Paster inn div. utdrag fra en link fra tidlig i denne tråden som nok ikke jeg sjekket den gang.
Av dr. Brynjulf Barexstein (altså en lege)
<Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt,
mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.>
<For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå
inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og
ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.>
<Du spør om hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det.
Det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten,
for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. >
Hentet herfra.
http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking
Finnes det noe dokumentert om vektnedgang på lavkarbo (eventuelt i ketose) på tross av kaloriinntak over det daglige bruk?
Jeg tenker litt på at det på en side jeg var innom for LCHF at en kan spise så mye en vil av f.eks. gulost
Den (nye) undersøkelsen det ble linket til for kort tid siden, konkluderte jo med at to grupper som fulgte to alternative måter gikk ca. like mye ned over to år med målinger underveis.
Det sto litt om at den gruppen som ikke fulgte LCHF, dog hadde en viss regulering av daglig kaloriinntak (1500-1800), mens det ikke var nevnt noe om dette i LCHF gruppa ???
Mvh.KW