Får ikke lest denne uten å være abonnent. Hva er hovedbudskapet?
Usedvanlig godt tenkt. Burde vært forelagt noen med baller på Stortinget, evt. andre myndighetspersoner som bør se det.At FM-senderne er demontert er bløff! Det var 6500 sendere før slukkingen. 14 sendere er sendt til Afrika. Da er det 6486 sendere igjen.
Jeg nekter å tro at de har greid å demontere over 6000 sendere på 1- 1,5 år.
Han har skjønt det:
Her kan jo classic innvende til lastebileiernes forbund: hvem skal du tro på, meg eller dine døve ører?
Hva er vitsen med en dyr DAB radio som ikke tåler julelys?Dette har vi jo hørt før. Sist jeg leste om dette, så sa en lastebileier at DAB radioer ble montert feil på hans 15 lastebiler.
Tror nok dessverre som med altfor mye teknisk kompetanse, at de som monterer DAB anlegg i alle type bilde, ikke har satt seg inn i at DAB radioer ikke er FM radioer. Og antennen må jordes på riktig måte. Og ettersom jeg har kjørt rundt omkring på Østlandet de siste snart 5 år med fabrikkmontert DAB, uten dekningsproblemer, så er jeg enig med de som har greie på det.
Og menn leser ikke bruksanvisninger. Det ser vi jo i tunneler når min Mitsubishi automatisk skrur på fullt lys, men bilen både foran og bak, kun har kjørelys på.
PS. Mange her inne og på Facebook har kjørt Norge på tvers og langs, uten dekningsproblemer.
Så en takmontert, kombinert FM og DAB antenne vil nok hjelpe. Også på lastebiler.
Problemet er jo å vite hvilke innstallatører som har kompetanse eller ikke.
DAB skulle jo liksom føre til et mye større antall kanaler med et rikt mangfold. Det vi har fått er «57 channels and nothing on»Her er en som ikke har skjønt det:
"Kristin Ørmen Johnsen (H), leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, mener FM-slukkingen var riktig.
– FM-nettet har vært alt for snevert og tilbudet har vært lite variert."
Er det virkelig noen som mener at tilbudet har blitt bedre med flere kanaler? Mange kanaler, lite innhold. Alle ligner på hverandre.
Jeg benyttet meg av et introduksjonstilbud fra RiksTV (fikk 5 mnd gratis + en AppleTV), og har masse TV-kanaler. Alle kanalene viser jo stort sett det samme. Jeg hadde litt tid i går kveld og tenkte jeg skulle se litt på TV. Scannet gjennom 35 kanaler, men det var ikke noe som var verdt å se på. I den grad det var noe, gikk det på en av NRKs 3 kanaler.
Det er mange med deg som opplever dette som problemfritt, og som heller ikke har større krav enn deg til lydkvaliteten. De er, som deg, såre fornøyd.Så hva er det jeg gjør riktig, og andre ikke får til????
For jeg gjør jo ingenting...setter meg i bilen og kjører....
Skifter kanal innimellom...That’s IT....
Jeg har muligens litt høyere forventninger til at storting og regjering ivaretar folkets ve og vel enn du tydelig vis har.Yes, and.....
...
OK, så vi har 40+ kanaler med pludreradio i lav kvalitet, men to scenarier:Først og fremst bil....men det er jo enklere for folk flest å skru på en radio på kjøkkenet...selv om man har Internett...kanskje de vil bruke telefonen å snakke med...og lyden er jo så som så på en mobil....selv om jeg har alle de tilganger jeg trenger..skal jeg høre radio hjemme så setter jeg på min DAB adapter som er koblet optisk til min surroundreceiver.
Hvorfor de skrudde av FM ? Fordi FM og DAB har sendt parallelt i mer enn 15 år, og de som leier sendere av Norkring ville ikke lenger betale for dobbel distribusjon. Og etter alt snakket og skriverier om dette, har man ikke fått ut fingeren og kjøpt seg ny radio, mens man har kjøpt x-antall flatskjermer, nettbrett osv. så får man skylde seg selv. Ingen sutring.
But now, the BBC will announce that it has shelved plans to force listeners to replace their analogue radios with DAB sets.
In a move that will also be welcomed by the two million motorists with analogue car radios, the corporation will admit for the first time that FM broadcasts must continue to keep audiences on side as music streaming and podcasts threaten its traditional strongholds.
Jeg har en gratis app som heter "Sony smart Connect"... Det fikser at mobilen ikke ringer i høytaleren, tar bort alle varsler fra høytaleren osv. Ringer det så tror jeg radio fortsatt er på i bakgrunnen, og samtalen kommer ikke inn i høytaleren.Først og fremst bil....men det er jo enklere for folk flest å skru på en radio på kjøkkenet...selv om man har Internett...kanskje de vil bruke telefonen å snakke med...og lyden er jo så som så på en mobil....selv om jeg har alle de tilganger jeg trenger..skal jeg høre radio hjemme så setter jeg på min DAB adapter som er koblet optisk til min surroundreceiver.
Hvorfor de skrudde av FM ? Fordi FM og DAB har sendt parallelt i mer enn 15 år, og de som leier sendere av Norkring ville ikke lenger betale for dobbel distribusjon. Og etter alt snakket og skriverier om dette, har man ikke fått ut fingeren og kjøpt seg ny radio, mens man har kjøpt x-antall flatskjermer, nettbrett osv. så får man skylde seg selv. Ingen sutring.
Apropos topografi. Jeg har fjern familie på disse kanter:BBC er i UK, vi er fremdeles i Norge, med vår topografi...som er ulik de fleste andre land man kan sammenligne seg med.
Hjemme er det jo fremdeles mange plattformer å velge i mellom.
Selv Toryene har sikket vett nok til å skjønne at mange folk ikke har råd til å betale 2000-4000 for å få seg en liten DAB...Apropos topografi. Jeg har fjern familie på disse kanter:BBC er i UK, vi er fremdeles i Norge, med vår topografi...som er ulik de fleste andre land man kan sammenligne seg med.
Hjemme er det jo fremdeles mange plattformer å velge i mellom.
Vis vedlegget 504219
Flatmark er det ikke, men BBC har altså gitt opp å få dem til å kjøpe DAB-radioer.