Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ I korte trekk:
    Nedgangen i lyttertall.
    FM er ikke fremtiden, men heller ikke fortiden. Derfor har ingen land i verden slukket FM-nettet – bortsett fra Norge. Dette sololøpet kan ha gitt norske kringkastere en unødvendig hard smell. Selv NRK-ledelsen har sluttet å skjønnmale utviklingen.

    Ny digital teknologi som 5G og stemmestyring kan endre radiobransjen igjen. Dab er ikke koblet til internett. Dab-radioen din er en mottager som ikke kommuniserer med noen eller noe. Det er det aller tydeligste aldringstegnet ved dab.
    Dab-kringkasterne NRK, P4 og Bauer media, derimot, klemmer skylappene enda lenger inn mot neseroten og insisterer på at dab var et utsøkt valg.

    Riktig å digitalisere
    De fleste ser ut til å være enige om at det er en god idé å digitalisere radioen. Spørsmålet er om det var lurt å satse på dab nasjonalt, eller om pengene burde vært lagt i 5G-nettet i stedet. Da kunne fremtidens radiotjenester fulgt teknologitrendene, og lytterne kunne fått tilgang til tjenester som oppleves som en reell oppgradering
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    Teknologifreaksen ser bort fra det faktum at for mange så er radioen bare en liten dings som står borte i en krok og gir fra seg lyd. De er ikke så opptatt av alle muligheter og gadgets som man ser for seg.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    At FM-senderne er demontert er bløff! Det var 6500 sendere før slukkingen. 14 sendere er sendt til Afrika. Da er det 6486 sendere igjen.

    Jeg nekter å tro at de har greid å demontere over 6000 sendere på 1- 1,5 år.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    At FM-senderne er demontert er bløff! Det var 6500 sendere før slukkingen. 14 sendere er sendt til Afrika. Da er det 6486 sendere igjen.

    Jeg nekter å tro at de har greid å demontere over 6000 sendere på 1- 1,5 år.
    Usedvanlig godt tenkt. Burde vært forelagt noen med baller på Stortinget, evt. andre myndighetspersoner som bør se det.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Litt av et tall..da er det jo ganske genialt at ca 1000 DAB sendere har klart å erstatte alle disse....6500 ???
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når ungdommen rigger en slik


    på toppen av en bryggepullert er det ikke akkurat radio en hører, kan ikke huske sist jeg registrerte en radio på strandnære områder faktisk...

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det sies jo at nedgangen i lytting startet en god stund før man slukket riksdekkende FM. Med utbredelsen av alle strømmetjenester
    de siste årene, så skjønner jeg at Tidal og Spotify kan by på mer variert musikk enn alle radiokanalene kan by på.
    Jeg er fan av DAB, fordi det virker så mye bedre enn FM, men innholdet på radio er jo noe helt annet, ettersom musikksmaken i dette landet er mye videre enn de fleste tror. På den annen side så er det mange som ikke har hørt på andre kanaler enn P4 de siste 10 år....det eneste man hører på alle kanaler=98% er hits, hits og hits. Ikke albumspor....og spesialprogram som Herreavdelingen osv. er jo bra...vi får se hvordan det blir når gutta kommer i gang på Vinyl.
    For meg så er radio noe jeg høre på i bil, og da fungerer det bra...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Her er en som ikke har skjønt det:

    "Kristin Ørmen Johnsen (H), leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, mener FM-slukkingen var riktig.

    – FM-nettet har vært alt for snevert og tilbudet har vært lite variert."

    Er det virkelig noen som mener at tilbudet har blitt bedre med flere kanaler? Mange kanaler, lite innhold. Alle ligner på hverandre.

    Jeg benyttet meg av et introduksjonstilbud fra RiksTV (fikk 5 mnd gratis + en AppleTV), og har masse TV-kanaler. Alle kanalene viser jo stort sett det samme. Jeg hadde litt tid i går kveld og tenkte jeg skulle se litt på TV. Scannet gjennom 35 kanaler, men det var ikke noe som var verdt å se på. I den grad det var noe, gikk det på en av NRKs 3 kanaler.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette har vi jo hørt før. Sist jeg leste om dette, så sa en lastebileier at DAB radioer ble montert feil på hans 15 lastebiler.
    Tror nok dessverre som med altfor mye teknisk kompetanse, at de som monterer DAB anlegg i alle type bilde, ikke har satt seg inn i at DAB radioer ikke er FM radioer. Og antennen må jordes på riktig måte. Og ettersom jeg har kjørt rundt omkring på Østlandet de siste snart 5 år med fabrikkmontert DAB, uten dekningsproblemer, så er jeg enig med de som har greie på det.
    Og menn leser ikke bruksanvisninger. Det ser vi jo i tunneler når min Mitsubishi automatisk skrur på fullt lys, men bilen både foran og bak, kun har kjørelys på.
    PS. Mange her inne og på Facebook har kjørt Norge på tvers og langs, uten dekningsproblemer.
    Så en takmontert, kombinert FM og DAB antenne vil nok hjelpe. Også på lastebiler.
    Problemet er jo å vite hvilke innstallatører som har kompetanse eller ikke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Må jo si meg ganske enig. Derfor har jeg bokser med harddisk, og tar opp filmer og serier jeg vil se...eller benytter meg av en av de mange nettjenestene.
    Dette er litt vanskelig i bil...men opptil flere NRK kanaler har bra programmer...har man flaks så er det når man er ute og kjører.
    Ellers har man vel ofte med seg sin bedre halvdel, som liker å høre musikk, og ikke så mye prat, og da er det flere kanaler å velge i mellom...men skulle gjerne hatt noen kanaler med mere substans, og ennå bredere musikkutvalg.
    Men mye fint på P1+, hun som plukker fra platearkivet har god smak.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ClassicKværre, papegøyen, old fart1 eller grumpy eller hva nå/hvem enn han er kan kverulere så mye han orker men faktum er at det umiddelbart blir 15000:1 i hans disfavør.

    DAB har aldri erstattet FM mht dekning og sikkerhet: https://www.abcnyheter.no/nyheter/n...er-vedums-fm-forslag-dette-er-blitt-en-fadese

    Regner med at disse som opererer landsdekkende har noe større grunnlag for å vurdere DAB fadesen og svakhetene med systemet enn du har, men så er jo dine intensjoner med å kverulere på dette forumet noe helt annet en realitetsbehandling.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så hva er det jeg gjør riktig, og andre ikke får til????
    For jeg gjør jo ingenting...setter meg i bilen og kjører....
    Skifter kanal innimellom...That’s IT....
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Dette har vi jo hørt før. Sist jeg leste om dette, så sa en lastebileier at DAB radioer ble montert feil på hans 15 lastebiler.
    Tror nok dessverre som med altfor mye teknisk kompetanse, at de som monterer DAB anlegg i alle type bilde, ikke har satt seg inn i at DAB radioer ikke er FM radioer. Og antennen må jordes på riktig måte. Og ettersom jeg har kjørt rundt omkring på Østlandet de siste snart 5 år med fabrikkmontert DAB, uten dekningsproblemer, så er jeg enig med de som har greie på det.
    Og menn leser ikke bruksanvisninger. Det ser vi jo i tunneler når min Mitsubishi automatisk skrur på fullt lys, men bilen både foran og bak, kun har kjørelys på.
    PS. Mange her inne og på Facebook har kjørt Norge på tvers og langs, uten dekningsproblemer.
    Så en takmontert, kombinert FM og DAB antenne vil nok hjelpe. Også på lastebiler.
    Problemet er jo å vite hvilke innstallatører som har kompetanse eller ikke.
    Hva er vitsen med en dyr DAB radio som ikke tåler julelys?

    Bedre å bruke mobilens nettradio og blåtannhøytaler som radio da... Eller ødelegge julestemningen til frokost DAB radioen?

    Med unntak for bil så er det jo null vits i å bruke DAB, og Trailere osv er jo ting som må ha mye lys, og pointet er jo at en lastebil skal ha last, og lys foran og alt elutstyr.

    Da kommer jeg til... Hvordan i helvete klarte de å slukke FM og bygge ut DAB? Når omtrent alle bruker mobil og høytalere når de hører radio. Sef unntaket er Bil, og folk som ikke kan iiinternett...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som det heter: "It seemed like a good idea at the time". DAB er en løsning for å tvinge inn flest mulig kanaler i en begrenset båndbredde med en viss lydkvalitet. På 1990-tallet virket det som et stort utvalg av radiosendte enveis pludrekanaler var det folk ville ha. Å gå fra én kanal til en håndfull var en suksess på 1980-tallet, så enda flere kanaler måtte jo være en god ting. Den kalde krigen var over og ingen tenkte på beredskapssituasjoner og sivilforsvar. Loudness war var fortsatt på vei opp og nye CD'er låt verre for hvert år. Streaming audio var ikke oppfunnet, annet enn som noe enkelte copyrightpirater holdt på med. Ingen tenkte på at konsumenten kanskje heller ville styre spillelisten selv, eller at lydkvalitet igjen ville bli et argument. DAB er en utmerket løsning på behovene man så for seg i 1995.

    Bare synd at verden ikke lenger ser ut som den gjorde i 1995, og at vi har brukt milliarder på å bolte oss fast til den løsningen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Først og fremst bil....men det er jo enklere for folk flest å skru på en radio på kjøkkenet...selv om man har Internett...kanskje de vil bruke telefonen å snakke med...og lyden er jo så som så på en mobil....selv om jeg har alle de tilganger jeg trenger..skal jeg høre radio hjemme så setter jeg på min DAB adapter som er koblet optisk til min surroundreceiver.
    Hvorfor de skrudde av FM ? Fordi FM og DAB har sendt parallelt i mer enn 15 år, og de som leier sendere av Norkring ville ikke lenger betale for dobbel distribusjon. Og etter alt snakket og skriverier om dette, har man ikke fått ut fingeren og kjøpt seg ny radio, mens man har kjøpt x-antall flatskjermer, nettbrett osv. så får man skylde seg selv. Ingen sutring.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt rett i at det er ingen grunn til å sutre over tilgangen på radio, alle verdens kanaler er tilgjengelig med et par sveip på nettbrettet eller telefonen. For mange kanaler er man også helt uavhengig av kanalens sendeskjema.

    Det som det fortsatt er grunn til å sutre over er den stupdumme og vetlause beslutningen om å stenge FM som har gjort et par titalls millioner radioer nytteløse, og som har gitt redusert radiodekning i grissgrendte strøk.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Yes, and.....
    Det er fremdeles ikke noe galt med dekningen...bortsett på en del fjelltopper...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Her er en som ikke har skjønt det:

    "Kristin Ørmen Johnsen (H), leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, mener FM-slukkingen var riktig.

    – FM-nettet har vært alt for snevert og tilbudet har vært lite variert."

    Er det virkelig noen som mener at tilbudet har blitt bedre med flere kanaler? Mange kanaler, lite innhold. Alle ligner på hverandre.

    Jeg benyttet meg av et introduksjonstilbud fra RiksTV (fikk 5 mnd gratis + en AppleTV), og har masse TV-kanaler. Alle kanalene viser jo stort sett det samme. Jeg hadde litt tid i går kveld og tenkte jeg skulle se litt på TV. Scannet gjennom 35 kanaler, men det var ikke noe som var verdt å se på. I den grad det var noe, gikk det på en av NRKs 3 kanaler.
    DAB skulle jo liksom føre til et mye større antall kanaler med et rikt mangfold. Det vi har fått er «57 channels and nothing on»
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så hva er det jeg gjør riktig, og andre ikke får til????
    For jeg gjør jo ingenting...setter meg i bilen og kjører....
    Skifter kanal innimellom...That’s IT....
    Det er mange med deg som opplever dette som problemfritt, og som heller ikke har større krav enn deg til lydkvaliteten. De er, som deg, såre fornøyd.

    Det andre ikke får til er ikke én spesifikk greie, men flere ulike uheldige omstendigheter - gjerne i kombinasjon:

    a) Har nevnt det før, men kan gjenta til det kjedsommelige. I lastebil har man litt andre utfordringer enn for personbil mht innstrålt støy fra annen elektrisk utrustning (spes. LED-lys, som også kan påvirke signal i personbil). Antennekabel følger (oftest) samme "kanal" i dørstolpe som strømtilførsel til takmontert utstyr, hvilket heller ikke er heldig. I mange tilfeller er ikke dette så enkelt å gjøre noe med, og man "må" leve med dårlig mottak.
    Dette gjelder også for fabrikkmonterte DAB-tunere - og ikke kun ettermonterte adaptere.

    b) Kjøp og bruk av DAB-adaptere/mottakere av ræ.. kvalitet. Ja, det finnes en del drit på markedet. En del har bl.a ikke service following.

    c) Montering av headunit spesifikke DAB-mottakere baseres på litt ulike løsninger, alt avhengig av type headunit. Noen kobles til USB, andre til CD-vekselinngang osv. I de fleste tilfeller må bilens software oppdateres/kalibreres på merkeverksted. Dessverre har det vist seg at det har vært mange (for mange) tilfeller der headunit av ukjente årsaker brått finner ut at den ikke skal kjenne igjen den tilkoblede enheten. Da må bilen inn på verksted igjen for ny oppdatering.

    d) Antenneløsninger som glassantenne (kan være utfordrende å jorde ordentlig) og splitter (aktiv) til haifinne er langt fra optimalt. Det beste er en DAB-tilpasset pisk, men av forståelige årsaker er det mange som vegrer seg for å bore et antennehull i taket på en relativt ny bil.

    e) Åpne "huller" i lander der det ikke er dekning

    f) +++

    I tillegg til det som da resulterer i dårlig dekning har man langt fra god lyd, selvom du synes den er grei nok.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst bil....men det er jo enklere for folk flest å skru på en radio på kjøkkenet...selv om man har Internett...kanskje de vil bruke telefonen å snakke med...og lyden er jo så som så på en mobil....selv om jeg har alle de tilganger jeg trenger..skal jeg høre radio hjemme så setter jeg på min DAB adapter som er koblet optisk til min surroundreceiver.
    Hvorfor de skrudde av FM ? Fordi FM og DAB har sendt parallelt i mer enn 15 år, og de som leier sendere av Norkring ville ikke lenger betale for dobbel distribusjon. Og etter alt snakket og skriverier om dette, har man ikke fått ut fingeren og kjøpt seg ny radio, mens man har kjøpt x-antall flatskjermer, nettbrett osv. så får man skylde seg selv. Ingen sutring.
    OK, så vi har 40+ kanaler med pludreradio i lav kvalitet, men to scenarier:
    1) Jeg vil høre A Celtic Sojourn på WGBH 89,5. Det sendes på FM kl 15 på lørdager i Boston-området, men jeg vil høre det og jeg vil høre det her og jeg vil høre det i god kvalitet.
    2) Noe har eksplodert i Oslo sentrum. Det er høyst uklart hva som foregår og om røyken som brer seg er giftig. Det er et akutt behov for å be folk holde seg innendørs med stengte dører og vinduer, og om å be folk om ikke reise inn til sentrum. Heller ikke utenlandske bilturister.

    DAB er ikke svaret på noen av de scenariene. Derimot er en kombinasjon av mobilt internett og gammeldags FM et mulig svar. Og så bør man være forberedt på at teknologiskiftene på mobilsiden kommer annethvert år, heller enn å bygge ut 1000 sendere for 1990-talls teknologi.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det skal ikke være enkelt. Så håper at noen finner ut av dette, slik at alle kam bli fornøyd. Og radio er radio..lenge siden radio var et hi fi medium....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det f eks BBC gjør ved å si at fremtiden for radio er via internett, at FM forblir på i overskuelig fremtid, og at de skal vurdere videre drift av DAB på nytt om noen år.

    https://www.telegraph.co.uk/news/20...-force-listeners-replace-analogue-radios-dab/
    But now, the BBC will announce that it has shelved plans to force listeners to replace their analogue radios with DAB sets.

    In a move that will also be welcomed by the two million motorists with analogue car radios, the corporation will admit for the first time that FM broadcasts must continue to keep audiences on side as music streaming and podcasts threaten its traditional strongholds.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Først og fremst bil....men det er jo enklere for folk flest å skru på en radio på kjøkkenet...selv om man har Internett...kanskje de vil bruke telefonen å snakke med...og lyden er jo så som så på en mobil....selv om jeg har alle de tilganger jeg trenger..skal jeg høre radio hjemme så setter jeg på min DAB adapter som er koblet optisk til min surroundreceiver.
    Hvorfor de skrudde av FM ? Fordi FM og DAB har sendt parallelt i mer enn 15 år, og de som leier sendere av Norkring ville ikke lenger betale for dobbel distribusjon. Og etter alt snakket og skriverier om dette, har man ikke fått ut fingeren og kjøpt seg ny radio, mens man har kjøpt x-antall flatskjermer, nettbrett osv. så får man skylde seg selv. Ingen sutring.
    Jeg har en gratis app som heter "Sony smart Connect"... Det fikser at mobilen ikke ringer i høytaleren, tar bort alle varsler fra høytaleren osv. Ringer det så tror jeg radio fortsatt er på i bakgrunnen, og samtalen kommer ikke inn i høytaleren.

    Jeg vil gjerne prøve DAB, men eneste sjangse for at den kommer i hus er om det fortsatt er populært og innkludert i den nye hjemmekinoforsterkeren.


    Det tar like lang tid å skru på Audio Pro Addon T3 og åpne radioappene på mobilen, som å skru på en DAB radio.... Dessuten kan jeg jo bruke Addon T3 til alt annet også...

    Jeg vedder på at det er bedre lyd i en Addon T3 også, enn en Tivoli DAB osv... om det finnes.


    Lyden er så som så på en mobil? Trådløst? How?
    Det er DAC i høytaleren som lager lyden, samt hvilken type signal mobil sender ut.


    Sånn jeg ser det så er DAB enkeltradio mest til folk som har råd til alt, eller eldre som ikke kan mobil og internett... Men for de hadde det vel vært best med FM...
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Sjekket litt DAB priser nå, har ikke sett før pga at jeg ikke trenger det..

    En FM radio fikk man for 200-400kr?

    Mener man at minstepensjonister osv skal ha råd til 1599,- for en billigste norsk DAB Buddy høytaler? eller 3-4000 om de velger noe annet?

    Ja da skjønner jeg man trenger familie, eller rikdom.

    Lukter korrupt broiler lobbyist politikk lang vei....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    BBC er i UK, vi er fremdeles i Norge, med vår topografi...som er ulik de fleste andre land man kan sammenligne seg med.
    Hjemme er det jo fremdeles mange plattformer å velge i mellom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BBC er i UK, vi er fremdeles i Norge, med vår topografi...som er ulik de fleste andre land man kan sammenligne seg med.
    Hjemme er det jo fremdeles mange plattformer å velge i mellom.
    Apropos topografi. Jeg har fjern familie på disse kanter:

    argyll.jpg


    Flatmark er det ikke, men BBC har altså gitt opp å få dem til å kjøpe DAB-radioer.
     
    D

    Danke

    Gjest
    BBC er i UK, vi er fremdeles i Norge, med vår topografi...som er ulik de fleste andre land man kan sammenligne seg med.
    Hjemme er det jo fremdeles mange plattformer å velge i mellom.
    Apropos topografi. Jeg har fjern familie på disse kanter:

    Vis vedlegget 504219

    Flatmark er det ikke, men BBC har altså gitt opp å få dem til å kjøpe DAB-radioer.
    Selv Toryene har sikket vett nok til å skjønne at mange folk ikke har råd til å betale 2000-4000 for å få seg en liten DAB...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn