KW skrev:
emokid skrev:
Hysj da Anonym, kolesterol er ikke farlig og prosessert industrikjøtt til massene er helsemat, må du vite!
Vekk med ferske grønnsaker og frukt, kokt, stekt og kverna døde celler er så mye nærmere natuuuren.
Skal vi se :-\
Skal vi seee, jeg fikk deg hvertfall på kroken med mine febrilske linjer, eller hva?
Du fikk meg forsåvidt på kroken med det jeg oppfatter som provokasjonen hvor du hevder at dette er en drittråd.
Jeg pleier som oftest å holde meg unna det jeg oppfatter som drittråder, uansett så opholder/skriver jeg ikke til stadighet i en av meg slik oppfattet drittråd.
Siste eksemplet jeg kommer på er "verdens verste band/artist" eller hva den nå heter, ser ikke hensikten med en slik tråd så lenge vi vet at smaken er forskjellig.
Derfor skjønner jeg ikke din grunn til å bruke energi i en drittråd.
Hvem har prediket "vekk med ferske grønsaker" av LCHF tilhengerne her i tråden.
Det har fler ganger i tråden blitt predikert at "all sukker er gift", uansett form, behandling, råvare eller inntakshyppighet. Dette er i sannhet absurditet og total trangsynt når det kommer til hva denne tråden handler om; ernæring. I følge mange utsagn av folk som lever av å predikere LCHF i denne tråden skulle de fleste av de sunneste menneskene jeg kjenner vært døde forlengst.
Da har ikke jeg fått med meg at det er spesielt mye sukker i grønsaker (sett bort fra de som inneholder stivelse og vokser under jorda, tror forøvrig for min del at de ikke er "farlige", men sett i sammenheng med ønsket om lavt karboinntak og å komme i Ketose så kan det være en fordel å kutte de så langt jeg har skjønt, spiser forøvrig mye rå løk.
Er det du som skal sette dagsorden på hva denne tråden startet av en annen skal handle om?
Den handler om det som står i overskriften i hovedsak.
Kokt og/eller stekt kjøtt, har du noen bedre forslag desom kjøtt nå først velges, jeg har spist gravet indrefilet på Smuget en gang så det er jo et alternativ.
Sushi et annet, men dakkars fiskene da..........levende fisk er jo nærmere The Roots.
Hva mener du med prosessert industrikjøtt?
Nei, det er ingen gode forslag. Poenget er rett under nesen din; dere prater om naturlige, uprossesert mat,
mens råvarene dere prater varmt om er både pasteurisert, saltet, røkt, stekt, kokt og fulle av sporstoffer og andre ulumskheter fra næringskjeden under den. Per definisjon har LCHF-praten i denne tråden handlet utelukkende om å spiser MER mat som er MER fjernet fra sitt orginale opphav og sammensetning av nutrienter.Det er DEt jeg mener med prosessert industrikjøtt, det er DÅRLIG mat, et DÅRLIG produkt som du og dine venner ønsker vi skal spise mer av. Mer konsupsjon av dette fører til ytterligere voldtekt av resurser, dyr, utslipp, ødeleggesel av regnskog, noe jeg sikkert har trettet deg med tidligere. Dette fører dog til større press på produksjon og ikke minst pris, som som regel fører til ENDA dårligere kvalitet og ENDA dårlgere produkter. Dere biter dere selv i halen.
Det er mulig jeg ikke har satt meg godt nok inni hva det kjøttet jeg handler består av utover det jeg tror.
Nakkekoteletter skåret ut av svin så langt jeg vet usaltet, urøkt, ikke pasterurisert, ikke kokt, ikke stekt, hvorvidt det inneholder sporstoffer aner jeg ikke noe om.
Siden jeg ikke er begeistret for rått kjøtt, så steker jeg det sjøl hjemme.
Det samme kan sies om laksesidene jeg bruker, pålegget (laks/ørret) er røkt eller gravet, jeg liker ikke sushi.
Eggene kommer med skall, men det er mulig hønene blir foret med noe som gjør de farlige?
Derfor har jeg planer om egne verpehøner hvor jeg sjøl bestemmer foret, ikke minst får jeg ferske egg samt flere fugler
Det ekte smøret inneholder bitte litt salt eller er det så langt jeg vet så naturlig som det vel kan bli ? Hvertfall naturligere enn margarin.
Brieosten er sannsynligvis ikke pasteurisert i følge dette sakset fra nettet.
<Upasteurisert melk er brukt som råstoff til flere ostetyper med tradisjonelt opphav i Frankrike. Lignende oster laget av pasteurisert melk blir ikke utsatt for den samme modningsprosessen, og vil derfor smake noe anderledes>
<døde celler er så mye nærmere natuuuren.>
Burde vi i større grad spise mest mulig av dyret før det er dødt?
Prøv.
Har prøvd gravet laks/ørret det liker jeg, gravet indrfilet var også godt, men helt rått kjøtt er ikke i min gate.
Rensker du omhyggelig all frukten din først slik at du ikke risikerer å få i deg noe animalsk i form av småinsekter?...........døde celler
eller kanskje til og med levende.
Dette er (delvis) nivået ditt i denne tråden imo.
Nei. Dette du prater om er lavmål. Selv om du "imo"er om Emo, kommer du ikke særlig langt i din argumentasjon. Om du opplever mine sleivspark her inne som støtende oppnår jeg akuratt hva jeg vil; det har skapt sunn debatt fler ganger enn topline har klart å gjøre gjemt seg bak googlen og sitatfunksjonen sin.
Ikke enig.
Det er helt greit for meg at du har ditt syn på det moralske aspektet ved mye av det rundt selve dyrene som brukes til menneskemat og produksjonen av de/det, det kan være grunnlag for en egen diskusjon men etter min mening best egnet i alternativ tråd.
Det er en kjennsgjerning at mennesker helt fra starten har benyttet seg av animalsk føde.
På samme måte som svært mange dyr gjør det, dette er natuuuurlig enten du liker det eller ikke.
Takk, og det synet akter jeg å fortsette å proklamere i en tråd som er så vitterlig blottet for oversikt. Denne tråden er absurd i sitt forsøk på å sette mat i politisk kontekst ved å brette opp konspirasjoner og utpeke skyldige organ, nettopp fordi dere forfekter å putte penger i ræva på samme gjerningsmenn dere er ute etter. Dere utfører ingen sunn boikott og presser frem et levesett som er mer skadelig enn status quo på sikt.
Kan ikke forhindre deg i det å propagandere ditt syn.
Jeg kan eventuelt overse de, skal prøve å bli flinkere til det.
Så blir det imo en annen diskusjon rundt pluss og minus ved hvordan de forskjellige dyrene blir behandlet på veien til vårt middagsbord.
Jeg føler vel at det er her du får dine problemer opp mot denne trådens innhold og febrilsk prøver å gjøre en innsats for din overbevisning som har gjort deg til veganer.
Tror neppe du vil kunne omvende særlig mange, ihvertfall i denne tråden og blant LCHFere ;D
Min diskusjon her inne handler hovedsaklig ikke om etikk rundt dyrs forhold i produksjon, selv om jeg mer enn gjerne bruker argumentet når jeg blir konfrontert med det. Derimot ønsker jeg
ikke å sitte på gjerdet når rike snobber som ikke gidder legge om livet sitt for å endre helsen, velger å forfekte et kosthold som til de grader forverrer stiausjonen for alle andre. Globalt sett er vestlige, og kanskje spesielt skandinaviske, matvaner en absurditet og totalt på feil reting i sammenheng med rasjoner, etikk,
forurensning, handel, matreise etc osv. Å sitte på en pidestall i Norge og tro at "alle" spiser som oss er ekstremt naivt, spesilt all den tid de sunneste rurale strøkene i verden, som ALLTID har hatt god helse og IKKE har våre sykdomsbilder spiser totalt anderledes enn både LCHF og SND. LCHF er en videreføring av allerede skakkjørt diett og kostholdspraksis, der statlite og private interesser har fått lov til å indoktrinere oss i årevis. Dere er tilogmed ikke i stand til å se at LCHF BYGGER på nettopp denne indoktrineringen som har foregått så lenge jeg kan huske, mens dere snakker om den slemme hvetemannen fra statskassa? Come on! Om det virkelig skal snakke som å frigjøre oss fra sosiale stigma, usosiale båser og faktisk sette mat i en politisk kontekst, er LCHF totalt meningsløst.
Hva tror du om forurensning hvis folk flest i hele verden og særlig på den nordlige halvkule skulle livnære seg utelukkende på frukt hvor det ikke er alt for gode dyrkingsforhold for dette.
Drivhus med oppvarming, egne innebygde tropehaver og/eller enda mer flytransport fra varmere strøk?
Fantastisk flott at onkelen\fetteren\kollegaen eller whatever fikk lavere kolesterol ved å spise mer bacon den første gangen personen klarte å følge en kontrollert diett. I don't care. Det finnes en bedre metode der ute, for alle.