Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».Man kan gjøre et poeng ut av at målinger ikke betyr noe, det er kun lyden som betyr noe.
Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».Man kan gjøre et poeng ut av at målinger ikke betyr noe, det er kun lyden som betyr noe.
Da er jo også det utsagnet der en stråmann: For det er jo ingen som hevder at "målinger sier alt".Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».
Fikk meg til å tenke 25 år tilbake i tid. Kjøpte 2x3 meter høyttalerkabler fra Audioquest, de dyreste dem hadde i sortimentet. Jeg betalte ca 4000,- direkte fra importør. Kablene hadde sånne store «klosser» på seg i hver ende, tykk som fy. Kom i en plastkasse med eget sertifikat og hvite hansker.Interessant nok blir jo slike veldig dyre kabler, strømrensere og andre relativt omdiskuterte tweaks testet grundig fra tid til annen. Og det skjer jo aldri at disse produktene yter bedre enn billige løsninger av god kvalitet. Svært ofte yter de en god del dårligere.
Du opptrer hele tiden som en kverulant uten å dokumentere dine påstander. Det er nettopp det som er stråmannsargumentasjon.Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».
Vet.Husk at Samsung også eier JBL. Det som kan se ut til å være en utfordring er fokus. Der har mindre aktører gjerne en ubetinget fordel.
Du forutsetter at dette er en ensartet gruppe. Trenger jeg i det heletatt å påpeke hvor urimelig den påstanden er?Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».
Det er det jeg sa tidligere her et sted på forumet, vi må komme oss bort ifra mytene ifra 90 tallet!! Der ble vi innprentet med så mye BS som fremdeles henger i, at det trengs en virkelig reality check !!Jeg fasineres over folk som ikke klarer å justere hjernen sin til nye tider og se ting for hva dem faktisk er. Virker som dem har en egeninteresse av å leve i en slags «golden glow», i en tid som er passé.
Stråmannsargumentasjon. Motsatsen til de som hevder at «målinger sier alt» er ikke det du hevder, men heller at «målinger sier mye, men ikke alt».
Er vel det han sier også, at begge deler er sk stråmenn, men med motsatt fortegn («motsatsen»).Da er jo også det utsagnet der en stråmann: For det er jo ingen som hevder at "målinger sier alt".
Men, om man tar innlegget på ordet og tolker at det er blitt slik at hardbarka måle-motstanderene nå er kommet til det standpunkt at "målinger sier mye, men ikke alt", så er jo det et stort steg i rett retning vil jeg si.![]()
Målinger og måleresultater er dokumentasjon.Er vel det han sier også, at begge deler er sk stråmenn, men med motsatt fortegn («motsatsen»).
Ingen av partene har heller maktet «å dokumentere» noe som helst (Egentlig ikke så rart heller).
Vennligst ikke ta ting ut av sin kontekst, da fremstår man bare som en nisseMålinger og måleresultater er dokumentasjon.
Det er sånn sett ingen motsetning heller: Ingen målinger har noen gang eller vil noen gang kunne diktere hva noen skal like.![]()
Siden denne pedal tok setningen ut av kontekst, så antar jeg at han passer til beskrivelsen din.Vennligst ikke ta ting ut av sin kontekst, da fremstår man bare som en nisse
Det var dette som ble som ble tatt opp:
»Snickers-is skrev:
Man kan gjøre et poeng ut av at målinger ikke betyr noe, det er kun lyden som betyr noe.».
Hvem, når, hvor og hvor mange har sagt at «målinger ikke betyr noe»? Det var det som ble antatt som stråmann, og ikke mulig å dokumentere.
Siden denne pedal tok setningen ut av kontekst, så antar jeg at han passer til beskrivelsen din.
Uansett så betyr ikke det at utsagnene får stå alene/ubestritt slik han skriver.
Tema som jeg svarer på er henstillinger til målinger, og spesielt mine poeng fra tidligere innlegg med dette vs hva den enkelte liker. (dette selv om det jo ikke akkurat er 100% innenfor denne tråden, men den tråden har vel sklidd litt ut alleredet)
Synes du skal være litt snillere med denne @pedal brukeren nå.Any fool can know. The point is to understand.
*Albert Einstein, Theoretical Physicist, 1879-1955.
Eller sagt litt annerledes, på nostk.
»Enhver dåre kan lese, men ikke forstå innholdet», kunne jeg også ha lagt til i mitt forrige innlegg![]()
Og der kom det enda en bekreftelse, jaSynes du skal være litt snillere med denne @pedal brukeren nå.
Jeg savner cryo treatment på dCS Varése
Det som LeeS hevder i tråden sin på Steve Hoffman forum er følgende når det gjelder dCS sin målsetting om å minimere alle former for støy med Varése: «…mange vil tro at hvis du i en digital Dac som allerede har et lavt støygulv, så vil en ytterligere senkning av støygulvet ha en ganske så marginal påvirkning på opplevd lydkvalitet. LeeS hevder det motsatte, at ytterligere fravær av støy på et allerede svært lavt støygulv i en digital komponent vil ha en magnitude påvirkning av opplevd lydkvalitet.
Faktisk noe jeg finner sannsynlig![]()
Alle snakker data altid men i bund og grund. Hvorfor lyder de gamle optagelser meget tit bedst. 95% af de bedste optagelser er optaget analogt på tapeJeg savner cryo treatment på dCS Varése
Det som LeeS hevder i tråden sin på Steve Hoffman forum er følgende når det gjelder dCS sin målsetting om å minimere alle former for støy med Varése: «…mange vil tro at hvis du i en digital Dac som allerede har et lavt støygulv, så vil en ytterligere senkning av støygulvet ha en ganske så marginal påvirkning på opplevd lydkvalitet. LeeS hevder det motsatte, at ytterligere fravær av støy på et allerede svært lavt støygulv i en digital komponent vil ha en magnitude påvirkning av opplevd lydkvalitet.
Faktisk noe jeg finner sannsynlig![]()
Huff, så mye tåkeprat..Alle snakker data altid men i bund og grund. Hvorfor lyder de gamle optagelser meget tit bedst. 95% af de bedste optagelser er optaget analogt på tape
med S/N på mellem -50-68 Db Lyt til Wagner Rheingold fra 58 kan også streames.
Spiller iøvrigt på en Wadia 27 fra 1999 som stadig den dag i dag banker 99% af de dacs der laves i dag og ja den kan kun køre 24/96
Den er over 25år gammel. hygge
Du svarer jo i grunn på eget spørsmål. Om du foretrekker lyden av bånd med snr som tilsvarer 9-11bits, samtidig som du i resten av kjeden bruker en tilnærming som tilsvarer en topologi fra 20 tallet, ikke 2020 vel og merke, så er det kanskje ikke rart at konvertere fra firserne er mer enn tilstrekkelig?Alle snakker data altid men i bund og grund. Hvorfor lyder de gamle optagelser meget tit bedst. 95% af de bedste optagelser er opt fair åaget analogt på tape
med S/N på mellem -50-68 Db Lyt til Wagner Rheingold fra 58 kan også streames.
Spiller iøvrigt på en Wadia 27 fra 1999 som stadig den dag i dag banker 99% af de dacs der laves i dag og ja den kan kun køre 24/96
Den er over 25år gammel. hygge
Hvad er udgangs punktet med lyd. og hvilken referense har mand.Du svarer jo i grunn på eget spørsmål. Om du foretrekker lyden av bånd med snr som tilsvarer 9-11bits, samtidig som du i resten av kjeden bruker en tilnærming som tilsvarer en topologi fra 20 tallet, ikke 2020 vel og merke, så er det kanskje ikke rart at konvertere fra firserne er mer enn tilstrekkelig?
Synes det er fair og personlig å foretrekke myk kompresjon og et ulineært slør, mange av oss koser oss med det fra tid til annen. men forveksle ikke audioestetiske preferanser med objektive universelle sannheter. Da krever det nok at du legger frem konkrete argumenter, slik at vi kan ha en diskusjon
Vel, vi er temmelig uenig her. Det som nettopp er fasinerende, Imo, er nettopp hvor ulikt jeg opplever rene analoge signalbærere og digitale signalbærere mht hvordan det totale støygulvet og jitter påvirker den subjektive lydopplevelsen.Jeg finner det helt usannsynlig. F eks. kan vinyl låte fantastisk på tross av støy og forvregning. Når støykomponenter havner under et visst nivå er de ikke lengre hørbare eller interfererer med musikkopplevelsen. På den annen side liker vi alle(?) best mulig konstruerte apparater med målinger deretter.
Forøvrig så jeg et intervju her om dagen med en ingeniør fra et særdeles velrennomert japansk high-end firma som hevdet at det ikke var betydelige lydforskjeller mellom (kvalitets) dacer, men at lydsignaturen (om noen) sitter primært i analogdelen....
Det er litt gøy når folk begynner å snakke om vintage utstyr som brukes i studio som et slags argument mot moderne teknologi. Det er så klart ingen ting i veien for å bruke vintage utstyr i signalveien, men de som bruker slikt i studio bruker det som et dynamisk og kreativt verktøy. Det er noe ganske annet enn reproduksjon der målet er at utstyret skal ha så liten signatur som mulig.
Men det samme sa dem i 1992.Jeg mener ogå at å lage en transparent DAC i 2025 er relativt trivielt og behøver ikke å koste 100 000kr ++
Sett fra mitt ståsted avslører du veldig mye.Hvad er udgangs punktet med lyd. og hvilken referense har mand.
95% af digetale filer er lavet fra cd format i 80erne som er opsamlet og de alle kommer fra master tape.
Hvorfor bruger alle studier de gamle rør mikrofoner fordi de lyder bedst.
Hvad sammenligner man med. har selv mange originale master tapes og har kalibreret Studer A80 samt Telefunken 15A bo Hansons gamle fra opus 3.
Mange af de nye dacs har fine data Sn 140 db og kan nuppe DSD 1024 så ja den må være god
Spiller på kopi af Western Electric som man lavet dem i 1936 de spiller stadig idag bedre end 99% af de high end ht der laves i dag
Den nye DCS dac er sikkert god og prisen er også der efter. Den nye MSB Cascade er sikkert også god men det bliver aldrig bedre end bånd
og min wadia er ikke så langt fra
Hygge
Tidslinjen på transparent DAC for hjemmebrukere kom for ca. 20 år siden. Da de startet med asynkrone DACer.Men det samme sa dem i 1992.
Alle oppegående vil hevde at dagens digital er klart bedre enn Mark Levinson 30.5/31.
Har sagt det tidligere, ikke gå i fella med troen på at vi til enhver tid lever på den teknologiske toppen.
Vet ikke. Men vinyl i samme rommet låt langt bedre, som natt og dag.^Hva var årsaken til at det låt tynt i rommet med Wadia?
Det er ganske mange parametre i tillegg til en stakkars DAC i et messerom, er det ikke?
^Hva var årsaken til at det låt tynt i rommet med Wadia?
Det er ganske mange parametre i tillegg til en stakkars DAC i et messerom, er det ikke?
Selvfølgelig. Men alltid på messer må man prøve å «lytte forbi» rommet. Men Wadax spilleren hadde samme forutsetninger for å spille greit nok, som vinylspilleren.Det første som slo meg var høytaler/rom. Dac, sammen med kabler, står nederst på lista over årsaker.....
Eller at det var noe feil med spilleren?Jeg antar at resten av anlegget var satt opp for at vinylplatene skulle låte bra.
Så de seneste 30-40 års filer udgør kun 5%?95% af digetale filer er lavet fra cd format i 80erne som er opsamlet og de alle kommer fra master tape.
Spiller iøvrigt på en Wadia 27 fra 1999 som stadig den dag i dag banker 99% af de dacs der laves i dag
Du må teste mange DACs og high end højttalere, foregår det hjemme hos dig selv, eller hvordan "tester" du?Spiller på kopi af Western Electric som man lavet dem i 1936 de spiller stadig idag bedre end 99% af de high end ht der laves i dag
Tror du forveksler begreberne. Dette er ikke et argument i en debat om reproduktion. En elektrisk guitar kan være indspillet via en effektpedal, det er et valg af en sound. Ikke et argument om at gengivelsen derfor skal foregå igennem samme effekt.Hvorfor bruger alle studier de gamle rør mikrofoner fordi de lyder bedst.