DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Spytter inn et innlegg her; Etter å ha stått lenge stille på høyttalerfronten, ser jeg nå på muligheten for å ta et skritt videre igjen. Pdd besitter jeg et par Vienna Acoustics hayden grand(statvihøyttaler). Jeg har lenge tittet på epicon serien og skulle gjerne handlet noe brukt på sikt. Det er noe begrenset hva lommeboka tillater som student, men ønsket å opprettholde et godt stereooppsett har ikke blitt noe mindre. Etter å ha fulgt med på brukten et par år har jeg i det siste en ny trend. Det finnes praktisk talt få til ingen epicon høyttalere på markedet sammenliknet med tidligere hvor det florerte. Er folk så fornøyd at de ikke ønsker å bytte ut?
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Det var en stund med mange epicon høyttalere...... Så ut som epicon 6 kunne fåes nede i 42 lapper!
    En høyttaler som står på min liste også :)
    flott lyd og flott design :)
    rubicon 8 synes jeg også er virkelig bra :)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Da får jeg melde meg inn i klubben igjen etter å ha vært uten Dali en del år etter jeg solgte MS5 høyttalerne mine.

    Er stua som får seg en oppgradering denne gang, ikke kinoen. Har en TV-vegg jeg trengte noen innbygningshøyttalere til så da falt valget på Dali Phantom h-120. Drittøffe. Spent på lyden og trøkket. Har trua på god bass med litt kapasitet siden det sitter en 12 tommer i de.

    dali-phantom-h120.jpg
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Rubicon 8, kunne gjerne hatt Epicon 6 siden har senteren. Han jeg kjøpte Epicon vokal av solgte E6 til 37000kr for halvannet år siden, han sleit veldig med å få solgt så måtte dumpe prisen. Jeg fikk og senteren veldig gunstig. Er vel ett sett for salg/bytte nå på Finn, men han var helt urealistisk hva gjaldt pris. Skal ikke kimse av Euphonia og Helicon heller, jeg liker begge de bedre enn Rubicon faktisk. Angrer litt på at jeg byttet ut Euphonia frontrekka faktisk.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Jeg har Rubicon 8, kunne gjerne hatt Epicon 6 siden har senteren. Han jeg kjøpte Epicon vokal av solgte E6 til 37000kr for halvannet år siden, han sleit veldig med å få solgt så måtte dumpe prisen. Jeg fikk og senteren veldig gunstig. Er vel ett sett for salg/bytte nå på Finn, men han var helt urealistisk hva gjaldt pris. Skal ikke kimse av Euphonia og Helicon heller, jeg liker begge de bedre enn Rubicon faktisk. Angrer litt på at jeg byttet ut Euphonia frontrekka faktisk.
    Ja reagerte på prisen selv. Langt unna hva jeg ville ansett som realistisk å gi. Både med studentøkonomien jeg har, og som ferdig utdannet om ukjent tid.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Nyprisen på Epicon har jo krøpet oppover siden de ble lansert. Jeg synes det jeg ga for mine Epicon var vel verdt det, jeg hadde Helicon 400 MK2 når jeg gikk til innkjøp av Epicon 6. Synes personlig at Helicon høres mye bedre ut enn Rubicon, og det er blitt større forskjell imellom toppmodell og modellen under fra Dali.
    Virker som bruktmarkedet går utrolig tregt og man finner lite som frister også, og dyrere Hifi er vanskelig å bli kvitt for tiden. Så tror kanskje folk ser seg noenlunde fornøyd med det de har, også virker det som det kanskje følger boligprisene noe. Nå er bolig-markedet også litt trått og folk sløser ikke like mye med penger som de gjorde for to år siden da boligprisene bare steg og steg foregående år og boliger ble kuppet før de rakk å få ut annonse på salg.
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Nyprisen på Epicon har jo krøpet oppover siden de ble lansert. Jeg synes det jeg ga for mine Epicon var vel verdt det, jeg hadde Helicon 400 MK2 når jeg gikk til innkjøp av Epicon 6. Synes personlig at Helicon høres mye bedre ut enn Rubicon, og det er blitt større forskjell imellom toppmodell og modellen under fra Dali.
    Virker som bruktmarkedet går utrolig tregt og man finner lite som frister også, og dyrere Hifi er vanskelig å bli kvitt for tiden. Så tror kanskje folk ser seg noenlunde fornøyd med det de har, også virker det som det kanskje følger boligprisene noe. Nå er bolig-markedet også litt trått og folk sløser ikke like mye med penger som de gjorde for to år siden da boligprisene bare steg og steg foregående år og boliger ble kuppet før de rakk å få ut annonse på salg.
    Det høres ikke helt dumt ut. Det er jo faktisk slik at luksusprodukter, derav fritidsbåt og sommerbiler mm er langt vanskeligere å selge i nedgangstider enn hva de er i oppgangstider. Om det så ikke er nedgangstider(enda) så går markedet både børs og boligsalg tregere. Hvilket også vil innvirke på kjøp og salg av luksusprodukter, derunder Hifi. Men det er kanskje sundt å kjenne litt på at alt ikke går så himla bra? Jeg mener nordmenn generellt begynner jo å bli særdeles naive rundt egen økonomi vel så mye som verdensøkonomien.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Er det lydmessig ganske stor forskjell på Rubicon og Epicon? Har fått inntrykk av at de er nesten like, bare med et enklere og billigere kabinett på Rubicon. Hørte på NAD/Epicon på hifiklubben i Trondheim og det er noe av det beste jeg har hørt. Dali var bedre enn B&W i toppen. Hvem skulle ha trodd det.

    Forøvrig er det generelt ganske frisk prising på Finn, folk satser på at noen biter på uansett. Mye mer edruelig nivå på brukt hifi her på Torget.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Er det lydmessig ganske stor forskjell på Rubicon og Epicon? Har fått inntrykk av at de er nesten like, bare med et enklere og billigere kabinett på Rubicon. Hørte på NAD/Epicon på hifiklubben i Trondheim og det er noe av det beste jeg har hørt. Dali var bedre enn B&W i toppen. Hvem skulle ha trodd det.

    Forøvrig er det generelt ganske frisk prising på Finn, folk satser på at noen biter på uansett. Mye mer edruelig nivå på brukt hifi her på Torget.
    Det er nok litt forskjeller på elementene også. Rubicon har nok bedre ytelse i forhold til pris. Jeg synes også at Rubicon gir mye for pengene og har hørt alle modellene i serien. Har man derimot råd eller kan ta seg råd, og plass til dem, så er Epicon absolutt noe å ha.
     

    bodvar

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    5
    Er det lydmessig ganske stor forskjell på Rubicon og Epicon? Har fått inntrykk av at de er nesten like, bare med et enklere og billigere kabinett på Rubicon. Hørte på NAD/Epicon på hifiklubben i Trondheim og det er noe av det beste jeg har hørt. Dali var bedre enn B&W i toppen. Hvem skulle ha trodd det.

    Forøvrig er det generelt ganske frisk prising på Finn, folk satser på at noen biter på uansett. Mye mer edruelig nivå på brukt hifi her på Torget.
    Der kan du se smak og behag jeg syns det motsatt,
    Dali hadde innestengt lyd
     
    Sist redigert:

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Er det lydmessig ganske stor forskjell på Rubicon og Epicon? Har fått inntrykk av at de er nesten like, bare med et enklere og billigere kabinett på Rubicon. Hørte på NAD/Epicon på hifiklubben i Trondheim og det er noe av det beste jeg har hørt. Dali var bedre enn B&W i toppen. Hvem skulle ha trodd det.

    Forøvrig er det generelt ganske frisk prising på Finn, folk satser på at noen biter på uansett. Mye mer edruelig nivå på brukt hifi her på Torget.
    Der kan du se smak og behag jeg syns det motsatt,
    Dali hadde innestengt lyd
    Som tidligere ikke-entusiast av Dali må jeg si meg uenig. Dali imponerer, men alle har vel rett til å være uenig. Lyd er uansett noe man oppfatter, som også kan oppfattes ulikt selv uavhengig av målinger og andres påstander
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En kompis kjøpte Epicon 6 for tre år siden da han var lei av for tung bass i sine Patos Symphonic 4 AMT. I blokkleiligheten hans ble de for voldsomme og da er E6 perfekte med nydelig oppløsning og mye "luft".

    Selv er jeg litt mer B&W fan (om man skal velge mellom de to klubbenproduktene) og opplever nesten alltid at jeg savner litt "brystkasse" i Dali av denne størrelsen.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Da var Oberon 5 på plass, små høyttalere stor lyd....100timers innspilling anbefales det så da er vi igang.
    Gratulerer!

    Oberon 5 er et flott løft fra Zensor. Ikke minst designmessig! Og med den fargen du har valgt og de stilige frontdekslene regner jeg med WAF'en har steget betraktelig
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Har vel lest at Epicon har moderat med bass i forhold til mye annet. Jeg har ikke hatt Dali på radaren siden jeg hørte på noen billige gulvstående på Hifiklubben for mange år siden. Mager og skinger lyd, Bowers sine 602 var hestelengder foran i akkurat samme oppsett. Siden jeg i utgangspunktet liker en varm og homogen klang med vekt på en ‘rik og tung’ lyd og ikke ultradetaljert og nøytralt, var Dali uinteressant i mange år.

    Inntil jeg altså satt og hørte på Epicon i direkte A/B-test med B&W 800 serie. Jo, klangen i engelskmennene var noe tyngre, men daliene var minst like homogene og viktigst; diskanten var bedre. Mindre sibilans på t’er og s’er og minst like oppløste og riktig vektet i lydbildet. En stor overraskelse. Og det var ikke uvanlig at mer eller mindre erfarne audiofile (les halvgamle gubber, antar jeg) kom inn for å høre/kjøpe Bowers og gikk ut med Dali Epicon, ifølge butikkspretten som løp til og fra.

    Dali Epicon er på listen over høyttalere jeg kanskje kunne tenkes å bruke så mye penger på, for å si det slik. Og jeg er egentlig litt gnien på sånt. Men det var faktisk uvanlig bra. Et lite forbehold om hvordan de er på ulike sjangere, vi hørte ikke på klassisk f.eks. Men det virker som Dalis topputgave av diskanter er helt påhøyde med Dynaudios Esotar. Av annet jeg har hørt som var like bra var et par dyre Von Schweikert hos Roald i Bergen for en del år siden.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Epicon 6 står øverst på lista mi dersom SA master explorer skal byttes ut.....
    E6 mot 804d3 synes jeg E6 vant i mine ører, selv om begge var gode!
    Bw 802d er flotteste design spør du meg! Men den nye d3 serien ble to skritt tilbake.
    Epicon 6 er mye flottere. Vanskelig å velge mellom valnøtt og sort høyglans :)
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Epicon 6 står øverst på lista mi dersom SA master explorer skal byttes ut.....
    E6 mot 804d3 synes jeg E6 vant i mine ører, selv om begge var gode!
    Bw 802d er flotteste design spør du meg! Men den nye d3 serien ble to skritt tilbake.
    Epicon 6 er mye flottere. Vanskelig å velge mellom valnøtt og sort høyglans :)
    Har du vurdert Explorer master? jeg savner hvertfall veldig å ha den i hus. Explorer og explorer master er to høyttalere som ikke kan sammenliknes ytelsesmessig, så dersom du ikke har hørt de ville jeg ordnet meg en tur hjem til noen for å få hørt.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Dersom man syntes dali mangler bass og "brystkasse trøkk" har man hørt dem med feil forsterkere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Oberon så jo skikkelig nydelige ut. Grattis tommo21! :D

    Jeg var fast bestemt på å kjøpe stativer av B&W for noen år tilbake, gikk inn på hifiklubben og hørte med forsterker jeg hadde med selv. Hørte på alt av B&W opp til over 20K klassen, da ga jeg opp da det ga litt sånn dotter-i-ørene følelse uansett hvilken høyttaler jeg havna på av B&W. Jeg havna til slutt på Helicon MK2 brukt..
    Skal sies at jeg synes ikke de innebyggde av B&W hørtes så alt for ille ut da som kom for 2-3 år siden, også hørte jeg et par noen få minutter med Lyngdorf og B&W når jeg skulle hente forsterkeren fra rep og de hørtes faktisk gode ut.

    Største forskjellen med Epicon og Rubicon er vel kanskje kasse-resonans, noe jeg er blitt litt kresen på etter å ha hatt Helicon. Kasse-resonansen setter sitt preg på en høyttaler, kan kanskje føles som ekstra bass på en måte men jeg føler det blir litt unøyaktig bass også er det noe med mellomtonen som jeg synes høres litt feil ut så det blir på en måte litt "fet mix" på lyden. Men som nevnt over, det er mye som fikses i forsterkeren om man treffer rett og om man bommer der så får man enten eller. Om det er bare at jeg har vært litt uheldig med at Rubicon ikke var ferdig innspillt på Hifiklubben når jeg hørte på de vet jeg ikke, de seriene var jo relativt nye da jeg hørte på de. Når jeg hørte Epicon 6 så var jeg ihvertfall solgt fra første minutt, det er utrolig lite forvrengning på lyden. Bank på kassen, så hører man fort om det er noe kasseresonans (er det ekko i 10 sekunder så kan det være Cervin vega). :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Rubicon 5 vs cambridge

    3F86B1EB-A201-4752-B6DC-051F09B93AFD.jpg



    Har hatt mye Dali,dette er steget videre til smc teknologi,du verden for en åpen å klar lyd med rubicon 5 og cambridge cxn og 651w,kanskje litt i lyseste laget på noen sanger men det er smak å behag,men når det er sagt er det et hav at detaljer med god punchy bass som serveres,ble litt som å høre musikklista mi på ny??????overall kjempefornøyd??????
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Litt i lyseste laget kan komme av litt for lite akustiske tiltak kanskje?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 514685


    Har hatt mye Dali,dette er steget videre til smc teknologi,du verden for en åpen å klar lyd med rubicon 5 og cambridge cxn og 651w,kanskje litt i lyseste laget på noen sanger men det er smak å behag,men når det er sagt er det et hav at detaljer med god punchy bass som serveres,ble litt som å høre musikklista mi på ny������overall kjempefornøyd������
    Bortsett fra den dypeste bassen er disse svært gode.
     

    camelus

    Medlem
    Ble medlem
    02.10.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    28
    Hello, Does anybody know what is the brand of electronics used in the presentation pictures of the Oberon Speakers?
    oberon-5-oak-grille-stereo (1).jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Pussig at Dali bruker ti år gammel elektronikk med tvilsomt rykte til å fronte nye høyttalere...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.480
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel litt "retro" preg over de Oberon høyttalerene (frontstoffet).. Ikke noe annet enn design på bildet. Som en "visning".
    Er nok ikke mye som er koblet til ;)

    Godt skjulte strømkabler selv om det er litt lys i det ene displayet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig ikke noe poeng i at det er akkurat Thule som er valgt ut til parhester. 99 av 100 ser ikke hva det er, men det hele får et lett retro preg som sikkert er tilsiktet. Og kanskje også markedsmessig lurt, det gjelder å finne de nisjene som er der ute.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dersom man syntes dali mangler bass og "brystkasse trøkk" har man hørt dem med feil forsterkere.
    Hei jeg ser av din signatur at du bruker blue sound node 2 som også jeg gjorde til jeg fikk oppo 205 i hus.
    Har du testet usb mellom pc og den dedikerte usb inngangen for stereo på oppo'en?
    Det har jeg og node2'en ble solgt.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Hei jeg ser av din signatur at du bruker blue sound node 2 som også jeg gjorde til jeg fikk oppo 205 i hus.
    Har du testet usb mellom pc og den dedikerte usb inngangen for stereo på oppo'en?
    Det har jeg og node2'en ble solgt.
    Hei. Nei har ikke teste det. Syntes det er veldig deilig og slippe å ha en PC foran meg når jeg spiller musikk. Veldig lettvint og bare bruke tlf. Takker for tipset, jeg kommer nok til og teste det ut 😊
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hei jeg ser av din signatur at du bruker blue sound node 2 som også jeg gjorde til jeg fikk oppo 205 i hus.
    Har du testet usb mellom pc og den dedikerte usb inngangen for stereo på oppo'en?
    Det har jeg og node2'en ble solgt.
    Hei. Nei har ikke teste det. Syntes det er veldig deilig og slippe å ha en PC foran meg når jeg spiller musikk. Veldig lettvint og bare bruke tlf. Takker for tipset, jeg kommer nok til og teste det ut ������
    Jeg bruker roon på pc og appen på tlf. da kan man styre alt fra tlf. som du ønsker. Din egen musikk (lokalt lagret eller på nas) og f.eks. tidal eller hva du måtte benytte integreres i roon.

    edit: roonlabs last ned å test gratis i 14 dager
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hørte de nye trådløse stativ høyttarne fra dali i går....
    De låt vanvittig bra, tror nok trådløse høyttalere er fremtiden.
    Du får nok mer lyd for pengene!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn