Jan-Helge
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 15.06.2007
- Antall liker
- 571
BanjoArrne, jeg svarer deg så snart jeg har tid til det - ikke akkurat nå da det rekker jeg ikke.
Dette var absolutt ikke tråden for dagen derpå. Tror jeg holder meg til twitter idag. Der er det stopp etter 140 tegn.H.R skrev:BanjoArrne - hva har du satt i gang her?
Nå kommer vel et tilsvar på 30 sider....minst...
Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
;D ;DH.R skrev:BanjoArrne - hva har du satt i gang her?
Fornuftigheten selv som vanlig.mteinum skrev:Dette var absolutt ikke tråden for dagen derpå. Tror jeg holder meg til twitter idag. Der er det stopp etter 140 tegn.H.R skrev:BanjoArrne - hva har du satt i gang her?
Vel, jeg er litt usikker....jeg skulle egentlig bare lese gjennom det i en forhåndsvisning faktisk...., men kom til å trykke på Legg til innlegg i stedet. Gjort er gjort. Ikke noe problemer med å stå for dette, men problemene det skaper kunne jeg unngått ved å holde min mening for meg selv også.lars_erik skrev:Godt innlegg, BanjoArne!
Vi får håpe det. Det blir i såfall lenge til neste da.H.R skrev:BanjoArrne - hva har du satt i gang her?
Jepp,og det er noen dager sidencybervision_ skrev:Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
hva! - er kruttet oppfunnet65finger skrev:Jepp,og det er noen dager sidencybervision_ skrev:Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
Men det virker unektelig som om noen tror at oppskriften gikk til dunders i smellet? 8)65finger skrev:Jepp,og det er noen dager sidencybervision_ skrev:Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
derfor må du slutte å legge så mye penger i rambukker! du oppnår mye bedre resultater med billig krutt!!!H.R skrev:hva! - er kruttet oppfunnet65finger skrev:Jepp,og det er noen dager sidencybervision_ skrev:Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
Det er riktig at man ikke kan si noe om kablene dersom man hører et helt tilfeldig oppsett, på samme måte som man ikke kan si så mye om hvordan CD-spilleren eller forsterkeren (altså komponentene) låter heller. Hva man hører er jo summen av helheten.Har du tenkt på at to forskjellige anlegg låter forskjellig uavhengig av kablene som måtte brukes?
Det du sier er at det anlegget du hørte hos han med billige kabler låt bedre enn alt annet du hadde hørt fra av andre anlegg som kanskje hadde dyre kabler? Om du ble kabelskeptiker av den grunn, så synes jeg det er litt rart.
Påfunnet eksempel.
Jeg hørte et Hegel/Patos-anlegg med billige kabler og et McIntosh/Martin Logan-anlegg med dyre kabler. Hegel-anlegget låt jo mye bedre!
Jeg kunne ikke med denne sammenligningen si at det skulle ha noe mad kablene å gjøre, kunne jeg?
Har opplevd mange andre anlegg enn mitt eget som har hørtes helt fantastisk ut, den beste lyd jeg noen gang har hørt var ikke fra mitt eget anlegg.Kanskje du ikke synes andre sine anlegg låter like godt som ditt ja.Hva med smak og behag? Kanskje andre synes dine høyttalere ikke er noe særlig heller? Ikke at det er et faktum, men det er jo ikke umulig.
Definitivt!! Det finnes mange man må mistenke å gå i halvsvime inn i en HiFi-butikk, i det minste at dem har lagt igjen fornuften og vettet hjemme. I alle fall handler de dumt i butikken (eller på nettet for den saks skyld).I følge deg. Andre kan ha funnet ut noe annet som har gitt deres anlegg det lille ekstra de søkte. Trenger de være mindre våkne enn deg av den grunn?
Jeg respekterer andres valg, og som frie mennesker er dem i sin fulle rett til å gjøre hva dem vil. Men er tidvis uenig i prioriteringen.Det kan jeg meddele deg at jeg tror de fleste her inne som du prøver iherdig å overbevise er klar over og greier vurdere fint selv om er realitet eller ikke i et gitt tilfelle. Tror ikke du også at det kan være et mulig tilfelle?
Andre bestemmer selvfølgelig alt selv, og jeg respekterer alle valg alle måtte foreta. Men er jo en røst som håper å påvirke noen.Mulig kabling ikke er viktig for deg, men det kan du ikke bestemme at andre skal mene selv om du gjør det, om de har en annen oppfatning. eller mener du at du kan det?
Kan hende det finnes de som ikke synes Lyd&Bile ikke er så ille også. Er deres ord mye mindre verdt enn ditt?
Hadde mitt mål vært misjonering, så hadde nok det vært en bedre arena ja. Dog er ikke det mitt mål... At jeg skriver her, og som jeg gjør det, er mer et ønske om debatt. Og ikke kan jeg fyre opp andre til det, bedre enn her - kan sammenlignes med det å gå inn i kirken og banne der noen av de innleggene mine... Vet dem provoserer noen og er følsomt tema, men er kanskje nettopp det jeg ønsker det skal være...Du er på feil plass. Still deg utenfor Hifi-klubben eller et annet sted å finn deg noen nybegynnere å advare istedet.
Jeg godtar andre, har intet med det å gjøre, ei heller mangel på respekt. Et eksempel er at min aller beste og nærmeste kamerat, er også han jeg diskuterer heftigst med, dog andre tema (men vi setter det veldig ofte godt på spissen og uenigheten er stor om enkelte ting). Han hadde ikke vært min beste og nærmeste kamerat, om vi ikke godtok hverandre.Synes du ikke selv også at du ikke godtar at andre har en annen oppfatning enn deg, så ofte som du gjentar deg selv og renner over og utfor så fort noen er uenige med deg?
Vær så snill, ikke del mine meninger hele gjengen. For å si det slik, en så kjedelig og fargeløs verden ønsker ikke jeg... Jeg synes noen av de mest spennende menneskene, godt kan være mennesker med ganske andre meninger enn meg selv. Hadde forresten ikke vært noe å debattere uten dem...Hjelper vel lite når du gir inntrykk av at du ønsker at alle skal mene det samme som deg.
"Interessant å ta del i", forbinder jeg med en smule mer ydmykhet og åpenhet må jeg si. Jeg hadde ikke åpnet døren min for en som ønsker å titte med "sylskarp brodd" og negativ holdning i mine interesser og prioriteringer.
Hvordan ønsker du at andre skal være mot deg om dine interesser og prioriteringer?
Jeg var bare en motvekt mot påstanden, med sterke ord.Dette beviser bare nok en gang hvor innrisset og urokkelig din sannhet sitter i deg, siden du ikke overhode tillater andre å ha opplevd annet enn deg selv, fordi det er stikk motsatt av din oppfatning og tydeligvis kan såre dine knallharde men heller svake argumenter. Dette må jo bare avfeies så debatten kan fortsette videre i din favør, ikke sant?
Han blindtestet kona si og hun hørte godt forskjell. Er det så ille for deg? At det kanskje ble smurt på litt må du tåle. Det er du flink til selv også vil jeg si.
Det hadde vært interessant å se hvordan det ble om alle var like avfeiende og arrgoant mot deg som du er overfor andre her.
Har du tenkt på at det finnes dårlige kabler også, og ikke bare gode og bedre?
Jeg har ikke liten tiltro til noen her. Er heller slik at jeg selv har vært en som har begått mine feil og lært av dem, ergo må jeg ha hatt mindre tiltro til meg selv enn hva jeg nå har... Blir feil å se det slik synes jeg.Tror de fleste du skriver til her, fint hører bjellene der de trengs. Du har litt for liten tiltro til de som er her på forumet mener jeg.
Jeg har som sagt vært med på kabeltest av 5-6 kabler, som jeg skrev. To av parene kostet ca. 3000 kroner meteren...Det er ikke godt nok argument å ha hørt forskjellige anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best, Nei. Derimot to like anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best hadde vært noe
Dette er et debattforum, altså et sted for meningsutvekslinger. Dem må gjerne være motstridende da ville jeg meldt meg inn i et koseforum der alle er enige, ja så finnes det slike også... Ser ei heller noe ukonstruktivt i motsetninger, snarere heller ser jeg sterke motsetninger slik at dem gir dynamikk, altså gir sterke motsetninger større rom for å manøvrere mot det man selv ønsker (om alle er enig finnes det bare en retning).Her får du jo sagt det du mener også, men på en helt annen måte som åpner dørene for en mer hyggelig og konstruktiv debatt. Bravo!
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg står inne for alt jeg har sagt ja.Kan du med hånden på hjerte bekrefte at du vet det du sier 110% selv og gjøre det til en sannhet for alle andre enn deg selv også?
En av mange logiske brister.... Jeg, og hårsår samboer (med gullører) har konkludert med at du er en kranglefant. God nattmade4u skrev:Jeg forbanner blader som Lyd&Bilde hver gang jeg ser blekka, makan til drittblekke og gjennomført bullshit som dem kommer med skal man lete lenge etter... Er dem kjøpt og betalt der dem kommer med "gode" og vellmente råd?
made4u skrev:Jeg kjøper og leser tidvis Lyd&Bilde selv, dog legger jeg ikke all verden i det dem sier, og det synes jeg ikke andre skulle heller.
Hehe. Den der var ikke dum, 65!65finger skrev:derfor må du slutte å legge så mye penger i rambukker! du oppnår mye bedre resultater med billig krutt!!!H.R skrev:hva! - er kruttet oppfunnet65finger skrev:Jepp,og det er noen dager sidencybervision_ skrev:Det var vel kineserne?65finger skrev:made4u, et lite tips. Les noen av trådene på kabelhjørnet. Der vil du finne debatter med mer eller minde kvalifiserte meninger for/imot kabler. Du finner ikke opp kruttet.
Godt innlegg. En må jo bare få med at mange rimelige kabler yter like godt som mye av det mer eksotiske. Prisen er ikke det som skiller dem.lars_erik skrev:Du går i akkurat samme fella som mange andre som ikke har tro på kabler: Du undervurderer oss som mener å vite noe annet noe voldsomt!
Dog gjør du det uten å ty til samme virkemidler som en del av de andre. Du lar de personlige angrepene og latterligjøringen ligge. Bra!
Likevel har denne misjoneringa ingenting for seg, da vi som har tro på kablers innvirkning også mange års erfaring i dette gamet, og vet hva vi holder på med. Vi er ikke, som noen later til å tro, uerfarne nybegynnere. Det burde snart sige inn hos noen og enhver.
+1reking skrev:Vitenskapen har vel svaret, som alltid, hvis ikke man er religiøs eller overtroisk da. Og det ser man jo mellom fingrene på til vanlig i samfunnet, så hvorfor ikke i audiofilmiljøet? La nå de "troende" holde liv i selskaper som Monster. De fortjener alle pengene de klarer å få, spør du meg.
-1reking skrev:Vitenskapen har vel svaret, som alltid, hvis ikke man er religiøs eller overtroisk da. Og det ser man jo mellom fingrene på til vanlig i samfunnet, så hvorfor ikke i audiofilmiljøet? La nå de "troende" holde liv i selskaper som Monster. De fortjener alle pengene de klarer å få, spør du meg.
Hvorfor må det bevises?loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?
Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?
Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
Fordi det vil gi deg bedre lyd.Haavard skrev:Hvorfor må det bevises?loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Hvorfor må man bruke en naturvitenskapelig metode for å si om noe er sant eller ei?
Håvard
Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?lars_erik skrev:Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Bidrar dine innlegg til noe nytt?loFi skrev:Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?lars_erik skrev:Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Hvor mye hadde du turt å satse på at du kunne skille mellom to ca likt prisede cd-spillere/forsterkere i en blindtest?loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Nei, men de inneholder i hvertfall argumentasjon, i motsetning til syting og hersketeknikk.65finger skrev:Bidrar dine innlegg til noe nytt?loFi skrev:Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?lars_erik skrev:Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
Hahaha - ironisk nå vel...? ;DØivindJ skrev:Hvor mye hadde du turt å satse på at du kunne skille mellom to ca likt prisede cd-spillere/forsterkere i en blindtest?loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
(Gjerne med lite tid og masse prestasjons press)
Eksisterer det forskjelder?
Hadde ikke satset så mye på at jeg hørte forskjell, men hvorfor så lite tid og prestasjonspress?ØivindJ skrev:Hvor mye hadde du turt å satse på at du kunne skille mellom to ca likt prisede cd-spillere/forsterkere i en blindtest?loFi skrev:Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:
(Gjerne med lite tid og masse prestasjons press)
Eksisterer det forskjelder?
Fordi det er tydelligvis bare det at en er skråsikker etter kun kort tid, som er godt nok for abx-gjengen.loFi skrev:Hadde ikke satset så mye på at jeg hørte forskjell, men hvorfor så lite tid og prestasjonspress?
Dette tror jeg må være det beste innlegget i en kabeldebatt jeg har lest av en "kabeltroende". Dette argumentet er faktisk mulig å forstå.AlabamaRodeoStar skrev:Jeg har aldri hengt meg opp i kabler annet enn at det gir eierglede med dyrere enn middels dyre kabler. Det er heller ikke sikkert at alle mener det du betegner som dyrt i det hele tatt er dyrt. Er en klokke til 50,000 NOK dyrt? Noen betaler lett 150,000 NOK for en klokke som ikke er særlig mer nøyaktig enn en Casio til 250 NOK. Samme gjelder kabler og annet utstyr.
Det sagt så skal man heller ikke kritisere eller latterliggjør placebo effekten. Den har et navn og en klar definisjon av den enkle grunn at den er ekte.
Mvh,
Olav