Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.472
    Jeg hørte Dab for første gang i 2012. Da hadde vi akkurat flyttet hjem etter tre år i utlendighet, så vi hadde leiebil noen uker med Dab / FM radio. Jeg hadde ingen kunnskaper om Dab den gangen, men hadde vel egentlig en grunnleggende forventning om at digitalisering ville gi bedre lyd. Men a/b sammenlikningene avslørte ganske raskt at Dab hadde masse digital forvrengning - av det slaget som gjør at man får lyst til å skru av musikken. FM låt som high end i forhold.

så ræva er Dab når man hører med ørene.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Ja, hjernen er det største sanseorganet vi har....skjønner du ikke det, så vet jeg ikke....

D

Danke

Guest
    Det må lov å si at det var uriktig å stenge FM uavhengig av DAB...

Det var rett og slett dumt, og feil.

Det er lov å barbere seg uten å skjære av seg hodet.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Ja det er lov, og noen synes det, ikke jeg.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte Dab for første gang i 2012. Da hadde vi akkurat flyttet hjem etter tre år i utlendighet, så vi hadde leiebil noen uker med Dab / FM radio. Jeg hadde ingen kunnskaper om Dab den gangen, men hadde vel egentlig en grunnleggende forventning om at digitalisering ville gi bedre lyd. Men a/b sammenlikningene avslørte ganske raskt at Dab hadde masse digital forvrengning - av det slaget som gjør at man får lyst til å skru av musikken. FM låt som high end i forhold.
    Teknisk hypotese: Det er noe her som låter annerledes enn bare AAC med lav bitrate. Jeg kan ikke forklare forskjellen jeg hørte i går med bare 96 vs 128 kb/s AAC. Jeg tipper det har noe med SBR-kodingen å gjøre. I prinsippet lavpassfiltrerer den innholdet og erstatter det tapte med en «oppskrift» i et datasidebånd om at mottakeren skal generere overtoner. Jeg har ikke finlest standarden, men forstår det som mottakeren i prinsippet blir instruert om å tilsette en viss mengde harmonisk forvrengning ved å oppsample og skalere innholdet nedenfor lavpassfrekvensen for å «rekonstruere» det fjernede innholdet over den frekvensen. Da er det nokså opplagt at det vil låte litt merkelig, ettersom all reell overtonestruktur og alt faseforhold mellom grunn- og overtoner bare blir borte og erstattes av noe annet. Adios stereoperspektiv, og det meste annet.

Dessuten er det tydeligvis ikke alle DAB-mottakere som er i stand til å gjøre den rekonstruksjonen. I så fall vil signalet bare være lavpasset og låte ullent i stedet for å låte som knust glass og kritt på skoletavle.

Jeg legger merke til at publiserte papers om SBR fra ca 2002 bruker datarater på 24-60 kb/s som eksempler og viser at SBR i så fall låter bedre enn datidens AAC-codec alene. Men de sier ikke noe om nær transparente datarater på 96-128 kb/s, og heller ikke noe om hvordan en slik codec vil låte sammenlignet med mer moderne codecs uten SRM. Det kan virke som om dette er et levende fossil frosset i tid ca 2005.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spectral_band_replication
    http://www.stockis.se/AES112th_SBR.pdf

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.317
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    ^ I korte trekk:
    Nedgangen i lyttertall.
    FM er ikke fremtiden, men heller ikke fortiden. Derfor har ingen land i verden slukket FM-nettet – bortsett fra Norge. Dette sololøpet kan ha gitt norske kringkastere en unødvendig hard smell. Selv NRK-ledelsen har sluttet å skjønnmale utviklingen.

Ny digital teknologi som 5G og stemmestyring kan endre radiobransjen igjen. Dab er ikke koblet til internett. Dab-radioen din er en mottager som ikke kommuniserer med noen eller noe. Det er det aller tydeligste aldringstegnet ved dab.
    Dab-kringkasterne NRK, P4 og Bauer media, derimot, klemmer skylappene enda lenger inn mot neseroten og insisterer på at dab var et utsøkt valg.

Riktig å digitalisere
    De fleste ser ut til å være enige om at det er en god idé å digitalisere radioen. Spørsmålet er om det var lurt å satse på dab nasjonalt, eller om pengene burde vært lagt i 5G-nettet i stedet. Da kunne fremtidens radiotjenester fulgt teknologitrendene, og lytterne kunne fått tilgang til tjenester som oppleves som en reell oppgradering

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    4.187
    Teknologifreaksen ser bort fra det faktum at for mange så er radioen bare en liten dings som står borte i en krok og gir fra seg lyd. De er ikke så opptatt av alle muligheter og gadgets som man ser for seg.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    294
    At FM-senderne er demontert er bløff! Det var 6500 sendere før slukkingen. 14 sendere er sendt til Afrika. Da er det 6486 sendere igjen.

Jeg nekter å tro at de har greid å demontere over 6000 sendere på 1- 1,5 år.

MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    1.948
    Torget vurderinger
    0
    At FM-senderne er demontert er bløff! Det var 6500 sendere før slukkingen. 14 sendere er sendt til Afrika. Da er det 6486 sendere igjen.

Jeg nekter å tro at de har greid å demontere over 6000 sendere på 1- 1,5 år.
    Usedvanlig godt tenkt. Burde vært forelagt noen med baller på Stortinget, evt. andre myndighetspersoner som bør se det.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Litt av et tall..da er det jo ganske genialt at ca 1000 DAB sendere har klart å erstatte alle disse....6500 ???

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim

WayAhead

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    2.580
    Sted
    Sky No Limit....
    Når ungdommen rigger en slik

på toppen av en bryggepullert er det ikke akkurat radio en hører, kan ikke huske sist jeg registrerte en radio på strandnære områder faktisk...

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det sies jo at nedgangen i lytting startet en god stund før man slukket riksdekkende FM. Med utbredelsen av alle strømmetjenester
    de siste årene, så skjønner jeg at Tidal og Spotify kan by på mer variert musikk enn alle radiokanalene kan by på.
    Jeg er fan av DAB, fordi det virker så mye bedre enn FM, men innholdet på radio er jo noe helt annet, ettersom musikksmaken i dette landet er mye videre enn de fleste tror. På den annen side så er det mange som ikke har hørt på andre kanaler enn P4 de siste 10 år....det eneste man hører på alle kanaler=98% er hits, hits og hits. Ikke albumspor....og spesialprogram som Herreavdelingen osv. er jo bra...vi får se hvordan det blir når gutta kommer i gang på Vinyl.
    For meg så er radio noe jeg høre på i bil, og da fungerer det bra...

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Her er en som ikke har skjønt det:

"Kristin Ørmen Johnsen (H), leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, mener FM-slukkingen var riktig.

– FM-nettet har vært alt for snevert og tilbudet har vært lite variert."

Er det virkelig noen som mener at tilbudet har blitt bedre med flere kanaler? Mange kanaler, lite innhold. Alle ligner på hverandre.

Jeg benyttet meg av et introduksjonstilbud fra RiksTV (fikk 5 mnd gratis + en AppleTV), og har masse TV-kanaler. Alle kanalene viser jo stort sett det samme. Jeg hadde litt tid i går kveld og tenkte jeg skulle se litt på TV. Scannet gjennom 35 kanaler, men det var ikke noe som var verdt å se på. I den grad det var noe, gikk det på en av NRKs 3 kanaler.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Dette har vi jo hørt før. Sist jeg leste om dette, så sa en lastebileier at DAB radioer ble montert feil på hans 15 lastebiler.
    Tror nok dessverre som med altfor mye teknisk kompetanse, at de som monterer DAB anlegg i alle type bilde, ikke har satt seg inn i at DAB radioer ikke er FM radioer. Og antennen må jordes på riktig måte. Og ettersom jeg har kjørt rundt omkring på Østlandet de siste snart 5 år med fabrikkmontert DAB, uten dekningsproblemer, så er jeg enig med de som har greie på det.
    Og menn leser ikke bruksanvisninger. Det ser vi jo i tunneler når min Mitsubishi automatisk skrur på fullt lys, men bilen både foran og bak, kun har kjørelys på.
    PS. Mange her inne og på Facebook har kjørt Norge på tvers og langs, uten dekningsproblemer.
    Så en takmontert, kombinert FM og DAB antenne vil nok hjelpe. Også på lastebiler.
    Problemet er jo å vite hvilke innstallatører som har kompetanse eller ikke.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Må jo si meg ganske enig. Derfor har jeg bokser med harddisk, og tar opp filmer og serier jeg vil se...eller benytter meg av en av de mange nettjenestene.
    Dette er litt vanskelig i bil...men opptil flere NRK kanaler har bra programmer...har man flaks så er det når man er ute og kjører.
    Ellers har man vel ofte med seg sin bedre halvdel, som liker å høre musikk, og ikke så mye prat, og da er det flere kanaler å velge i mellom...men skulle gjerne hatt noen kanaler med mere substans, og ennå bredere musikkutvalg.
    Men mye fint på P1+, hun som plukker fra platearkivet har god smak.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn