@made4you
<Snakker dere f.eks. mye om manglende fysisk aktivitet som den aller viktigste faktoren? Man skal ikke langt tilbake for å finne en tid da folk spiste mye mer brød, kornforbruket har sunket betraktelig og sågar også potetforbruket - vi spiste altså mer for ikke lenge siden (likevel var vi slankere og diabetes var et mindre problem enn det er i dag). I grunn hadde ikke diabetes trengt å være noen stort problem, men det er det i dagens samfunn.>
Når jeg leser dette, så føler jeg mer rimelig sikker på at du har kommet svært sent inn i denne tråden.
Før du går så hardt ut så burde du kanskje ha lest hele først.
Det jeg har sitert fra ditt innlegg er jo nærmest en av de røde elementene i tråden.
Fordi vi (veldig mange)
ikke lenger har fysisk krevende arbeid og bruker rulletrappper der de finnes, heis der de finnes,buss,tog trikk bil you name it.
Hvor mange av totalen går til butikken f.eks. alt dette ved siden av at det stadig blir mer karbohydrater i veldig mye mat.
Unga har jo nå sko med hjul på nå og sparkesykkel, slik at det går av seg sjøl nedover om ikke annet ;D
Flere timer daglig ved dataskjermen blir jo mer og mer vanlig i snart alle aldre.
Klart at aktivitene for vedlig mange har sunket, mens noen har blitt flinkere.
Tråden omhandler etterhvert flere temaer, men heter den store fettbløffen og er så langt jeg kan skjønne et forsøk på å fortelle at det ikke er fettet som er den stygge ulven eller grunnen til at folk som IKKE er i brukbart fysisk arbeid, som IKKE er aktiv med idrett, som IKKE er aktive mosjonister FORDI de enten ikke har alt for mye tid til overs og/eller IKKE synes noe om å løfte vekter,løpe o.l.
Ingen så langt meg bekjent har sagt at
det ikke er en fin og grei og sunn måte å stabilisere vekta på et flott nivå.
For en del av de som ikke kommer i nevnte kategori, som meg er dette som delvis er hovedtema i tråden en fin måte å senke vekta på.
Har begynt på min tiende kilo siden 1juni og spiser masse av det denne LCHF kosten går ut på.
Dersom det nå skulle være slik at egg, bacon, nakkekoteletter, gule og hvite oster, og mye annen innen matvarer med mye fett og lite karbo skulle være så farlig som det ble hevdet under min oppvekst fra 50/60 åra, ja da burde jo myndighetene virkelig snart komme på banen med et kraftig oppgjør mot alle disse som i følge deg farer med usannheter,bløff og løgn.
For sikerhets skyld, legger jeg til at flere de av med nevnte varene (les mye fett) kan være farlig dersom en både eter mye fet mat OG MASSE karbohydrater, sammen med lite forbrenning grunnet bedagelig livstil (som meg)
Overskudd/masse av karbo er imo uansett ikke sunnt, en LCHF type kosthold er imo ganske så sikkert en bra ting.
Ekstrem LCHF er en veldig fin og lett og ufarlig (etter samråd med lege om eget generelt sykdomsbilde) å slanke seg på.
Hadde du lest hele tråden så hadde du fått med deg hvor mange som med letthet har gått ned.
Jeg har et litt lavt tempo på nedgangen sammenlignet med andre, kanskje jeg spiser litt for lite svin.
Når en så er kommet ned på et vektnivå som en føler er bra, så har jeg faktisk stor tro på at nettopp Lindberg (som vel er lege) sin anbefaling om 80 til 150 gram karbohydrater daglig er et riktigere nivå enn ernæringrådets 300.
Her kan det selvfølgelig ligge at myndighetene har bakt inn at folk enten har en fysisk noe krevende jobb eller at det trener eller mosjonerer.........ikke veit jeg, men med stor sannsynlighet så trenger de ikke mer enn 150 gram karbo selv om de gjør dette, da får de kanskje ta ei potet, et par tre brødskiver med G35 o.l.
En kan så langt jeg har funnet ut, spise både brød (helst rugbrød e.l.) en potet, altså en del karbohydrater
før en overstiger 150 gram daglig.
Bare en er flink til å kutte alt småtteriet og drikke mange inntar ubevisst i løpet av dagen.
Jeg fikk kostholdsveiledning ved sykdom for 5+ år siden, og noen av de tingen jeg fikk info om er helt greie og fornuftige, bl.a. at jeg burde spise rugbrød, minske potetinntaket, spise valnøtter, leverpostei (og trimme :-X ;D )
Noen var imo ikke riktige ut fra det jeg mener og tror idag, mager skinke og ikke fett i form av/på kjøtt
Det siste gjorde jeg jo også fordi jeg var rimelig motivert (og da ikke visste om den alternative måten)
Sleit og svetta meg ned 11 kilo ikke f... det minste moro, selv om resultatet var det, ved siden av nødvendigheten.
Dersom jeg måtte ha fortsatt med et slikt trimmeliv for å kunne ha stabil lav vekt, så hadde ikke det passet meg særlig da jeg ikke synes det er noe ok.
Jeg var heltidsykemeldt i 4 måneder (bl.a. alt for høyt blodtrykk) og det var i den perioden med svært god tid at jeg i det hele tatt greide det jeg greide.
Så gikk det som det gikk ved forrige vinter ol. (2006) ble jeg sittende igjen ;D men fortsatte med lite potetinntak, begrenset colainntak men ellers normalt kosthold altså brød (spelt) aldri smør for det er jo sååå farlig, men soyasoft plantemargarin, lange perioder med makrell i tomat o.s.v.
Påsketider i fjor var jeg akkurat på samme nivå som da jeg ble sykemeldt 88 kilo.
Nå veier jeg 78,5 ene og alene grunnet LCHF
Føler meg lett og rimelig frisk om kanskje ikke i samme fysiske form som etter all trimmingen forrige gang, men har noen planer om å få rørt mer på meg.
Jeg regner med og håper at HFS og OT er her også om 4-5 år, så får vi se da hvilken retning ernærinsrådene tar, hvilke valg myndigheten gjør og eventuelt om disse vranglærerne som prediker tilnærmet LCHF (les; karbohydrater er både unødvendig (rent ernærinsmessig over 150 gram pr. dag) spis mer fett, vil bli tiltalt eller få advarsel for å lede deler av befolkningen ut i sykdommer og det som verre er.
Det er masse linker til senere (
senere) års erfaring med LCHF bruker erfaring, visstnok særlig Sverige i denne tråden.
Forstår jeg deg da rett at jeg ikke burde spise 14 egg i uka, som jeg lærte var meget farlig allerede i slutten av 60 åra.
At jeg ikke burde bruke smør, som jeg nettopp har begynt med igjen etter å ha slutta med det på samme tidspunkt.
At jeg heller ikke må spise nevneverdig med bacon og svine/nakkekoteletter, som jeg faktisk (det sistnevnte) har spist masse av i hele livet (etter min brors store fortvilelse, selv om han nå også er blitt omvendt ihvert fall med bacon 8) ) og jeg spiser mer nå.
Legger til at jeg også får i meg mye ørret og laks.
Jeg vet og tar nå hensyn til at ved dette kostholdet, så bør jeg begrense det daglige karboinntaket til ca. 150 gram, da det absolutt ikke er fornuftig å lange i seg mengder av begge deler.
I den tiden fra nå og frem til mai prøver jeg å gå på veldig lavt karbo pr. dag, og målet er 74 kilo.
Deretter skal jeg prøve å finne ut hvor grensen med karbo inntak går for meg, for stabil vekt uten mer enn litt lett mosjon.
Skulle det begynne å gå litt den gale veien, så vet jeg nå at denne måten å gjøre det på er den rette for meg.
Utover det så vil jeg si at om nå ånden skulle komme over meg, så vil det være sååå mye lettere å holde vekta i sjakk ved å ta mosjonen opp et aldri så lite hakk.
Det er tydelig lettere med 14 kilo mindre........tro du meg
Hvorfor skal det i følge deg være så viktig med poteter og brød da, sånn rent helsemessig ikke politisk/forsyningsmessig?
Sikkert noen skrivefeil her.
Edit; Legger til at ikke en jævla sjel har og antagelig ikke kommer til å tjene et rødt øre på at jeg benytter LFCH, nettet er full av linker med mye lese om dette og det er vel også gratis, så er det nok også slik at noen tjener kronene sine på mye som dreier seg om vekt og slanking..............uten tvil, ikke no problem for meg så lenge det ikke er en bløff og det er IKKE LCHF i så måte.
Mvh.KW