Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Blir vel egentlig ikke forbauset over at fordekte næringsinteresser passerer som politiske vedtak. JEg har en sterk mistanke at dette også er en del av de fullstendig ulogiske vedtakene i en del forsvarssaker også.

KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    1.158
    Her er forresten saken i Stortinget fra 2011 : https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=49273, og direkte til stortingsmeldingen https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-8-20102011/id632619/

Det er verd å merke seg at stortingsvedtaket er at stortingsmeldingen (om DAB) legges ved protokollen. Stortingsmeldinger er meldinger fra en regjering om framtidig politikkutvikling på området, og stortinget gjør normalt ingen andre vedtak enn å vedlegge stortingsmeldingene til protokollen. Dvs stortinget har formelt sett ikke vedtatt nedleggelse av FM, og det var naturligvis Stoltenberg-regjeringens politikk om nedleggelse av FM som ble behandlet dengang da.

Det er flere ting som er påfallende, men noe av det mest åpenbare er at politikerne helt overser bruker perspektivet, i 2010 var salget av DAB-radioer 10% av det totale radiosalget - publikum ville ikke ha det ... på tross av 15 år med DAB-jamring (reklame) fra NRK. Noe annet påfallende er evnen til ikke å se at radioens digitale framtid er IP og nettradio, og derigjennom mobiltelefon (subsidiært som haleheng til TV-distribusjon i digitalt bakkenett, kabel-TV etc.). Det tredje som er påfallende er regnestykkene om økonomiske konsekvenser ... Ganske lite framtidsrettede greier.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant at vedtaket forutsetter at NRKs DAB-kanaler skal ha samme dekning som P1 på FM - noe som er milevis fra resultatet.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sier jeg og mange andre ute i provinsen som opplever dette daglig. At du velger å fortsette med monologen din får nå være ditt problem.
    Hvis du hadde forstått noe av transmisjonsteknikk, ville du også skjønt at det ikke er teknisk mulig å oppnå samme dekning med halvparten så mange sendere på over dobbel frekvens i VHF-båndet.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Provinsen strekker seg nokså nær sentrum om dagen. Hjemme hos meg er DAB-dekningen nokså marginal, og det er på flatmark i Akershus. Har aldri vært noe problem med FM-dekning der. Den stasjonære DAB-radioen på kjøkkenet står nå der (fruen fikk den som julegave på jobb), men den blir sjelden eller aldri brukt. Hvis jeg forsøker å høre på radio i bilen faller signalet ut flere ganger på de par hundre meterne fra gårdsplassen og bort til E6. Det er ikke noe stort poeng å forsøke å høre på trafikkmeldinger på Østlandssendingen hvis det man hører er av typen «Veimeldingssentralen forteller at ... . Hvis du er på vei den veien bør du ... . Takk til deg, og ... . Her kommer Sigvart Dagsland.»

Det gidder man ikke prøve så veldig mange ganger. Det forundrer meg ikke at lyttertallene er i fritt fall. Radio er noe man har i Sverige.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Jeg registrerer at mange sier de har problemer med dekningen på DAB. Som jeg har skrevet tidligere har jeg bedre dekning med DAB enn jeg hadde med FM. Det var strekninger på E6 mellom Trondheim og Oslo der jeg ikke fikk inn FM radio. Nå har jeg ikke kjørt så veldig mye i distriktene, men jeg har foreløpig ikke hatt problem med dekningen. Jeg har bare kjørt vanlige strekninger som Trondheim - Oslo (vanligvis Trondheim - Hjerkinn - Folldal - Ringebu - Gjøvik og videre R4 til Oslo, noen ganger E6 hele veien), og Oslo - Bergen (over Hardangervidda) og Bergen - Trondheim. Full dekning hele veien (unntatt i en del tuneller). Dette er alle strekninger der jeg har hatt problemer med FM. Trafikkmeldinger har jeg også. Selv når radioen er slått av kommer de inn, både med tale og som tekst på displayet i radioen.

Hjemme har jeg også full dekning. Det er andre grunner enn dekning og lydkvalitet som gjør at jeg ikke hører på radio hjemme.

Hva er det jeg gjør riktig (og dere gjør feil)?

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Her i Moss dundrer DAB inn på kjøkkenradioen uansett om antenna er dratt ut eller ikke. Og likeledes hos min demente mor i Oslo. Hun greier ikke lenger TV, men DAB radioen får hun til. Går i Klem-FM der i gården. Ser ut til at den Grundig radioen er ganske god.
    images.jpeg

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    To ting:
    - DAB er såpass høyfrekvent (ca 200 MHz VHF) at strålingen går mer rettlinjet enn med FM. Små landskapsdetaljer skaper radioskygge, refleksjoner og interferens. Jeg bor slik til at jeg tydeligvis rammes av det. Det var også notorisk vanskelig å få inn bakkesendt TV den gangen det var en ting. Formodentlig sendes DAB fra samme sendermast på samme frekvenser og med samme terreng som de gamle TV-kanalene.

- DAB er mer sensitivt for antennekvalitet. I min bil (Tesla) er tydeligvis ikke antennen tenkt for DAB i utgangspunktet (horisontale tråder i bakruten i stedet for vertikale), så den behøver kraftig signal for å fungere. Blir det for svakt dropper den ut. Ettermontert DAB består gjerne av en vertikal strimmel limt i frontruten, en mottakerenhet i bilen og en miniatyrisert FM-sender som sender videre til den normale bilradioen. Da går det an å ta inn norsk DAB helt til Grebbestad (ihvertfall enkelte steder), men jeg har ikke tenkt å lime inn en slik i Teslaen. Og hvis ikke engang Tesla er villige til å redesigne bilene rundt særnorske radioløsninger er det kanskje ikke så mange andre bilprodusenter som vil gjøre det heller.

Sist redigert:

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Passat GTE og i den er tydeligvis radioen og antenneplasseringen ekstremt bra. Hjemmeradioen er en Geneva Touring L. Jeg er klar over problemene med DAB, men jeg har altså bedre dekning med DAB i min Passat enn jeg hadde med (Blaupunkt?) FM-radioen i min gamle BMW.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    123
    Da har du Antenneproblemer....ikke noe galt med DAB dekning. Men man må ha riktig antenne som må monteres riktig.
    Har kjørt E6 fra Fredrikstad til Lillehammer og videre til Fevang i januar 2016. Og tilbake. Ingen problemer med dekning.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    To ting:
    - DAB er såpass høyfrekvent (ca 200 MHz VHF) at strålingen går mer rettlinjet enn med FM. Små landskapsdetaljer skaper radioskygge, refleksjoner og interferens. Jeg bor slik til at jeg tydeligvis rammes av det. Det var også notorisk vanskelig å få inn bakkesendt TV den gangen det var en ting. Formodentlig sendes DAB fra samme sendermast på samme frekvenser og med samme terreng som de gamle TV-kanalene.

- DAB er mer sensitivt for antennekvalitet. I min bil (Tesla) er tydeligvis ikke antennen tenkt for DAB i utgangspunktet (horisontale tråder i bakruten i stedet for vertikale), så den behøver kraftig signal for å fungere. Blir det for svakt dropper den ut. Ettermontert DAB består gjerne av en vertikal strimmel limt i frontruten, en mottakerenhet i bilen og en miniatyrisert FM-sender som sender videre til den normale bilradioen. Da går det an å ta inn norsk DAB helt til Grebbestad (ihvertfall enkelte steder), men jeg har ikke tenkt å lime inn en slik i Teslaen. Og hvis ikke engang Tesla er villige til å redesigne bilene rundt særnorske radioløsninger er det kanskje ikke så mange andre bilprodusenter som vil gjøre det heller.
    Tesla er en mygg i bil sammenheng. De store, inkludert PSA leverer DAB radioer som fungerer.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg tar inn norske kanaler på DAB langt inn i Sverige. Kanskje ikke helt til Tanumshede/Grebbestad, men ikke langt fra.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450
    Jeg synes det har vært bekymrende mye kunnskapsarroganse på regjeringshold de siste årene. DAB, sukkeravgift, flyplassavgift, tobakkspolitikk, biodiesel... bare for å nevne noe.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    737
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Jeg forholder meg til radio i bil. Der hører jeg ingen forskjell i kvalitet på FM og DAB. Dekningsmessig er DAB for mitt bruk bedre enn FM. Problemet med DAB er først og fremst at man tilbyr flere kanaler uten at ressursene til å lage god radio økes. Grunnen til at jeg hører mindre på radio er at jeg ikke finner de interessante programmene lenger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450
    Man trenger ikke et bra stereoanlegg for å høre hva galt loadness war krydret med tapskomprimering gjør med lyden. Det hører jeg godt, selv i den mest støyende bilen med den dårligste bilradioen. Og DAB tilfører bare mer av denne skiten - direkte og indirekte.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Nå hører jeg nesten utelukkende på klassisk musikk og diskusjonsprogram/nyheter og der er det lite loudness wars. Til komprimering brukes AAC+ og da tilsvarer 90-100 kbps 160-192 kbps mp3. Da vil 90% (minst) av alle som hører på i bilen eller på en standard radio hjemme ikke kunne skille det fra CD-kvalitet, så jo, man trenger et godt stereoanlegg og fokusert lytting for å høre det. Jeg har som sagt testet akkurat det med en akustiker som designer lyden i konsertsaler, og han klarte ikke å skille 192 kbps fra CD-kvalitet, selv om han var helt overbevist om at det ville være lett. Det er selvfølgelig bare et datapunkt og man kan ikke trekke generelle slutninger fra det, men ikke overdriv.
    Loudness wars er noe annet - det er lett å høre digital overstyring og ekstrem snever dynamikk.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.450
    Otare,

Her er det aggregert effekter ute og går. Puristiske innspillinger tåler lave bitrater osv. Så det er ikke klassisk musikk som forringes mest av mp3 pluss loadness war.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er nok riktig. I klassisk musikk vil vi jo ha dynamikken - hvis man reduserer dynamikken i innspillingene spiller man jo ikke det komponisten skrev. Hvis han har skrevet ppp og ff, skal forskjellen være større enn mellom p og f. Når det gjelder komprimering - det være seg mp3 eller AAC - har jeg aldri hørt at de skal være forskjell på klassisk (eller akustisk) musikk og annen type musikk, men det kan jo være. Den musikken jeg spilte for nevnte akustiker var ikke klassisk musikk. Anlegget var Conrad-Johnson forsterker og Quad 2905. En av de tingene man sier mp3 er dårlig på er å gjengi en naturlig romfølelse, og er det noe Quadene er gode på, er det å gjengi nettopp det. Likevel klarte han ikke å skille.

NB: Jeg sier IKKE at det ikke er forskjell og jeg tviler ikke på at noen greier å høre forskjell. Jeg tror bare ikke det er et så stort poeng som dere gjør det til. Folk hører på musikk på telefonen eller på et Sonos flerromsanlegg. Eller en reiseradio. Om det er CD-kvalitet eller 192 kbps mp3 tror jeg det er forsvinnende få som hører eller bryr seg om.

PS: Jeg forsvarer heller ikke måten man har innført DAB på, og synes vi godt kunne fortsatt med FM. Det er mange grunner til å kritisere innføringen av DAB, men jeg synes personlig ikke at dekningsgrad og lydkvalitet er de viktigste grunnene. Jeg har som sagt flere ganger bedre radiodekning i bilen nå enn jeg hadde med FM. Programmene de sender har imidlertid blitt dårligere :(

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    8
    At man ikke hører forskjell på det som var FM og dagens DAB med bitrater på 60-80 kbps finner jeg rart. Da vi hadde FM var det utrolig forskjell på kvaliteten på sendingene fra P1/P2 og f.eks P3. P3 var i mine ører "slitsom" å høre i lengden, og enda verre var disse "hippe" stasjonene som Radio Energy og lignende stasjoner...
    Men kansje det bare er meg. Har ikke problemer med å høre forskjell på streaming kontra CD heller...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så rart at moderne codec’er er transparente rundt 200 kb/s, enten det er MP3 eller AAC, men DAB er 48-96 kb/s og ikke i nærheten av å være transparent. Det som ryker først ved lave bitrater er stereoperspektivet. Deretter går den harmoniske overtonestrukturen og høyfrekvente detaljer. DAB tillater heller ikke variabel bitrate for å prioritere de mer komplekse delene av en innspilling. DAB er ment for bruk med klokkeradio som uansett er mono og begrenset i frekvens.
    DAB skulle aldri være noen kvalitetsbærer av lyd - Stereo+
    What Data Compression Does To Your Music
    Ratings of psychoacoustic encoders - SoundExpert

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Trondheim
    Med 60 kbps AAC+ er vi vel omtrent på 128 kbps mp3, og det er nok hørbart på et bra anlegg, men den vanlige radiolytter har ikke et bra anlegg. De hører på en liten bordradio eller i bilen. Der tviler jeg på at det er hørbart, eller at det er noe de reagerer på.

Men bare for å presisere: jeg sier ikke at DAB lyder bedre enn FM, eller for så vidt like godt. Jeg sier bare at den lydkvaliteten dere klager over ikke betyr noe for den vanlige lytter, og at dere gjør dette til et mye større problem enn det det er. Det er ikke lydkvaliteten eller dekningsgraden som gjør at jeg hører mindre på radio. Grunnen til at P3 og disse "hippe" stasjonene er/var slitsomme å høre på synes jeg primært er innholdet i programmene (eller mangel på innhold), ikke lydkvaliteten.

Barry Schwartz skrev en gang boken "The paradox of choice" der han viser til forsøk som peker på at når man får for mange valgmuligheter blir man "paralysert" og heller kobler ut enn å faktisk gjøre et valg. Et av eksemplene han viser til er pensjonsfond i USA. Tidligere valgte arbeidsgiver ut et fond der man kunne sette inn pensjonssparing - arbeidsgiver betalte inn et beløp tilsvarende det du selv plasserte i fondet (inntil et visst beløp). Dette ble kritisert - man mente at arbeidstakeren måtte selv få velge hvilket fond man skulle sette sin pensjonssparing i. Dette ble gjennomført, noe som førte til at pensjonssparingen falt - folk greide ikke å velge hvilket fond det var lurt å spare i, og dermed sparte de ikke, noe som førte til at de gikk glipp av store beløp.

Når man hadde 3 radiokanaler var det enkelt å velge hvilken man ville høre på. Mine foreldre hørte på P1, jeg hørte på P2 og barna mine hørte på P3. Når man har 30+ blir det vanskelig. Det enkleste da er å slå av og ikke høre på noen. Og det er det vi gjør. Grunnen til at radiolyttingen går ned er ikke fordi man har gått over til DAB, men fordi vi har fått for mange valg av stasjoner, og da slår vi av radioen.

@Asbjørn: Du har helt rett, og det er slik de fleste hører på radio - en liten bordradio, gjerne i mono (men sikkert ikke på dette forumet). Jeg kjenner faktisk ingen som har en radio koblet til et skikkelig stereoanlegg og hører på radio på den måten (hverken før eller etter DAB). Radio hører de aller fleste på en liten bordradio, gjerne på kjøkkenet, og da spiller det liten rolle om det er komprimert på 60 kbps AAC eller 200 kbps AAC.
    Jeg er fullstendig klar over dette med stereoperspektiv, harmoniske overtoner osv..., men det spiller absolutt ingen rolle for den jevne radiolytter. Og det er de radio produseres for - man produserer for flertallet, ikke for de 5% som bryr seg om lydkvaliteten.
    Jeg skulle gjerne sett at de reduserte antall kanaler. Da kunne de øke lydkvaliteten og bruke ressursene som nå brukes til å produsere 30 kanaler til å produsere f.eks. 5 eller 6, slik at man kunne få skikkelig kvalitet på det som sendes.

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok en faktor, ja. Det er også en del av prioriteringen i DAB-prosjektet: «57 channels and nothing on» fremfor kvalitet.

Det er likevel ingen ting som hindrer folk i å ha en DAB-radio konstant på samme stasjon. Min svigermor har aldri satt sin til noe annet enn NRK P1. Hvis radiolyttingen likevel går ned er det også noe med at ressursene til å produsere innhold spres så tynt utover at selv den ene kanalen fyller opp med innholdsløst pjatt for å kunne dekke alke sendeflatene.

Det er en lise å skru på FM på svensk side av grensen og høre intelligent radio hvor debattdeltagerne får tid til å fullføre en hel tankerekke. Det er innholdskvalitet, ikke bare lydkvalitet.

• Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn