Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lassemann hadde med noen glimrende 1971 Reflektor 6n23p i går, som jeg nå tester i riaa-trinnet og etter hvert skal få prøve seg i pre-en også (selv om den er bestykket med liknende rør fra før). Da fikk jo jeg, som allerede har begynt å lete etter rør, vann på mølla.

Har los på noen fine, japanske, NOS Matsushita/National ECC88 som er bygget etter Mullard-specs med mullard-verktøy, som skal være et ekstremt vellydende rør til "pølsepris". I tillegg til noen NOS RCA 5814A (12au7) og jaggu sendte jeg ikke en forespørsel om NOS 1964 Amperex 7308 også. Kan du si "på rørgaleien"? ;) Får se hva som dukker opp etter hvert.

Sist redigert:

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Må også få takke for en hyggelig kveld i går og flott initiativ Dazed! Synes også du har hatt klare forbedringer siden sist, først og fremst lydmessig, men også miljømessig og estetisk. Kjellerstua er mye bedre utnyttet nå enn før. Et jazzhodet som meg trenger også litt utfordringer andre veien. Hvem skulle trodd at jeg ville slappe av med Opeth? Jeg gjorde det i går.. God skjenk var det også med både god kake og ikke minst øl. Vi må ikke vente for lenge til neste gang ;)

mvh
    lassemann

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oslo Spektrum, here I come! Lørdag 25/2 spiller Dream Theater den siste av FIRE konserter i Norge den uka.

DT25.png

Forhåndssalget starter i morgen, klokka 10.

Løp og kjøp. Det blir fort utsolgt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av alle musikktipsene i JJ's tråd, tenkte jeg også å legge ut noen musikkanbefalinger.

I dag starter vi med tre låter fra sjangeren Göteborg-metal. (...som selvsagt ikke MÅ komme fra Gøteborg, noob!) ;)

Dark Tranquillity - Not Built To Last

Children Of Bodom - Lake Bodom

B'elakor - Abeyance

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt med å finne topp 5 fra 2016, jeg. Har vært et rolig musikkår i "mine" sjangre. Så jeg har blakket meg på å kjøpe eldre ting i stedet. ;)

Opeth og Katatonia må med på lista.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De gangene jeg har hatt nettilgang på fly, har det knapt nok fungert godt nok til å sende et par tekstlinjer engang, så da er du nok tilgitt å vente til du er på bakken. ;) God tur!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sliter litt med å finne topp 5 fra 2016, jeg. Har vært et rolig musikkår i "mine" sjangre. Så jeg har blakket meg på å kjøpe eldre ting i stedet. ;)

Opeth og Katatonia må med på lista.
    I tillegg til de nevnte er mine forslag:
    Gojira-Magma
    Ihsahn - Arktis
    Cobalt - Slow Forever
    :)
    Må sjekkes ut. :)

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    I tilfeldig orden, ikke moe kan avgjøres før Enslaved er i boks

Gojira - Magma
    Ihsahn - Arktis
    Katatonia - The Fall Of Hearts
    Opeth - Sorceress
    Devin Townshend - Transcendence
    Oceans Of Slumber - Winter
    Be'lakor - Vessels
    Insomnium - Winters Gate
    Trees Of Eternity - Hour Of The Nightingale

Bare sånn i farten.

Glemte Alcest, Dark Tranquility og Iminent Sonic Destruction. Får sette opp en bedre liste ved anledning

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. I dag er musikkforslagene fem låter fra album som kom i det storslagne musikkåret 1991. :) (Snart 26 år siden? Er det mulig?)

Temple Of The Dog - Hunger Strike

Smashing Pumpkins - I Am One

Monster Magnet - Medicine

Soundgarden - Rusty Cage

Pearl Jam - Porch

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Laber respons på heltene mine fra '91, gitt! Ja, ja. Få se hva dere synes om dagens valg, da. Tre band fra Danmark: :)

Merciful Fate - Evil

D.A.D - Sleeping My Day Away

Volbeat - Guitar Gangsters And Cadillac Blood

A

ANM

Gjest
    Kan vel for egen del bare gi deg positiv respons på gamle King Diamonds band og Smashing Pumpkins. Resten har jeg et relativt kjølig forhold til.:)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland
    Soundgarden Badmotorfinger kjøpte jeg når den kom, og hadde hørt en del på Disneyland After Dark før det. Syns Special hadde en del sanger som var artige den gangen, som f.eks. 'I Won't Cut My Hair', 'Trucker', og 'Sad, Sad, Christmas'. Skiva du har linket til er også en av de desidert bedre de kom med IMO.

Mercyful Fate har mye kult, men Pearl Jam har jeg aldri klart å like. :p Gikk etterhvert mye i Morbid Angel, Kreator, Slayer, og mer og mer death metal for meg på den tida der. :) Og sånn er jeg egentlig enda, selv om noen av banda har blitt byttet ut.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Death var jeg ikke så inne i i 1991, men Thrash, Speed, Powermetal og alskens tungrock, og også mer "mainstream" hardrock, var "la musique du jour" både frem til da og senere, selv om Seattle-/alternativ-bølgen var en markant faktor hos meg ved siden av. Pearl Jam er jo egentlig mer "klassisk rock" enn den skranglete "grunge"-en (argh. Hater begrepet!) de blir assosiert med. Først senere ble jeg mer opptatt av Death Metal og hardere ting, men Black Metal har jeg aldri egentlig klart å bli engasjert av.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland
    Ja, gikk ikke bare i death metal hos meg heller, både thrash og power metal og diverse andre avarter ble utforsket, så lenge det var tungt og hardt nok. Det her var jo på den tida når MTV fortsatt sendte Headbangers Ball med relevante oppdateringer på hva som rørte seg i metalmiljøene rundt om i verden, og man fulgte med hver uke for å se om det var noe nytt å sjekke ut. Hvis et obskurt metalband lagde en video av rimelig kvalitet, så spilte de den på MTV. Det var egentlig ganske kult.

Seattle bølgen med grunge startet for meg med Nirvana, husker jeg satt oppe sent en natt og plutselig fikk se en video på MTV med et sykt catchy riff og en dude med lyst halvlangt hår i en stripete genser som sang litt utydelig, og ble hekta med en gang. Dagen etter når jeg gikk ned i den lokale platesjappa og spurte etter dette bandet som jeg aldri hadde hørt om før, fikk jeg til svar at skiva jeg ville ha, Smells Like Teen Spirit ikke hadde kommet ut enda men ble utgitt om noen uker. Rett etterpå var de overalt. Den gangen MTV fortsatt handlet litt om musikk. Men fikk ikke like smaken på alle de andre som fulgte i kjølvannet, med unntak av Soundgarden og Alice In Chains, hvor sistnevnte egentlig er de eneste av dem jeg fortsatt hører en del på. Dirt går en del på repeat i bilen.

Vanlig Black Metal fenget ikke meg heller noe særlig, jeg syns death metal ofte hadde mye fetere lyd og låt bedre. Begrenser ikke dette kun til '91, men egentlig hele den epoken jeg syns det skjedde mye spennende i metalverdenen før 2000-tallet. :) Faen, nå føler jeg meg litt gammel med all den mimringen her. :cool:

D

Dåbbel J

Gjest
    Too old too cold :cool:

Fin innsikt og få i musikkens utvikling hos dere... fortsett og mimre :cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å innsé. Vi er gamle. ;) Vet ikke hva 17 år gamle Dazed i 1991 hadde syntes om at en 42-åring hørte på samme musikk. ;) Heldigvis er fordelen med å bli voksen at man lærer å drite hva alle andre måtte mene. :)

Og siden vi mimrer, lager jeg like gjerne en Grunge-bolk med musikkanbefalinger også:

Mother Love Bone - Chloe Dancer/Crown Of Thorns

Mudhoney - Touch Me I'm Sick

Stone Temple Pilots - Vasoline

Alice In Chains - Would

Nirvana - Sliver

...Hvis det er noen selvfølgeligheter som mangler, så er det sikkert fordi jeg har postet dem i, eller sparer dem til, andre lister. :)

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland
    Du har sikkert rett i at vi er gamle, men kan ikke si jeg føler meg sånn annet enn når jeg mimrer som det her, og når jeg ser hvor håpløst skakkjørte dagens unge og oppvoksende generasjon er. :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert rett i at vi er gamle, men kan ikke si jeg føler meg sånn annet enn når jeg mimrer som det her, og når jeg ser hvor håpløst skakkjørte dagens unge og oppvoksende generasjon er. :rolleyes:
    Helt enig. :) Jeg tar ofte meg selv i å ikke forstå at 20-25-åringer jeg snakker med ikke oppfatter meg som en jevnaldrende, og kona klager stadig på at jeg kler meg som en 17-åring. ;) (Hva er så galt med olabukser og konsert-t-skjorter? Hæ? HÆ?) ;)

Alderen er bare et arbitrært tall. :) ...men dagens 18-åringer er noen drittunger! ;)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer mye dritt hvert eneste år, og mye av den selger godt. Folk mener jo at musikken på 80-tallet var dårlig også, men da tenker de bare på listemusikken. :)

Når det er sagt, kommer jeg ikke på noen kjempeklassikere fra 1974 heller. "Burn" med Deep Purple, når kanskje opp?

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.512
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det kommer mye dritt hvert eneste år, og mye av de selger godt. Folk mener jo at musikken på 80-tallet var dårlig også, men da tenker de bare på listemusikken. :)

Når det er sagt, kommer jeg ikke på noen kjempeklassikere fra 1974 heller. "Burn" med Deep Purple, når kanskje opp?
    Kanskje opp?? beste album ever :)

mvh

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    1974 gav et av de mest ikoniske albumene innenfor progressiv rock. Kankje det albumet jeg har spilt mest ved siden av DSOTM

Barclay James Harvest - Everyone Is Everybody Else

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt plaster på såret Dazed. 1974 var ikke helt mørkt ;)

Hvis det hadde eksistert noe sår, hadde vel det der vært mer "salt i" enn "plaster på" såret? ;)

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.761
    Sted
    Smurfeland
    Helt enig. :) Jeg tar ofte meg selv i å ikke forstå at 20-25-åringer jeg snakker med ikke oppfatter meg som en jevnaldrende, og kona klager stadig på at jeg kler meg som en 17-åring. ;) (Hva er så galt med olabukser og konsert-t-skjorter? Hæ? HÆ?) ;)

Alderen er bare et arbitrært tall. :) ...men dagens 18-åringer er noen drittunger! ;)
    Syns også det er helt merkelig at dagens unge ikke skjønner at dagens noenogførtiåringer er kanskje den kuleste generasjonen som noengang har levd. Skakkjørt ungdom, sier jeg. :p

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Syns også det er helt merkelig at dagens unge ikke skjønner at dagens noenogførtiåringer er kanskje den kuleste generasjonen som noengang har levd. Skakkjørt ungdom, sier jeg. :p
    Pffft, ved noen og førti har livet såvidt begynt. Bittelitt tørrere bak ørene må man være for å tilhøre den kuleste generasjonen, uten å gå i geriatrisk retning. 1966-generasjonen er jo den som virkelig er født midt i smørøyet og fikk populærmusikkens gullalder regelrett inn med morsmelken. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare man unngikk å få en masse psykedelisk farmakologika inn med morsmelken rundt "the summer of love", så gikk det sikkert bra. ;)

Marilyn Manson, f.eks. er født i 1969, så sånn kan det gå! ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Født året før the summer of love, så denslags var nok ikke i bruk her til lands utenom på Dikemark. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn