musicman
Hi-Fi freak
Et lite sidesprang i denne tråden med et par ikketekniske spørsmål, om jeg får lov...:
Basert på en relativt frisk diskusjon i en annen tråd, lurer jeg på to ting:
1. Hva er årsaken til at dere velger å jobbe med akkurat non oversampling DAC?
2. Benytter dere målinger i forbindelse med disse prosjektene, og hvis dere gjør det, hvordan ser de ut?
Mvh
Håkon Rognlien
For min egen del så låner jeg med meg hjem og tester ut, men akkurat når det gjelder dac så har jeg valgt å stole på Leif. Tror vi liker mye av den samme lyden. Kjøpte min første diy dac av nettopp Leif, en Buffalo, som han hadde mekka sammen. Denne låt såpass overbevisende den gangen at lysten til å bygge selv kom helt naturlig. Da dddac kom i seneste versjon, var det også mye Leif sin fortjeneste at den pirret min nysgjerrighet. Han var som vanlig tidlig ute og hadde mye bra å si om denne. Det gikk som det måtte gå og ddac ble handlet inn og satt sammen på ett par kvelder.
Etter at dddac var innspillt så ble det foretatt en blindtest mellom dddac og buffalo, sammen med ett par hifi kamerater, hvor de ble bedt om å skrive ned sine lytteinntrykk. Det viste seg at det var veldig mye av det samme de hadde merket seg. Det gikk på mindre digital signatur, utklinging og realisme. Dddac grusa buffalo totalt sett, men buffalo opplevdes faktisk bedre på en måte, til å begynne med, men etterhvert som imponator effekten ga seg ble det klart at dddac låt mere naturlig all over.
Punkt 1: helt tilfeldig at det er en nos dac som står her, det låter slik jeg liker det.
Punkt 2: måler med ørene, de bestemmer.