Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fm er fjernet og kommer ikke tilbake.
    og dab var død minst ti år før gnore konverterte.
    hvem faen synes det er fett med linjær internett, bortsett fra folk godt over middagshøyden, som ikke skjønner seg på alle disse appene.
    det er situasjonen idag.
    gratulerer, kjære politikere og "visjonære" gamlinger i ennerkå.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    hvem faen synes det er fett med linjær internett
    Svaret er forhåpentligvis alle! Det er heldigvis ikke bare gamlinger som foretrekker å se/høre OL og valgsendinger på direkten;) Skjønt, kanskje litt for mange velger å aldri bli tørre bak øra og tror at virkeligheten finnes på Netflix...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jævlig dårlig med lokale nyheter og værmeldinger på Netflix, - samme med aktuelle sportssendinger , sommer som vinter...
    Så er det også slik at der hvor DAB ikke funker, så funker ofte heller ikke mobilnettet - og slett ikke 4G, - skjønt det er vel noen som innbiller seg at også mobilnettet dekker alle kriker og kroker langs fjell og fjord...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB is alive and well and living for the last 20 years....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er det faktisk ikke slik at moderne FM-sendere "slites", - men selvsagt må ting byttes ut innimellom, akkurat sliksom det også blir med DAB-sendere
    Slites ikke, men går plutselig i stykker. Dyre deler som blir dyrere og til slutt utilgjengelige.
    Lav virkningsgrad og liten kapasitet.
    Har kjørt et par turer i kveld til NRK JAZZ.
    Kan ikke ønske det noe bedre.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    DAB is alive and well and living for the last 20 years....
    Dampmaskina er langt eldre og fungerer også. Det var genialt når alternativet var hest. Vi andre har gått viare til forbrennings og elmotor.
    DAB løyste eit generelt transmisjonsproblem(refleksjon) på genialt vis. Men er no forbigått av nyare teknologi, på samme vis som dampmaskina.

    Hadde vi ikkje hatt mobilnett, så trur eg det hadde blitt ramaskrik. Og mobilnett er betre på alle vis allerede.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ....
    Jeg er sikker på at de som er misfornøyd med DAB har dårlig eller feilmontert utstyr. Så er det de som har bestemt seg for at DAB ikke skal likes. De samme som ønsker HiFi av høyeste kvalitet i bilen. De samme som ikke hører all støyen i en bil.
    De samme som ikke husker hvor dårlig FM kunne være.
    Jeg snakket med en DAB hater her om dagen. Han hadde ingen problemer med å innrømme alle svakhetene med FM.
    Jeg blir provosert av ditt forsøk på å idiotforklare oss som synes dab-innføringen var et stort feilgrep.
    Da har jeg lykkes :)
    Bransjeaktør?
    Hvilken?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hans - jeg regner da med at også du vet at det ikke bare er FM-utstyr som går i stykker, men også DAB-sendere? Moderne høyefffektsendere bygges opp med encoder, exciter og PA til slutt - encoder og evt exciter delt, eller kombinert, er stort sett laveffektsutstyr som varer svært lenge. PA har gjerne et gitt antall driftstimer, emn selvsagt gor ting i stykker. Det er stort sett det eneste vi kan være sikre på med elektronikk, - før eller siden streiker alt...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Du må ha 6 DAB-sendere for å dekke samme område som en fm-sender. Forutsatt lik utgangseffekt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg tror nok du vil finne at DAB har langt bedre dekning enn mobilnettet. Og det kreves ingen to veis tilkobling, bare mottak.
    Det enkle er ofte det beste.
    FM : 1 kanal pr. frekvens. DAB : x-antall kanaler på samme frekvens. For de kommersielle, to frekvenser som er den samme over hele landet. For NRK som har best dekning x-antall kanaler pr. frekvens innen hver region. Nord Norge samme region, men delt i to.
    NRK krever service following aktivert.
    Ps: Snart to år siden det riksdekkende FM nettet ble slukket.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Classic66 Jeg refererer bare tekniske fakta, og ikke hva jeg "finner" eller mener. Det med dekning kan dokumenteres.

    En interessant nyhet for de som greier å ta inn noe annet enn sine egne fordommer:

    Fra Nei til tvangsinnføring av DAB!!
    Offentlig gruppe på facebook

    Bjørn Authén
    Administrator · 28 min
    Fra to uavhengige kilder i radiobransjen - kommer det opplysninger om at Bauer Media AS i kveld er i krisemøte.

    Hvilket scenario kan vi forutse? Bauer Media kan selge sitt tekniske inventar til sitt moderselskap i Danmark, og deretter gå teknisk konkurs i Norge.

    Det vil fristille Bauer Media AS overfor kontrakten på 32 millioner kroner i årlig DAB-leie til NORKRING.

    Dette kan synes å være eneste utvei for BAUER. De MÅ ut av DAB-kontrakten.

    Deretter kan BAUER hypotetisk starte WEB-radio-sendinger med de kanalene de ønsker skal overleve. Og de kan i tillegg kjøpe opp FM-konsesjoner.

    Dersom dette stemmer er DAB-treenigheten med NRK og NENT brutt - og DAB-utbyggingen vil falle som et korthus.

    NENT vil da få ytterligere ekstra kostnader på sin distribusjon - og det samme gjelder NRKs radiodistribusjon.

    NRK har muskler til å fortsette på DAB - men vil NENTs svenske eiere da ha fremtidig tro på DAB-prosjektet i Norge?

    Dette er egentlig svært gode nyheter for alle FM-entusiaster!

    Vår største empati med de ansatte som eventuelt mister jobbene sine i BAUER. Men politisk sett - er dette en bombe som vil kunne slå ned!

    Dersom dette skjer – kan vi være ett stort steg nærmere målet.

    DAB-utbyggingen vil få nytt politisk fokus
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dokumentasjon på det ?
    En FM sender sender analoge radiosignaler, en kanal pr. frekvens. Rundt neste sving en ny sender, på en annen frekvens. Osv.
    Mens DAB sender x- antall kanaler på samme frekvens. Kanalene blir sortert i radioen. Så når man kommer rundt x- antall svinger så til neste DAB sender så er det samme frekvens på P4 f.eks. Så de forskjellige DAB senderne backer opp hverandre hele tiden, og refleksjoner fra terrenget bare forsterker signalet.
    Og ettersom NRK har litt over 1000 DAB sendere for hele Norge, så ville det betydd at det var 6000 FM sendere...
    Noe det ikke var...
    Det verste med DAB er at det fungerer...hver dag..over hele landet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hans - jeg regner da med at også du vet at det ikke bare er FM-utstyr som går i stykker, men også DAB-sendere? Moderne høyefffektsendere bygges opp med encoder, exciter og PA til slutt - encoder og evt exciter delt, eller kombinert, er stort sett laveffektsutstyr som varer svært lenge. PA har gjerne et gitt antall driftstimer, emn selvsagt gor ting i stykker. Det er stort sett det eneste vi kan være sikre på med elektronikk, - før eller siden streiker alt...
    Jeg tror (vet ikke) at DAB sendere er ganske puslete i forhold til FM sendere. Effektmessig.
    Jeg har øyekontakt med en av de store: Jonsknuten.
    P1 FM tror jeg hadde 10kW PA. Ukjent antenne gain.
    På motsatt side av byen er det en mye mindre. Bare gittermast.
    Om det er andre DAB sendere i området vet jeg ikke.
    Både FM og TV var alltid problematisk på Kongsberg pga mange refleksjoner.
    I dag hører jeg ikke om problemer i det hele tatt.
    Jeg tror (fortsatt) at moderne elektronikk enten laveffekt eller høyeffekt er billigere enn gammeldags FM tekonologi.
    Både innkjøp og drift.
    Korriger meg hvis jeg er på jordet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har du forsåvidt rett i, og såvidt jeg forstår består DAB-nettet av mange flere sendere med mindre effekt, men samtidig gjør også høyere frekvens at man faktisk trenger flere sendere for å få til samme dekningsområde, - antagelig enda mange flere enn de som er i drift idag.
    At lydkvaliteten optimalt sett er dårligere, må man omtrent være blottet for teknisk forståelse for ikke å skjønne, - om den likevel er god nok for det meste annet enn HiFi er egentlig en annen diskusjon. Programkvalitet er også en annen diskusjon.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det har du forsåvidt rett i, og såvidt jeg forstår består DAB-nettet av mange flere sendere med mindre effekt, men samtidig gjør også høyere frekvens at man faktisk trenger flere sendere for å få til samme dekningsområde, - antagelig enda mange flere enn de som er i drift idag.
    At lydkvaliteten optimalt sett er dårligere, må man omtrent være blottet for teknisk forståelse for ikke å skjønne, - om den likevel er god nok for det meste annet enn HiFi er egentlig en annen diskusjon. Programkvalitet er også en annen diskusjon.
    Jeg hater å bruke uttrykket "Godt nok", men i tilfellet DAB så er det faktisk godt nok til radio.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Du må ha 6 DAB-sendere for å dekke samme område som en fm-sender. Forutsatt lik utgangseffekt.
    Utrolig hvor mange løgner man kan få til i to små setninger. Gratulerer!

    BTW: Har du den fjerneste anelse om hva du beskriver?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.793
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om du hadde visst hva du snakket om, hadde du feks visst at frittromsdempingen øker med ca 8dB fra 100 til 250 Mhz, noe som tilvarer at en enkelt DAB-sender må ha rundt 6-7 ganger høyere effekt for å gi samme feltstyrke til mottakeren. Terrengeffekter kan gjøre dette både mye verre eller litt bedre.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    En FM sender sender analoge radiosignaler, en kanal pr. frekvens. Rundt neste sving en ny sender, på en annen frekvens. Osv.
    Mens DAB sender x- antall kanaler på samme frekvens.
    Feil.
    Der du før hadde ei bærebølge, så deler DAB informasjonen opp i svært mange bærebølger med lite informasjon på kvar av dei. Og det er genialt, fordi du då slipper refleksjonsproblematikken som er grunnen til at tradisjonell kringkasting måtte skifte frekvens for å ikkje å få interferensproblemer. Jo mindre info pr bærebølge, jo lengre omveg må signalet gå for at refleksjonar skal skape problemer. Så igjen, denne grunnpilaren er heilt genial.

    Så de forskjellige DAB senderne backer opp hverandre hele tiden, og refleksjoner fra terrenget bare forsterker signalet.
    Ikkje direkte feil, ref det eg skreiv over, men sidan frekvensen er over dobla, så taper du på den sida. Kunne vore interessant og sett eksperiment der dei kjørte DAB på 100Mhz, om det hadde auka dekningsgraden der du ikkje har fritt lende.

    Jeg tror nok du vil finne at DAB har langt bedre dekning enn mobilnettet. Og det kreves ingen to veis tilkobling, bare mottak.
    Det enkle er ofte det beste.
    Det verste med DAB er at det fungerer...hver dag..over hele landet.
    Dette er jo heilt åpenbart feil. Så lurer på om du er her inne for diskusjonens/krangelens del? Eg fikk i alle fall assosiasjonar til "komiske Ali".
    Kjørte leigebil med DAB langs E39, og det var ikkje bra. Bytta til telefonen og då var det greit. Og det er det som regel, så konkluderte med at det ikkje er aktuelt å bruke ekstra penger på DAB.

    Så nei, DAB har ikkje betre dekning enn mobilnett der eg kjører. Stort sett over heile norge sør for Trondheim i sommar.

    Og nei, det kreves ingen tovegs tilkopling, men det er heilt åpenbare fordelar med det.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fordelen med DAB er at mens hver eneste FM sender hadde en egen frekvens pr. kanal, så har P1 i region 2, Buskerud, Vestfold og Telemark, samme frekvens på alle DAB senderne, i en mux, sammen med en del andre NRK kanaler. Kanalene blir adskilt inne i DAB radioen. P4 sender på samme frekvens over hele Norge, og de kommersielle radioene har dårligere dekning enn NRK, som skal ha best dekning. Akkurat som det var på FM. NRK sender i regioner, 7 i alt. Hva som skjer med regionene i 2020 når vi får et nytt fylke, Viken blir spennende og se.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det kommer an på hvilke kanaler du hørte på. Hører du på P4, så har de dårligere dekning enn NRK, akkurat som på FM.
    Hørte du på NRK, så byttet du region, og da er det viktig at du har aktivert service following eller DAB link.
    Så du prøvde vel ikke å oppdatere sendelista heller ?
    Man må faktisk lære seg å bruke en DAB radio....akkurat som mrd andre digitale duppedingser...
    Nei, dette virker ikke, så da går vi over til å fikle med telefon i bilen....
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Lurer på hva slags komprimering og bitrate NRK P1 Sørlandet sender i. For musikken er alldeles grusom dunk-dunk-overfyllt-bass.
    Påfallende mye verre enn musikken på NRK P2, Vinyl, osv............

    Noen som vet?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Alle NRK kanaler sender i 80 kbps med AAC codec. Ikke noe overfylt bass på mine NRK kanaler her i Østfold...så da har du vel litt mye bass skrudd på i bilen din ! ???
    Ps: NRK har best lyd av alle.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Alle NRK kanaler sender i 80 kbps med AAC codec. Ikke noe overfylt bass på mine NRK kanaler her i Østfold...så da har du vel litt mye bass skrudd på i bilen din ! ???
    Ps: NRK har best lyd av alle.
    Du må lese hva jeg skriver :) Musikk fra kanalene P2 og Vinyl er ikke så bassbefengt som på P1 Sørlandet. Og da står eq på samme innstillinger. Pussig.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg bruker ikke EQ på noe....ellers har nok P1 en annen sendeprofil dvs. hvilke bokser som lyden går igjennom i forhold til P2. Som på Vinyl også.
    Og helt sikkert forskjell på de digitale filer som brukes.
    Så skru av all EQ og prøv...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nok en artikkel av samme mann, først VG, så Nordlys, nå Nettavisen.
    Han er nok ganske bitter fordi han måtte legge ned sin jazzkanal på DAB lokalt i Oslo. Jazzabit. Synd, fordi det var en bra kanal.
    Og i morgen kommer x-antall kunder til å hente en ny bil hos sin bilforhandler, med en fabrikkinnstallert DAB.
    Mens nyheten om ennå en strømmekanal til TV ble sluppet.
    TTT. Ting tar tid i Norge. Så er det som i politikken, mange måter å tyde tall på.
    At noen gidder å skrive så mye negativt om radio, sier jo mye om denne personen, og hans tilhengere....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Men de gjør jo ikke det....og plager det deg så mye, så bør du vel søke hjelp....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg bruker ikke EQ på noe....ellers har nok P1 en annen sendeprofil dvs. hvilke bokser som lyden går igjennom i forhold til P2. Som på Vinyl også.
    Og helt sikkert forskjell på de digitale filer som brukes.
    Så skru av all EQ og prøv...
    EQ hos meg er bass - mellomtone - diskant. Bassen er satt til minus 7, diskant minus 3, mellomtone 0

    Men du har nok rett i at det er musikken de spiller som er helt "ødelagt" av loudness-war.
    For i dag kom det en eldre innspilling av Supertramp - bassen var påfallende mye svakere på den låta.
    Etterpå kom det noe nyere, og dunk-dunk var tilbake. Forferdelig.
    Poenget mitt var at jeg ikke kan huske at dette var noe problem da jeg hørte på FM-radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er jo den samme musikken som spilles over hele Norge. Og det har aldri vært mye bass på Supertramp.
    Hvordan hører du på DAB ? Adapter eller fabrikkinnstallert ?
    I min Mitsubishi ASX så er all musikk helt normal. Har 9 høyttalere inkl. sub. Bass står på minus 2.
    Tror nok det er noen innstillinger hos deg som det er noe rart med...
    NRK spiller ikke mye dunk dunk musikk. Og nivået på musikken er lik, fordi det ikke skal være sånn at man må stille på volumet for hver ny låt som spilles...
    Hva slags anlegg er det i bilen din, og hva slags bil ?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Det er jo den samme musikken som spilles over hele Norge. Og det har aldri vært mye bass på Supertramp.
    Hvordan hører du på DAB ? Adapter eller fabrikkinnstallert ?
    I min Mitsubishi ASX så er all musikk helt normal. Har 9 høyttalere inkl. sub. Bass står på minus 2.
    Tror nok det er noen innstillinger hos deg som det er noe rart med...
    NRK spiller ikke mye dunk dunk musikk. Og nivået på musikken er lik, fordi det ikke skal være sånn at man må stille på volumet for hver ny låt som spilles...
    Hva slags anlegg er det i bilen din, og hva slags bil ?
    Helt ny bil, Krell superduperanlegg med integrert DAB+ og fagre ord:

    ENHANCED SURROUND SYSTEM: LIVE DYNAMIC
    Live Dynamic is a sound algorithm technology that achieves the original sound production. The system delivers the original sounds’ impression to audience by restoring the dynamic information of digital audio that has been compressed to 16 bits to 32 bits. Live Dynamic delivers separated sound signals in Concert mode or Natural mode according to the dynamic variation. Concert mode improves the sense of space through multi-channel reconstruction. Natural mode enhances dynamics through stereo reconstruction.


    Takk, men det vil jeg faktisk være egen herre over. :)

    Derfor hører jeg helst på musikk fra minnepenn, lossless FLAC filer. Da snakker vi god lyd.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da tror jeg nok det er noen innstillinger som gir deg den lyden du ikke liker....
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Da tror jeg nok det er noen innstillinger som gir deg den lyden du ikke liker....
    He, he, du får jammen sagt det, classic. Tror heller det er noen innstillinger i ditt hode som gir deg den lyden du ønsker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn