Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Angående rensevæske, så følger det nå med (fra og med januar i år) 2 forskjellige rensevæsker.

    Den ene heter "Record Rinse Aid" og er det samme produktet som tidligere fulgte med, men da under navnet "Record Cleaning Fluid". Den andre heter "Record Cleaning Fluid" og er beregnet på meget skitne plater.

    Her er tekst hentet fra Degritter:

    Record Rinse Aid
    The Record Rinse Aid is designed for relatively clean or moderately dirty records and is perfect for everyday cleaning. The fluid helps remove greasy particles and shortens record drying time. The recommended amount is only 1-2 ml per water tank, so one bottle will last for 50 - 100 tanks. Record Rinse Aid contains anionic surfactants, which are safe for vinyl records. The fluid is manufactured for Degritter by Mayeri Industries AS, Estonia.

    Record Cleaning Fluid
    The Record Cleaning Fluid is recommended for cleaning really dirty records. The fluid is designed to enhance the ultrasonic cleaning properties and removes greasy particles with ease. The recommended amount is 5-10 ml per water tank, so one bottle will last 10 - 20 tanks. The Record Cleaning Fluid contains organic solvents, surfactants, and rinse aids and it is safe for vinyl records. The fluid is manufactured for Degritter by Alconox Inc, USA.

    degritter_cleaning_fluids.jpg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Angående rensevæske, så følger det nå med (fra og med januar i år) 2 forskjellige rensevæsker.

    Den ene heter "Record Rinse Aid" og er det samme produktet som tidligere fulgte med, men da under navnet "Record Cleaning Fluid". Den andre heter "Record Cleaning Fluid" og er beregnet på meget skitne plater.

    Her er tekst hentet fra Degritter:

    Record Rinse Aid
    The Record Rinse Aid is designed for relatively clean or moderately dirty records and is perfect for everyday cleaning. The fluid helps remove greasy particles and shortens record drying time. The recommended amount is only 1-2 ml per water tank, so one bottle will last for 50 - 100 tanks. Record Rinse Aid contains anionic surfactants, which are safe for vinyl records. The fluid is manufactured for Degritter by Mayeri Industries AS, Estonia.

    Record Cleaning Fluid
    The Record Cleaning Fluid is recommended for cleaning really dirty records. The fluid is designed to enhance the ultrasonic cleaning properties and removes greasy particles with ease. The recommended amount is 5-10 ml per water tank, so one bottle will last 10 - 20 tanks. The Record Cleaning Fluid contains organic solvents, surfactants, and rinse aids and it is safe for vinyl records. The fluid is manufactured for Degritter by Alconox Inc, USA.

    Vis vedlegget 568136
    Hvilken av disse var det som følget med vaskeren? Den første? I så fall, får du tak i den andre?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vasket på nytt i dag med batterivann fra Biltema. Ble egentlig veldig bra. Plater som allerede er skjoldete blir ikke så mye bedre. Tenker å vaske de for hånd først med sprit.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Skjoldingen burde la seg løse opp. Merkelig. Hvilket program brukte du da? Min erfaring er at man bør holde seg til Medium eller lenger.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjoldingen burde la seg løse opp. Merkelig. Hvilket program brukte du da? Min erfaring er at man bør holde seg til Medium eller lenger.
    Vasker i heavy. Jeg hadde i ekstra rensemiddel, som et siste forsøk i går. Kan det være rester av en blanding av kalk og kjemikalier? Ikke noe stort problem. Alt som ikke har blitt vasket før blir nå helt rene.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skjoldingen tyder vel på at springvannet ditt har et visst innhold av mineraler og dette er jo nettopp en av grunnene til at man utelukkende skal benytte destillert eller annet avionisert vann (batterivann er OK).

    Det høres risikofylt ut å bruke klor i maskinen, selv om du ikke har tenkt å vaske plater med klor. Gå heller over til å bruke batterivannet ditt og vær forberedt på noen runder før alle mineralene og derved skjoldingen er borte igjen.
    Når jeg har hatt min stående stille for lenge, og det begynder at skumme, har jeg gjort følgende:
    Fyldt tanken med vann/10% eddike (ved ikke, hva I kalder det på Norsk) :)
    Kørt 3 "Quick" uden plader. Tømt ud, nytt vann, nyt filter, 2 mL cleaning fluid, og derefter er alt 100% fint.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser at Degritter har lansert ytterligere 2 software oppdateringer etter min siste oppdatering.
    Begge omhandler punkter jeg har kommentert mot de - uten at det nødvendigvis er mine tilbakemeldinger som er årsaken.
    Men - Degritter blir bare bedre og bedre:)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Styr unna 2.1.9 da det her ble introdusert en bug/feil som gjorde at man fikk en stripe av støv på hver eneste plate. Denne feilen er fjernet igjen med software versjon 2.2.0.

    Vuggebevegelsen er nå erstattet med jevn rotasjon, noe du jo ønsket deg. Og Degritter har funnet ut at vaskeprosessen er like effektiv ved jevn rotasjon som ved vugging. Jevn rotasjon er dessuten mindre belastende på maskineriet, hvilket er årsaken til at dette nå er valgt fremfor vugging.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Styr unna 2.1.9 da det her ble introdusert en bug/feil som gjorde at man fikk en stripe av støv på hver eneste plate. Denne feilen er fjernet igjen med software versjon 2.2.0.

    Vuggebevegelsen er nå erstattet med jevn rotasjon, noe du jo ønsket deg. Og Degritter har funnet ut at vaskeprosessen er like effektiv ved jevn rotasjon som ved vugging. Jevn rotasjon er dessuten mindre belastende på maskineriet, hvilket er årsaken til at dette nå er valgt fremfor vugging.
    Installerede den (2.2.0) i går, og den virker helt efter hensigten :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er dette en fake Degritter?
    20200209_131602.jpg


    Nei det er vel ikke det. Kjærringa synes det var dumt at det kunne komme støv etc ned i "platesprekken" så hun laget et cover i støvfritt stoff.
    Litt synd Degritter ikke legger ved noe sånt når man kjøper en såppas dyr dings.

    20200209_131624.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jøss. Ja, det var litt av et håndarbeid - med trykk og greier:)

    Selv har jeg nøyd meg med å klippe til en bit av tynn gummi for å forhindre at støv kommer ned i maskinen.

    DSC02972.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er dette en fake Degritter?
    Vis vedlegget 570339

    Nei det er vel ikke det. Kjærringa synes det var dumt at det kunne komme støv etc ned i "platesprekken" så hun laget et cover i støvfritt stoff.
    Litt synd Degritter ikke legger ved noe sånt når man kjøper en såppas dyr dings.

    Vis vedlegget 570340
    Hun burde næsten kunne lave en lille forretning ud af dette pragteksemplar af et cover :)
    Jeg stiller gerne op i køen som første køber :)
    Prisoverslag???
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir ikke overrasket om hun tar i mot bestillinger på de, men da skal jeg få henne til å justere inn litt bedre ;)
    Send PM hvis noen har flere spørsmål.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner at det nå er på tide å oppgradere programvaren min. Uten pc og minnebrikke i huset, må jeg si det er synd Degritter ikke kan kobles til nettet for oppdatering slik de fleste duppedingser kan i dag.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte også lete litt for å finne SD-kort etc, men selve oppgraderingen var gjort på 2-4 sekunder :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Enig. Det er en noe utdatert løsning fremfor en mini-USB el.likn. En "fattig" trøst er jo at et SD-kort og en kortleser ikke koster stort, men kunne vært unødvendig.
    OBS - mange bærbare PC´r har slot for å lese SD-kort. Min forrige jobb-PC hadde det - godt gjemt:)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    ^^ Enig. Det er en noe utdatert løsning fremfor en mini-USB el.likn. En "fattig" trøst er jo at et SD-kort og en kortleser ikke koster stort, men kunne vært unødvendig.
    OBS - mange bærbare PC´r har slot for å lese SD-kort. Min forrige jobb-PC hadde det - godt gjemt:)
    De nye 13,3 maskinene f. eks Yoga 930 har bare 3 noen USBC kontakter. Men det kan være greit å ha en kortleser på lur. Kjøpte LOGIK som er litt større enn en lighter, Den er uten ledning.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Da vannet må byttes en gang i uka, samler jeg opp før jeg vasker nye plater.
    Vasker dokker platene hver gang de spilles eller hvordan blir overflate støv fjernet?
    Har en mistanke om at Clearaudio sin børste lader litt opp platene. Finnes det børste som kobles til jord?

    Ser fram til støvtrekk fra Støvfri til Degritter.:rolleyes:
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vannet MÅ ikke byttes 1 gang i uken. Så lenge du benytter avionisert vann, så vil det i seg selv hemme bakterivekst ganske mye p.g.a. mangelen på mineraler. Så bytting av vann 1 gang hver 14. dag burde være problemfritt - med mindre du bruker springvann.

    Vannet bør naturligvis byttes om det er skittent.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Vannet MÅ ikke byttes 1 gang i uken. Så lenge du benytter avionisert vann, så vil det i seg selv hemme bakterivekst ganske mye p.g.a. mangelen på mineraler. Så bytting av vann 1 gang hver 14. dag burde være problemfritt - med mindre du bruker springvann.

    Vannet bør naturligvis byttes om det er skittent.
    Takk

    Jeg bruker destillert vann, har ikke opplevd at vannet blir skittent.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Har nå oppgradert til nyeste versjon (v 2.2.0 v 8 )

    Jeg reagere umiddelbart på at det for meg virker som den støyer en del mer. Har en app på tlf som viser 70db under vaske/rens og 66db når viften går (tørk)

    Har også problem med at det kommer opp "Add Water" som blinker rødt enda det er vann over max merket. Kjører da en "degass" og da ordner det seg virker det som. Dette skjer en gang mellom 10-15 vask sånn ca.

    Det positive er for øvrig at "skumming" på platen som jeg hadde tidligere ser ut til å være borte.

    Har kjørt destillert vann til nå. Tanken er å gå over til Batterivann fra Biltema i framtiden pga pris

    Noen andre som har erfaringer med siste versjon?
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har bare kjørt et par-tre skiver etter at jeg oppgraderte og det funket fint det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pussig at du nevner økt støy, da jeg intuitivt synes den støyer mindre.
    Ikke registrert andre problemer, men har kun rukket å vaske 3 plater med den nye software.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Pussig at du nevner økt støy, da jeg intuitivt synes den støyer mindre.
    Ikke registrert andre problemer, men har kun rukket å vaske 3 plater med den nye software.
    Hei
    Har vasket 10 plater etter oppgraderingen.
    Syntes også at den støyet litt mindre på første vask.
    Registrerte en brum lyd som jeg ikke har hørt før på de neste vaskene. Jeg oppholder meg ikke på musikkrommet når vasking pågår, til det synes jeg den støyer for mye.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Enheten skal ifølge Degritter støye mindre med den siste softwaren. Vel, vi får se hva erfaringene deres blir etter hvert :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal oppdatere programvaren. Fant et SD kort, men det har betegnelsen SDHC. Noen grunn til at jeg ikke skal kunne benytte dette kortet?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal oppdatere programvaren. Fant et SD kort, men det har betegnelsen SDHC. Noen grunn til at jeg ikke skal kunne benytte dette kortet?
    Tror du skal kunne det. Fysisk er de vel like, men HC har høyere kapasitet (high capasity).
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.870
    Antall liker
    17.459
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Facebook:
    "This Thursday at 14.00 UTC, a limited number of B-Stock machines will be on sale on our webshop. These machines have dents or scratches on their outer shell. That’s why they are 20% off. These photos illustrate the types of imperfections, however, they may not match your purchased product."
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    I forbindelse av at jeg testet ut kapasitet C opplevde jeg et underlig fenomen.
    Andregangs spilling låt bedre enn første, har testet ut en god del plater. Jeg spilte hele platesiden.Platene er vasket med Degritter/HEAVY for ca.2 mnd. siden.

    Er det andre som har opplevd det, eller er det bare motoren/lagret som er blitt "varm"
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.321
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er generelt sett fornøyd med siste programvaren til Degritter. Litt mindre fornøyd med at jeg får en «hairline» med støv også med vasking på heavy (hadde ikke det tidligere). Hvis jeg ikke husker helt feil var dette et software problem på medium som skulle være løst med den nye softwaren......
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Da jeg skulle rense noen plater i dag, så ville ikke Degritter snurre plata. Nærmere undersøkelser viser at det er brudd i en gummireim. Maskinen har stått i ro fra desember uten vann og med trekk.
    Runs:1201
    Oppdatert til version: 2.2.0v8
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Da jeg skulle rense noen plater i dag, så ville ikke Degritter snurre plata. Nærmere undersøkelser viser at det er brudd i en gummireim. Maskinen har stått i ro fra desember uten vann og med trekk.
    Runs:1201
    Oppdatert til version: 2.2.0v8
    Og her er svaret fra Degritter:

    Hi Tom,

    "The belt can be replaced, but as the machine still has an active warranty then we would replace the machine.

    Can you provide us with the serial number for the machine?
    Can you provide us with the address, name, phone number and email for your customer?
    We need these for the UPS courier.

    We can ship out a new machine to the customer and organise the return shipping of the existing machine.

    Best Regards,
    Taniel"

    Bedre kan det ikke gjøres ??????
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har efterhånden rundet 1500 vask, og har jævnligt varet i kontakt med Taniel omkring små issues
    som dels har løst dig selv, dels forsvundet med rensning af sensorer m.m.
    Fik samme tilbud om at udskifte maskinen, men mente selv, at der skulle mere til, før vi skulle bøvle
    med at sende frem og tilbage. Super service fra et lille firma i Estland. De er åbenbart stolte af deres produkt :)
    De sidste 100 rens har fungeret helt problemfrit for mig med den nye software. Er super tilfreds med Degritter :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg skulle rense noen plater i dag, så ville ikke Degritter snurre plata. Nærmere undersøkelser viser at det er brudd i en gummireim. Maskinen har stått i ro fra desember uten vann og med trekk.
    Runs:1201
    Oppdatert til version: 2.2.0v8
    Og her er svaret fra Degritter:

    Hi Tom,

    "The belt can be replaced, but as the machine still has an active warranty then we would replace the machine.

    Can you provide us with the serial number for the machine?
    Can you provide us with the address, name, phone number and email for your customer?
    We need these for the UPS courier.

    We can ship out a new machine to the customer and organise the return shipping of the existing machine.

    Best Regards,
    Taniel"

    Bedre kan det ikke gjøres ������
    Ganske imponerende :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mulig jeg er vanskelig. Men jeg synes det hadde vært mer tillitsvekkende om de erstattet den ødelagte drivreima, og lot det være med det.

    Noe med sunn og bærekraftig økonomistyring.
     
    Sist redigert av en moderator:
    T

    ThomasN

    Gjest
    Mulig jeg er vanskelig. Men jeg synes det hadde vært mer tillitsvekkende om de erstattet den ødelagte drivreima, og lot det være med det.

    Noe med sunn og bærekraftig økonomistyring.
    De går nok bare over maskinen selv å selger den som "refurbished" Har sett de har solgt det en gang iblant.
    Så synes i aller høyeste grad dette vekker tillit og er bærekraftig :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn