Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, og det var jo derfor jeg skrev at det var forvirrende. Du gjør klokt i å ignorere den selvmotsigelsen :)

Både destillert vann, avionisert vann, batterivann og vann fra avfukter kan benyttes da ingen av disse inneholder mineraler på ioneform som kan gi avleiringer inne i maskinen om ionene felles ut av løsning.

Bolinder

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Antall liker
    262
    Torget vurderinger
    1
    Destillert vann er fullstendig avionisert rett og slett fordi destillert vann er kondensert vanndamp. Vanndamp er vann på gassform og inneholder således, rent fysisk, ingen urenheter. Avionisert vann derimot kan inneholde urenheter, dog ikke ioner (ladede partikler).

I vår sammenheng, så er destillert vann = avionisert vann.

(hilsen en med høyskoleutdannelse i bl.a. kjemi fra Trondheim og akvariehobby siden 8 års alder, samt eier av reversibelt osmoseanlegg gjennom mange år til bruk i akvariehobbyen)
    Her er det litt informasjon om invers osmose-anlegg:
    https://www.colist.eu/compdetail.php?hid=59445&us=34&tplid=9&lang=no&cook_land=
    Teksten ser ut til å maskinomsett, kanskje frå tysk: https://www.colist.eu/compdetail.php?lang=de&tplid=9&hid=59445&us=34&cook_land=

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal med denne informasjonen som er en erfaren bruker av et reversibelt osmose system over mange år (nevnt i mitt innlegg som du siterer)?

Et reversibelt osmose system fjerner ioner fra vannet ved bruk av en membran, og for ikke å tette til membranen må man benytte et partikkelfilter før membranen (helst 2, et grovt og et fint). Partikkelfiltrene er ikke gratis og må byttes regelmessig. Sånn sett er det langt enklere å kjøpe destillert eller ferdig avionisert vann.

Sist redigert:

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    Ja, og det var jo derfor jeg skrev at det var forvirrende. Du gjør klokt i å ignorere den selvmotsigelsen :)

Både destillert vann, avionisert vann, batterivann og vann fra avfukter kan benyttes da ingen av disse inneholder mineraler på ioneform som kan gi avleiringer inne i maskinen om ionene felles ut av løsning.
    Takker for info da jeg har 4L batterivann fra Biltema liggende i garasjen, mens jeg gikk nylig tom for destillert vann bestilt inn til Degritter fra en gaming-sjappe østpå. Må bare prøve å huske hvor jeg satt den 4 literen:) God helg

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Testa Degritter vaskeren hos en venn av meg, og den klarte å få vekk selv de verste flekkene/stripene. Var så overrasket over at Degritter var i stand til å gjøre den ene skiva som ny igjen.

Vi brukte væsken som fulgte maskinen, og dryppet i ca. 1.5ml i 1.2L sterilt vann fra apoteket. Men det skummet litt ved starten av hvert vask, er det vanlig?

• Liker
    Reaksjoner: ptb

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar ptb. Da var det ikke bare vi om opplevde skum. Leste gjennom hele tråden istad, og er fortsatt ikke helt sikker på om sterilt vann fra apoteket er et egnet væske for vask av plater.

Er vannet under fra Apotek1 helt trygt å bruke?
    sterilt vann.PNG

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Sterilt vann betyr ikke nødvendigvis at vannet er avionisert, så det er ingen garanti for at dette vannet kan brukes ved ultrasonisk vasking p.g.a. fare for avleiringer.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har også sett på vannet fra biltema, men det virker som Degritter advarer litt mot batterivann.
    tony.loktu
    Bruker du væsken som fulgte med Degritter?
    Karmana
    Skal ta en titt på vannet fra Jula

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.573
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har også sett på vannet fra biltema, men det virker som Degritter advarer litt mot batterivann.
    tony.loktu
    Bruker du væsken som fulgte med Degritter?
    Karmana
    Skal ta en titt på vannet fra Jula
    Så lenge vannet er demineralisert skal det være helt innafor ift. det som står i bruksanvisningen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har iverksatt 2 øvelser for å sjekke ut:

a) vann fra beholderen i tørketrommel
    b) vann fra en luftavfukter

Vannet fra begge disse er fylt over på hver sine gjennomsiktige plastflasker, som nå står i ro for å se om de evt. inneholder partikler - bør arte seg som bunnfall etter hvert. Pr nå (har stått en ukes tid) så er det ingen indikasjon på at de inneholder noe form for partikler, ei heller lukt. Om det skulle vise seg at det er noen fine partikler, så har jeg mulighet til å filtrere dette.

Mao - jeg har god tilgang på egnet, kortreist vann:)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    ptb.

God ide.
    Jeg vil følge sit "forsøg".
    Husk endelig at melde tilbage om resultatet for tørretumblervandet definitivt viste sig være bra nok.

god jul.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er fortsatt ingen indikasjon på at det er noen partikler i det vannet.

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Under stjernene
    ptb

Da er hele platesamlinga vasket på Heavy programmet. I underkant av 1200 run.
    Beholder vasket en gang underveis pga.av skitt/støv i bunnen av beholderen. Vasket i tom oppvaskmaskin uten tabelett.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.889
    Takk for svar ptb. Da var det ikke bare vi om opplevde skum. Leste gjennom hele tråden istad, og er fortsatt ikke helt sikker på om sterilt vann fra apoteket er et egnet væske for vask av plater.

Vis vedlegget 563954
    Det går helt fint.
    Alt vann inneholder ioner, metall ioner som enten er positivt ladet eller negativt ladet.
    Sterilt vann er kokt, og skal være nøytralt gitt at man hverken ønsker en syre eller base reaksjon på pasientens sårflate.
    Basisk = pH>7-14, mens pH<7-1 er økende surhet.

Skummer det litt ved vask, så kjør en gang til med Medium programmet.
    Skummer det kraftig, så skift vann og rens maskin, vannbeholderen og filteret.

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    Jeg er lykkelig eier av en Degritter maskin. Foruten litt problematikk med skum så har jeg ikke mye å utsette. Det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å oppdatere maskinen til nyeste software. Er ikke så veldig bereist i dette med minnebrikker og denslags. Jeg kjører på software 2.0.1v8 som var forhåndsprogramert. Takker på forhånd

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Veldig enkelt. Du må ha en sd-kort leser. Sett sd- kortet i leseren. Gå inn på Degritters hjemmeside. Last software ned på sd- kortet. Sett sd- kortet inn i Degritter og les inn. Oppdateringen tar bare noen sekunder.

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    ^ Veldig enkelt. Du må ha en sd-kort leser. Sett sd- kortet i leseren. Gå inn på Degritters hjemmeside. Last software ned på sd- kortet. Sett sd- kortet inn i Degritter og les inn. Oppdateringen tar bare noen sekunder.
    Takker for tips, men dette får jeg rett og slett ikke til å fungere. Har nytt sd mini med adapter, formatert til FAT32, lastet ned fil til kort (degrittr.bin) og inn i maskin. Får opp rød blinkende melding med ordlyd «remove sd card” straks jeg slår på maskinen.

Er det så å forstå at alle dere her i tråden som har skaffet dere Degritter også har oppdatert til nyeste software uten hickups??

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Hva står det for versjonsnr i displayet nå da?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 563954
    Er jo bare å ringe disse, så får du sikkert ett svar, men det vannet er rent.
    Fresenius Kabi Norge AS tlf 22 58 80 00
    Har en fabrikk i Halden, men er usikker på om vannet kommer derifra.
    Jobber selv i det firmaet som heter Apotek1.
    Norges største leverandør av det meste innen medisiner og lignende.
    Dagen reklame:=)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg eller er det mer knitter på "lead-in" og første spor enn resten? Midten av skivene over helt inn er relativt fri for støy etter en runde på "heavy", men begynnelsen er det alltid en del igjen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Har aldri opplevd noen rød tråd i det. Nye plater? Brukte plater? Enkelte, eller "alle"?
    På brukte plater kan det være slik at første spor, og da som regel side A, er "slitt". Årsak ligger i at det ofte blir spilt mer enn resten av platen. Samtidig er ytterste del av platen litt mer utsatt for mekanisk slitasje (ut/inn av cover osv)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har den del nye, men også en del gamle. Kan ikke si at jeg har lagt merke til om det er forskjell på gammelt og nytt. De nye tviler jeg på er spilt nok til at de skal bli slitt.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Kanskje greit å lufte spm/tema i en egen tråd, eller vinyltråden. Da vil "nedslagsfeltet være bredere. Det er sikkert noen som har noe kvalifisert å mene om dette.
    Uansett er det ikke relatert til vask/vaskeprosesser.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^ Kanskje greit å lufte spm/tema i en egen tråd, eller vinyltråden. Da vil "nedslagsfeltet være bredere. Det er sikkert noen som har noe kvalifisert å mene om dette.
    Uansett er det ikke relatert til vask/vaskeprosesser.
    Meget mulig. Jeg bare lurte om andre med Degritter hadde samme erfaring :)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.011
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i det siste merket litt skjolder på platene etter vask. Spesielt i partiet før første spor og etter siste spor inn mot labelen. Jeg vasket en plate med kun musikk på ene siden og den andre siden var glatt. Ekstremt mye skjolder. Jeg bruker vanlig vann med rensemiddel. Kan det være mikroorganismer/sopp i vannet? Bør jeg kjøre en tøff blanding med f eks Isopropanol? Eller er det annen måte å rense den på?

3A95E76E-1CA2-40EE-80CC-3AE4A6A0E691.jpg

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.422
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Det er viktig at vannet byttes ut slik at det ikke dukker opp slike ting som mikroorganismer og sopp. Ikke la vannet stå for lenge.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.011
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd å bytte ofte, men ble litt glemt i jula. Beholderen er grundig vasket. Hva kan jeg gjør med resten?

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.520
    Sted
    Under stjernene
    Bruker du vann fra springen eller destillert vann.
    Tips:
    Vask beholder i en tom oppvaskmaskin, bytt filter og bruk destillertvann og kun 2ml av væsken som fulgte med.
    Test på en plate som ikke er renset.
    Hva skjer da.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vask for hånd med zalo og skyll godt. Langt mere økonomisk (og miljøvennlig) enn å kjøre en hel runde i oppvaskmaskinen bare for en ting :)

Degritter oppgir 1-2 ml med rensevæske i beholderen, så maksimalt 2 ml.

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.011
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt vann fra springen. Har også batterivann fra Biltema. Bruker 2ml rensevæske . Beholderen er grundig vasket. Filter er byttet. Regner med at det kan ligge noe i slangene/rørene. Fremdeles skjolder på vinylen. Tar å prøver mere i dag. Hva med klor? Bare til å rense maskinen . Ikke vinylen. Er det skadelig vaskeren?

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Skjoldingen tyder vel på at springvannet ditt har et visst innhold av mineraler og dette er jo nettopp en av grunnene til at man utelukkende skal benytte destillert eller annet avionisert vann (batterivann er OK).

Det høres risikofylt ut å bruke klor i maskinen, selv om du ikke har tenkt å vaske plater med klor. Gå heller over til å bruke batterivannet ditt og vær forberedt på noen runder før alle mineralene og derved skjoldingen er borte igjen.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn