Nå må Oddgeir og de andre susebøttene gi seg. 720-skvadronen på Rygge har ikke hatt reell beredskap siden 70-tallet, hva faen vet vel de om beredskapen Delta-troppen behøver? Jeg har selv vært teknisk vakt en rekke netter på den søvnige flystasjonen på 80-tallet, og kan med hånda på hjertet si at der var den gang ingen som ville rukket til Utøya før neste morgen.
Her serveres en rad sludder fra folk som desperat leter etter noen å henge bjella på. Det har liten hensikt, det er få som ikke skjønner hvem som var selve katta her. Og det var
ikke politiet, derimot var det en som var
utkledd som politi.
Honkey
720 skvadron
Primæroppgavene til 720 skvadron er å støtte Forsvarets avdelinger i Sør-Norge med transport og rekognosering.
Avdelingen er stasjonert på Rygge flystasjon.
Det ytes støtte til sivile institusjoner som politi, brann og ambulanse samt en del VIP-oppdrag.
Skvadronen ble etablert i 1967 på Gardermoen og i den første tiden opererte avdelingen en blanding av fly og helikoptre som Bell 47, Bell UH-1B, Saab Safir og DHC-3 Otter. I 1976 ble skvadronen overført til Rygge flystasjon , og har siden 1989 operert helikoptre av typen Bell 412SP.
Utenlandsoperasjoner er en del av hverdagen for 720 skvadron. Avdelingen har flere ganger tjenestegjort i FN-og NATO-oppdrag. For tiden er 720 skvadron sammen med 339 skv i Afghanistan med Norwegian Aeromedical Detachment.
Helikopteret Bell 412 flys av en flyger og en systemoperatør. I oppdraget i Afghanistan flys det med to skyttere i eskortemaskinen og en anestesisykepleier og en ambulansefagarbeider i luftambulansemaskinen.
Helikopteret kan løfte 8 soldater med pakning, og underhengende last opp til 1500 kg, men ikke samtidig.
Operasjonene kan også foregå i stummende mørke.