Interessant tema men har kanskje passet bedre i egen tråd?
Kan godt være. Tenkte bare at dette med Krell kunne vare relevant i det som Makkintosken (tror jeg det var) nevnte med dCS, det at det er en veldig liten produsent med få mennesker involvert.
Opp gjennom årene når det gjelder HiFi firmaer, så har jeg flere ganger merket meg at når én sentral person faller fra, ja så ramler hele virksomheten sammen på kort tid. En del firmaer virker å være tilstand du ikke vet om er hverken levende eller død.
Gikk inn på hjemmesiden til engelske EAR Yoshino (Tim De Paravichini), masse produkter listet opp, jeg ser enkelte butikker fortsatt selger EAR. Men er det restlagre? Er firmaet egentlig dødt? Går du inn på hjemmesidene til EAR Yoshino under «News», så er siste nyheter fra 2016 om en ny CD spiller, og noe messegreier fra 2017 og 2018, that’s it. Sjefen sjøl døde i 2020.
Du nevner Technics. Sant at merket var avviklet i noen få år, før Matsushita kom på andre tanker, spøttet masse penger inn i produktutvikling og gikk inn for en ny satsning. Faktisk et av de aller mest interessante firmaene å følge med på i dag, Imo. Dem satser bredt, Michael Fremer har testet nye øreplugger fra Technics med støykansellering, svært god lyd skriver han.
Når det gjelder strengt definerte standarder for produkttilvirkning, produktkvaliet, arbeidsmiljø og mye annet, så vil jeg tro at et firma som Technics ligger lysår foran en typisk mindre virksomhet som lever fra hånd til munn og hvor det meste tilsynelatende skjer «ad hoc».
Ps! Jeg har en EAR forsterker stående i andre etasjen, kjøpt da merket var på høyden. Min amp var sammensatt med tilfeldige komponenter, det dem hadde på «fabrikken» den dagen.