Dazed's mid-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enda en liste med musikktips. (Lett revet med? Jeg?) Nå coverlåter!

Marilyn Manson - Sweet Dreams

Dark Tranquillity - 22 Acacia Avenue

Type O Negative - Cinnamon Girl

Melvins - Goin' Blind

Megadeth - Paranoid

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    ^Den Manson coveren av Sweet Dreams var alltid en av de bedre, syns jeg. Videoen minner en del om de som ble laget til Antichrist Superstar skiva, som nok er det jeg liker best fra den kanten. Litt sånn Terry Gilliam/12Monkeys-aktig.

Tight riff på den her:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er det lunsj, og jeg gidder ikke henge på spiserommet, så hva med tre små musikktips fra NWOBHM-band? ("New Wave Of British Heavy Metal", noob!) ;)

...og siden det er min tråd, er jeg en smule liberal med om alle bandene (Priest) var "fullblods" medlemmer i bølgen. ;)

Motörhead - Killed By Death

Iron Maiden - The Trooper

Judas Priest - Hell Bent For Leather

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    De fire første til Metallica står som bautaer i metalhistorien. Det er rett og slett fire skiver helt uten dødpunkter, dårlige sanger eller svakheter.

18. Oktober 1988 var min første gang. Noen andre som var der i Skedsmohallen den kvelden? 8)

Er visst noen som filmet konserten også. Får litt gåsehud av å se dette så lenge etter, en av mine største konsertopplevelser noensinne.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dagens anbefalinger fra meg er låter fra et band jeg er langt over gjennomsnittet glad i. Pearl Jam. Det ble mange, men jeg har prøvd å besinne meg, for her kunne jeg sikkert ha kommet med 20-30 låter jeg mener fortjener å være med på en "Fortell dem om Pearl Jam"-liste. :) Så, hvis du har lyst til å sjekke ut Pearl Jam, anbefaler jeg å høre på disse syv låtene. :)

State Of Love And Trust

Yellow Ledbetter

Lukin

Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town

Rearviewmirror

I Am Mine

Spin The Black Circle

Bruk en halvtime på denne.Vel verdt lunsjpausen din i dag! :)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører også til blant dem som ikke falt helt for Pearl Jam, selv om jeg kan la meg underholde av dem. Det er jo en del av soundtracket til mine haydays, i likhet med mange andre jevnaldrende (middelaldrende) menn her på asylet. :cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det som er fint da, er at alle platene/låtene ikke på noen måte låter likt, så selv om du ikke falt for Ten og Vs da de kom ut, kan det hende de påfølgende, litt mer obskure, platene har noe mer i din gate. :)

Evt. Eddie Vedder solo. Eller for den saks skyld Stone Gossard's "Moonlander"-album eller Jeff Ament's sideprosjekt RNDM.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det der tror jeg er en betydning som er konstruert i ettertid. ;)

Det var lenge snakk om at navnet var tatt etter syltetøyet Eddie Vedders bestemor laget som inneholdt cannabis, som han fortalte i et Intervju på MTV. Historien var bare det rene sprøyt og ble diktet opp på stedet, selvsagt.

Egentlig hadde de kalt bandet sitt "Mookie Blaylock", men det navnet var visst brukt. ...av basketballspilleren Mookie Blaylock. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    And so spake the fanboi. ;)

Vet ikke jeg ass, men er litt tilhenger av Occams barberkniv i sånne sammenhenger; den enkleste forklaringen er som regel den rette. Kan lett se for meg at gutta i bandet satt og skulle velge bandnavn og valgte et sånt navn bare på kødd, selvsagt helt uvitende om at de skulle stige til ære og berømmelse som de gjorde. Og i etterkant var det kanskje for sent å bytte navn, og litt pinlig hver gang spørsmålet om hva det betydde kom opp? Jeg holder fortsatt en knapp på UD sin forklaring. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    And so spake the fanboi. ;)

Vet ikke jeg ass, men er litt tilhenger av Occams barberkniv i sånne sammenhenger; den enkleste forklaringen er som regel den rette. Kan lett se for meg at gutta i bandet satt og skulle velge bandnavn og valgte et sånt navn bare på kødd, selvsagt helt uvitende om at de skulle stige til ære og berømmelse som de gjorde. Og i etterkant var det kanskje for sent å bytte navn, og litt pinlig hver gang spørsmålet om hva det betydde kom opp? Jeg holder fortsatt en knapp på UD sin forklaring. :)
    Tja... De hadde jo uansett allerede byttet navn. Det er jo helt uvesentlig hva det betyr, men jeg tror det hadde kommet for en dag tidligere, i så fall. Uansett er det vel ikke problematisk om det er den betydningen de faktisk siktet til den gang i 1991. Ville jo ikke være helt usannsynlig at en gjeng med 25-åringer syntes det var morsomt.

De ville jo uansett ikke vært alene:

"The Lovin' Spoonful"

"10CC"

...etc.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takker og bukker. :) Hadde glemt dem litt selv, og ble minnet om det da jeg sorterte platene i hylla her om dagen. :)

Et tips til i dag. :)

Music On Vinyl har re-reutgitt Dream Theater's "Train Of Thought", så de som liker DT og ikke har denne på vinyl, bør kjenne sin besøkelsestid:

DREAM THEATER - TRAIN OF THOUGHT - Catalog - Music On Vinyl

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Samme her egentlig, jeg kjøpte Shades Of God når den kom ut nettopp på grunn av 'As I Die', så dem live etter oppfølgeren Icon, og glemte dem litt til jeg fant dem fram igjen forrige vinter. Kjøpte til og med den siste skiva dems, men den var ikke mer uforglemmelig enn at jeg faktisk ikke husker hva den heter. Men mener det var ok lyd på den. :)

Her en av favorittlåtene fra Icon:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg har jo ikke noe nytt å komme med, ;) så da blir det litt musikk igjen.

I dag: Punk!

Ramones - I Wanna Be Sedated

The Stooges - I Wanna Be Your Dog

Lime Spiders - Volatile

Charta 77 - Lilla Björn Och Lilla Tiger

Dia Psalma - Tro Rätt Tro Fel

En broket forsamling, og ikke akkurat hi-fi, men tøft som F! ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De er visst ikke så populære, musikktipsene i denne tråden, og det er jo greit nok. Jeg prøver meg likevel med noen til før jeg gir opp, fra et litt annet hjørne av platehylla. :)

Nine Inch Nails - Head Like A Hole

Sisters Of Mercy - Temple Of Love

The Cult - She Sells Sanctuary
    (Stilen til Ian Astbury var sikkert kul i 1985.)

Jane's Addiction - Been Caught Stealing

Red Hot Chili Peppers - Knock Me Down

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Syns du kommer med mye bra her Dazed:) fikk sett Sisters of mercy i London 82-83? hade kun hørt singlene Alice/Anaconda men en oførglemmlig kveld, btw Smiths var førband:cool:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I 82-83 var jeg 8-9 år gammel, så det var litt tidlig for meg å reise på konserter i London, men høres kult ut. Kult å ha sett The Smiths før de slo gjennom også, selv om de ikke er helt min kopp té. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slengte opp et lite headfi-hjørne av ting jeg allerede eier i kjellerstua. Skal prøve å få flyttet det opp i stua etter hvert, litt "on the down low" etter at innredningsansvarlige har senket beredskapen ned fra defcon 1 etter jul. ;)

Det er vel ingen som er trofaste nok lesere av tråden til å huske på egen hånd at det dreier seg om: Squeezebox Touch, Abrahamsen V6.0 og en hjemmesnekret PPAv2 med STEPS powesupply og modified Linkwitz crossfeed-filter. Klokkene er som alle ser HD-650. :) Det henger en Chromecast Audio på DAC-en også.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk, og det samme til deg og familien!

Står for øyeblikket og ruter svor mens junior omorganiserer i lekekassa, så freden kan bare komme jo før jo heller. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...og siden julemiddagen er overlatt til undertegnede i år, gjør jeg det enkelt for meg selv og ønsker med dette alle mine venner, kjente og ukjente på Hifisentralen en riktig god og koselig jul! Kos dere, folkens!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kun étt vinylalbum under treet i år, men et spesielt og flott et. :)

Noen husker kanskje at jeg Nominerte bergensbandet Funin i Albumstafetten en gang. Sentralt i det bandet var et vennepar av oss, der den kvinnelige halvdelen er en nær slektning og venninne av kona.

Nå har de et nytt band, bare de to. "Eterisk", ambient electronica som høster flotte kritikker.

Sjekk det ut:

Stillehavet - Gola Malimbe

Ligger på de vanlige streamingtjenestene, iTunes, YouTube, etc, og kan kjøpes på vinyl på utvalgte plasser (f.eks. Apollon i Bergen) og sikkert på bandets hjemme-/Facebook-side.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med svigermor på besøk på andre uka, tre slitsomme julemiddager tilberedt og fortært, syk unge endelig frisk og dagens oppgaver unnagjort, føltes det VELDIG riktig å endelig klare å liste seg ned i kjelleren med en belgier (St Bernardus) og en tysker (Sennheiser) og legge beina på bordet! :D

IMG_0228.jpg

Belgieren er forresten svært nær å være likeverdig min absolutte favoritt så langt, Chimay Bleue. Anbefales. :)

Merk også att originalkabelen er montert på HD-650. Fikk nok av den stive, blå Cardas-jålekabelen med dårlig kontakt og alskens. Selges billig.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Slengte opp et lite headfi-hjørne av ting jeg allerede eier i kjellerstua. Skal prøve å få flyttet det opp i stua etter hvert, litt "on the down low" etter at innredningsansvarlige har senket beredskapen ned fra defcon 1 etter jul. ;)

Det er vel ingen som er trofaste nok lesere av tråden til å huske på egen hånd at det dreier seg om: Squeezebox Touch, Abrahamsen V6.0 og en hjemmesnekret PPAv2 med STEPS powesupply og modified Linkwitz crossfeed-filter. Klokkene er som alle ser HD-650. :) Det henger en Chromecast Audio på DAC-en også.

Dæven, ass! Bruker head-fi'en for lite og glemmer hvor bra dette låter. De som sier at HD-650 er akterutseilt kan ta seg en bolle! ;)

Now Playing: Apocalyptica - Path.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.050
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Schiit Asgard 2. Kopierte oppsettet jeg hørte hos Destiny for noen år siden. :) 8)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fortsetter med Head-fi. :)

For et par-tre uker siden tenkte jeg at siden jeg får så lite tid i kjellerstua med anlegget, kunne jeg jo skaffe meg muligheten til bedre lyd på jobben, der jeg har muligheten til å ha musikk på øret noen timer hver dag. Har hatt et lite oppsett med T-Amp og små Dali bokhyllehøyttalere der, men av hensyn til kontornaboiene blir det ikke særlig mye brukt, så jeg begynte å snuse etter gode, evt. trådløse og støykansellerende "circumaural" hodetelefoner som kunne spille bra plugget rett i mobilen.

Startet en tråd på hodetelefonforumet her, og kom etter litt frem til at Beyerdynamic DT-770 Pro i 80Ω-versjon ville være et godt valg. Spiller bra rett ut av mobilen, er beahgelige å ha på, og lyder bedre enn de Bluetooth- støykansellerende hodetelefoner jeg har (og har prøvd). Ikke minst var de vesentlig billigere enn de 4000,- en må ut med for f.eks. Sony MDR-1000. Dempingen de lukkede klokkene gir, er også tilstrekkelig her på kontoret. Trenger iofs. ikke aktiv støydemping.

Men, så er det jo sånn at 250Ω-versjonen låter mye bedre (sic), og kunne skaffes over natta hos Østfold Musikk rett oppi veien her. :)

......meeeen, de er jo ikke så lettdrevne, så de trenger en skikkelig forsterker. (Slippery slope, anyone?)

Heldigvis var ikke lagerbeholdningen til Stereolab helt borte, så jeg rakk å dra nytte av opphørssalget deres.

Så:

DSC_0019_3fc60b4f.jpg

(Beyerdynamic DT770 Pro 250Ω i en Graham Slee Solo SRGII m/PSU1, med en Abrahamsen A-Dac som kilde med musikk frra PC eller mobil.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn