Viktig melding, lytt på radio! Kanskje de burde hente FM-senderene hjem ifra Afrika og sette dem opp igjen som nødnett?Man må jo le.
497388
ER DET MULIG ????Viktig melding, lytt på radio! Kanskje de burde hente FM-senderene hjem ifra Afrika og sette dem opp igjen som nødnett?Man må jo le.
497388
Edit: ser ut til at lokalradioene skal redde dagen når det blir krise.
Ny beredskapsavtale for lokalradio – Norsk Lokalradioforbund
Da kan jeg høre på lokalradio uten å gå glipp av at Russland invaderer oss.Viktig melding, lytt på radio! Kanskje de burde hente FM-senderene hjem ifra Afrika og sette dem opp igjen som nødnett?Man må jo le.
497388
Edit: ser ut til at lokalradioene skal redde dagen når det blir krise.
Ny beredskapsavtale for lokalradio – Norsk Lokalradioforbund
For ikke å glemme Tin-Tin^ Iherdig lobbyvirksomhet fra folk med kommersielle interesser ligger bak DAB-innføringen i Norge. Disse befant seg i NRK, i kommersielle radiostasjoner og blant forhandlere av elektronikk.
Jeg er veldig mye nordover i jobbsammenheng, og er i grunnen sjokkert over dekningen av dab. Sommerstid er det mye utenlandske turister og det er vel bare brøkdelen av dem som har dab i bilen. Mange plasser her hvor omkjøring må bli via Sverige eller Finland om man er uheldig. Hele dab er en skandale spør du meg. Vi går inn i en tid med høyere politisk spenning og så nedgraderer vi samfunnssikkerheten med dette vaset. Håper noen blir stilt ansvarlig NÅR det skjer et uhell pga dette.En smule navlebeskuende å proklamere at "JEG lytter ikke på radio..." - Allmen kringskasting via radio er en svært viktig beredskapsfunksjon...
For det første, at "fungerer" har ikke noe med saken å gjøre da vi hadde et FM nett som fungerte helt utmerket. Hvorfor da bytte dette ut med et nett som har store mangler, elendig kvalitet til en uønsket kostnad for forbrukerene på estimert minst 25 milliarder. I tillgg så blir DAB et "lukket" nett for de som har betalt det slik at det blir et monopol fremover, og disse aktørene vil også presse lokalradioer bort fra FM for å fjerne konkurranse...Hvor mange norske mediakonsern styrer norske TV kanaler????
Folk flest har nok radiodekning, ettersom radio er tilgjengelig på mange plattformer....DAB, Internett, kabel, parabol og det digitale bakkenettet....ellers så er det de samme som har fått konsesjon på de nye FM kanalene i Sverige...
Det verste med DAB er at det fungerer....
At FM fungerte er en sannhet med modifikasjoner. Selv på forholdvis sentrale strøk var det MYE dårlig dekning.For det første, at "fungerer" har ikke noe med saken å gjøre da vi hadde et FM nett som fungerte helt utmerket. Hvorfor da bytte dette ut med et nett som har store mangler, elendig kvalitet til en uønsket kostnad for forbrukerene på estimert minst 25 milliarder. I tillgg så blir DAB et "lukket" nett for de som har betalt det slik at det blir et monopol fremover, og disse aktørene vil også presse lokalradioer bort fra FM for å fjerne konkurranse...Hvor mange norske mediakonsern styrer norske TV kanaler????
Folk flest har nok radiodekning, ettersom radio er tilgjengelig på mange plattformer....DAB, Internett, kabel, parabol og det digitale bakkenettet....ellers så er det de samme som har fått konsesjon på de nye FM kanalene i Sverige...
Det verste med DAB er at det fungerer....
TV’er ble vel ikke skrotet fordi man gikk over til digitalt nett men fordi man gikk over til flatskjermer. Man kunne fremdeles bruke sin gamle TV om det var ønsket i motsetning til FM-mottakerne som ikke kan brukes. Det er en vesentlig forskjell her.Nå er det jo mange FM radioer som kan brukes til å høre lokalradio på mange steder, og en moderne FM radio har ofte en AUX inngang hvor man kan montere en DAB adapter...
Og hvor mange TV apparater har blitt skrotet de siste 10 årene etter at vi gikk over fra analogt bakkesendt TV nett til digitalt nett?
Fruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
En adapter som i fleste tilfeller gjør det mye mer trafikkfarlig å bruke radioenFruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
Sammen med Plan Norge har Norkring bidratt til å utvide et FM-nett i Malawi rettet mot barn og unge. Til sammen sender de ned 14 av de nyeste FM-senderne i mellomeffektklassen med antenner og annet utstyr som skal til.
Norkring har også spedd på forsendelsen med utstyr til et lydstudio og et såkalt radiolinjehopp som skal få signalene fra studioet til det første sendepunktet som ligger fem-seks kilometer unna.
Etter ett jobbytte hvor store deler av arbeidstiden tilbringes i en 2013 Mercedes Vito, brøt jeg med mine prinsipp og kjøpte en dab adapter.En adapter som i fleste tilfeller gjør det mye mer trafikkfarlig å bruke radioenFruens bil er en 2013 Toyota Yaris Hybrid. En skulle tro en såpass ny bil skulle få mulighet til å få DAB, men Toyota sier at denne bilen aldri kommer til å få fabrikk-modifisert DAB. Toyota ser ikke poenget med å innføre dette bare for Norge. Eneste løsning var å få adapter i følge vårt offesielle Toyota-verksted.Skal bli moro når markedet er mettet og produsenter slutter å levere produkter med DAB for et bitte lite marked som Norge.
Forespurte importør av (nisje) merke Naim når jeg kjøpte min Uniti om DAB mulighet. Naim hadde droppet det da det krevde visst en svært kostbar resertifsering av produktet og deres markedsanalyser viste at det ikke var økonmisk forsvarlig. Dette er bare en dråpe i havet, men tipper dette kommer vi til å se mere av i fremtiden. DAB er dødt med bare lille Norge ombord.
Som Fela så tidligere bør hele prosessen med gjennomføring av DAB og skroting av FM etterforsket av politiet. Her tro jeg de finner mye snusk.
Ellers liker jeg ikke at man sier at man har stengt FM nettet. Det har man da vitterlig ikke, det er bare NRK som har sluttet å bruke det.