Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    BanjoArrne, jeg svarer deg så snart jeg har tid til det - ikke akkurat nå da det rekker jeg ikke.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    BanjoArrne - hva har du satt i gang her?
    Nå kommer vel et tilsvar på 30 sider....minst...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    H.R skrev:
    Dette var absolutt ikke tråden for dagen derpå. Tror jeg holder meg til twitter idag. Der er det stopp etter 140 tegn.

C

Cyber

Gjest
    65finger skrev:
    made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
    Det var vel kineserne?

C

Cyber

Gjest
    mteinum skrev:
    H.R skrev:
    Dette var absolutt ikke tråden for dagen derpå. Tror jeg holder meg til twitter idag. Der er det stopp etter 140 tegn.
    Fornuftigheten selv som vanlig. ;)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    lars_erik skrev:
    Godt innlegg, BanjoArne!
    Vel, jeg er litt usikker....jeg skulle egentlig bare lese gjennom det i en forhåndsvisning faktisk...., men kom til å trykke på Legg til innlegg i stedet. Gjort er gjort. Ikke noe problemer med å stå for dette, men problemene det skaper kunne jeg unngått ved å holde min mening for meg selv også.

Pleier som regel å lagre mine tiltenkte innlegg i Wordpad noen ganger , om jeg synes de blir litt harde. Har en del slike, nok til en hel tråd vil jeg tro. Der er det mye artig, hehe. Skriver dem men lagrer dem så jeg i det minste aktiviserer meg litt rundt de emnene jeg synes kan være verd å ta opp, om ikke for alle, så i allefall for å gå litt i meg selv.

Man er jo som sagt herre over det usakte ord og noen ganger er det best å la det ligge slik.

Det innlegget var vel således ikke den riktige veien heller, kan jeg tenke meg.

H.R skrev:
    Vi får håpe det. Det blir i såfall lenge til neste da.
    Bare tuller, men jeg var vel bare litt lei av denne enveiskjørte mentaliteten og generaliserte oppfatningen av alt som ikke er godt nok bevist, ifølge og for Made4U selv. Spesielt da det virker som det er flere som mener de har svar nok, men som ikke blir godkjent av ham, som mer eller mindre påberoper seg eneretten på svaret så lenge han ikke har opplevd noe som avviker fra det han vet til nå . Derfor ønsket jeg å spørre litt for å finne ut hvor dette er ment å ende.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    cybervision_ skrev:
    65finger skrev:
    Det var vel kineserne?
    Jepp,og det er noen dager siden

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    cybervision_ skrev:
    65finger skrev:
    Det var vel kineserne?
    hva! - er kruttet oppfunnet :eek:

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    cybervision_ skrev:
    65finger skrev:
    Det var vel kineserne?
    Men det virker unektelig som om noen tror at oppskriften gikk til dunders i smellet? 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    65finger skrev:
    cybervision_ skrev:
    65finger skrev:
    Det var vel kineserne?
    derfor må du slutte å legge så mye penger i rambukker! du oppnår mye bedre resultater med billig krutt!!!

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    Har du tenkt på at to forskjellige anlegg låter forskjellig uavhengig av kablene som måtte brukes?

Det du sier er at det anlegget du hørte hos han med billige kabler låt bedre enn alt annet du hadde hørt fra av andre anlegg som kanskje hadde dyre kabler? Om du ble kabelskeptiker av den grunn, så synes jeg det er litt rart.

Påfunnet eksempel.
    Jeg hørte et Hegel/Patos-anlegg med billige kabler og et McIntosh/Martin Logan-anlegg med dyre kabler. Hegel-anlegget låt jo mye bedre!

Jeg kunne ikke med denne sammenligningen si at det skulle ha noe mad kablene å gjøre, kunne jeg?
    Det er riktig at man ikke kan si noe om kablene dersom man hører et helt tilfeldig oppsett, på samme måte som man ikke kan si så mye om hvordan CD-spilleren eller forsterkeren (altså komponentene) låter heller. Hva man hører er jo summen av helheten.

Først når man kobler ut enkeltkomponenter og tester opp mot andre, kan man si noe om hvordan lyden påvirkes av akkurat dette leddet - ved å se hvordan helheten, altså sluttresultatet påvirkes.

Nå det er sagt, så kan jeg godt spørre rett ut og uttrykke, om man nødvendigvis trenger å fokusere på dyre kabler - når man kan få så utrolig bra lyd uten store utgifter på dette feltet. At høyttaleres internkabling også i mange tilfeller ikke er like dyre som kablene utenfor kassen må ei heller glemmes... Jeg mener spørsmålet er veldig aktuelt å stille.

Kanskje du ikke synes andre sine anlegg låter like godt som ditt ja.Hva med smak og behag? Kanskje andre synes dine høyttalere ikke er noe særlig heller? Ikke at det er et faktum, men det er jo ikke umulig.
    Har opplevd mange andre anlegg enn mitt eget som har hørtes helt fantastisk ut, den beste lyd jeg noen gang har hørt var ikke fra mitt eget anlegg.

Når det er sagt, så trenger jeg ikke være mer beskjeden enn at jeg kan si at høyttalerne jeg har hatt har lått bedre enn lyden de fleste har hjemme i sin stue, med unntak selvfølgelig da det er dem som har bedre lyd enn hva jeg har eller har hatt. Kan takke et fantastisk godt høyttalermerke for det, IMF lagde veldig bra høyttalere i sin tid og dem har definitivt sine kvaliteter. Å si det er ikke å skryte av eget oppsett, langt derifra, det er bare en uttalelse basert på at jeg definitivt mener at få om noen ting, er en bedre invistering enn et par IMF'er. IMF'er gis jo nesten bort, så man kan vanskelig få mer igjen for pengene og høyttalerne fra den kanten henger med dagens høyttalere så til de grader - tør påstå at de fleste burde slå til om dem kom over et par for salg.

Nå det er sagt, jeg mener ikke at det ikke kan bli bedre, for det kan det. Koster også deretter i så fall...

Hva gjelder høyttalere misunner jeg derfor få dem de har, og mener egne er bedre. Ser man på elektronikk, i alle fall med det jeg har nå, så misunner jeg veldig mange andre det dem har, og mener at det dem har er bedre. Men så skal det for egen del komme store oppdateringer på den fronten også etter hvert.

At jeg retter kritikk mot kabelfokuset, er ikke ensbetydende med å skryte av egen lyd... Har jeg noen gang rakket ned på lyden hos noen andre? Aldri... Men jeg kan godt være uenige i prioriteringene, det er noe ganske annet og det er ikke å fremheve meg selv eller mitt oppsett i det hele tatt - ingen av de sistnevnte tingene har jeg noen behov for da jeg har god selvtillit og stiller meg likegyldig til hva andre måtte mene om lyden hos meg - så lenge jeg setter pris på den.

I sin tid ble jeg IMF-eier nettopp fordi jeg hørte et par IMF'er for første gang, og dem gjorde inntrykk på meg (ikke bare meg, da mange av mine beste venner også skaffet seg IMF'er etter som vi ble kjent med merket og det gjorde inntrykk på oss alle. Siden har flere som har vært innom meg skaffet seg IMF'er eller transmissionlinere i ettertid, og jeg skjønner godt dem som faller for IMF som merke eller transmissionline-prinsippet for den saks skyld... Så ja, de fleste som har vært innom meg tror jeg har blitt positivt overasket og i alle fall hørt noen kvaliteter fra høyttalerne. Jeg forventer dog ikke at alle skal se det slik...

Noen har forkjærlighet til elektrostater (og jeg kan definitivt skjønne dem etter mitt møte med Quad-høyttalerne, har dessverre ikke hørt så mange andre elektrostater, men kunne definitivt tenke meg det - så eier noen nær Oslo et par elektrostater så innvitere meg gjerne innom). Andre sverger til horn, og andre løsninger - eller vinyl og rør for den saks skyld... Jeg skal ikke påstå at det ene er mer riktig enn det andre, her kommer personlige preferanser og hva enn liker best inn i bildet... Selv er jeg svak for vinyl, rør, elektrostater og transmissionlinere - det er min retning (spesielt IMF hva gjelder transmissionlinere, jeg ble meget skuffet over TDL og PMC sett i lys av forventningene jeg hadde til begge) - at andre sverger til annet (horn har jeg ikke utforsket og hørt nok av) er opp til dem... Kan godt være slik at jeg ser kvaliteter i mye annet også, hender tidvis at jeg blir meget positivt overasket over ganske forskjellige oppsett eller enkeltprodykter, og slik hører deres kvaliteter.... På den andre siden opplever jeg også skuffelser i forhold til mine forventninger til produkter eller helheten.

I følge deg. Andre kan ha funnet ut noe annet som har gitt deres anlegg det lille ekstra de søkte. Trenger de være mindre våkne enn deg av den grunn?
    Definitivt!! Det finnes mange man må mistenke å gå i halvsvime inn i en HiFi-butikk, i det minste at dem har lagt igjen fornuften og vettet hjemme. I alle fall handler de dumt i butikken (eller på nettet for den saks skyld).

Det er ikke vondt ment, for jeg har selv vært en real tosk av et julenissegodtroende fjols i en HiFi-butikk. Flere ganger faktisk, som den gangen jeg kjøpte den berømmelige grønne pennen bl.a. Eller da jeg ble solgt kabler, både høyttalerkabler og signalkabler.

Hvor mange kjøper ikke kabler uhørt? Flere gjør det, både på nettet og i butikk - overtalt av blader og selgere etc., prisen i seg selv også selger kabler (for dyrt må da vel nødvendigvis være bedre enn billig). Tror du jeg kjøpte de billigste kablene den gang? Nope...!!

Er oppvokst på bygda, det sunne folkevettet hadde jeg den gang lagt igjen hjemme - ser da tidvis andre i samme situasjon når jeg er innom hifi-sjapper (noe jeg med jevne mellomrom er av nysgjerrighet på det nye som kommer).

Hva kjøper ikke folk ofte? Jo... Prisen i seg selv, design og tykkelse m.m. Mange gjør det aldeles uhørt, og da mener jeg dem kjøper for prisen i seg selv, heller enn av lydmessige årsaker. Det er ingen problem for en god selger, å selge med noen dyrere kabler enn andre, bare en liten forklaringsmodul over kablenes fortreffelighet sammenlignet med andre det, så selger selve forklaringsmodulen kabelen i seg selv.

Er slik veldig mange handler kabler...!!

Det kan jeg meddele deg at jeg tror de fleste her inne som du prøver iherdig å overbevise er klar over og greier vurdere fint selv om er realitet eller ikke i et gitt tilfelle. Tror ikke du også at det kan være et mulig tilfelle?
    Jeg respekterer andres valg, og som frie mennesker er dem i sin fulle rett til å gjøre hva dem vil. Men er tidvis uenig i prioriteringen.

Mulig kabling ikke er viktig for deg, men det kan du ikke bestemme at andre skal mene selv om du gjør det, om de har en annen oppfatning. eller mener du at du kan det?

Kan hende det finnes de som ikke synes Lyd&Bile ikke er så ille også. Er deres ord mye mindre verdt enn ditt?
    Andre bestemmer selvfølgelig alt selv, og jeg respekterer alle valg alle måtte foreta. Men er jo en røst som håper å påvirke noen.

....

Jeg kjøper og leser tidvis Lyd&Bilde selv, dog legger jeg ikke all verden i det dem sier, og det synes jeg ikke andre skulle heller.

Når det kommer til om mitt ord er mer verdt enn journalistene deres sitt, så mener jeg at at det er det difinitivt. Er mye større grunn til å lytte til meg enn dem. Ikke dem som privatpersoner, men som journalister i bladet mener jeg bestemt at deres røst ikke har særlig verdi - ikke er dem særlig kritisk heller der alt roses i tillegg til at dem kommer med en hel masse bullshit av påstander jeg ikke skal ta for meg her, men som kunne vært artig å debattere også dem.

Men jeg sier ikke med det at jeg er så mye verdt, ikke tolke meg dit hen - for jeg legger mer i det du sier og mener om produkter også (enn hva bladet lyd og bilde gjør). Således hører jeg på samtlige her på hifi-sentralen sine inntrykk, og ser det som mer objektivt og nøytrale yttringer, enn noe som står i den blekka der.

Ergo, vektlegger jeg samtlige her på sentralen med meninger om det ene (inklusive meg selv) større betydning enn den blekka der. Om noen her kommer med anbefalinger eller slakt av produkter, så lytter jeg til det vedkommende har og si, og tviler ikke på at det er en ektefølt betraktning av hvordan vedkommende erfarte produktet.

Du er på feil plass. Still deg utenfor Hifi-klubben eller et annet sted å finn deg noen nybegynnere å advare istedet.
    Hadde mitt mål vært misjonering, så hadde nok det vært en bedre arena ja. Dog er ikke det mitt mål... At jeg skriver her, og som jeg gjør det, er mer et ønske om debatt. Og ikke kan jeg fyre opp andre til det, bedre enn her - kan sammenlignes med det å gå inn i kirken og banne der noen av de innleggene mine... Vet dem provoserer noen og er følsomt tema, men er kanskje nettopp det jeg ønsker det skal være...

Forventer ikke å omvende noen egentlig, det er bare tanker jeg deler her altså...

Synes du ikke selv også at du ikke godtar at andre har en annen oppfatning enn deg, så ofte som du gjentar deg selv og renner over og utfor så fort noen er uenige med deg?
    Jeg godtar andre, har intet med det å gjøre, ei heller mangel på respekt. Et eksempel er at min aller beste og nærmeste kamerat, er også han jeg diskuterer heftigst med, dog andre tema (men vi setter det veldig ofte godt på spissen og uenigheten er stor om enkelte ting). Han hadde ikke vært min beste og nærmeste kamerat, om vi ikke godtok hverandre.

Sagt på en annen måte; Jeg kunne besøkt en av de mest iherdige kabel-entusiastene, med dyre kabler... Felles har vi begge hifi-interessen, og vi kunne hatt mye fint å snakke om, og det ville mest sannsynlig blitt kjempekoselig å møtes for en prat samt lytte til hverandres anlegg etc. Har da møtt folk jeg har diskutert heftig med tidligere, dete r ikke slik at man ser ned på hverandre - i alle fall har dem som gjør det en usunn tilnærming til det som bare må sees som et forum.

Hjelper vel lite når du gir inntrykk av at du ønsker at alle skal mene det samme som deg.

"Interessant å ta del i", forbinder jeg med en smule mer ydmykhet og åpenhet må jeg si. Jeg hadde ikke åpnet døren min for en som ønsker å titte med "sylskarp brodd" og negativ holdning i mine interesser og prioriteringer.

Hvordan ønsker du at andre skal være mot deg om dine interesser og prioriteringer?
    Vær så snill, ikke del mine meninger hele gjengen. For å si det slik, en så kjedelig og fargeløs verden ønsker ikke jeg... Jeg synes noen av de mest spennende menneskene, godt kan være mennesker med ganske andre meninger enn meg selv. Hadde forresten ikke vært noe å debattere uten dem...

Jeg registrerer at du ser meg som negativ, det blir feil da det er jeg ikke. Snarere tvert imot synes jeg det er helt topp dersom noen gleder seg over hifi i helhet... Om noen har dårligere lyd enn hva jeg har nå, betyr intet, det har jeg selv også hatt. Bl.a. da jeg hadde noen små Dali-høyttalere, hadde både 2B og 102 i sin tid, og den gang var jeg lykkelig og stolt eier av dem - ville også meget godt skjønt at andre også kan være det i dag.

En kamerat kjøpte seg anlegg i 1998-1999 eller deromkring, hans første anlegg og det eneste han har hatt. Billig i så måte, og låter slettes ikke like bra som mitt... Forøvrig en rimelig Denon CD-spiller og Denon forsterker (selv har jeg skrevet negativt om Denon da jeg ikke har de beste erfaringer med dette), høyttalerne han har er noen små og rimelige B&W (ei heller har han tatt seg bryet med å kjøpe stativer til dem, selv om jeg har forsøkt å få han til å gjøre nettopp det). I alle fall er han fornøyd med sitt anlegg, og da ser jeg positivt på det og er glad på hans vegne og sier at det låter ok også . Og det gjør det jo med tanke på hva det kunne ha vært også... Jeg fatter godt at han er tilfreds, og går ikke etter hans prioriteringer (eneste det at jeg har sagt at han burde kjøpe stativ til høyttalerne - at han ikke ser det behovet er greit nok, hans valg det).

Jeg har ingen ønsker om hvordan andre skal se på mine prioriteringer, ei heller ønske om å gjøre prioriteringer for andre.

Dette beviser bare nok en gang hvor innrisset og urokkelig din sannhet sitter i deg, siden du ikke overhode tillater andre å ha opplevd annet enn deg selv, fordi det er stikk motsatt av din oppfatning og tydeligvis kan såre dine knallharde men heller svake argumenter. Dette må jo bare avfeies så debatten kan fortsette videre i din favør, ikke sant?

Han blindtestet kona si og hun hørte godt forskjell. Er det så ille for deg? At det kanskje ble smurt på litt må du tåle. Det er du flink til selv også vil jeg si.

Det hadde vært interessant å se hvordan det ble om alle var like avfeiende og arrgoant mot deg som du er overfor andre her.

Har du tenkt på at det finnes dårlige kabler også, og ikke bare gode og bedre?
    Jeg var bare en motvekt mot påstanden, med sterke ord.

Jo da, jeg vet at andre smører på litt - og vet jeg selv setter ting på spissen. F.eks. kan jeg slakte noen produkter og tanker, men roser i like store ord... Slik får jeg frem TYDELIG hva jeg mener, bedre det enn å være diffus synes jeg.

Men blir gjerne slik, at ting fremstiller som himmel eller helvete (lite blir til ekstremt stort)... At kabler har så utrolig mye å si som noen skal ha det til er jeg imot, med de sterkeste ord jeg kan finne for å få frem det poenget.

Tror de fleste du skriver til her, fint hører bjellene der de trengs. Du har litt for liten tiltro til de som er her på forumet mener jeg.
    Jeg har ikke liten tiltro til noen her. Er heller slik at jeg selv har vært en som har begått mine feil og lært av dem, ergo må jeg ha hatt mindre tiltro til meg selv enn hva jeg nå har... Blir feil å se det slik synes jeg.

Mange av dem jeg har møtt, som er kabelskeptikere, er veldig erfarne innen hifi (som han med Quad høyttalerne som overbeviste meg). Felles har vi dog, flere av oss, at også vi har hatt feilfokus og sett mot detaljer vi siden har lagt fra oss. Jeg vil således si det slik, at dess mer bevandret man er i hifi-jungelen, dess mindre påvirket er man av at kabler på død og liv er så viktig. Mest sårbar er man derimot den første gangen man setter beinene inn i en hifi-forretning, da kan man raskt bli påsolgt kabler man strengt tatt ikke har behov for til et anlegg til ca 15-20.000 kroner eller deromkring.

Husk på at det tar lit tid, og man trenger noe erfaring, før man kan komme til et standpunkt om at kabler ikke er så viktig som det man hører at det skal være - det er ikke med et slikt standpunkt hifi-interessen starter (i starten er man sårbar for påvirkninger).

Det er ikke godt nok argument å ha hørt forskjellige anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best, Nei. Derimot to like anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best hadde vært noe
    Jeg har som sagt vært med på kabeltest av 5-6 kabler, som jeg skrev. To av parene kostet ca. 3000 kroner meteren...

Den gang hadde jeg selv signalkabler som kostet 3000 kroner meteren, dog var mine ikke så dyre som det da dem ikke hadde den lengden men var 50cm og kostet rundt 2000 kroner for de centimeterene.

Den gangen var jeg ei heller skeptiker, men overbevist om at det lå noe i det - det var alle vi som var på testen. Om ikke hadde vi ikke handlet kablene våre i utgangspunktet.

Jo da, vi hørte forskjeller og hadde en hel masse å snakke om. Spesielt mine kabler, som var i sølv, skilte seg ut lydmessig. Om det var til det bedre eller dårligere kunne jeg dog ikke bli enig med meg selv om, men var jo de som ble brukt mest i mitt oppsett den gangen må skjønne, dem var jo de mest eksklusive av de to dyre parene jeg hadde den gang.

Siden har både meg og flere av mine venner gått bort fra kabelstyret og det er ganske bred enighet i min krets om at vi kan le av hele det sirkuset vi var en del av den gang, alle har vi erfart at man kan lykkes vannvittig bra uten å bruke fantasillioner på kabler.

Her får du jo sagt det du mener også, men på en helt annen måte som åpner dørene for en mer hyggelig og konstruktiv debatt. Bravo!
    Dette er et debattforum, altså et sted for meningsutvekslinger. Dem må gjerne være motstridende da ville jeg meldt meg inn i et koseforum der alle er enige, ja så finnes det slike også... Ser ei heller noe ukonstruktivt i motsetninger, snarere heller ser jeg sterke motsetninger slik at dem gir dynamikk, altså gir sterke motsetninger større rom for å manøvrere mot det man selv ønsker (om alle er enig finnes det bare en retning).

Sagt på en annen måte; Jeg er hverken enig med RV eller FRP, synes begge partiene har ekstrem tankegang. Men selv om jeg er uenig i begge partiene sin politikk, så ser jeg viktigheten i at begge er der og drar i hver sin retning, derfor glad for at dem er der (men håper ikke FRP vokser seg større da dem er store nok sett fra mitt ståsted). At dem er der gjør politikken mer dynamisk enn om alle skulle vært enig og ingen hadde like sterke meninger som de nevnte partiene.

Slik ser jeg også hifi-debatten, sterke og klare meninger er bra og gir stor variasjonsbredde man kan orientere seg i etter eget ønske og prioriteringer.

Kan du med hånden på hjerte bekrefte at du vet det du sier 110% selv og gjøre det til en sannhet for alle andre enn deg selv også?
    Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg står inne for alt jeg har sagt ja.

Derimot har jeg aldri sagt at jeg sitter på noen sannhet.

Har heller ALDRI sagt at det ikke er forskjell på forskjellige kabler, da det vet jeg og har selv erfart at det er. Spesielt sølv og kobber, men er da av den mening at av to kobberkabler så kan den ene være en bedre leder enn den andre - og ja, det kan prege lyden. Men det alene er ikke noe poeng, eller noe som kan forsvare det fokus dette har hos mange - da forskjellene fra eller til ikke er så himmelsk eller helvete som mange skal ha det til.

Kabler er og blir feilprioriteringer!!

Men når sant skal sies, så kan jeg fatte at dem som er i mål med sine høyttalere og elektronikk og er i lyd-nirvana, kan utforske og teste kabler opp mot hverandre. Dette gjelder således ett vannvittig mindretall og anleggene de har, ja dem låter bra nær sagt hvilken kabel de måtte bruke - at dem derimot tester ut kabler likevel er fordi dem er i mål (og som sagt, det finnes nyanser, ingen har heller hevdet annet).

At andre derimot tror dem skal oppleve lyd-nirvana med hjelp av kabler, det er så forbannet feil fokus at jeg ikke kan få sagt det sterkt nok - dessuten, om det er nyanseforskjeller så er det ikke sikkert det er til det bedre - det følger i alle fall ikke pris.

Man får meget bra kabler til en fornuftig sum, jeg fatter derfor ikke hvorfor noen ønsker å flå lommeboken så til de grader med kabelkjøp - man kan komme like langt med å spare summen av både en og to sydenturer eller man kan kjøpe seg PC og flatskjerm m.m. i stedet for...

Glem at kabler trenger å stå i fokus, det trenger dem IKKE!!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du går i akkurat samme fella som mange andre som ikke har tro på kabler: Du undervurderer oss som mener å vite noe annet noe voldsomt!
    Dog gjør du det uten å ty til samme virkemidler som en del av de andre. Du lar de personlige angrepene og latterligjøringen ligge. Bra!
    Likevel har denne misjoneringa ingenting for seg, da vi som har tro på kablers innvirkning også mange års erfaring i dette gamet, og vet hva vi holder på med. Vi er ikke, som noen later til å tro, uerfarne nybegynnere. Det burde snart sige inn hos noen og enhver.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    Å laterliggjøre noen og henge dem ut trenger jeg ikke, da i så fall måtte jeg starte med meg selv. Og her har dere meg for flere år siden;

Jeg eide som sagt de relativt dyre Van Den Hul-kablene jeg hadde, likevel ble jeg overtalt til å kjøpe andre (noe som ikke skremte meg da jeg jo hadde flere kilder som kunne trenge kabler), og jeg la relativt mye i høyttalerkabler også 8kjøpte ikke de billigste), og så har man den berømmelige grønne tusjen ment for CD-plater da - og jeg har gått på flere "smeller" enn som så.

Å gjøre andre dum for det, kan jeg ikke - jeg må i så fall starte med meg selv i så måte.

Kan si at kjøpene var idiotiske og dumme, ikke dermed at jeg er dum, eller andre som jeg mener gjør et idiotisk kjøp heller.

Jeg vet hvordan kabler, og andre ting, kan gi enn en god følelse. Og man opplever forskjellene også, jeg har selv sittet i sentrum for begivenheten og opplevd det - og den gang hadde jeg også hevet meg over og argumentert imot kabelmotstanderene.

----

Men ting stiller seg annerledes for meg nå, mye har medført at jeg har endret oppfatning og ikke minst fokus.

Forventer ikke dermed at alle skal tråkke i mine spor og følge de samme filosofiene som meg, jeg forstår også godt dem som ser det annerledes... derfor tar dem feil, dem som føler at jeg med det jeg sier forsøker å heve meg eller misjonere etc.

Du tolker meg helt riktig du som ser meg slik du gjør, slik jeg også vil oppfattes, selv av dem som har et ganske annet ståsted enn mitt.

----

Ikke alle som synes kabler er viktig er nybegynnere nei, mange erfarne innen hifi som synes kabler er viktig - og det må dem få mene.

Men dog har jeg registrert at det ofte er med erfaring folk tar steget bort fra å fokusere på kabler og se det som det viktigste også, mange nybegynnere er der sårbar og blir ledet av nettopp det dem får presentert av selger - rett og slett fordi dem ikke har formet sitt eget standpunkt ut fra erfaringer selv. Derfor er min oppfatning at de som har de sterkeste meningene om kablers betydning, gjerne er dem som har drevet med hifi en stund og har opplevd både det ene og det andre og har formet sine meninger på grunnlag av erfaringer de har høstet underveis.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Jeg forbanner blader som Lyd&Bilde hver gang jeg ser blekka, makan til drittblekke og gjennomført bullshit som dem kommer med skal man lete lenge etter... Er dem kjøpt og betalt der dem kommer med "gode" og vellmente råd?
    En av mange logiske brister.... Jeg, og hårsår samboer (med gullører) har konkludert med at du er en kranglefant. God natt

made4u skrev:
    Jeg kjøper og leser tidvis Lyd&Bilde selv, dog legger jeg ikke all verden i det dem sier, og det synes jeg ikke andre skulle heller.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    571
    Jeg ser ikke den logiske bristen du snakker om, da man kan kjøpe et blad selv om man ikke legger all verden i det som står der og synes dem kommer med mye vås... Jeg ser bladet som underholdning, intet annet - de påvirker på ingen måte hva jeg eventuelt kjøper... Derimot har enkeltmennesker påvirkning i den grad at jeg blir nysgjerrig på hva dem synes er bra, og gjerne vil se hvilken opplevelse produktet gir meg...

Jeg er ingen kranglefant, krangler ikke så ofte at det gjør noe... Men det skal jeg innrømme, jeg setter pris på en heftig diskusjon med sterke meninger på debattforum (om det er siste dere mener, så har dere helt rett).

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje bedre å få seg en terapeut å tømme seg hos enn å vrenge sjela i det
    ene tema etter det andre her. Har sett lyset mange ganger hittil i livet, men er
    sjeleglad for at jeg har lært meg å vente med å si det til noen til de verste
    sveiseglimtene har gitt seg. Saker har ofte flere sider. I hele tatt er det en
    nødvendighet at en sak har flere sider for at den skal synes. Det er ikke
    sikkert at den siden du har sett er den eneste rette. Mulig du til og med har
    sett vrangsiden. Da kan du jo ikke ha rett. På vranga mener jeg. Kan hende
    jeg tar feil selv om jeg står på den rette siden av en vrang sak nå.

God natt

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.474
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    H.R skrev:
    65finger skrev:
    cybervision_ skrev:
    65finger skrev:
    Det var vel kineserne?
    derfor må du slutte å legge så mye penger i rambukker! du oppnår mye bedre resultater med billig krutt!!!
    Hehe. Den der var ikke dum, 65!

C

Cyber

Gjest
    lars_erik skrev:
    Du går i akkurat samme fella som mange andre som ikke har tro på kabler: Du undervurderer oss som mener å vite noe annet noe voldsomt!
    Dog gjør du det uten å ty til samme virkemidler som en del av de andre. Du lar de personlige angrepene og latterligjøringen ligge. Bra!
    Likevel har denne misjoneringa ingenting for seg, da vi som har tro på kablers innvirkning også mange års erfaring i dette gamet, og vet hva vi holder på med. Vi er ikke, som noen later til å tro, uerfarne nybegynnere. Det burde snart sige inn hos noen og enhver.
    Godt innlegg. En må jo bare få med at mange rimelige kabler yter like godt som mye av det mer eksotiske. Prisen er ikke det som skiller dem.

U

utgatt60135

Gjest
    Eureka !!! Jeg hører forskjell mellom kablene - Det er gigantisk!

Eureka!!! Anlegget spiller fantastisk - med billigkabler. Dyre kabler er juks og fanteri!

reking

Medlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    0
    Vitenskapen har vel svaret, som alltid, hvis ikke man er religiøs eller overtroisk da. Og det ser man jo mellom fingrene på til vanlig i samfunnet, så hvorfor ikke i audiofilmiljøet? La nå de "troende" holde liv i selskaper som Monster. De fortjener alle pengene de klarer å få, spør du meg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    reking skrev:
    Vitenskapen har vel svaret, som alltid, hvis ikke man er religiøs eller overtroisk da. Og det ser man jo mellom fingrene på til vanlig i samfunnet, så hvorfor ikke i audiofilmiljøet? La nå de "troende" holde liv i selskaper som Monster. De fortjener alle pengene de klarer å få, spør du meg.
    +1

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    reking skrev:
    -1

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke snart på tide å flytte denne tråden til kabelhjørnet hvor den hører hjemme?

På forhånd takk.

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    loFi skrev:
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
    Hvorfor må det bevises?
    Hvorfor må man bruke en naturvitenskapelig metode for å si om noe er sant eller ei?

Håvard

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.690
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    loFi skrev:

Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Man må jo lure.

Fortsetter dere diskusjonen i håp om å overbevise motparten?

Tror dere innlegget dere poster skal åpne den blindes øyne?

Det er kanskje her den største naiviteten kommer fram. I troen på egne argumenters effekt.

Dere er uenige. Bli i hvert fall enige om det, og gå så videre. Livet venter.

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    Haavard skrev:
    loFi skrev:

Hvorfor må det bevises?
    Hvorfor må man bruke en naturvitenskapelig metode for å si om noe er sant eller ei?

Håvard
    Fordi det vil gi deg bedre lyd.

I mitt innlegg ga jeg jo et eksempel på en situasjon hvor bevisførsel er nødvendig, men for å gjøre det mer personlig er det vel greit å vite at de produktene man kjøper gir reelle forbedringer i lyden?

Hvis de ikke gjør det er det bedre å bruke pengene på andre tiltak som gir faktiske forbedringer.

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:

Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.
    Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:

Bidrar dine innlegg til noe nytt?

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    loFi skrev:

Hvor mye hadde du turt å satse på at du kunne skille mellom to ca likt prisede cd-spillere/forsterkere i en blindtest?
    (Gjerne med lite tid og masse prestasjons press)

Eksisterer det forskjelder?

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:

Bidrar dine innlegg til noe nytt?
    Nei, men de inneholder i hvertfall argumentasjon, i motsetning til syting og hersketeknikk.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.190
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    loFi skrev:

Hvor mye hadde du turt å satse på at du kunne skille mellom to ca likt prisede cd-spillere/forsterkere i en blindtest?

Hahaha - ironisk nå vel...? ;D

lofi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Antall liker
    1
    ØivindJ skrev:
    loFi skrev:

Hadde ikke satset så mye på at jeg hørte forskjell, men hvorfor så lite tid og prestasjonspress?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Husker når jeg var guttunge og krangla med søstra mi så busta føyk, så kom det fra mora eller faren min:

Slutt med den kranglinga!

Meg: "Jamen ho begynte."

Søstra mi. "Jamen han begynte."

Mora eller faren vår: "Slutt og krangle sier jeg. Samme hvem som begynte. Den klokeste gir seg."

Merkelig at jeg skulle komme på det akkurat nå.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    loFi skrev:
    Hadde ikke satset så mye på at jeg hørte forskjell, men hvorfor så lite tid og prestasjonspress?
    Fordi det er tydelligvis bare det at en er skråsikker etter kun kort tid, som er godt nok for abx-gjengen.

Noe jeg ikke er overbevist om at de selv kunne gjort når det gjelder andre komponenter i deres egne oppsett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Jeg har aldri hengt meg opp i kabler annet enn at det gir eierglede med dyrere enn middels dyre kabler. Det er heller ikke sikkert at alle mener det du betegner som dyrt i det hele tatt er dyrt. Er en klokke til 50,000 NOK dyrt? Noen betaler lett 150,000 NOK for en klokke som ikke er særlig mer nøyaktig enn en Casio til 250 NOK. Samme gjelder kabler og annet utstyr.
    Det sagt så skal man heller ikke kritisere eller latterliggjør placebo effekten. Den har et navn og en klar definisjon av den enkle grunn at den er ekte.

Mvh,
    Olav
    Dette tror jeg må være det beste innlegget i en kabeldebatt jeg har lest av en "kabeltroende". Dette argumentet er faktisk mulig å forstå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn