Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    424
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    NRK fikk ikke lov å heve krinkastiingsavgiften nå sist, av (selvfølgelig) politikerene. De blir allerede beskjært.

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.145
    Sted
    Holmestrand
    "DAB-nettene er lagt opp på en måte som skal gjøre dem mindre sensitive for signalbortfall."

Vel.....

Nå skal sant sies, har ikke DAB i bilen selv, men hører nå støtt og stadig folk på jobben som klager, spesielt i tuneller så derfor usikker på utsagnet i artikkelen.
    Kjører mye i Vestfold og nedre Buskerud.
    Installerte en slik Pioneer DAB-radio (2000 kr)
    DEH-X7800DAB.jpg

i både min og konas bil i våres.
    Vi er begge kjempefornøyde. Dekning, lyd - det er MYE bedre enn før!

Sist redigert:

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.607
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Konspirasjonsteorier og korrupsjonsmistanker til side. Noe gikk galt her.

Riksrevisionen har nu fått en begäran om granskning av Stortingets beslut om FM-stängning. I skrivelsen kritiseras övergången till DAB-radio ifråga om beredskap på grund av sämre täckning, avsaknad av analys ifråga om samhällsekonomi och miljö och kommersiell påverkan. Beslutet baseras på felaktig information.

PUBLIC ACCESS: Granskning av DAB-beslut i Stortinget krävs nu i Norge.

Anmälarna menar att faktaunderlaget som lagts fram i Stortinget och för myndigheterna har levererats av aktörerna NRK och Digitalradio Norge AS. Man frågar sig hur neutralt detta är. Man vill att Riksrevisionen granskar täta kopplingar mellan Digitalradio Norge AS, NRK och företaget Talkmanngruppen DA samt Sahaga AS som importerar DAB-radio till den norska marknaden.

Videre:

http://www.publicaccess.se/2017/10/mer-krav-att-norska-dab-projektet.html

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.737
    Torget vurderinger
    1
    ^ Mange kan spare seg hundrelappern også. En rekke biler av "nyere" dato har USB-plugg.
    Er nok litt mer fancy enn en strømforsyning eller ren signalkontakt, og artikkelens poeng er vel hva man kan gjøre om man ikke har "nyere" tilkoblingsmuligheter:

Dingsen det er snakk om, bærer navnet Roidmi 2S. Det er en kombinert Bluetooth-mottaker og FM-sender, i form av en plugg som settes rett i strømuttaket i bilen. I tillegg har den to USB-porter (5v / 2.4a) til lading av mobiltelefoner og andre dingser.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.277
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    ^ Viktig at den info blir spredd. Mange har fortsatt slike i bruk - uten at batteripakken (som er årsaken) er byttet.

Men, med respekt å melde - ikke gi DAB-teknologien skylden for dette da;)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.737
    Torget vurderinger
    1
    Vel, merkelig at NRK ikke var i stand til å forstå at dette ville skje. De lot som om internett og smarttelefoner ikke finnes. Journalister bør skrive om alle som plomberer TV-apparat for å la være å betale NRK-lisens. Jeg er blitt fortalt at det har tiltatt etter DAB-overgangen fordi folk er forbannet.

IMG_1577.jpg

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    972
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    69
    Det er bare å få plombert den analoge inngangen på TV'en og sende inn en bekreftelse fra dem som gjorde jobben. Da slipper du NRK avgift.

Når det gjelder DAB, så oppserverer jeg DAB-mafiaen er ute å krever sitt. Radio Metro får kjørt seg.

I tillegg begynner jeg å bli ganske lei av alle instanser som bare legger på kostnader på ny områder for folk flest. Spesielt fra det offentlige.

Vi har blitt fritt vilt!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    265
    I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
    Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.

Mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    9
    I dag mistet vi her i Finnmark radiosignalene på vanlig FM. Råergelig da en jo har (minst) et dusin radioer som er i utmerket kondisjon.
    Kommer IKKE til å kjøpe noen DAB+ radio , kun fordi jeg er RÅFORB.... på hele denne omlegginga. MEN jeg må nok si at det sannsynlig kommer inn en ren nettradio her.

Mvh
    Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!

W

WayAhead

Guest
    Det er inkompetente politikere sin feil - alltid.

To eksempler:

- Dieselskandalen
    - DAB skandalen

Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.

• Liker
    Reaksjoner: JK

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Bærum

Mvh
    Ja,dessverre, sånn går det når økonomiske interesser i Oslo-gryta får overkjøre det ganske land. Fy fan, hvor korrupt!
    Ja. Folkevalgte kaller dem seg.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Bærum

To eksempler:

- Dieselskandalen
    - DAB skandalen

Det er mye mer i mellom her og før dette men dette skyldes ene og alene politikerens inkompetanse og i DAB saken manglende innsikt og kontakt med grasrota.
    Husk å ta med månelandingsskandalen i Mongstad, Jernverket i Mo i Rana og pelletsovnskandalen. Arbeiderpartiet har mange svin på skogen. Særlig i Østfold der villsvinene spretter opp på veiene som troll i eske.

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    50
    Jeg er en av de som opplever at DAB gir et betydelig bedre radiotilbud enn med FM, det samme sier foreldra på Sunnmøre som istedenfor smådårlig FM-dekning, nå har bedre lyd og flere kanaler enn de ønsker seg.

Den største forskjellen jeg merker er at når jeg kjører Oslo <-> Sunnmøre. Nå har jeg nå for første gang full radiodekning over Strynefjellet, og i Romsdalen. De gamle tunnelene på Strynefjellet har vel å merke ingen dekning, men der fantes det heller ikke FM. Strekningen Ørskog <-> Volda med sine mange lange tunneler har nå og DAB, mens en med FM typisk kun kunne håpe på P1 på 88,7 MHz.

Eneste bruddet i DAB fra Oslo til øya Hareidlandet på Sunnmøre er en gammel tunnel før Lom, og tunnelene over Strynefjellet, mens det via Romsdalen er dekning hele veien (de jobbes vel fortsatt med Innfjordtunnelen, da den er under rehabilitering, men halve tunnelen hadde dekning i august).

Så på grunn av det jeg opplever som bedre dekning og tilbud, hører jeg nå betydelig mer på radio enn da jeg kun hadde FM i bilen.

W

WayAhead

Guest

To eksempler:

- Dieselskandalen
    - DAB skandalen

Husk å ta med månelandingsskandalen i Mongstad, Jernverket i Mo i Rana og pelletsovnskandalen. Arbeiderpartiet har mange svin på skogen. Særlig i Østfold der villsvinene spretter opp på veiene som troll i eske.
    Ja det er sant, glemte visst også å ta med Jaglands Norske Hus, det som han begynte å bygge fra pipehatten og ned og som vel endte i 36,7 eller hva det var.....

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    4
    Og en hver som forsøker utfordre avgjørelser og løsninger skal stoppes, koste hva det vil!!

https://www.dn.no/etterBors/2017/12...il-retten-for-a-slukke-konkurrentens-fm-radio

Disqutabel

Interessant sak.

Hovedargumentet for å stenge FM-nettet etter implementering av DAB har vel vært økonomisk, - kostnaden ved fortsatt drift og vedlikehold.
    Her er argumentet til P4 og Radio Norge for å stenge FM-sending av Radio Metro, Radio Rox og The Beat utelukkende markedsforhold. De anser altså at disse lokale småstasjonene sender på det antikvariske FM-nettet som en trussel. Det sier ganske mye om hvordan de vurderer det "moderne" DAB-nettet sitt reelle konkurransefortrinn hos forbrukerne.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Interessant sak.

Hovedargumentet for å stenge FM-nettet etter implementering av DAB har vel vært økonomisk, - kostnaden ved fortsatt drift og vedlikehold.
    Her er argumentet til P4 og Radio Norge for å stenge FM-sending av Radio Metro, Radio Rox og The Beat utelukkende markedsforhold. De anser altså at disse lokale småstasjonene sender på det antikvariske FM-nettet som en trussel. Det sier ganske mye om hvordan de vurderer det "moderne" DAB-nettet sitt reelle konkurransefortrinn hos forbrukerne.
    Spørs om ikke dette kan anses som kartellvirksomhet, og at Metro skulle ha anmeldt de til konkurransetilsynet...

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvem fanden gidder høre på P4 og Radio Norge da ???
    Det lurer jeg og på. P4 har jeg gitt opp for noen år siden. Prøvde meg på Radio Norge, men fant fort ut at Metro var mer i min gate i bilen frem og tilbake til jobb.

Var egentlig over på NRK men det er jo ikke annet en samme suppa som nærradioene i rushtiden så da spille jo ingen rolle, og når de i tillegg bare sender på DAB er det over og ut.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    4
    Interessant sak.

Spørs om ikke dette kan anses som kartellvirksomhet, og at Metro skulle ha anmeldt de til konkurransetilsynet...

Johan-Kr
    Konkurransedirektøren har i hvert fall klare meninger om dette:

Overgang til DAB kunne gitt økt konkurranse og mer mangfold i radiomarkedet, men de etablerte selskapene hindret det.

NRK har hele 15 kanaler, mens de resterende 15 kanalene er fordelt på to internasjonale selskaper; MTG med blant annet P4, og Bauer Media med blant annet Radio Norge.

I de neste 15 årene er det svært begrensede muligheter for nye aktører å etablere en landsdekkende radiokanal. På det landsdekkende DAB-nettet som nå er bygget ut, har de tre aktørene sikret seg all kapasitet helt frem til 2032 og dermed stengt ute potensielle utfordrere i det nasjonale markedet.

I prinsippet er det en mulighet for å bygge ut DAB-nettet ytterligere, gitt at en ny aktør legger penger på bordet for ytterligere utbygging av nettet. Men gitt den sterke stillingen som de tre etablerte radiokanalene har, er det av forståelige grunner lite fristende for noen nye landsdekkende aktører å påta seg store forpliktelser i et slikt marked.
    ......................................................................................................

Myndighetene har åpnet for noe som ligner på konkurranse om markedet, der det kreves så store investeringer at kun de store aktørene kan delta.

De store kommersielle kanalene har fått mulighet til å få kontroll over flest mulig kanaler og dermed mulighet for å kjøpe seg fri fra konkurranse fra nykommere.

Ingen små kommersielle aktører har mulighet for å hevde seg i en slik konkurranse. En slik konkurranse om markedet kan egne seg godt i for eksempel fergemarkedet, der en vil ha ett selskap til å trafikkere en strekning.

Men i mediemarkedet bør en heller fokusere mer på å få konkurranse i markedet, ikke konkurranse om markedet der en eller et fåtall vinner hele markedet.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.737
    Torget vurderinger
    1
    Lokalradioene får solid løft, riksradioene stuper i lytteroppslutning.

Politikere og de store radiokanalene har undervurdert folkets DAB-motstand, mener lokalradio-leder.

Tall for 2017 fra Kantar Media/Norsk Gallup er ikke lystig lesing for de store, riksdekkende kanalene. Men flere lokalradioer har doblet og tredoblet sin lytterskare.

Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund fryder seg over tallene fra Medietilsynet, som er utarbeidet av Kantar Media. Omleggingen til DAB, og slukkingen av FM-nettet for de store, riksdekkende kanalene, er forklaringen.
    Tapere i fritt fall

- Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Tallene viser at de målte lokalradioene samlet sett har økt sin lytteroppslutning med 20 prosent. På fylkesnivå kan Hedmark slå i bordet med en tredobling i antall lyttere. Lokalradio øker også markant i Møre- og Romsdal og Telemark. Og selvsagt er Rogaland med i toppen, som er et tradisjonelt, sterkt radiofylke, sier Pål Lomeland.

Lokalradioene får fremdeles sende på FM-nettet, men mange av dem sender også på DAB.

Tallene viser at NRK-kanalene P1 og NRK P3, samt P4 og Radio Norge er de store taperne.

https://www.dagbladet.no/kultur/mens-lokalradioene-jubler-stuper-disse-storkanalene/69431384

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    50
    Lokalradioene får solid løft, riksradioene stuper i lytteroppslutning.

Politikere og de store radiokanalene har undervurdert folkets DAB-motstand, mener lokalradio-leder.

Tall for 2017 fra Kantar Media/Norsk Gallup er ikke lystig lesing for de store, riksdekkende kanalene. Men flere lokalradioer har doblet og tredoblet sin lytterskare.

Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund fryder seg over tallene fra Medietilsynet, som er utarbeidet av Kantar Media. Omleggingen til DAB, og slukkingen av FM-nettet for de store, riksdekkende kanalene, er forklaringen.
    Tapere i fritt fall

- Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Tallene viser at de målte lokalradioene samlet sett har økt sin lytteroppslutning med 20 prosent. På fylkesnivå kan Hedmark slå i bordet med en tredobling i antall lyttere. Lokalradio øker også markant i Møre- og Romsdal og Telemark. Og selvsagt er Rogaland med i toppen, som er et tradisjonelt, sterkt radiofylke, sier Pål Lomeland.

Lokalradioene får fremdeles sende på FM-nettet, men mange av dem sender også på DAB.

Tallene viser at NRK-kanalene P1 og NRK P3, samt P4 og Radio Norge er de store taperne.

https://www.dagbladet.no/kultur/mens-lokalradioene-jubler-stuper-disse-storkanalene/69431384
    Vel, jeg er en av de som hører betydelig mer på radio nå enn før (på DAB+ ja). I dag skal jeg kjøre fra Oslo til Sunnmøre og gleder meg til klokkeklar lyd hele veien, noe som ikke var tilfelle med FM. FM hadde store svarte hull flere steder, mens DAB+ kan høres hele veien.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    7
    FM var bånn i bøtta rundt forbi her også når man kjørte bil. Susing og skraping store deler av bilturen. Nå har man forhold nesten uansett hvor man kjører.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn