Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    emokid skrev:
    Leve markens grøde!

    Dobbeltkvernet, røkt og stekt tarmkreft kan andre ta seg av!

    Tenk deg å få slikt langs veien;

    Det så jo riktig lekkert ut. Oppskrift? Tips til en eksellent vegetarisk kokebok hadde også vært noe. Ikke at jeg konverterer, men uansett er det fisk/egg som utgjør stordelen av proteintilskuddet her - ikke så mye landkjøtt. Men jeg lurer på hvordan veganere får i seg nok proteiner. Tofu er ikke spesielt velsmakende.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    osan skrev:
    Så resultatet ble ikke som forventet, kanskje hele hypotesen om mettet fett og hjertesykdom rett og slett er feil, og det franske paradokset ikke er ett paradoks. Men vi holder fast på de opprinnelige rådet om å unngå fett fordi det er mye energi i det?
    Eller kanskje det er fordi at man ennå ikke vet alt om mettet fett at man ikke bare kjører ivei og anbefaler det før man har et bedre grunnlag? De som skal gi råd til en hel nasjon må kanskje vite mest mulig før de tar aksjon?
    Hvor er langtidsstudiene på "80% fett i kosten mens du ligger på sofaen og ser på TV mens du god og mett venter på å bli slankere?"
    Det kan jo hende, kanskje, at det er ikke er sååå sunt for kroppen i det lange løp..... ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    kibsgard skrev:
    Det så jo riktig lekkert ut. Oppskrift? Tips til en eksellent vegetarisk kokebok hadde også vært noe. Ikke at jeg konverterer, men uansett er det fisk/egg som utgjør stordelen av proteintilskuddet her - ikke så mye landkjøtt. Men jeg lurer på hvordan veganere får i seg nok proteiner. Tofu er ikke spesielt velsmakende.
    På talerkenen der ser jeg hvertfall hommus, baba ganoush og tabbouleh.

    Oppskrifter her:

    Hummus;

    1 hermetikkboks kikerter, avrent
    saften av 1\2 til 1 sitron
    1-2 fedd hvitløk
    2 ss tahini (sesamfrøpaste, fås på invandrerbutikker)
    1\2 ts cumin
    salt
    pepper
    litt olivenolje olivenolje
    nok vann til å lage en smooth paste.

    Kjøres i kjøkkenmaskin eller med stavmiser.

    Spre på en tallerken og topp med olivenolje, persille og paprikapulver noe som dette; (mer persille!)



    Baba ganoush:

    http://www.youtube.com/watch?v=SRw67fsls7E

    Tabbouleh:

    http://www.youtube.com/watch?v=4Lv5qsc5muY&feature=player_embedded
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    osan skrev:
    Så resultatet ble ikke som forventet, kanskje hele hypotesen om mettet fett og hjertesykdom rett og slett er feil, og det franske paradokset ikke er ett paradoks. Men vi holder fast på de opprinnelige rådet om å unngå fett fordi det er mye energi i det?
    Eller kanskje det er fordi at man ennå ikke vet alt om mettet fett at man ikke bare kjører ivei og anbefaler det før man har et bedre grunnlag? De som skal gi råd til en hel nasjon må kanskje vite mest mulig før de tar aksjon?
    Hvor er langtidsstudiene på "80% fett i kosten mens du ligger på sofaen og ser på TV mens du god og mett venter på å bli slankere?"
    Det kan jo hende, kanskje, at det er ikke er sååå sunt for kroppen i det lange løp..... ;)
    Vet man noe særlig mer om dagens moderne "balanserte" kosthold er sunt? Har man noe mer sikker viten der? De er jo bare ca 30 år gamle, og må vel sees på som et eksperiment. Rådene må jo måles på hva som får praktisk gjennomslag i befolkingen,og det ser jo ikke ut som noe stor sukess for fedme og diabetes 2 hvertfall. Allikevel anbefales det uten blygsel til hele befolkningen. Da er det vel ett rent personlig valg hva man vil stole på. Rent intuitivt synest jeg det er rart at naturlig fett skulle være skadelig for menneskekroppen, og at det har vært hovedypotesen om hva som er feil med "vestlig" kosthold. Burde man ikke rettet øynene mot hva som er nytt i kostholdet? Spis mest ren og naturlig mat er vel det beste man kan gjøre uansett om man spiser lavkarbo, høykarbo eller "balansert".

    Når det gjelder å ligge å se på TV og slanke seg, så er jo det bedre enn å sitte foran TV med chips og cola. Men er vi mennesker naturlig feite i ett miljø med for mye mat og lite aktivitet? Eller er det som jeg tror at mye av maten vi spiser forstyrrer kroppens reguleringsmekanisme slik at den fungerer suboptimalt? Uansett så ser det ut som rådene om å "spis mindre tren mer" ikke vært noen stor suksess, utenom for alle treningsstudioene som har poppet opp på hvert hjørne de siste årene da. Derfor er det kanskje på tide at det kommer alternative strategier? Er ikke det en bra ting da? Det er jo så mye sykdom som er relatert til overvekt. Men for all del fysisk aktivitet er utrolig bra for kropp og sinn, men tror ikke det er den mest sentrale løsningen for slanking.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    +1 osan

    Er det mulig å få svar på fra først og fremst de som er noe negative til denne trådens hovedingredienser med at nevnte kosthold er til hjelp for maange som virkelig har prøvd det og har hatt mer eller mindre overvekt. Ønsker svar på hvorvidt hver enkelt av "dere" røyker og/eller drikker daglig kaffe, samt forbrenner mer grunnet rimelig grei aktivitet og/eller trening.
    Ihvertfall har jeg lest at folk som slutter å røyke og slutter eller senker kaffeforbruket lett øker vekta.
    I så fall så har noen kanskje av den grunn ikke det problemet som ihvertfall en del andre har.

    Jeg blir faktisk forbanna, når personer står frem på nyhetene selv nå i disse dager og hardnakket hevder at en blir fet av å spise fett.
    Det skjedde på nyhetene forrige dagen.

    Jeg og mange med meg har jo helt reell erfaring med at dette er fullstendig feil.

    Om vedkommende hadde utdypet med å si at dersom en spiser masse fett og masse karbohydrater (rett og slett overspiser uten den balansen LCHF står for) så kan hende er det sannsynlig rett, men det gjenstår å bevise hvorvidt det er fettet eller karbohydratene og balansen de i mellom som egentlig er årsaken.

    Slik jeg ser det, så må det "uavhengige" vitenskapelige undersøkelser til, hvor en skiller ut de såkalte (av ernæringsmyndighetene) anbefalte karbo mengdene for å finne ut hvorvidt en blir fet av å spise fett (heri ligger da et balansert LCHF kosthold).

    Det neste blir å finne ut av hvor skadelig og på hvilken måte, mettet fett i et slikt balansert LCHFkosthold er.

    Sier også til de, som stadig vekk prøver å dreie dette til at de som har overvekt bare kan ligge å dra seg foran TV, og likevel på grunn av dette kostholdet minske overvekten.

    Ligge/sitte for mye enten det dreier seg om TV eller HiFien, er det da vel ingen (av de som priser LCHF i denne tråden) som noen gang har sagt er sunt for sin egen del.
    Kroppen er nå en gang laget slik at den skal brukes (det gjelder alle) men moderne livstil har jo medført at vi i stadig større grad bruker den mindre (mange av oss)
    For alle de som da velger å la være å bruke den som normalt ville vært (grunnet utviklingen),
    så må det da være bedre med mindre overvekt enkelt gjort med riktig (og naturlig) kosthold.

    Det legges til at selve vekta ikke nødvendigvis er det viktige her.
    Vil sterkt mene at overvekt grunnet muskelmasse knapt kan kalles overvekt, mens overvekt i form av fett er usunt, men den overvekta kommer ikke nødvendigvis av at en spiser fett koblet med liten kroppslig aktivitet imo, men galt kosthold derimot.

    Mvh.KW
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    osan skrev:
    Vet man noe særlig mer om dagens moderne "balanserte" kosthold er sunt? Har man noe mer sikker viten der? De er jo bare ca 30 år gamle, og må vel sees på som et eksperiment. Rådene må jo måles på hva som får praktisk gjennomslag i befolkingen,og det ser jo ikke ut som noe stor sukess for fedme og diabetes 2 hvertfall. Allikevel anbefales det uten blygsel til hele befolkningen. Da er det vel ett rent personlig valg hva man vil stole på. Rent intuitivt synest jeg det er rart at naturlig fett skulle være skadelig for menneskekroppen, og at det har vært hovedypotesen om hva som er feil med "vestlig" kosthold. Burde man ikke rettet øynene mot hva som er nytt i kostholdet? Spis mest ren og naturlig mat er vel det beste man kan gjøre uansett om man spiser lavkarbo, høykarbo eller "balansert".
    Her synes jeg du kortslutter. At folk blir lesset ned med all verdens muligheter til usunn mat med mye sukker og spiser det fordi det smaker godt er selvsagt ikke bra. At det kan på noen som helst måte vise om myndighetenes kostholdsråd er usunt forstår jeg ikke.
    Se hva du skriver om anbefaling uten blygsel, tror du seriøst på at fedme og diabetes 2 kommer som en følge av anbefalt kosthold fra myndighetene?

    Selvsagt selger "Et deg mett på fett og du slipper å trene" bedre enn "Spis sunt, spis mindre og tren mer". Folk er late.
    Som et redskap for å rase raskt ned i vekt er det ikke tvil om at LCHF fungerer, det er jo også noen som klarer å leve videre på det selv om flere hopper av når kuren er ferdig.
    Jeg har ikke kritisert virkningen av LCHF, eller de positive effektene av vektreduksjon som en bonus.
    Jeg stiller spørsmålet om hva som skjer med kroppene deres etter 10-15 år på LCHF.

    Når det gjelder det intuitive og kroppene våre. Er ikke vi alle aper og hvor mye mettet fett spiser apene?



    Når det gjelder å ligge å se på TV og slanke seg, så er jo det bedre enn å sitte foran TV med chips og cola. Men er vi mennesker naturlig feite i ett miljø med for mye mat og lite aktivitet? Eller er det som jeg tror at mye av maten vi spiser forstyrrer kroppens reguleringsmekanisme slik at den fungerer suboptimalt? Uansett så ser det ut som rådene om å "spis mindre tren mer" ikke vært noen stor suksess, utenom for alle treningsstudioene som har poppet opp på hvert hjørne de siste årene da. Derfor er det kanskje på tide at det kommer alternative strategier? Er ikke det en bra ting da? Det er jo så mye sykdom som er relatert til overvekt. Men for all del fysisk aktivitet er utrolig bra for kropp og sinn, men tror ikke det er den mest sentrale løsningen for slanking.
    Jeg tror ikke vi er naturlig feite, selv foran TVen. Jeg tror og mener sukker fra godis og brus er hovedproblemet.
    Men du mener at suksessen er målestokken på hvor bra dietten er?
    For å trekke det langt så er det kanskje ikke så nøye om det er godt for kroppen over lang til å leve på LCHF, så lenge det fenger folket?
    Vektreduksjon som pri 1, helse får pent stille seg i kø?
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    "Det går som varmt hvetbrød" er et gammelt uttrykk og det forteller det meste.
    Overgangen fra et samfunn med manuelt arbeid til idag har vi ikke tålt.
    Bensinstasjoner blir rike på boller og vafler. Parallelt med dette har vi som forbrukere jaktet "kjapt og billig" og sitter igjen med ferdig tygde blandingsprodukter. Ref.tråden om landbruket og artikkel i Aftenposten fredag.

    Det er rystende at man på dagsrevyen nå går ut og sier at lav-karbo er usunnt og usosialt.

    Enkelte mente det var usosialt å ikke røke, ikke bli med på den siste drammen etc.
    Tiden er overmoden for å fri seg fra sosialt press.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Er det mulig å få svar på fra først og fremst de som er noe negative til denne trådens hovedingredienser med at nevnte kosthold er til hjelp for maange som virkelig har prøvd det og har hatt mer eller mindre overvekt. Ønsker svar på hvorvidt hver enkelt av "dere" røyker og/eller drikker daglig kaffe, samt forbrenner mer grunnet rimelig grei aktivitet og/eller trening.
    Ihvertfall har jeg lest at folk som slutter å røyke og slutter eller senker kaffeforbruket lett øker vekta.
    I så fall så har noen kanskje av den grunn ikke det problemet som ihvertfall en del andre har.
    Røyker ikke og har ikke gjort det tidligere. Trener og har gjort det tidligere, mer utholdenhet enn styrke etter omlegging av kosthold.
    Drikker en til to kopper kaffe i løpet av arbeidsdagen, normalt ikke på ettermiddag eller i helger. Unntatt hvis vi har besøk eller det serveres kaffe der jeg er. (Ofte er det kaffe eller brus og da er kaffen bedre IMO)

    Problemet, KW, er at folk spiser usunt (brus og godis) og at de overspiser (stappmett etter middag, og da snakker jeg stappmett type middagskvil og vondt i magen)
    Ikke at de slutter å røyke eller holder opp å drikke kaffe.





    Jeg blir faktisk forbanna, når personer står frem på nyhetene selv nå i disse dager og hardnakket hevder at en blir fet av å spise fett. Det skjedde på nyhetene forrige dagen.
    Jeg og mange med meg har jo helt reell erfaring med at dette er fullstendig feil.
    Ja, det høres jo ikke bra ut. Har selv heller ikke hørt om noen som har prøvd LCHF uten effekt på vekta.
    Har heller ikke truffet noen som har vært på lavkarbo uten å stoppe opp etter at kuren er over.






    Om vedkommende hadde utdypet med å si at dersom en spiser masse fett og masse karbohydrater (rett og slett overspiser uten den balansen LCHF står for) så kan hende er det sannsynlig rett, men det gjenstår å bevise hvorvidt det er fettet eller karbohydratene og balansen de i mellom som egentlig er årsaken.
    Tror jeg har spurt om det før uten å få svar, og lurer fortsatt på hva som skjer om kroppen kjører på karbohydrater og man spiser fett eller kroppen kjører på fett og man spiser karbohydrater?







    Slik jeg ser det, så må det "uavhengige" vitenskapelige undersøkelser til, hvor en skiller ut de såkalte (av ernæringsmyndighetene) anbefalte karbo mengdene for å finne ut hvorvidt en blir fet av å spise fett (heri ligger da et balansert LCHF kosthold).
    Det neste blir å finne ut av hvor skadelig og på hvilken måte, mettet fett i et slikt balansert LCHFkosthold er.
    Sier også til de, som stadig vekk prøver å dreie dette til at de som har overvekt bare kan ligge å dra seg foran TV, og likevel på grunn av dette kostholdet minske overvekten.
    Uavhengig? Fortsett å drømme, KW. Her er det agendaer i det skjulte og det åpne ;D

    Du plussa på 1 på osan sitt innlegg og da er du med på at populariteten er det som betyr mest?
    Topline selger drømmen om å spise seg mett på fett og kutte ned til minimale mengder trening.
    Rart at overvektige blir fristet?

    Hva er det jeg får høre med min tilnærming? "Joda, klart det funker deg, men jeg hadde aaaldri klart å spise knekkebrød og jeg hadde aldri kunnet trene så mye"
    Til informasjon så er det nå fire (muligens fem, har ikke fått rapport) som har stor vektnedgang med The RoDa WayTM.
    Skal jeg fortelle deg hemmeligheten?
    Klare tydelige retningslinjer, de får beskjed om hva de skal spise og hva de ikke for lov til å spise. ;)

    Ikke så nøye hvilken diett du følger, så lenge du følger den.






    Ligge/sitte for mye enten det dreier seg om TV eller HiFien, er det da vel ingen (av de som priser LCHF i denne tråden) som noen gang har sagt er sunt for sin egen del.
    Kroppen er nå en gang laget slik at den skal brukes (det gjelder alle) men moderne livstil har jo medført at vi i stadig større grad bruker den mindre (mange av oss)
    For alle de som da velger å la være å bruke den som normalt ville vært (grunnet utviklingen),
    så må det da være bedre med mindre overvekt enkelt gjort med riktig (og naturlig) kosthold.
    Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?
    Jeg har også prøvd mitt opplegg med mindre trening, funker det ;)
    Som forstudie har jeg kjørt pre-RoDa WayTM perioder med mye trening uten omlegging av kosthold. Funker ikke det spøtt.
    (Først og fremst styrketrening da)
    Newsflash: Du går også ned i vekt foran sofaen ved å følge myndighetenes retningslinjer for kosthold. ;)



    Det legges til at selve vekta ikke nødvendigvis er det viktige her.
    Vil sterkt mene at overvekt grunnet muskelmasse knapt kan kalles overvekt, mens overvekt i form av fett er usunt, men den overvekta kommer ikke nødvendigvis av at en spiser fett koblet med liten kroppslig aktivitet imo, men galt kosthold derimot.
    Mvh.KW
    Galt kosthold, hvor mange karbohydrater kan man innta før det blir galt?
    Lurer egentlig på hvilken type diett det er jeg er på, kan jo hende det er lavkarbo ..... :-X

    Dagen så langt: En neve nøtter, to knekkebrød (svolværpostei og kalkunfilet) og et glass skummetmelk, litt mer nøtter og litt gulrøtter, trening, banan, nøtter, gulrøtter, litt kyllingfiletpålegg, to skiver med leverpostei og rødbeter og et glass skummetmelk.
    Fiskepinner, potet og gulrøtter til middag senere, og honningmelon til kvelds tenker jeg. Næh, er nok ikke lavkarbo detta ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    kibsgard skrev:
    Det så jo riktig lekkert ut. Oppskrift? Tips til en eksellent vegetarisk kokebok hadde også vært noe. Ikke at jeg konverterer, men uansett er det fisk/egg som utgjør stordelen av proteintilskuddet her - ikke så mye landkjøtt. Men jeg lurer på hvordan veganere får i seg nok proteiner. Tofu er ikke spesielt velsmakende.
    Proteinmangel har aldri vært, og kommer aldri til å bli et problem for vegetarianere eller veganere. Proteinmangel finnes stort sett der man har store anleder av ekstrem underernæring. Tofu er sjeldent velsmakende, og trenger ikke inngå i et vegetarisk kosthold.

    Jeg kjenner folk som bygger muskel på 80% frukt i dietten.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    enig med vreden. Kvitt diabetes og høyt kolestrol med LCHF og det uten trening
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    Selvsagt ikke - og du burde skaffe deg bedre lesebriller.

    Men man begikk en feilslutning når det gjaldt årsaken til hjerte- og karsykdommer og fedme. Man gikk ut ifra at det skyldtes fettinntak, og arbeidet dermed sterkt for å redusere dette. Og selv om man reduserte det inntaket, så økte problemene, og vi fikk en fedmeepidemi.

    Og de som ga disse rådene, og industriene som ble bygd opp omkring dem, har naturligvis vanskelig for å akseptere at man har begått en kostholdsmessig kjempebrøler, og kjemper imot det som begynner å bli mer og mer opplagt.

    Konsekvensen av kjempebrøleren er at mange har fått sterkt redusert livskvalitet, og enda mange har dødd som følge av dette. Jeg er disponert for diabetes, og har hatt diabetes 2 symptomer så det holder. Nå vet jeg hvorfor, og kan kontrollere dette utelukkende vha kostholdet - unødvendig med medisiner. Hva kan være bedre? Utrolig mange har denne erfaringen, og den er stikk i strid med akseptert forståelse av kostholdsrelaterte sykdomsbilder.

    Så du kan legge vekk dine merkelige antagelser og lese det som står.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    Selvsagt ikke - og du burde skaffe deg bedre lesebriller.

    Men man begikk en feilslutning når det gjaldt årsaken til hjerte- og karsykdommer og fedme. Man gikk ut ifra at det skyldtes fettinntak, og arbeidet dermed sterkt for å redusere dette. Og selv om man reduserte det inntaket, så økte problemene, og vi fikk en fedmeepidemi.

    Og de som ga disse rådene, og industriene som ble bygd opp omkring dem, har naturligvis vanskelig for å akseptere at man har begått en kostholdsmessig kjempebrøler, og kjemper imot det som begynner å bli mer og mer opplagt.
    Er det virkelig en kjempebrøler? Med lavkarbo vil en få høyere kolestorolnivå og av den grunn være mer dsiponert for hjerte og karsykdomer.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    Hysj da Anonym, kolesterol er ikke farlig og prosessert industrikjøtt til massene er helsemat, må du vite!

    Vekk med ferske grønnsaker og frukt, kokt, stekt og kverna døde celler er så mye nærmere natuuuren.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    Selvsagt ikke - og du burde skaffe deg bedre lesebriller.

    Men man begikk en feilslutning når det gjaldt årsaken til hjerte- og karsykdommer og fedme. Man gikk ut ifra at det skyldtes fettinntak, og arbeidet dermed sterkt for å redusere dette. Og selv om man reduserte det inntaket, så økte problemene, og vi fikk en fedmeepidemi.

    Og de som ga disse rådene, og industriene som ble bygd opp omkring dem, har naturligvis vanskelig for å akseptere at man har begått en kostholdsmessig kjempebrøler, og kjemper imot det som begynner å bli mer og mer opplagt.
    Er det virkelig en kjempebrøler? Med lavkarbo vil en få høyere kolestorolnivå og av den grunn være mer dsiponert for hjerte og karsykdomer.
    Helt feil for meg at lavkarbo ga høyere kolestrol. Det sank derimot med 3 poeng fra 7 til 4
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    Selvsagt ikke - og du burde skaffe deg bedre lesebriller.

    Men man begikk en feilslutning når det gjaldt årsaken til hjerte- og karsykdommer og fedme. Man gikk ut ifra at det skyldtes fettinntak, og arbeidet dermed sterkt for å redusere dette. Og selv om man reduserte det inntaket, så økte problemene, og vi fikk en fedmeepidemi.

    Og de som ga disse rådene, og industriene som ble bygd opp omkring dem, har naturligvis vanskelig for å akseptere at man har begått en kostholdsmessig kjempebrøler, og kjemper imot det som begynner å bli mer og mer opplagt.
    Er det virkelig en kjempebrøler? Med lavkarbo vil en få høyere kolestorolnivå og av den grunn være mer dsiponert for hjerte og karsykdomer.
    Folk har en tendens til å strekke ting til ytterligheter - som emokids merkelige innspill i denne tråden, han burde starte sin egen.

    Kjempebrøleren er da opplagt. Man gikk utfra at karbohydrater var OK, og lagde kostholdsråd med store innslag av samme, i tillegg til industrimat med høyt karboinnhold fordi det ga foretrukket smak.
    Samtidig kjempet man lenge og iherdig mot animalsk fett, og støttet i stedet margarin.

    Brøleren er gigantisk. Men å trekke konklusjonen at det eksakt motsatte da må være best er sikkert også en feil. Men jeg er ikke i tvil om at prestisjen som er investert gjør at det er vanskelig å gi etter når det gjelder lavkarbo-bølgen. De som har prøvd ser det virker, i den milde grad - og det er det vanskelig å argumentere imot, spesielt når folk som ser det virker har prøvd alle de godkjente rådene, uten at det har ført til stort.

    Morsomme tider.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev;
    <Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?>

    Det var vel ikke akkurat det jeg skrev, trening er en klar fordel.

    Jeg mener vel at det er bedre (for meg og mange andre) at mindre overvekt med stor sannsynlighet er sunnere enn med overvekt og inntak av maks 1 kilo kjøtt i uka og for mye karbohydrater (som f.eks. 300 gram i følge ernæringsrådet)

    Jeg føler vel at du er urettferdig når du hevder at Topline prøver å selge en drøm og hevder at en bør trene mindre.
    Det er forskjell på litt men kanskje nok (og effektiv) trening og klart mer.
    Topline har så langt jeg har fått med meg ikke hevdet at flere timer trening i uka er negativt.

    <Problemet, KW, er at folk spiser usunt (brus og godis) og at de overspiser (stappmett etter middag, og da snakker jeg stappmett type middagskvil og vondt i magen)
    Ikke at de slutter å røyke eller holder opp å drikke kaffe.>


    Er du helt sikker på at det å kutte røyken/kaffen og økning i vekt, kun har med økt matinntak å gjøre, jeg vet ikke, har aldri røyka eller drukket kaffe.

    <Ja, det høres jo ikke bra ut. Har selv heller ikke hørt om noen som har prøvd LCHF uten effekt på vekta.
    Har heller ikke truffet noen som har vært på lavkarbo uten å stoppe opp etter at kuren er over.>


    Dette er nok ikke en kortsiktig kur kosthold for alle, det finnes nok mange eksempler på at folk har og har hatt tilnærmet slikt kosthold i mange år (særlig før i tida ;) )
    Det finnes også eksempler på at noen bare tror de går på dette kostholdet og dermed ikke går ned i vekt, bror min er en av de, han er ikke konsekvent nok.

    <Uavhengig? Fortsett å drømme, KW. Her er det agendaer i det skjulte og det åpne >

    Jeg vet det og såkalte undersøkelser for og mot sukker kontra div. kunstige søtningsmidler er vel blant de hvor "undersøkelsene bestilles av de respektive.
    Jeg mente uavhengig på universitetesnivå...........også da uavhengig av myndighetenes eventuelle påvirkning, for du går vel ikke rundt og tror at det ikke også er politikk/økonomiske interesser/lobbyvirksomhet i alt dette.

    Mener også å ha hørt at verdiene for for høye kolesteroltall ble nedjustert for en del år siden omtrent samtidig med at (nye?/ mer effektive?) kolesterolnedsettende medisiner var på gang.

    Sterke krefter i sving her, husk bare på all antibiotikaen, som sansynligvis helt unødvendig/sterkt overdimensjonert behov, ble pumpa inn i oppdrettsfisken vår for en del år siden.

    Kan forøvrig fortelle at jeg trener igjen (fra starten av september) og har gått opp en kilo fra start. ::)

    Gjør ikke noe særlig beltet blir jevnt og trutt litt mer for stort.

    Men kanskje er det det olivenbrødet jeg unner meg en gang i måneden (altså et brød i ei uke hver ca. 4 uke) til brieosten og gravørreten, som medfører at jeg ikke går ned i vekt tross trening.

    Mvh.KW
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.887
    Torget vurderinger
    1
    Muskler veier mer enn fett ;) så forhåpentligvis er dette grunnen til manglende nedgang. Det er selvsagt og en mulighet at økt matlyst som følge av trening gir litt vektoppgang før du får økt den basale forbrenningen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Statoil selger en bolle i sekundet ... 20 millioner i året.

    Store interesser ønsker at vi skal fortsette å spise karborik mat, og ønsker ikke den omleggingen vi nå snakker om. Det er langt enklere og billigere å lage magert svin enn det er å lage ordentlig svinekjøtt, for eksempel.

    I tillegg til gigantiske omstillinger i næringsmiddelbransjen, om dette utvikler seg, så vil også mange autoritetspersoner måtte erkjenne at de i over 30 år har gjort hva de kunne for å ta livet av folk, og ødelegge deres livskvalitet. Noe som er spesielt relevant for dem som har behandlet folk med diabetes, stor overvekt, o.a. - men som også gjelder de offisielle kostholdsrådene.

    Så selvsagt kjempes det mot denne erkjennelsen - enorm prestisje står på spill.

    Du burde skrevet manus til skrekkfilmer. Er veldig glad for at jeg ikke ser på verden med samme briller som deg.
    Tror du seriøst på at myndighetene er ute etter å ta livet av deg med kostholdsrådene sine?
    Selvsagt ikke - og du burde skaffe deg bedre lesebriller.

    Men man begikk en feilslutning når det gjaldt årsaken til hjerte- og karsykdommer og fedme. Man gikk ut ifra at det skyldtes fettinntak, og arbeidet dermed sterkt for å redusere dette. Og selv om man reduserte det inntaket, så økte problemene, og vi fikk en fedmeepidemi.

    Og de som ga disse rådene, og industriene som ble bygd opp omkring dem, har naturligvis vanskelig for å akseptere at man har begått en kostholdsmessig kjempebrøler, og kjemper imot det som begynner å bli mer og mer opplagt.
    Er det virkelig en kjempebrøler? Med lavkarbo vil en få høyere kolestorolnivå og av den grunn være mer dsiponert for hjerte og karsykdomer.
    Folk har en tendens til å strekke ting til ytterligheter - som emokids merkelige innspill i denne tråden, han burde starte sin egen.

    Kjempebrøleren er da opplagt. Man gikk utfra at karbohydrater var OK, og lagde kostholdsråd med store innslag av samme, i tillegg til industrimat med høyt karboinnhold fordi det ga foretrukket smak.
    Samtidig kjempet man lenge og iherdig mot animalsk fett, og støttet i stedet margarin.

    Brøleren er gigantisk. Men å trekke konklusjonen at det eksakt motsatte da må være best er sikkert også en feil. Men jeg er ikke i tvil om at prestisjen som er investert gjør at det er vanskelig å gi etter når det gjelder lavkarbo-bølgen. De som har prøvd ser det virker, i den milde grad - og det er det vanskelig å argumentere imot, spesielt når folk som ser det virker har prøvd alle de godkjente rådene, uten at det har ført til stort.

    Morsomme tider.
    Lavkarbo og ketose er i mine øyne en større ytterlighet enn veganerkosthold.

    Det finnes en nesten uendelig lang liste med idrettsutøvere, supermosjonister osv kjører høykarbo. Uten at jeg tilhører noen av de kategoriene mener jeg bestemt at kroppen min fungerer best med velfylte karbohydratlagre. Kjenner meg mye mer pigg med havregrøt til frokost enn med egg og bacon.

    Jeg tror grunnen til at lavkarbo har blitt så populært er at det er effektiv slanking uten trening.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Alldeles enig med dine synspunkter Vreden.

    Ellers er oppskriften på god/sunn kost svært enkel:minst mulig industrialisert mat,e stoffer,og ikkje minst transfett(som blir brukt i feks sjokolade,trur og det blir brukt i suppeposer/sauser)

    Reint naturleg fett fra feks svin,og ikkje minst feit fisk kan ein ete masse av,helst litt feit fisk kvar dag.
    Da er ein også bedre rusta visst vinteren blir kald:)

    Grove kornsorter og nøtter/linser,brun ris tåles også godt.
    Urtete er også veldig bra,spesiellt i tider med større inntak av sur mat,med lav ph verdi i blodet som resultat.

    Med inntak av feks løvetann,så blir blodet meir basisk,og det merkes feks etter for store inntak av vanlig kaffi som er full av syredannende stoffer som eg lett får halsbrann/svie av.
    Borte vekk med løvetann/brennesle te.
    Og vanleg butikkjøpt brød er slettes ikkje bra,helst bake sjøl med minst mulig vanleg kveitemjøl,med meir av feks hirse/havre.
    Evnt brød fra butikk uten E stoff,det er hvertfall litt bedre.
    Mvh.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    RoDa skrev;
    <Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?>

    Det var vel ikke akkurat det jeg skrev, trening er en klar fordel.

    Er du helt sikker på at det å kutte røyken/kaffen og økning i vekt, kun har med økt matinntak å gjøre, jeg vet ikke, har aldri røyka eller drukket kaffe.

    Dette er nok ikke en kortsiktig kur kosthold for alle, det finnes nok mange eksempler på at folk har og har hatt tilnærmet slikt kosthold i mange år (særlig før i tida ;) )
    Det finnes også eksempler på at noen bare tror de går på dette kostholdet og dermed ikke går ned i vekt, bror min er en av de, han er ikke konsekvent nok.
    Nei, du skrev ikke det. Helt rett. Men det jeg skrev er at du ved å følge The RoDa WayTM uten å trene også går ned i vekt. ;)

    Jeg vet ikke om kaffe eller røyk øker forbrenningen og dermed gir vektreduksjon.
    Men for meg blir det som å proppe kroppen full av fett for å gå ned i vekt, virkningsfullt maybe men ikke sikkert det er så bra for helsa?

    Hvordan kan bror din ikke være konsekvent nok på LCHF?
    Det høres jo så enkelt ut å kunne spise seg mett når du vil, så det burde være lett å følge?

    Vi er langt fra uenige, KW, bare så det er sagt.
    Min kritikk på dette med LCHF går på min egen magefølelse angående å få inn så mye fett i kosten, og jeg tror på at det foregår uavhengig forskning as we speak som kan gi oss svarene.
    Såfremst ikke de skumle mennene til vreden sitter i møter for å fortsette å ta livet av oss.. ;D


    Men om det er sant at det er dyrere å lage fet mat enn det er å lage mager, så er jo det trist for hvermannsen som ikke kan reise til Irland for å håndplukke kjøttet sitt. Er ekte LCHF forbeholdt de rike?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    KW skrev:
    RoDa skrev;
    <Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?>

    Det var vel ikke akkurat det jeg skrev, trening er en klar fordel.

    Er du helt sikker på at det å kutte røyken/kaffen og økning i vekt, kun har med økt matinntak å gjøre, jeg vet ikke, har aldri røyka eller drukket kaffe.

    Dette er nok ikke en kortsiktig kur kosthold for alle, det finnes nok mange eksempler på at folk har og har hatt tilnærmet slikt kosthold i mange år (særlig før i tida ;) )
    Det finnes også eksempler på at noen bare tror de går på dette kostholdet og dermed ikke går ned i vekt, bror min er en av de, han er ikke konsekvent nok.
    Nei, du skrev ikke det. Helt rett. Men det jeg skrev er at du ved å følge The RoDa WayTM uten å trene også går ned i vekt. ;)

    Jeg vet ikke om kaffe eller røyk øker forbrenningen og dermed gir vektreduksjon.
    Men for meg blir det som å proppe kroppen full av fett for å gå ned i vekt, virkningsfullt maybe men ikke sikkert det er så bra for helsa?

    Hvordan kan bror din ikke være konsekvent nok på LCHF?
    Det høres jo så enkelt ut å kunne spise seg mett når du vil, så det burde være lett å følge?

    Vi er langt fra uenige, KW, bare så det er sagt.
    Min kritikk på dette med LCHF går på min egen magefølelse angående å få inn så mye fett i kosten, og jeg tror på at det foregår uavhengig forskning as we speak som kan gi oss svarene.
    Såfremst ikke de skumle mennene til vreden sitter i møter for å fortsette å ta livet av oss.. ;D


    Men om det er sant at det er dyrere å lage fet mat enn det er å lage mager, så er jo det trist for hvermannsen som ikke kan reise til Irland for å håndplukke kjøttet sitt. Er ekte LCHF forbeholdt de rike?
    Ekte LCHF er forbeholdt de litt rikere i Norge
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.657
    RoDa skrev:
    KW skrev:
    RoDa skrev;
    <Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?>

    Det var vel ikke akkurat det jeg skrev, trening er en klar fordel.

    Er du helt sikker på at det å kutte røyken/kaffen og økning i vekt, kun har med økt matinntak å gjøre, jeg vet ikke, har aldri røyka eller drukket kaffe.

    Dette er nok ikke en kortsiktig kur kosthold for alle, det finnes nok mange eksempler på at folk har og har hatt tilnærmet slikt kosthold i mange år (særlig før i tida ;) )
    Det finnes også eksempler på at noen bare tror de går på dette kostholdet og dermed ikke går ned i vekt, bror min er en av de, han er ikke konsekvent nok.
    Nei, du skrev ikke det. Helt rett. Men det jeg skrev er at du ved å følge The RoDa WayTM uten å trene også går ned i vekt. ;)

    Jeg vet ikke om kaffe eller røyk øker forbrenningen og dermed gir vektreduksjon.
    Men for meg blir det som å proppe kroppen full av fett for å gå ned i vekt, virkningsfullt maybe men ikke sikkert det er så bra for helsa?

    Hvordan kan bror din ikke være konsekvent nok på LCHF?
    Det høres jo så enkelt ut å kunne spise seg mett når du vil, så det burde være lett å følge?

    Vi er langt fra uenige, KW, bare så det er sagt.
    Min kritikk på dette med LCHF går på min egen magefølelse angående å få inn så mye fett i kosten, og jeg tror på at det foregår uavhengig forskning as we speak som kan gi oss svarene.
    Såfremst ikke de skumle mennene til vreden sitter i møter for å fortsette å ta livet av oss.. ;D


    Men om det er sant at det er dyrere å lage fet mat enn det er å lage mager, så er jo det trist for hvermannsen som ikke kan reise til Irland for å håndplukke kjøttet sitt. Er ekte LCHF forbeholdt de rike?
    I ekstrem grad; ja.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    Jeg tror grunnen til at lavkarbo har blitt så populært er at det er effektiv slanking uten trening.
    Enig, og da først og fremst at det er effektivt.
    De jeg kjenner til som har kjørt LCHF som kur holder ut med omelett og kotelett til de har nådd målet og så er de tilbake på SNK.
    (Standard Norsk Kosthold, som en fettlege beskrev det)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    65finger skrev:
    Ekte LCHF er forbeholdt de litt rikere i Norge
    Jupp, de er dyre de flybillettene til Irland. Eller forresten, flyr ikke Ryanair dit? ::)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    65finger skrev:
    Ekte LCHF er forbeholdt de litt rikere i Norge
    Jupp, de er dyre de flybillettene til Irland. Eller forresten, flyr ikke Ryanair dit? ::)
    Landbrukspolitikken som er problemet. Mye bedre forhold for hos LCHFere i Nice
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De er alle ute etter å ta oss, ikke sant?
    Bedre å rømme dette landet før vi alle dør.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    RoDa skrev:
    De er alle ute etter å ta oss, ikke sant?
    Bedre å rømme dette landet før vi alle dør.
    er ikke redd for å bli tatt av noen her i landet, men trives bedre i utlandet. ikke spesielt imponert av debatt-teknikkene dine i denne tråden RoDa. Mangel på arrgumenter?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man kan undres. Men som RoDa vil oppdage er det verdens enkleste ting å holde vekten vha aktivitet, om man vil, frem til fylte 36; og progressivt vanskeligere og vanskeligere etterpå. Og om man kan kompensere for lavere aktivitetsnivå som følge av hva som skjer med en skrott etterhvert som årene går, ved å justere vekk fra karbo, så må da vel det være en stor fordel.

    Jeg ser jeg har stukket flere hull i et belte, uten å ha økt mitt aktivitetsnivå nevneverdig. Nice - samtidig er gleden over måltidene økt betydelig, fordi jeg forstår dem bedre, og forstår bedre hva de gjør (eller snarere ikke lenger gjør) med meg.

    Men RoDa får bare komme med sine slengere, om det gir dagen innhold.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Her fyker fillene ser jeg. Nåvel. Hørte følgende "annonse" på NRKs "Hallo i uken" (spill av vedlegget!). :)
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Nice - samtidig er gleden over måltidene økt betydelig, fordi jeg forstår dem bedre, og forstår bedre hva de gjør (eller snarere ikke lenger gjør) med meg.
    Gjør du egentlig det?

    Mye av debatten i denne tråden er i hovedsak basert på "sannhetsvitner" og flittig bruk av google. Du utmerker deg med din ordbruk hvor du omtaler offisielle kostholdsråd som "gigantisk kjempebrøler", "morsomme tider" og Emokids innspill som "ytterligheter" og "merkelige".
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.238
    Antall liker
    15.595
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Man kan undres. Men som RoDa vil oppdage er det verdens enkleste ting å holde vekten vha aktivitet, om man vil, frem til fylte 36; og progressivt vanskeligere og vanskeligere etterpå. Og om man kan kompensere for lavere aktivitetsnivå som følge av hva som skjer med en skrott etterhvert som årene går, ved å justere vekk fra karbo, så må da vel det være en stor fordel.
    Har du vært i folkeregisteret for å sjekke alderen min? :p
    Hvis man klarer å innse at en justering av menge inntatt er minst like virkningsfullt så er det en enda større fordel. ;)

    Det du skriver er forresten BS, å holde vekten med aktivitet alene er langt fra verdens enkleste ting. Sannsynligvis praktisk talt umulig.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Man kan undres. Men som RoDa vil oppdage er det verdens enkleste ting å holde vekten vha aktivitet, om man vil, frem til fylte 36; og progressivt vanskeligere og vanskeligere etterpå. Og om man kan kompensere for lavere aktivitetsnivå som følge av hva som skjer med en skrott etterhvert som årene går, ved å justere vekk fra karbo, så må da vel det være en stor fordel.

    Jeg ser jeg har stukket flere hull i et belte, uten å ha økt mitt aktivitetsnivå nevneverdig. Nice - samtidig er gleden over måltidene økt betydelig, fordi jeg forstår dem bedre, og forstår bedre hva de gjør (eller snarere ikke lenger gjør) med meg.

    Men RoDa får bare komme med sine slengere, om det gir dagen innhold.
    Det er dette som var litt av grunnlaget for at jeg tidligere spurte hvor gammel RoDa var ikke for at jeg mente han var barnslig, om han nå trodde det var hensikten med spørsmålet den gang ;)
    Emokid er vel nettopp det...... kid (les=yngre)...... som kanskje fortsatt er aktiv på BMX sykkelen sin ;D

    Jeg hadde heller ikke særlig problemer med tildels for mye overvekt før jeg hadde passert 40/45, men vekta hadde en jevn og stigende økning over mange år og for min del skyldes nok det karbohydrater av det riktig ille slaget sammen med mer enn nok av det ikke fullt så ille.
    Var en storforbruker av Coca Cola frem til 6-7 år siden, da jeg måtte foreta meg noe grunnet for høyt blodtrykk.
    Brød med honning og/eller G35 geitost daglig gjorde nok også sitt, for ikke å snakke om melk med nesquick og en teskje ekstra sukker i.
    Ris og/eller poteter daglig til middagen som veldig ofte for min del faktisk besto av nakkekoteletter, så den delen er ikke ny for meg.
    Jeg har spist så mye svin i mitt liv at jeg antagelig skulle vært død (av kreft?) nå.
    Selvfølgelig ingen umulighet at jeg vil kunne få kreft senere, time will show, men kreft finnes i mange varianter og med forskjellig årsaksammenheng.

    Over 700 egg i året, så burde jeg vel hatt langt høyere kolesterolverdier, siden antallet vel burde ligge på under 150 maks.

    Mvh.KW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Anonym skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nice - samtidig er gleden over måltidene økt betydelig, fordi jeg forstår dem bedre, og forstår bedre hva de gjør (eller snarere ikke lenger gjør) med meg.
    Gjør du egentlig det?

    Mye av debatten i denne tråden er i hovedsak basert på "sannhetsvitner" og flittig bruk av google. Du utmerker deg med din ordbruk hvor du omtaler offisielle kostholdsråd som "gigantisk kjempebrøler", "morsomme tider" og Emokids innspill som "ytterligheter" og "merkelige".
    Jeg registrerte at emokid skrev "denne tråden er dritt" - det så veldig rart ut.

    Om jeg har fått bedre forståelse for hva ulike typer mat gjør med meg får du nesten overlate til meg. Jeg reagerer også på ytterligheter, men på HFS syns folk det er så givende å sette folk i bås.

    Og ja, det er en kjempebrøler å ha gitt de kostholdsrådene man ga, med utgangspunkt i 60-tallets forståelse av fett og hjerte-/karsykdommer, samtidig som man ignorerte karbohydratene og det som var farlig i den "magre" industrimaten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    Har du vært i folkeregisteret for å sjekke alderen min? :p

    Det du skriver er forresten BS, å holde vekten med aktivitet alene er langt fra verdens enkleste ting. Sannsynligvis praktisk talt umulig.
    Det ser vi vel av bildene du legger ut av deg selv. Den nest siste setningen din er forøvrig en av de usjarmerende sidene ved HFS.
     
    N

    nb

    Gjest
    Siden offisielle kostholdsråd har blitt endret og sikkert blir endret igjen er det heller ikke slik at de er hugget i sten. På det grunnlag er det noget underlig å se på det som Den Endelige Fasiten ang hva man bør spise og ikke.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dyrt med lavkarbo?
    Vel, ikke for meg tror jeg.
    Nakkekoteletter til jevn pris året rundt for 40 kroner kiloen.
    Egg er vel ikke så himla dyrt for 2 pr. dag.
    Røkt ørret eller laks har kostet meg 200 pr. kilo (ferdig skivet) før inntil ganske nylig, men har steget 20/30 prosent nå i den senere tid.
    20/30 kroner pr. frokost + egga.
    Brieost er vel ikke direkte billig, men det går jo ikke med så himla mye da.
    Norvegia er jo noe billigere da.
    Fjordbacon er vel rundt 100 for kiloen, husker ikke helt da det er mange uker edit; noen måneder siden jeg kjøpte bacon, har nærmest kutta det ut til fordel for røkt ørret/laks.

    Hele ferske ørretsider kjøper jeg stadig vekk til 79.- for kiloen og da snakker vi om (for meg) en middag for under 15 kroner, samme med nakkekoteletter.

    Grønnsaker er vel heller ikke spesielt dyrt, og hvor emokid får at vi nærmest kutter ut grønnsaker (og frukt) fra er meg en gåte, selv om jeg for min del spiser lite frukt.
    Jeg har aldri fått i meg mer grønsaker pr. uke enn det siste året.

    Det går sikkert veldig greit å gjøre LCHF til en dyr greie om det er målet.
    Valnøtter er dyrt :(

    Nevner det igjen, jeg har antagelig ennå ikke vært i såkalt direkte ketose (over flere dager) med mindre det som står i neste linje er riktig.
    Leste nylig et sted at en faktisk kan være i en form for ketose ved oppvåkning om morgenen.
    Dersom det medfører riktighet, så må nok de av dere som eventuelt er redd for det, stå opp en gang hver natt å få i dere litt karbo/frukt ;D

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn