Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Kan i såfall de offentlige kostholdsråden vært besluttet med hensyn på ressurssituasjon, og ikke de enkeltes helse ;-)
    De anbefalte 60% karbohydrater er jo en ekstremdiett også.

N

nb

Gjest
    osan skrev:
    Kan i såfall de offentlige kostholdsråden vært besluttet med hensyn på ressurssituasjon, og ikke de enkeltes helse
    Jeg tipper landbrukspolitikk har en ganske stor indirekte innflytelse på de i alle fall. F.eks fokuset på melk. Siden jeg har en datter med melkeallergi må jeg lese innholdsfortegnelser ganske nøye, melk dukker opp på de mest utrolige steder.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    osan skrev:
    Kan i såfall de offentlige kostholdsråden vært besluttet med hensyn på ressurssituasjon, og ikke de enkeltes helse
    Jeg tipper landbrukspolitikk har en ganske stor indirekte innflytelse på de i alle fall. F.eks fokuset på melk. Siden jeg har en datter med melkeallergi må jeg lese innholdsfortegnelser ganske nøye, melk dukker opp på de mest utrolige steder.
    På 50-tallet gjorde man en dramatisk feilslutning, som følge av Koreakrigen. Kirurger i felten i Korea så at vestlige soldater hadde mye fett i sine blodårer, i form av avsetninger langs åreveggene. Koreanske soldater hadde ikke slikt fett.

Man trakk den opplagte konklusjonen at koreanernes lavere fettinnhold i kosten, sammenlignet med folk i Vesten, var årsaken. Man vurderte ikke at karbohydrater var det egentlige problemet.

Og så begynte man å magre til kosten, mens man overså at folk faktisk ble fetere og fetere, fordi karbohydratinnholdet steg (bl.a. som smakskompensator fordi fettmager kost er kjedelig i munnen).

Og nå er vi her, feitere enn noensinne, og mer opplyste når det gjelder sammenhengene. Men den opplagte konklusjonen sitter langt inne, og ble begått to generasjoner tilbake i tid. Mange autoriteter har brukt et helt liv på å preke livsfarlige råd til millioner av mennesker, og ser ugjerne at de skal gå inn i alderdommen i visshet om at de har drept flere enn hva Eichmann klarte.
    Så de kjemper imot de nye innsiktene.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    (Dagbladet): Går det an å leve godt på kjøtt, fisk og litt bær, og uten sjokolade og potetgull, i et helt år i villmarka?

Det undersøker Kristoffer Clausen i boka «En vill mann», som ble lansert på fredag.

Matvarer som er rike på fett og proteiner, som tørket hjortekjøtt og småørret, var basisføden hans store deler av året.

Han spiste ikke noe brødmat eller poteter, og fikk hovedsakelig i seg karbohydrater gjennom bær.

Et kosthold som ligner på det fortidens jegere og sankere hadde, har hatt en positiv påvirkning, mener Clausen.

- Jeg begynte denne turen som overvektig og usunn, og avslutter den sunn og frisk. Jeg vil prøve å fortsette med et lavkarbokosthold nå, med mye kjøtt, fisk, grønnsaker og rene produkter. Jeg har kjent på kroppen hvor godt det er å spise mer fett, når blodsukkeret holder seg mye mer jevnt, mener Clausen.
    http://www.dagbladet.no/2010/08/13/tema/helse/kosthold/mat/ernering/12945921/
    Clausen har nylig innrømmet at det hele var en bløff.

http://www.dagbladet.no/2011/09/14/nyheter/kristoffer_clausen/bloff/villmark/bok/18119602/

V

vredensgnag

Gjest
    coolbiz skrev:
    vredensgnag skrev:
    (Dagbladet): Går det an å leve godt på kjøtt, fisk og litt bær, og uten sjokolade og potetgull, i et helt år i villmarka?

Det undersøker Kristoffer Clausen i boka «En vill mann», som ble lansert på fredag.

Matvarer som er rike på fett og proteiner, som tørket hjortekjøtt og småørret, var basisføden hans store deler av året.

Han spiste ikke noe brødmat eller poteter, og fikk hovedsakelig i seg karbohydrater gjennom bær.

Et kosthold som ligner på det fortidens jegere og sankere hadde, har hatt en positiv påvirkning, mener Clausen.

- Jeg begynte denne turen som overvektig og usunn, og avslutter den sunn og frisk. Jeg vil prøve å fortsette med et lavkarbokosthold nå, med mye kjøtt, fisk, grønnsaker og rene produkter. Jeg har kjent på kroppen hvor godt det er å spise mer fett, når blodsukkeret holder seg mye mer jevnt, mener Clausen.
    http://www.dagbladet.no/2010/08/13/tema/helse/kosthold/mat/ernering/12945921/
    Clausen har nylig innrømmet at det hele var en bløff.

http://www.dagbladet.no/2011/09/14/nyheter/kristoffer_clausen/bloff/villmark/bok/18119602/
    Hans vekttap er nok ikke en bløff, men det er tydelig at han har tatt avstikkere som ikke helt tåler dagens lys når det gjelder oppholdssted. Han var en god chubbis på Villmarksmessen før stuntet, og slank og stram på messen etter, så selve kostholdsomleggingen har jeg tro på. Men det var morsomt å lese om hans ulike bortforklaringer.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Vegan parents kill 6-week old by feeding him nothing but soy milk and apple juice.

http://abcnews.go.com/Health/Diet/vegans-life-starving-week-son/story?id=14508628
    Det finnes dessverre ingen forsikring mot dumme foreldre. Er neppe optimalt å gi et spedbarn most biff heller. For øvrig interessant at morsmelk skulle være no-go for noen på ideologisk grunnlag. Noen dummere?

Jeg har forresten hørt om noen som påstod at barnet deres var allergisk mot vann(!). Historiens første spekebaby?

tvb

Medlem
    Ble medlem
    08.12.2005
    Antall liker
    18
    [/quote]

Hans vekttap er nok ikke en bløff, men det er tydelig at han har tatt avstikkere som ikke helt tåler dagens lys når det gjelder oppholdssted. Han var en god chubbis på Villmarksmessen før stuntet, og slank og stram på messen etter, så selve kostholdsomleggingen har jeg tro på. Men det var morsomt å lese om hans ulike bortforklaringer.
    [/quote]

Han har jo selv uttalt at han fetet seg opp før han dro ut, slik at kroppen hadde noe å gå på, og at hvis at han hadde startet på normalvekt så hadde det ikke gått

men vekttapet var vel uansett reelt.

http://issuu.com/sorum/docs/s_rum_magasinet

Ryktene om juks har gått lenge

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=27757

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    coolbiz skrev:
    Vekttapet er utvilsomt reelt nok, og av interesse for denne tråden. Men inntil videre vet vi strengt tatt ikke hva det skyldtes, da vi ikke vet i hvilken grad han holdt seg til den paleo-dietten som vi tidligere antok at lå til grunn for mye av vekttapet.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    osan skrev:
    På 50-tallet gjorde man en dramatisk feilslutning, som følge av Koreakrigen. Kirurger i felten i Korea så at vestlige soldater hadde mye fett i sine blodårer, i form av avsetninger langs åreveggene. Koreanske soldater hadde ikke slikt fett.

Man trakk den opplagte konklusjonen at koreanernes lavere fettinnhold i kosten, sammenlignet med folk i Vesten, var årsaken. Man vurderte ikke at karbohydrater var det egentlige problemet.

Og så begynte man å magre til kosten, mens man overså at folk faktisk ble fetere og fetere, fordi karbohydratinnholdet steg (bl.a. som smakskompensator fordi fettmager kost er kjedelig i munnen).

Og nå er vi her, feitere enn noensinne, og mer opplyste når det gjelder sammenhengene. Men den opplagte konklusjonen sitter langt inne, og ble begått to generasjoner tilbake i tid. Mange autoriteter har brukt et helt liv på å preke livsfarlige råd til millioner av mennesker, og ser ugjerne at de skal gå inn i alderdommen i visshet om at de har drept flere enn hva Eichmann klarte.
    Så de kjemper imot de nye innsiktene.
    Flott synsing.

Den vestlige verden ble i etterkant av hva du prater om overfloodet av "light"-produkter som i utgangspunktet kjører like hardt på blodsukkeretsvingninger som sukker, samtidig med at ubehandlede, friske råvarer med mye fiber ble konsumert mindre og mindre. Problemet har aldri vært karbohydrater, det har vært FEIL karbohydrater. Østlige, rurale strøk baserer seg stort sett på "whole, plantbased foods", og har ergo ikke det sykdomsbildet vi i vesten har. De spiser dog absolutt ikke mindre karbohydrater, tvert mot spiser man i utgangspunkt MER kardbohydrater i disse strøkene enn en gjennomsnittlig amerikaner gjør.

Den riktige slutningen, om man hadde gjort mer bakgrunnsresearch ut fra bildet du skisserer, hadde vært å se at de to pasientene spiste omtrentlig like mengder karbohydrater. Den ene fra ukomplette kilder og den andre fra komplette. Kombinert med høyt/lavt fettinntak selvfølgelig.

Amerikaneren pøser på med alle typer fett og dårlige, behandlede karbohydrater strippet for fiber. Kombinerer man dette får man fedme og tilhørende epedemier.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Anbefalningen de kommer med i artikkelen vil vel bety nesten en halvering av karbohydratmengden i forhold til myndighetenes råd. Det er jo kanskje en liten forsmak på hva som kommer fremover ;-)
    "Både såkalt lavkarbo og høykarbo er galt, sier Johansen. – Men lavkarbo er nok nærmest det rette kostholde"

Forresten spennende tema dette om ernæring og "metabolsk inflamasjon"

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Anbefalningen de kommer med i artikkelen vil vel bety nesten en halvering av karbohydratmengden i forhold til myndighetenes råd. Det er jo kanskje en liten forsmak på hva som kommer fremover ;-)
    "Både såkalt lavkarbo og høykarbo er galt, sier Johansen. – Men lavkarbo er nok nærmest det rette kostholde"

Forresten spennende tema dette om ernæring og "metabolsk inflamasjon"
    Fra artikkelen:

Men dette handler ikke om noe så enkelt som regulering av blodsukker, slik mange tror. Nøkkelen ligger i insulinets sekundære rolle i en rekke andre mekanismer.
    – Et helsebringende kosthold handler om å spise den og den type mat, og på en slik måte at vi minimaliserer kroppens behov for å skille ut insulin. Insulinutskillelse er jo en forsvarsmekanisme mot for mye glukose i blodet.
    - Om glukosen kommer fra sukker eller fra ikke-søte karbohydrater som stivelse (potet, hvitt brød, ris etc), spiller ingen rolle, sier Johansen.

Dette er jo det en del leger har hevdet i lang tid, og er grunnen til at lavkarbo anbefales. Samtidig hører vi stadig at det ikke er bra å kutte ut karbohydratene fra kostholdet. Men her har noen leseproblemer, for det heter "lavkarbo" nettopp fordi man spiser mindre karbohydrater uten å ta dem helt bort. I motsatt fall ville det vært "0 karbo", noe det er få som anbefaler..

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Gjestemedlem skrev:
    Vegan parents kill 6-week old by feeding him nothing but soy milk and apple juice.

http://abcnews.go.com/Health/Diet/vegans-life-starving-week-son/story?id=14508628
    Jeg husker den saken der...

Man må simpeltent ha oppnådd en god alder for å tåle vegandiett... Ellers blir aldri bl.a hjernen ferdig dannet!!!
    Det er mennesker der ute med bortimot null kunnskap, egentlig! Det er skremmende!!

Babyer lever på sukker fett og antistoffer... bortimot (pupp...)... stoffskifte endrer seg jo drastisk etter en tid,men inntill da...!!! Fy for noe surr altså den saken!!!! Skremmende!!!

Veganere lever med bordeline manglesykdommer, hele livet, om de er ekstra hardbarka er det trist å se på...!!

Uff!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Imperial skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Jeg husker den saken der...

Man må simpeltent ha oppnådd en god alder for å tåle vegandiett... Ellers blir aldri bl.a hjernen ferdig dannet!!!
    Det er mennesker der ute med bortimot null kunnskap, egentlig! Det er skremmende!!

Babyer lever på sukker fett og antistoffer... bortimot (pupp...)... stoffskifte endrer seg jo drastisk etter en tid,men inntill da...!!! Fy for noe surr altså den saken!!!! Skremmende!!!
    Haha, morsomt detta her. Kjenner et par veganerbarn, størst i klassen\barnehagen begge to, blir spurt av helsesøster på helsesjekk hvordan de har fått slik god helse.

Kanskje det er den underdannede hjernen som gir resten av det bittelille næringen det stakkars barnet får i seg til kroppen :eek:

Herlig å se en debatt så til de grader basert på know-how og fri for mytespinneri!

Veganere lever med bordeline manglesykdommer, hele livet, om de er ekstra hardbarka er det trist å se på...!!
    Skal vi sammenligne blodprøveverdier, pliiis daaaa! ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Pupp er best, til poden/podinna er avvent, hvilket varierer. Liker småen grønt og frukt fremfor burgere, supert!
    Kunne ikke vært mer enig Emo.
    Men spebarnet, det bør ha pupp og ikke zuccini-pøpp.
    Eller morsmelkestatning da... Selvsagt supplerer man ganske tidlig, det er jo ikke det jeg mener....

Det jeg mener er høl i huet er å gi småen på 6 uker tofu og sjøgress... som om den var en liten havfrue!!!
    No titties for you, mini me... det er ikke rektig... :p synes nå jeg.

mvh

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Imperial skrev:
    Pupp er best, til poden/podinna er avvent, hvilket varierer. Liker småen grønt og frukt fremfor burgere, supert!
    Kunne ikke vært mer enig Emo.
    Men spebarnet, det bør ha pupp og ikke zuccini-pøpp.
    Eller morsmelkestatning da... Selvsagt supplerer man ganske tidlig, det er jo ikke det jeg mener....

Det jeg mener er høl i huet er å gi småen på 6 uker tofu og sjøgress... som om den var en liten havfrue!!!
    No titties for you, mini me... det er ikke rektig... :p synes nå jeg.

mvh
    Dette er selvsagte ting, det finnes ikke et eneste organ, eksempelvis hverken norsk vegetar\veganforening eller The Vegan Society, som ikke anbefaler å gi et barn morsmelk\komplett diett.

Jeg er av oppfatningen av at man i de fleste vestlige land ammer altfor kort. Det er også tall som viser til at for tidlig avvenning fra morsmelk til kumelk (grøss) leder til tidlig førstegangs menstruasjon og tilhørende større sjanse for brystkreft senere i livet for jenter. For begge kjønn ser man også tendenser til større sjanser for å utvikle diabetes.

Å ikke gi barnet sitt ABC kosthold har ingenting med veganisme å gjøre.

Topline;

Lavmål, jeg kan ikke forestille meg at engang du tror på det der. Å spre så forenklet, fordummende informasjon er direkte skadelig og du stiller deg således i samme rekke som stats-subsidierte kjøtt og hvete-propagandaister.

Videre ser jeg med skrekk og gru på hvordan svenskene nå går mann av huse for å skaffe seg og spise mest mulig smør siden de har hørt det er så herlig sunt. Det går "fint" å spise mye fett så lenge man holder seg unna dårlige karbs, men når den gjengse person kun får med seg fragmenter av debatten som foregår og tenker "hey fett er sunt, jeg liker fett" og ikke kutter strengt på sine burgerbrø, ris, potet, loff-inntak kommer man kanskje til å se en ny epedemi i etterkant av fett-tåka:

Folk får ytterligere kostholdsproblemer, blir mer disorientert i sine helse\matvalg og blir kanskje dertil enda mer avhengig av den dårlige maten de putter i seg.

Jævlig vanskelig å selge en diett på fett til en som er avhengig av det. Good job well done!

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Videre ser jeg med skrekk og gru på hvordan svenskene nå går mann av huse for å skaffe seg og spise mest mulig smør siden de har hørt det er så herlig sunt. Det går "fint" å spise mye fett så lenge man holder seg unna dårlige karbs, men når den gjengse person kun får med seg fragmenter av debatten som foregår og tenker "hey fett er sunt, jeg liker fett" og ikke kutter strengt på sine burgerbrø, ris, potet, loff-inntak kommer man kanskje til å se en ny epedemi i etterkant av fett-tåka:

Folk får ytterligere kostholdsproblemer, blir mer disorientert i sine helse\matvalg og blir kanskje dertil enda mer avhengig av den dårlige maten de putter i seg.

Jævlig vanskelig å selge en diett på fett til en som er avhengig av det. Good job well done!
    Nå viser undersøkelser at 1/4 av alle svenskene går på lavkarbo i en eller annen form. Sverige er også det eneste landet i vesten som har klart å snu fedmebølgen i følge de siste tallene jeg så. Så noe riktig gjør dem vel der borte..

Grønnsaker er forøvrig en viktig del av et LCHF kosthold, gjerne 3,5 kilo i uken.
    Burde egentlig bare kalt den for grønnsakdietten med innslag av kjøtt....da hadde den sikkert vært mer spiselig. ;)

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Har gått altfor mye i prosessert mat, og (edit: prosentvist)mye karbohydrater, her i det siste.
    Har vært mer eller mindre rar i maven i de siste tre ukene(minst). Kjentes ut som om jeg hadde svelget i gassflaske i går :p

Handlet kjøttdeig(flere sorter), egg, 4-korn og melk i dag. Har ris og frosne grønnsaker hjemme. Gjetter på at maven får det MYE bedre iløpet av få dager.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    ØivindJ skrev:
    Har gått altfor mye i prosessert mat, og (edit: prosentvist)mye karbohydrater, her i det siste.
    Har vært mer eller mindre rar i maven i de siste tre ukene(minst). Kjentes ut som om jeg hadde svelget i gassflaske i går :p

Handlet kjøttdeig(flere sorter), egg, 4-korn og melk i dag. Har ris og frosne grønnsaker hjemme. Gjetter på at maven får det MYE bedre iløpet av få dager.
    Er du gal, du må ikke spise korn og ris - det er fullt av karbo!! ;D

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.621
    Kjøttdeig er prosessert mat, ØyvindJ ;)

Alle kværnede kjøttprodukter scorer høyt på usunnhet i alle ernæringsreligioner.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Kjøttdeig er prosessert mat, ØyvindJ ;)
    Hehe, det er klart. Det var egentlig mest ferdige retter i pose jeg siktet til. Men skal passe på å kjøpe hele stykker neste gang, så takk for at du påpekte det.

janly skrev:
    Er du gal, du må ikke spise korn og ris - det er fullt av karbo!! ;D
    Sløv uten ketose ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    emokid skrev:
    Dette er selvsagte ting, det finnes ikke et eneste organ, eksempelvis hverken norsk vegetar\veganforening eller The Vegan Society, som ikke anbefaler å gi et barn morsmelk\komplett diett.
    Hvorfor det? Dette er jo animalsk føde, mennesker har jo ikke godt av det. Med dette degraderer man jo barnet sitt til ovolaktosevegetarianer!!! Burgerking neste. :eek: Hva når veganerbarnet blir voksent og konfronterer sine veganerforeldre med dette. Vil det kunne snakke med dem igjen etterpå?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Gjestemedlem skrev:
    emokid skrev:
    Hvorfor det? Dette er jo animalsk føde, mennesker har jo ikke godt av det. Med dette degraderer man jo barnet sitt til ovolaktosevegetarianer!!! Burgerking neste. :eek: Hva når veganerbarnet blir voksent og konfronterer sine veganerforeldre med dette. Vil det kunne snakke med dem igjen etterpå?
    Spist flein igjen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Sushi er jo sunt. Så sunt at du får forstoppelse av den hvite risen, magekreft av den übersalte japanske soyaen, og til slutt slemme bakterier av den dårlig prossesserte fisken. Alt kan snus på hodet i dette spørsmålet om hva som er sunt/ikke. Måtehold & mosjon synes å være fellesnevnere for et fornuftig ikke-fanatisk forhold til dette.

N

nb

Gjest
    pengesluk skrev:
    Sushi er jo sunt. Så sunt at du får forstoppelse av den hvite risen, magekreft av den übersalte japanske soyaen, og til slutt slemme bakterier av den dårlig prossesserte fisken. Alt kan snus på hodet i dette spørsmålet om hva som er sunt/ikke. Måtehold & mosjon synes å være fellesnevnere for et fornuftig ikke-fanatisk forhold til dette.
    Jeg tar en skål for High godt low vondt - filosofien. Så får det gå som det går.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Denne kan være grei å få med seg:

10 dokumenterte fakta om lavkarbo-diett

11/09/2011 av Espen Rostrup

Det verserer mange påstander om lavkarbo-diett/kosthold, noen mer faktabasert enn andre. Her er 10 fakta om lavkarbo som har vitenskapelig dokumentasjon gjennom kliniske studier (se referanser). Noen av disse effektene er godt dokumenterte gjennom gjentatte studier, noen kun i mindre studier og trenger gjerne bekreftelse i flere og større forsøk før de beveger seg ut ”hypotesestadiet”.

Lavkarbo-diett gir vektreduksjon hos overvektige (1-16).
    Lavkarbo-diett virker apetittregulerende og reduserer over tid næringsinntak (10).
    Lavkarbo-diett reduserer søtsug (17).
    Lavkarbo-diett gir høyere verdier av HDL-kolesterol og fører til færre av de små tette LDL-partiklene (16,18-25). Dette er endringer som er assosiert med redusert risiko for hjerte- karsykdom (26).
    Lavkarbo-diett fører til markert bedring av type-2-diabetes (27-32).
    Lavkarbo-diett fører til tilbakegang av fettlever (1).
    Lavkarbo-diett kan føre til tilbakegang av arteriosklerose (33).
    Lavkarbo-diett gir ikke økning av mettet fett i blod, heller ikke ved en tredobling i inntaket av mett fett i kostholdet (22).
    Lavkarbo-diett fører ikke til redusert utholdenhet eller økt trettbarhet ved trening hos mosjonister (5).
    Lavkarbo-diett kan føre til økt fettforbrenning ved trening (34).

Referanser:

1. Browning JD, Baker JA, Rogers T, Davis J, Satapati S, Burgess SC. Short-term weight loss and hepatic triglyceride reduction: evidence of a metabolic advantage with dietary carbohydrate restriction. American Journal of Clinical Nutrition. 2011 May;93(5):1048–1052.

2. Brinkworth GD, Buckley JD, Noakes M, Clifton PM. Renal function following long-term weight loss in individuals with abdominal obesity on a very-low-carbohydrate diet vs high-carbohydrate diet. J Am Diet Assoc. 2010 Apr.;110(4):633–638.

3. Lim SS, Noakes M, Keogh JB, Clifton PM. Long-term effects of a low carbohydrate, low fat or high unsaturated fat diet compared to a no-intervention control. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2010 Oct.;20(8):599–607.

4. Hession M, Rolland C, Kulkarni U, Wise A, Broom J. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obes Rev. 2009 Jan.;10(1):36–50.

5. Brinkworth GD, Noakes M, Clifton PM, Buckley JD. Effects of a low carbohydrate weight loss diet on exercise capacity and tolerance in obese subjects. Obesity (Silver Spring). 2009 Oct.;17(10):1916–1923.

6. Wycherley TP, Brinkworth GD, Keogh JB, Noakes M, Buckley JD, Clifton PM. Long-term effects of weight loss with a very low carbohydrate and low fat diet on vascular function in overweight and obese patients. J. Intern. Med. 2010 May;267(5):452–461.

7. Gardner CD, Kiazand A, Alhassan S, Kim S, Stafford RS, Balise RR, et al. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A TO Z Weight Loss Study: a randomized trial. JAMA. 2007 Mar. 7;297(9):969–977.

8. Morgan LM, Griffin BA, Millward DJ, DeLooy A, Fox KR, Baic S, et al. Comparison of the effects of four commercially available weight-loss programmes on lipid-based cardiovascular risk factors. Public Health Nutr. 2009 Jun. 1;12(6):799–807.

9. Nordmann AJ, Nordmann A, Briel M, Keller U, Yancy WS, Brehm BJ, et al. Effects of low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Intern Med. 2006 Feb. 13;166(3):285–293.

10. Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, Shahar DR, Witkow S, Greenberg I, et al. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med. 2008 Jul. 17;359(3):229–241.

11. Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, McGuckin BG, Brill C, Mohammed BS, et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity. N Engl J Med. 2003 May 22;348(21):2082–2090.

12. Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D’Alessio DA. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Apr. 1;88(4):1617–1623.

13. Foster GD, Wyatt HR, Hill JO, Makris AP, Rosenbaum DL, Brill C, et al. Weight and metabolic outcomes after 2 years on a low-carbohydrate versus low-fat diet: a randomized trial. Ann Intern Med. 2010 Aug. 3;153(3):147–157.

14. Brinkworth GD, Noakes M, Buckley JD, Keogh JB, Clifton PM. Long-term effects of a very-low-carbohydrate weight loss diet compared with an isocaloric low-fat diet after 12 mo. American Journal of Clinical Nutrition. 2009 Jul. 1;90(1):23–32.

15. Volek JS, Sharman MJ, Love DM, Avery NG, Gómez AL, Scheett TP, et al. Body composition and hormonal responses to a carbohydrate-restricted diet. Metab Clin Exp. 2002 Jul. 1;51(7):864–870.

16. Krauss RM, Blanche PJ, Rawlings RS, Fernstrom HS, Williams PT. Separate effects of reduced carbohydrate intake and weight loss on atherogenic dyslipidemia. Am J Clin Nutr. 2006 May 1;83(5):1025–31; quiz 1205.

17. Martin CK, Rosenbaum D, Han H, Geiselman PJ, Wyatt HR, Hill JO, et al. Change in Food Cravings, Food Preferences, and Appetite During a Low-Carbohydrate and Low-Fat Diet. Obesity (Silver Spring). 2011 Apr. 14;

18. Stoernell CK, Tangney CC, Rockway SW. Short-term changes in lipoprotein subclasses and C-reactive protein levels of hypertriglyceridemic adults on low-carbohydrate and low-fat diets. Nutr Res. 2008 Jul.;28(7):443–449.

19. Guay V, Lamarche B, Charest A, Tremblay AJ, Couture P. Effect of short-term low- and high-fat diets on low-density lipoprotein particle size in normolipidemic subjects. Metab Clin Exp. 2011 Aug. 2;

20. Faghihnia N, Tsimikas S, Miller ER, Witztum JL, Krauss RM. Changes in lipoprotein(a), oxidized phospholipids, and LDL subclasses with a low-fat high-carbohydrate diet. J Lipid Res. 2010 Nov.;51(11):3324–3330.

21. Volek JS, Fernandez ML, Feinman RD, Phinney SD. Dietary carbohydrate restriction induces a unique metabolic state positively affecting atherogenic dyslipidemia, fatty acid partitioning, and metabolic syndrome. Prog. Lipid Res. 2008 Sep.;47(5):307–318.

22. Forsythe CE, Phinney SD, Feinman RD, Volk BM, Freidenreich D, Quann E, et al. Limited effect of dietary saturated fat on plasma saturated fat in the context of a low carbohydrate diet. Lipids. 2010 Oct.;45(10):947–962.

23. Sharman MJ, Gómez AL, Kraemer WJ, Volek JS. Very low-carbohydrate and low-fat diets affect fasting lipids and postprandial lipemia differently in overweight men. J Nutr. 2004 Apr. 1;134(4):880–885.

24. Volek JS, Sharman MJ, Forsythe CE. Modification of lipoproteins by very low-carbohydrate diets. J Nutr. 2005 Jun. 1;135(6):1339–1342.

25. Sharman MJ, Kraemer WJ, Love DM, Avery NG, Gómez AL, Scheett TP, et al. A ketogenic diet favorably affects serum biomarkers for cardiovascular disease in normal-weight men. J Nutr. 2002 Jul. 1;132(7):1879–1885.

26. Lamarche B, Tchernof A, Moorjani S, Cantin B, Dagenais GR, Lupien PJ, et al. Small, dense low-density lipoprotein particles as a predictor of the risk of ischemic heart disease in men. Prospective results from the Québec Cardiovascular Study. Circulation. 1997 Jan. 7;95(1):69–75.

27. Tae Sasakabe HHHUKW. Effects of a moderate low-carbohydrate diet on preferential abdominal fat loss and cardiovascular risk factors in patients with type 2 diabetes. Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity: Targets and Therapy. 2011;4:167.

28. Yancy WS, Foy M, Chalecki AM, Vernon MC, Westman EC. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. Nutr Metab (Lond). 2005;2:34.

29. Westman EC, Yancy WS, Mavropoulos JC, Marquart M, McDuffie JR. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutr Metab (Lond). 2008;5:36.

30. Feinman RD, Volek JS. Carbohydrate restriction as the default treatment for type 2 diabetes and metabolic syndrome. Scand. Cardiovasc. J. 2008 Aug.;42(4):256–263.

31. de Koning L, Fung TT, Liao X, Chiuve SE, Rimm EB, Willett WC, et al. Low-carbohydrate diet scores and risk of type 2 diabetes in men. American Journal of Clinical Nutrition. 2011 Apr.;93(4):844–850.

32. Accurso A, Bernstein RK, Dahlqvist A, Draznin B, Feinman RD, Fine EJ, et al. Dietary carbohydrate restriction in type 2 diabetes mellitus and metabolic syndrome: time for a critical appraisal. Nutr Metab (Lond). 2008;5:9.

33. Shai I, Spence JD, Schwarzfuchs D, Henkin Y, Parraga G, Rudich A, et al. Dietary intervention to reverse carotid atherosclerosis. Circulation. 2010 Mar. 16;121(10):1200–1208.

34. Patterson R, Potteiger JA. A comparison of normal versus low dietary carbohydrate intake on substrate oxidation during and after moderate intensity exercise in women. Eur J Appl Physiol. 2011 Apr. 9;

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    pengesluk skrev:
    Måtehold & mosjon synes å være fellesnevnere for et fornuftig ikke-fanatisk forhold til dette.
    Og jeg som trodde måtehold var den nye fanatismen.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    Kan man drikke øl i en lavkarbo diett?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Ja men ikke så jævla mye.
    Drikker du LITE-varienten kan du gange det med omtrent 3, inneholder 70% mindro karbo.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rundt 3-4% karbo skulle sikkert tilsi rundt noe slikt og vel så. Ikke noe for en lavkarbodiett, desto mer for livsnyteren som (i likhet med meg) finner glede i et glass øl eller to :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn