Hurra_mann
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 12.01.2006
- Antall liker
- 213
Du har helt rett i at DAB+ med SBR ikke låter så bra som man kunne ønske. Med mobil mottaking har man ikke noen andre fornuftige alternativer. Det er derfor jeg sier at radio også er tilgjengelig på andre plattformer. Men som mange andre rapporterer: DAB+ låter Ok i bil. Lytteforholdene her er så preget av bakgrunnstøy at DAB+ er mer enn bra nok, i alle fall med 80 kbps bitrate.Fordi dette er en tråd om DAB, ikke om radio i største almenhet. Joda, jeg vet at jeg får langt bedre lydkvalitet ved å strømme nettradio, og da hører jeg like gjerne på konserter fra WGBH Boston som på NRK.Dessuten: Hvorfor henge seg opp i DAB, radio er tilgjengelig på flere plattformer!
Hos meg handler ikke forskjellen i lydkvalitet mellom FM og DAB om båndbredde eller dynamisk spenn, men om at DAB i mine ører låter hjerteskjærende forvrengt med en «hardhet» i mellomtone og diskant som gjør at jeg vil skru av etter noen få minutter. Jeg greier helt bokstavelig ikke å lytte på musikk og få en musikkopplevelse via den distribusjonskanalen. Min hypotese er at det skyldes SRM. Dessuten opplever jeg stereoperspektivet som flatt og kunstig, men det er sekundært.
Problemet er ikke den digitale distribusjonskanalen i seg selv, men at det sendes på ekstremt lav bitrate for å kunne trykke inn flest mulig pludrekanaler i den tilgjengelige båndbredden. Hvis man hadde lagt ned to tredjedeler av kanalene og brukt samme båndbredde på å tredoble bitraten på de gjenværende kunne det blitt helt utmerket. Jeg vet av erfaring at jeg kan konvertere rippet CD fra en tapsfri FLAC-fil til f eks 160 kbps AAC uten å høre noen forskjell. Men å klemme den ned til 48 kbps med hjelp av SBR og PS kan bare ikke bli bra.
Så er det et par andre ting som gjør at riksdekkende radiokanaler ikke låter så bra som vi audiofile skulle ønske. Dynamikk-kompresjon er den ene. En styggedom i mine ører! Og uavhengig av distribusjonskanal. Det andre er at alle riksdekkende kanaler er vannmerket. En grisete teknologi som legger inn en hørbar signatur slik at det kan måles hvor mange som hører på de ulike kanalene. Flere plateselskap bruker tilsvarende teknologi....