Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    Jeg foreslår totalforbud mot dette syke amerikanske konseptet "meny" som går ut på at samme faen hva du bestiller (nå også på BENSINSTASJONEN) så piper frosken på andre sida av disken straks "meny???" Dette er noe svineri - kom til Norge i forb. med McDonald's (bombe..) dette med at du blir pushet på mer + større + ENDA mer. KUN 3 kr. så får du stor drikke istedenfor medium osv. - dette FORDØMTE amerikanske grådighetskonseptet er så betegnende for hele den nasjonens holdning, og ganske sikkert ansvarlig for unødvendig høyt inntak og ekstra forbruk. At det ikke akkurat er helsekost goes without saying.

Når hørte du dette konseptet brukt i salatbaren? Meny? Bare tre kr. ekstra så bytter vi ut dressingen med bønnespirer....

EMO, back me up her da!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Jeg foreslår totalforbud mot dette syke amerikanske konseptet "meny" som går ut på at samme faen hva du bestiller (nå også på BENSINSTASJONEN) så piper frosken på andre sida av disken straks "meny???" Dette er noe svineri - kom til Norge i forb. med McDonald's (bombe..) dette med at du blir pushet på mer + større + ENDA mer. KUN 3 kr. så får du stor drikke istedenfor medium osv. - dette FORDØMTE amerikanske grådighetskonseptet er så betegnende for hele den nasjonens holdning, og ganske sikkert ansvarlig for unødvendig høyt inntak og ekstra forbruk. At det ikke akkurat er helsekost goes without saying.

Når hørte du dette konseptet brukt i salatbaren? Meny? Bare tre kr. ekstra så bytter vi ut dressingen med bønnespirer....

EMO, back me up her da!
    Du MÅ ikkje kjøpe meny da ..... Men ser poenget ditt.
    Mvh R, som spiste McDonaldmiddag i går. :-[ McChicken og vann, og så noen pistasj og cashew on the side. ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Såså, jeg følger med;)

Jeg stemmer heller for streng nedleggelse av bensinstasjonmat og gatekjøkken mat as is, og opp med matboder ala indisk chat-boder, tyrkisk mezze etc, så kan folk få i seg noe som i det hele tat ligner på noe spiselig.

Folk som forer kidsa sine bensinstasjonpølser skulle hatt seg et nakkeskudd. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    NÅ snakker vi! Jeg handler ofte på Meny borti gata her, etter jobb, og når jeg ser hva de uansvarlige foreldrene handler inn til barna så blir jeg SKREMT. 10 x halvannen liter Cola til 129,- det må man da ha. SÅ en 4-5 søplepizzer, etterfulgt av et par pakker billige wiener's, litt Sjoko-drikke pluss en mengde annen drit. Stakkars unger, sier jeg. Jeg har gjort det til litt av en hobby faktisk, å følge med på dette. Helsefreak som jeg er..

Og RoDa, det er helt rett som du skriver, JEG behøver ikke kjøpe "meny", gjør det da heller aldri, men problemet er barna og andre lettlurte suckers om handler på vegne av barna.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Så hjertens enig sluket.

Kvalmende med allt fra nysteikte kveiiitebolller og humbugg med ost,med et snev av benzenlukt i lufta,for ei suppe!
    Og folk blir feitere og feitere,og skjønner ingenting???

her set eg, og et meg halvmett på raspa økologisk gulrot og spekesild,med havregryn/yogurt og avfetta mandelmjøl til dessert,kongemat.

mvh.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Leve markens grøde!

Dobbeltkvernet, røkt og stekt tarmkreft kan andre ta seg av!

Tenk deg å få slikt langs veien;

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Ser ut som det er virkelig endringer på gang her i Norge, hvertfall i følge avisene i dag.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4242073.ece
    http://www.dagbladet.no/2011/09/30/nyheter/landbruk/handel/mat_og_drikke/18367792/
    http://www.bt.no/sprek/Prediker-lavkarboens-evangelium-2584075.html

Da er det jo håp om bedre utvalg av god mat i butikkene fremover. Til og med fått tyrkisk yoghurt på min ellers begredelige nærkjøp nå (Kiwi).
    Det er en matrevolusjon på gang, ;)
    Der industrimat rik på karbo og omega 6 byttes ut med mer naturlige matvarer, det er gode nyheter for folkehelsen!

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.364
    Torget vurderinger
    1
    Er det nokon som kan syna meg kor i dei offisielle matråda dei tilrår å eta mykje ferdigmat? Hadde folk fylgd råda i staden for å berre gjera det enklast mogeleg hadde nok fedmeproblemet sett annleis ut.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Palmaris skrev:
    Er det nokon som kan syna meg kor i dei offisielle matråda dei tilrår å eta mykje ferdigmat? Hadde folk fylgd råda i staden for å berre gjera det enklast mogeleg hadde nok fedmeproblemet sett annleis ut.
    Dette er det triste i denne oppkonstruerte virkeligheten med skumle myndigheter som prøver å drepe deg.
    Jeg har selv spist "masse" karbo hvis du spør en LCHFer, og har hatt knallresultater med det.
    Poenget er å holde seg unna sukker og spise mindre enn du forbrenner, ved å følge myndighetenes råd så gjør du akkurat det.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Det store spørmålet er vel hvorfor så mange ikke greier å holde rådene over tid. Strider det kanskje mot kroppens behov? Min personlige erfaring er at det ikke er så lett å spise moderat over tid på HCLF, mens med LCHF var jeg mett og fornøyd samtidig som kiloene raste av. Jeg er nok en type som er veldig matglad, og hadde aldri greidd taktikken med å spise mindre og trene mer. Er nok for lat og glupsk ;-)

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    osan skrev:
    Det store spørmålet er vel hvorfor så mange ikke greier å holde rådene over tid. Strider det kanskje mot kroppens behov? Min personlige erfaring er at det ikke er så lett å spise moderat over tid på HCLF, mens med LCHF var jeg mett og fornøyd samtidig som kiloene raste av. Jeg er nok en type som er veldig matglad, og hadde aldri greidd taktikken med å spise mindre og trene mer. Er nok for lat og glupsk ;-)
    Enig. Tror det er mye lettere, for mange, å havne tilbake på blodsukker berg og dalbanen (for mye raske carbs), ved å prøve HCLF.

Gradually, then suddenly.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    osan skrev:
    Jupp, og spørsmålet er hva det er folk ikke klarer å holde over tid. Nettopp LCHF, eller lavkarbo sies det. Du skriver jo også "var jeg mett", betyr det av du ikke følger LCHF lengre?
    Ett spis-litt-mindre-og-kutt-ut-skjitmaten regime kan være lettere over tid?
    Jeg synes ikke det er rart at folk føler seg mett ved å spise LCHF, selv blir jeg kvalm av alt fettet.

Selv har jeg denne ene dagen med "hiv i hauet" hvor jeg har lov til alt! Så langt i dag betyr det fire kakestykker, taco, en plate kokesjokolade, to pinneis, cola og akkurat nå har jeg fylt en skål med Kims Salt&Pepper og sikter på boksen med Polsk øl i kjøleskapet. 8)

Dette med at man "er matglad" skal bety det samme som å spise mye kjøper jeg ikke.
    Er det ikke for smaken man eter god mat, og ikke for mengden? Sånne gorrmésjapper, har ikke de små porsjoner hvor smaken er det viktige og ikke at du blir stappmett?

Ikke rettet til deg alt dette, osan, selv om du er sitert ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ØivindJ skrev:
    osan skrev:
    Enig. Tror det er mye lettere, for mange, å havne tilbake på blodsukker berg og dalbanen (for mye raske carbs), ved å prøve HCLF.

Gradually, then suddenly..
    Hvem i all verden er det som følger en HCLF-diett? Hvor er denne "dietten" beskrevet?

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Hvem i all verden er det som følger en HCLF-diett? Hvor er denne "dietten" beskrevet?
    Det vil vel som oftest si en diet der fettmengden er, prosentvis, svært lav i forhold til både proteiner og karbohydrater.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    RoDa skrev:
    ØivindJ skrev:
    osan skrev:

Jeg, JEG!!! ;D

Folk vet ikke hva de snakker om. Mett, ja takk hele tida.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Søte TorNado slettet kommentaren sin gitt.....

Men hvorfor skulle RoDa gjøre seg dummere enn han er, vi har jo deg <3

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    Haha. Søtnos.

Kom skal jeg lage en salat til deg.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    emokid skrev:
    RoDa skrev:
    ØivindJ skrev:
    osan skrev:

Jeg, JEG!!! ;D

Folk vet ikke hva de snakker om. Mett, ja takk hele tida.
    Det vet jeg, men du er liksom litt på sidelinja med din way ;)
    INGEN kan komme med motargumenter, ditt opplegg funker ut av ville helvete. ;)

Jeg tenker mest på dette oppkonstruerte HC, for folk som spiser kjøtt.
    MC, kanskje og litt P, men en "diett" som heter HCLF, det kan dem jo vise meg....

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Hvor er denne "dietten" beskrevet?
    Omtrent like lenge som folk har konkurrent i muskelbygging, har det vært noen på scenen som har valgt den varianten.

Fettfattige proteinkilder:
    - Kyllingbryst
    - Kalkunbryst
    - Torsk
    - Skummet melk
    - Protein pulver
    - "Omlett" av en plumme og åtte hviter ::)

Fettfattige karbohydratkilder:
    - Ris
    - Pasta

Kjempespennende mat med andre ord ;D

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Jeg tenker mest på dette oppkonstruerte HC, for folk som spiser kjøtt.
    MC, kanskje og litt P, men en "diett" som heter HCLF, det kan dem jo vise meg....
    De nevnte matvarene kan fint brukes både til vektøking og vektreduksjon av de mest disiplinerte. I begge tilfeller er inntaket av karbohydrater mye større enn inntaket av fett.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    "HCLF" var bare en liten overdrivelse, men hvis man ser på norske kostholdsråd fra 2010 så er det jo hvertfall HC.

Fett bør totalt bidra med 25–35 E%
    Protein bør utgjøre 10–20 E%
    Karbohydrater bør utgjøre 50–60 E%
    Tilsatt sukker bør utgjøre høyst 10 E%

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.364
    Torget vurderinger
    1
    osan skrev:
    "HCLF" var bare en liten overdrivelse, men hvis man ser på norske kostholdsråd fra 2010 så er det jo hvertfall HC.

Ja, og for dei fleste om dei fylgjer dette med skikkeleg mat so går det bra.Ikkje med ymse ferdigmat av tvilsam kvalitet.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    osan skrev:

Eller det kan kalles et balansert kosthold? ;)

Hvordan er 2011rådene kontra de fra 2010?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670
    osan skrev:

Jeg ville ikke definert det som HC, HCLF er 80\10\10 og følges av flere og flere råveganere i verden, se mine innlegg et par sider tilbake.

Jeg ville dog skrevet "raffinert karbohydrat børt utgjøre høyst 0%", om man skal være oppriktig. Deretter burde man satt karb fra frukt og grønt way høyere. Forenklet informasjon om at alt karbo er dårlig er trangsynt og feilvridd. En konstruksjon og feilfabrikasjon skapt av LCHF-guruene for å selge mennesker med avhengighetsproblemer med mat en diett de kan bli slankere av. Å gå videre til å selge LCHF som livstil vil vise seg direkte skadelig over tid. Heia.

Jeg har selv opplevd hvor "vanskelig" det har vært å bryte med enkelte matvarer grunnet avhengighet i forskjellige grader, selv om jeg har hatt et helt normal til mat fra liten av. Jeg kan gjerne fortelle videre om disse. At folk med emosjonelle, psykiske og fysiske avhengigheter til mat ikke klarer å slutte med dårlige mat er ikke rart, men det er like fordømt totalt nødvendig. At det kommer en kar å sier at de kan spise mer bacon og pølser, blir som å gi en rusmisbruker mer dop selv om det fungerer på et smalt område (weight loss) short term. Ikke rart folk hiver seg på. Å anbefale ketose eller nærketose som livstil er hårreisende.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Palmaris skrev:
    Vi er anbefalt å la 60% av energiinntaket komme fra karbohydrater. Ny studie fra NTNU viser nå at dette kostholdet fremmer metabolsk inflammasjon i kroppen vår. Altså gjør oss mer utsatt for sykdom og kroniske plager uavhengig av vektproblematikk. Innen klinisk behandling har vi sett dette lenge, men greit å får det konstatert gjennom forskning også. Mat handler ikke bare om overevekt det handler også om god helse.

Noen er også mer disponert for overvekt enn andre, da blir HVA vi spiser også mer viktig enn hvor mye.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    topline skrev:
    Vi er anbefalt å la 60% av energiinntaket komme fra karbohydrater.
    Eller 50-60% som det står?

Ellers kan det også være moro å plukke "sine" deler av hva forskerne finner ut? :D :D

"Pass opp for fettfella
    NTNU-professoren advarer mot å gå i fettfella.

– Det er ikke bra å kutte ut karbohydrater helt. Fett- og proteinfella er like ille som karbofella. Det handler om den rette balansen, sier hun.

Oppskriften er tre hovedmåltider og to-tre mellommåltider i løpet av døgnet. Alle balanserte med karbohydrater, proteiner og fett hver gang."

http://www.dn.no/dnaktiv/article2222685.ece

Hmmm.. Det var det ordet balansert igjen ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.093
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er en tråd om det du skriver topline:

http://myrevolution.no/forum/f3/genenes-favorittdiett-6267/

Legg merke til disse innleggene:

http://myrevolution.no/forum/f3/genenes-favorittdiett-6267/#post130526

og svaret:
    http://myrevolution.no/forum/f3/genenes-favorittdiett-6267/#post130592

Så kanskje vi er tilbake til start? Myndighetene vil ta livet av oss?
    Kan vi ikke bare snart si oss enige i at produsert mat med mye sukker og sukker-snop/godis er dumt og ellers så er vi ganske så enige?

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    RODA, tror ikke man kom med konkrete råd om hvor mye karbo,fett etc i de nye rådene.

Ja, tror at de flest er enige om at man bør unngå raffinerte karbohydrater som sukker og fint mel, samt dårlig fett som transfett. Tror det er vel så viktig å tenke på hva man ikke spiser. Der mener jeg lavkarbo/lchf er en utmerket teknikk for å få redusert søtsug og kraving.

Det er vel det mettede fettets rolle i kostholdet som det er mest uenighet om her. Siden man siden 60 tallet skal redusere fett i kosten for å redusere forekomst av hjertesykdom, så må de jo hovedsaklig erstattes med karbohydrater, i praksis ofte av dårlig kvalitet. Nå er det veldig mye som taler for at man har tatt feil angående hjerte kar/sykdommer og mettet fett, og jeg tror derfor det anbefalte balanserte kosthold i fremtiden ikke er det samme som i dag. På tide å hoste frem andre hypoteser? Sammenheng mellom sukkerforbruk og sykdom?

Rune Blomhof leder av den siste kostholdsrapporten:

Men i store kontrollerte studier har man sett at effekten av å redusere totalt inntak av fett og matvarer med mettet fett har blitt mindre enn forventet. Dette er utrolig interessante funn, selv om vi ikke helt skjønner hvorfor, så vi får bare forske videre, sier han.

og

"Det er fremdeles grunn til å begrense mettet fett selv om forskningen tyder på at det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer, mener Blomhoff. Han begrunner dette blant annet med at matvarer med mye fett ofte inneholder mye energi."

Så resultatet ble ikke som forventet, kanskje hele hypotesen om mettet fett og hjertesykdom rett og slett er feil, og det franske paradokset ikke er ett paradoks. Men vi holder fast på de opprinnelige rådet om å unngå fett fordi det er mye energi i det?

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Ellers kan det også være moro å plukke "sine" deler av hva forskerne finner ut? :D :D
    En må jo det. De er bare folk, med litt skolegang, de og. De hopper til feil konklusjon omtrent like ofte som alle andre, kan en få inntrykk av.

XLNT

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    emokid skrev:
    Jeg har selv opplevd hvor "vanskelig" det har vært å bryte med enkelte matvarer grunnet avhengighet i forskjellige grader, selv om jeg har hatt et helt normal til mat fra liten av. Jeg kan gjerne fortelle videre om disse. At folk med emosjonelle, psykiske og fysiske avhengigheter til mat ikke klarer å slutte med dårlige mat er ikke rart, men det er like fordømt totalt nødvendig. At det kommer en kar å sier at de kan spise mer bacon og pølser, blir som å gi en rusmisbruker mer dop selv om det fungerer på et smalt område (weight loss) short term. Ikke rart folk hiver seg på. Å anbefale ketose eller nærketose som livstil er hårreisende.
    Du peker på noe viktig, samtidig som du enten er på jordet eller har hørt på folk som er på jordet.

Avhengighet er et reelt problem for mange overvektige, å være karbojunkie er ette rmitt syn en form for rusavhengighet dte også. Man får abstinenser når man ikke får raske karbohydrater, man sliter med å posjonere og man kjenner seg tilfreds (ikke nødvendigvis lykkelig) når man får påfyll av karbohydrater. Å gjøre noe med avhengigheten (både den psykiske og fysksiske delen av den) blir derfor avgjørende for å gå ned i vekt. En måte å gjøre noe med den fysiske avhengigheten er å komme seg i ketose og leve lavkarbo, for resten av livet. I det man begynner på karbokjøret igjen er det som en alkoholiker eller anna junkie som sprekker, runddansen er i gang.

Så var det jordet du befinner deg på. Lavkarbo handler ikke om å kunne spise mer bacon og pølser. Lavkarbo handler om å spise balansert mat der man jobber bevisst for å optimalisere sammensettingen av kosten samtidig som man, om man vil ned i vekt, må holde et øye på hvor mange kalorier man inntar i fht det forbruket man har. For effektiv fettforbrenning senkes inntaket av karbohydrater til et niivå der kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.

Både inuitter og masaier har levd på et ketogent kosthold, det e rikke holdepunkter for at det er farlig så lenge man ikke har noen av de helseplagene som nevnes i denne artikkelen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn