- Man ser jo i etterpåklokskapens lys at politiet manglet kompetanse og ressurser for en slik krisesituasjon og det er tragisk at man ikke klarte å forhindre flere av drapene, sier Hege Salomon,

Så disse advokatene (som må tenke på å ta hensyn til ofrene med det de sier) bruker sterkere ord enn det som passerer som kontroversielt her på forumet. ::)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Han fyren i Telemark Bataljon argumenterer kanskje ut fra det han ser som en krigslignende situasjon, slik han er vant til å tenke, der kuler og granater fyker alle veier. Hvis man ser videoen av Deltatroppens ankomst til Utvika, ser man en mye roligere og udramatisk situasjon enn dette. Tror ikke jeg hørte et skudd i løpet av hele videoen.

V

vredensgnag

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Han fyren i Telemark Bataljon argumenterer kanskje ut fra det han ser som en krigslignende situasjon, slik han er vant til å tenke, der kuler og granater fyker alle veier. Hvis man ser videoen av Deltatroppens ankomst til Utvika, ser man en mye roligere og udramatisk situasjon enn dette. Tror ikke jeg hørte et skudd i løpet av hele videoen.
    Nå skjønner jeg, utfra din sterke ekspertise, at "Kule" i navnet ditt står for prosjektilet, og ikke "cool".

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Kule-Trygve skrev:

- Man ser jo i etterpåklokskapens lys at politiet manglet kompetanse og ressurser for en slik krisesituasjon og det er tragisk at man ikke klarte å forhindre flere av drapene, sier Hege Salomon,

Så disse advokatene (som må tenke på å ta hensyn til ofrene med det de sier) bruker sterkere ord enn det som passerer som kontroversielt her på forumet. ::)
    Her har du et poeng, men jeg regner med at bistandsadvokaten allerede nå posisjonerer seg for et kommende erstatningsoppgjør, og at spåkbruken gjenspeiler dette.
    Det er ikke dermed sagt at vi utenforstående skal legge oss på samme nivå.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Linken virket ikke, men det er kanskje det lokalpolitiet opplevde helt i starten du refererer til? Det kan stemme at de hørte skyting. Leste at de faktisk prøvde å komme seg over til øyen (det skal de ha), men så fant de enten ikke en båt eller så fikk de beskjed om å bare være der og observere isteden. Husker ikke helt nøyaktig.

Ser man videoen til VG av Deltatroppen, er det lett å tenke seg at de bare kunne rekvirert den båten som plukket opp folk rett uti vannkanten, de kunne dratt over til øyen på et par minutter (det var helt rolig da, dette var vel omtrent på det tidspunktet Breivik ønsket å overgi seg "første gang"), og de hadde nok kunnet pågripe ham uten å skyte ham, også.

Deltatroppen tenkte på å komme seg rett over til øyen på dette tidspunkt, men de fikk beskjed om å "følge planen", dvs fortsette til Storøya. Skal vedde på at noen i denne troppen da tenkte "Drit i planen"...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    oddgeir skrev:
    Kule-Trygve skrev:

Her har du et poeng, men jeg regner med at bistandsadvokaten allerede nå posisjonerer seg for et kommende erstatningsoppgjør, og at spåkbruken gjenspeiler dette.
    Det er ikke dermed sagt at vi utenforstående skal legge oss på samme nivå.
    Enig med deg, men jeg tror ikke advokatene hadde gått særlig sterkere ut enn det var faktuelt grunnlag for, siden saken er såpass følsom. (Jeg vet heller ikke om størrelsen på en voldsoffererstatning, som det her vel er snakk om, avhenger av hvor god politiets innsats var?)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.331
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Linken virket ikke, men det er kanskje det lokalpolitiet opplevde helt i starten du refererer til? Det kan stemme at de hørte skyting. Leste at de faktisk prøvde å komme seg over til øyen (det skal de ha), men så fant de enten ikke en båt eller så fikk de beskjed om å bare være der og observere isteden. Husker ikke helt nøyaktig.

Ser man videoen til VG av Deltatroppen, er det lett å tenke seg at de bare kunne rekvirert den båten som plukket opp folk rett uti vannkanten, de kunne dratt over til øyen på et par minutter (det var helt rolig da, dette var vel omtrent på det tidspunktet Breivik ønsket å overgi seg "første gang"), og de hadde nok kunnet pågripe ham uten å skyte ham, også.

Deltatroppen tenkte på å komme seg rett over til øyen på dette tidspunkt, men de fikk beskjed om å "følge planen", dvs fortsette til Storøya. Skal vedde på at noen i denne troppen da tenkte "Drit i planen"...
    Du kan vedde på hva du vil for meg, men sitatet jeg gjenga om kontinuerlig skyting og nedslag i vannet var fra Delta-troppens innsatsleder som satt i båten på vei utover. Han beskrev situasjonen som møtte dem ved ankomst til Utøya, naturlig nok fra motsatt side av øya. Da hadde det allerede blitt skutt med automatvåpen mot redningsmannskapene som var synlige ved campingplassen slik at disse måtte trekke seg lenger unna. Sitatet jeg gjenga var hentet fra pressekonferansen 27/7, og den var vel gjengitt i omtrent alle landets aviser.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Faktum gjenstår, det var Breivik som drepte og næring til hatet fikk han fra høyrekstreme og xenofobiske miljøer. I mine øyne er de som bidrar til denne overføringen av fokus/skyld fra gjerningsmannen og hans likesinnede til hjelpeapparatet og politet Breiviks forsvarere.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nå skjønner jeg, utfra din sterke ekspertise, at "Kule" i navnet ditt står for prosjektilet, og ikke "cool".
    Jeg har vært i militæret i 365 dager (uten å ha blitt kastet ut tidligere...det skjønner jeg ikke, tror de beholdt meg der bare som "straff".) Og jeg har en fetter som har vært i kamp i Afghanistan, han ble intervjuet på TV2 der nede og greier... Og jeg har en onkel som har vært i Libanon i sin tid. Så det militære blodet renner gjennom årene våre.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn