KW skrev:
Er det mulig å få svar på fra først og fremst de som er noe negative til denne trådens hovedingredienser med at nevnte kosthold er til hjelp for maange som virkelig har prøvd det og har hatt mer eller mindre overvekt. Ønsker svar på hvorvidt hver enkelt av "dere" røyker og/eller drikker daglig kaffe, samt forbrenner mer grunnet rimelig grei aktivitet og/eller trening.
Ihvertfall har jeg lest at folk som slutter å røyke og slutter eller senker kaffeforbruket lett øker vekta.
I så fall så har noen kanskje av den grunn ikke det problemet som ihvertfall en del andre har.
Røyker ikke og har ikke gjort det tidligere. Trener og har gjort det tidligere, mer utholdenhet enn styrke etter omlegging av kosthold.
Drikker en til to kopper kaffe i løpet av arbeidsdagen, normalt ikke på ettermiddag eller i helger. Unntatt hvis vi har besøk eller det serveres kaffe der jeg er. (Ofte er det kaffe eller brus og da er kaffen bedre IMO)
Problemet, KW, er at folk spiser usunt (brus og godis) og at de overspiser (stappmett etter middag, og da snakker jeg stappmett type middagskvil og vondt i magen)
Ikke at de slutter å røyke eller holder opp å drikke kaffe.
Jeg blir faktisk forbanna, når personer står frem på nyhetene selv nå i disse dager og hardnakket hevder at en blir fet av å spise fett. Det skjedde på nyhetene forrige dagen.
Jeg og mange med meg har jo helt reell erfaring med at dette er fullstendig feil.
Ja, det høres jo ikke bra ut. Har selv heller ikke hørt om noen som har prøvd LCHF uten effekt på vekta.
Har heller ikke truffet noen som har vært på lavkarbo uten å stoppe opp etter at kuren er over.
Om vedkommende hadde utdypet med å si at dersom en spiser masse fett og masse karbohydrater (rett og slett overspiser uten den balansen LCHF står for) så kan hende er det sannsynlig rett, men det gjenstår å bevise hvorvidt det er fettet eller karbohydratene og balansen de i mellom som egentlig er årsaken.
Tror jeg har spurt om det før uten å få svar, og lurer fortsatt på hva som skjer om kroppen kjører på karbohydrater og man spiser fett eller kroppen kjører på fett og man spiser karbohydrater?
Slik jeg ser det, så må det "uavhengige" vitenskapelige undersøkelser til, hvor en skiller ut de såkalte (av ernæringsmyndighetene) anbefalte karbo mengdene for å finne ut hvorvidt en blir fet av å spise fett (heri ligger da et balansert LCHF kosthold).
Det neste blir å finne ut av hvor skadelig og på hvilken måte, mettet fett i et slikt balansert LCHFkosthold er.
Sier også til de, som stadig vekk prøver å dreie dette til at de som har overvekt bare kan ligge å dra seg foran TV, og likevel på grunn av dette kostholdet minske overvekten.
Uavhengig? Fortsett å drømme, KW. Her er det agendaer i det skjulte og det åpne ;D
Du plussa på 1 på osan sitt innlegg og da er du med på at populariteten er det som betyr mest?
Topline selger drømmen om å spise seg mett på fett og kutte ned til minimale mengder trening.
Rart at overvektige blir fristet?
Hva er det jeg får høre med min tilnærming? "Joda, klart det funker deg, men jeg hadde aaaldri klart å spise knekkebrød og jeg hadde aldri kunnet trene så mye"
Til informasjon så er det nå fire (muligens fem, har ikke fått rapport) som har stor vektnedgang med The RoDa WayTM.
Skal jeg fortelle deg hemmeligheten?
Klare tydelige retningslinjer, de får beskjed om hva de skal spise og hva de ikke for lov til å spise.
Ikke så nøye hvilken diett du følger, så lenge du følger den.
Ligge/sitte for mye enten det dreier seg om TV eller HiFien, er det da vel ingen (av de som priser LCHF i denne tråden) som noen gang har sagt er sunt for sin egen del.
Kroppen er nå en gang laget slik at den skal brukes (det gjelder alle) men moderne livstil har jo medført at vi i stadig større grad bruker den mindre (mange av oss)
For alle de som da velger å la være å bruke den som normalt ville vært (grunnet utviklingen),
så må det da være bedre med mindre overvekt enkelt gjort med riktig (og naturlig) kosthold.
Så det du sier er at ditt kosthold LCHF er bedre for helsen enn mitt RoDa WayTM dersom vi ikke trener/rører på oss?
Jeg har også prøvd mitt opplegg med mindre trening, funker det
Som forstudie har jeg kjørt pre-RoDa WayTM perioder med mye trening uten omlegging av kosthold. Funker ikke det spøtt.
(Først og fremst styrketrening da)
Newsflash: Du går også ned i vekt foran sofaen ved å følge myndighetenes retningslinjer for kosthold.
Det legges til at selve vekta ikke nødvendigvis er det viktige her.
Vil sterkt mene at overvekt grunnet muskelmasse knapt kan kalles overvekt, mens overvekt i form av fett er usunt, men den overvekta kommer ikke nødvendigvis av at en spiser fett koblet med liten kroppslig aktivitet imo, men galt kosthold derimot.
Mvh.KW
Galt kosthold, hvor mange karbohydrater kan man innta før det blir galt?
Lurer egentlig på hvilken type diett det er jeg er på, kan jo hende det er lavkarbo ..... :-X
Dagen så langt: En neve nøtter, to knekkebrød (svolværpostei og kalkunfilet) og et glass skummetmelk, litt mer nøtter og litt gulrøtter, trening, banan, nøtter, gulrøtter, litt kyllingfiletpålegg, to skiver med leverpostei og rødbeter og et glass skummetmelk.
Fiskepinner, potet og gulrøtter til middag senere, og honningmelon til kvelds tenker jeg. Næh, er nok ikke lavkarbo detta ;D