Puls ja (Nrk1, 19.45) og Puls Ekstra (Nrk2, 20.45)KW skrev:Om lavkarbo på NRK1 nååå.
Kommer muligens på NRK2 i reprise vet ikke når.
Mvh.KW
Puls syns jeg var greit informativt. Puls ekstra bare rot. Bortkastet tid for min del.Puls, NRK1, mandag 3.10.2011 kl. 19.45
Programmet om helse og livsstil. Hva er best: lavkarbo eller lavkalori? Og hva skjer med midjemålet når vi plukker det beste fra alle dietter? Programleder Helene Sandvig viser vei i diettjungelen. Fett er ikke lenger fienden, og kokebøker med lavkarbomat ligger på salgstoppen i Norge. I kveldens Puls møter vi en familie som har gjort lavkarbokuren til hverdagskost både for små og store.
Puls ekstra, NRK2, mandag 3.10.2011 kl. 20.45
Programmet om helse og livsstil. Hvilket kosthold er det beste for den som vil holde vekta eller minske midjemålet? Diettkrigen fortsetter med debatt i studio. Programleder Helene Sandvig.
Takker for link til Rostrup. Han gjorde et positivt inntrykk i programmet, og som han skriver:zimon skrev:I Puls så vi lege og forsker Espen Rostrup på Hjerteavdelingen på Haukeland som både forsker på temaet og går på lavkarbo selv. Han har egen blogg: espenrostrup.com/om-me/. Mye spennende lesning der. God til å formidle. Se for eksempel hans "Innføring i balansert lavkarbo-diett", og hans "10 dokumenterte fakta om lavkarbo-diett" + mye mer. "Lavkarbofamilen" som puls besøkte ved frokostbordet har også sin egen blogg, se: http://sunnfamilie.net/.
alt med måteFatso skrev:
Don`t worry. Neste uke er det sunt igjen.emokid skrev:To frukt om dagen? Da er jeg ikke halvveis i frokosten engang.
Haha, dette er latterlig.
Jeg setter hvertfall pris på engasjementet ditt i denne som andre tråder, selv om jeg kan være spiss i argumentasjonen. Det er fortsatt mye vi ikke vet om kostholdets betydning for helsen, spesielt innenfor vitaminenes rolle for immunforsvaret, sagt ut fra litteratur fra de som forsker på området. Samtidig er det mye vi begynner å få kunnskap om blant annet insulinets rolle og hvordan mettet fett påvirker eller ikke påvirker helsen vår.Vidar P skrev:Jeg føler på at dette er en tråd jeg og mine kolleger på HFS kanskje kunne bidratt i, siden det er vårt yrke, men det er jo bare å si ifra på ordentlig vis dersom man ikke vil ha andre sine innspill i denne tråden vettu.
Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.topline skrev:Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
Ja, her er med inne på noko viktig. Det er jo det same som gjelder styresmaktene sine tilrådingar på mat. Fordommer. Om ein bruker GROVE kornprodukter, grønsaker og avgrensa mengder med kjøt og fett får ein brukbar helse.osan skrev:Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.topline skrev:Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
Kornprodukter i større mengder har ingenting med god helse å gjøre. Til det er gluten for problematisk også for de som ikke vet at de har intoleranse, i tillegg til andre antinæringsstoffer som finnes i korn. Det bør være et signal om at korn ikke er ment å skulle spises av mennesker..Palmaris skrev:Ja, her er med inne på noko viktig. Det er jo det same som gjelder styresmaktene sine tilrådingar på mat. Fordommer. Om ein bruker GROVE kornprodukter, grønsaker og avgrensa mengder med kjøt og fett får ein brukbar helse.osan skrev:Mye fordommer for tiden ja, sjekk bare Yngve Ekerns matspalte i dagens Aftenposten.topline skrev:Det er på en måte synd at lavkarbo forbindes med at man lever på egg, pølser og bacon samtidig som frukt og grønnsaker kuttes ut. Ja, det er mulig å leve lavkarbo på den måten også, men er langt fra optimale. Veldig langt faktisk...
Kolesterolet mitt økte fra 3,6 til 7,9 på tre måneder. Hvorvidt det er farlig eller ikke, er en diskusjon jeg velger ikke å gå inn i. Her strides de lærde.freddie77 skrev:Fett nok!
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4252404.ece
Lavkarbo som måtte korrigeres litt.
Energibetraktninger gjelder ikke i ernæringsdebatten. Basal fysikk er kansellert. Det ser i alle fall slik ut til tider.uob skrev:En fornuftig tilnærming er kanskej ikke så dum. Og det han sier forklarer mye om lavkarbo. Når folk går over på lavkarbo spiser de rett og slett mindre.
Hvor mange av LCHF tilhengerne her i tråden kjører ekte LCHF-diett selv? Altså 70-80% fett.freddie77 skrev:Fett nok!
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4252404.ece
Lavkarbo som måtte korrigeres litt.
Der tror jeg du fant han legen som var på 1730uob skrev:http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/
En fornuftig tilnærming er kanskej ikke så dum. Og det han sier forklarer mye om lavkarbo. Når folk går over på lavkarbo spiser de rett og slett mindre.
Det er jo en temmelig sinnsyk tanke "å skulle proppe i deg så mye du vil" - hva er det for noe vås? Men merk hvordan karborik industri er i ferd med å kjøre ut kanonene nå, fallet i salg er markant i følge en industrikilde jeg har, og man må gå til mottiltak: fra å påstå at det er kjøttindustrien som ligger bak angrepet på karbo, til å så tvil omkring hele lavkarbo tankegangen.RoDa skrev:Hørte denne dama på 1730 på P4 nå i stad. Var ikke like "fresk" i vendingene der, men budskapet var det samme.
Du kan ikke proppe i deg så mye du vil, selv ikke på fettdiett. Det med kolesterol ble ikke tatt opp.
Du har rett RoDa! Du har funnet veien man bør gå for å gå ned i vekt og samtidig ikke dø av det "The RoDa way" eller beveg deg mer g spis mindre: Nobelprisen venter, dette er sensasjonelt! Ring avisene. Har en anelse om hvordan forsidene kommer til å væreRoDa skrev:Der tror jeg du fant han legen som var på 1730uob skrev:http://www.dagbladet.no/2011/10/12/kultur/debatt/kronikk/lavkarbo/ernering/18550748/
En fornuftig tilnærming er kanskej ikke så dum. Og det han sier forklarer mye om lavkarbo. Når folk går over på lavkarbo spiser de rett og slett mindre.
Jeg tror den største grunnen til suksessen for lavkarbo eller LCHF er at det er strenge klare regler for hva du kan og ikke kan spise.
Jeg tror ikke at The RoDa WayTM er en spesielt bra diett, men jeg har beskrevet for folk hva de "skal" spise og i hvilke mengder og dermed funker det hvis de følger opplegget. (Så langt med gode resultater for alle de som har fulgt og følger dietten)
Tull og tøys. Mange av angrepene på LCHF påstår dette. Men ser man på bøker omkring emnet så finner du at det slett ikke er tilfelle - det som er skjedd er at folk er simpelthen forbauset over at man faktisk kan spise smør og fettholdig mat (ost, godt marmorert kjøtt, bacon) uten å legge på seg i henhold til skrekkscenariene.RoDa skrev:Noe av pratet rundt LCHF er at du skal bare spise deg mett så lenge det er nok fett, så regulerer kroppen selv vekten.
Noen måneder. Den taper seg i kvalitet etter et par, tre måneder men kan fortsatt spisesKW skrev:Kjøpte meg en flott diger ørret på nesten 3 kilo idag (2,966 helt nøyaktig)
39.- for kiloen.
Inmat tatt ut før kjøp, og etter at jeg hadde skjært ut to fileter, så satt jeg igjen med 2,4 kilo ren rød fisk ;D
Da ble det ca. 50.- for kiloen og da snakker vi om 10 kroner (for meg) pr. middag 8) med sunn mat (imo)
Dama foran meg ved fiskedisken (Smart Club) fylte hele handlevogna 7-9 stykker ;D
Løp og kjøp
Hvor lang tid er det greit å ha ørret i frysen før den bør fortæres?
Mvh.KW
Det er et poeng så vidt jeg husker å erstatte inntak av karbo med fett for diabetikere. Jeg spiser så mye karbo som mulig og det er ca 40-50 gram om dagen. Er inntaket av karbo høyere merker jeg symptomer som prikking i fingre og tær og at blodsukkeret øker. Spiser mye advokado og nøtter i tillegg til smør, fløte og alt det andre. Tilfører kroppen jod og magnesium i tillegg med god effekt. Problemet med å følge en slik diett er at det kan bli ensformig og at det er krevende å få tak i gode råvarer i dette landet.RoDa skrev:Det er vel ikke helt etter reglene å offentliggjøre PMer? :vredensgnag skrev:Det er ikke nødvendig å ta noen del av diskusjonen over PM, RoDa. I denne tråden har du vært gjennomgående destruktiv og negativ, til tider spydig. Jeg er ikke den eneste som reagerer, og som stusser over hvorfor du har så fryktelig imot tema i tråden.
At du melder i PM at du mistenker at 70/80% fett i kosten er uheldig over tid er vel rett og rimelig - hvem faen i helvete er det som gafler i seg så mye fett uten å spy. Drikker de hvalolje, eller hva er det du forestiller deg?
Dessuten er vel LCHF nettopp 70-80% fett i kosten så alle som sier de følger LCHF spiser sånn.
http://www.side2.no/helse/article3138000.ece
At du karakteriserer andre som spydig? Vel, jeg holder meg unna deg fremover.