Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hva om f.eks. økende grad av stillesitting i løpet av tidsperioden man diskuterer har like mye å si for fedmeepidemien, om ikke mer, som kostholdsendring i retning av fruktosebaserte karbohydrater og kunstig fett?
    Jeg tenkte egentlig kun på den utstrakte bruken av anekdotisk bevisførsel for å avfeie eventuell innvendinger noen måtte ha.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hva om f.eks. økende grad av stillesitting i løpet av tidsperioden man diskuterer har like mye å si for fedmeepidemien, om ikke mer, som kostholdsendring i retning av fruktosebaserte karbohydrater og kunstig fett?
    Jeg tenkte egentlig kun på den utstrakte bruken av anekdotisk bevisførsel for å avfeie eventuell innvendinger noen måtte ha.
    Innvendingene er i mange tilfeller mer usakelige enn anekdotiske bevis. De siste kan i hvertfall være reelle..
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    topline skrev:
    Langtidsvirkninger av LCHF.....når kommer skadevirkningene som skeptikerne prediker..?

    Ikke etter 3 år hvertfall...

    http://helenahippo.blogspot.com/2011/11/tre-ar-med-lchf.html

    De senaste tre åren har jag inte ens smakat på pasta, ris, potatis, kakor, frukt, godis eller bröd. Inte en enda gång. Jag har tappat massor i vikt. Håret är längre, naglarna starkare. Sover som en stock. Magen är lugn. Hälsporre och dåligt knä har blivit mycket bättre och ger mig nästan aldrig problem. Rynkor och ledvärk och annat åldrande håller sig borta. Läkarkontroll förra månaden (av andra skäl) visade att alla värden är precis som de ska. Enligt "experterna" borde jag vara död vid det här laget. Jag litar mer på min egen kropp än på dem...
    Av og til lurer jeg på om du faktisk er så svak i metodikk som du fremstiller deg selv som.
    Hva om f.eks. økende grad av stillesitting i løpet av tidsperioden man diskuterer har like mye å si for fedmeepidemien, om ikke mer, som kostholdsendring i retning av fruktosebaserte karbohydrater og kunstig fett?

    Skjermlivet begynner tidligere og tidligere.
    Fedme har med at matinntaket overstiger behovet i forhold til aktivitetsnivå. Det har ingenting med aktivitetsnivået i seg selv å gjøre. Dette kan være vanskelig å forstå. Spørsmålet er hva som kobler ut kroppens naturlige sult / metthets signaler.

    Det er som oftest med to ting å gjøre - svingende blodsukker og søtsug.. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Er vel ikke så mange land i den vestlige verden som har hatt en velstandsøkning som den norske heller de siste 10 årene, det spiller sannsynligvis også inn. Samt at jeg tipper "matkulturen" har endret seg en del - f.eks at det ha blitt vanligere med både stor lunch og stor middag. Og at arbeidslivet blir mer og mer stillesittende. For å nevne noe.

    Men at mange propper i seg store mengder skit er det neppe særlig tvil om.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Virker ikke som om de offisielle kostholdsrådene gjør jobben.
    Og kanskje skal man også vurdere i hvilken utstrekning skitmaten som kommer i form av tørrfor, våtfor og frossentfor, levert av kjedene, har en innvirkning her.

    http://www.aftenposten.no/helse/Eksplosiv-kning-av-tjukke-nordmenn--6705219.html
    Hva er så den store forskjelllen på nordmenn og svensker?

    I Sverige er fedmebølgen i ferd med å snu i følge nye data, som eneste landet i europa så vidt jeg vet. Kan det ha noe med at 23% av alle svensker går på lavkarbo i en eller annen form?

    Samtidig som smørsalget øker...
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det britiske kostholdet er jo ikke akkurat egnet for mennesker heller. 50% av alt de spiser er kokt i olje.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Inertia - Impuls - Momentum.

    Island og Norge verst
    Tallene som kom onsdag bygger på statistikk som foreligger nærmest 2000 og 2009, i medlemslandene. For Norge viser tallene en økning fra fire prosent i 1998 til ti prosent 2008. Hver tiende voksne nordmann er altså tjukk, og det er en økning på 66 prosent. Bare Island er i nærheten av en slik økning, med 62 prosent. Andre land ligger på mellom 5 og 41 prosent økning.


    Det er dette statistikken viser, et momentum i emning, til tross for kostholdsrådene. Norge faller tilbake fra en tidligere sunnest-posisjon, og med foruroligende tempo i forhold til andre land.

    Kan det være vår spesielle matvaresituasjon som bidrar, i tillegg til økende stillesitting i vårt komfortsamfunn?
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Kan det være vår spesielle matvaresituasjon som bidrar, i tillegg til økende stillesitting i vårt komfortsamfunn?
    Mulig, men nordmenn spiste vel neppe lavkarbo i tiden tallene er fra heller.

    Mengden skitmat, prepossesert søppel og lignende har dog godt opp ganske dratstisk regner jeg med.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.263
    Antall liker
    6.639
    Før var vi bønder, fiskere, skogbrukere og industriarbeidere.
    Nå sitter vi foran PC'n og prøver å lese oss fram til hva som er galt med maten vi spiser.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pappaen min er sterkere enn pappaen din og grafen min er tøffere enn pappaen din;)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Inertia - Impuls - Momentum.


    Det er dette statistikken viser, et momentum i emning, til tross for kostholdsrådene. Norge faller tilbake fra en tidligere sunnest-posisjon, og med foruroligende tempo i forhold til andre land.

    Kan det være vår spesielle matvaresituasjon som bidrar, i tillegg til økende stillesitting i vårt komfortsamfunn?
    Det viktige er hvilken retning det går i, om kurver kan endres og hvordan.

    Hvorfor skal økt alder føre til mer diabetes f.eks?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    Pappaen min er sterkere enn pappaen din og grafen min er tøffere enn pappaen din;)
    RoDa kommer aldri til å skjønne dette.
    Tendenser har sterk forskyvningskraft, og tendensen er ikke god - vi betaler prisen for vår energioverflod ved å frigjøre oss fra fysisk innsats på så mange områder som mulig, mens komfortgraden øker bedagelighetstiltrekningen. Kombinér med dårlig kosthold, og så ser vi hvor ting er på vei.

    Tenk på det faktum at politiskole og sesjon har firt sterkt på kravene for opptak, fordi allmennhelsen har stupt så sterkt som den har. Her snakker vi om "den beste ungdommen" ...

    Men kjør piler på grafer, RoDa.
    Historien lærer oss at store utslag i én retning, gir utslag i motsatt retning. Det retter seg nok.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.111
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grafene er fra samme rapport som vises til i avisutklippet.
    De er å regne som en kommentar til trådens tema og hvorvidt svenskenes store endring som folkeslag til å spise LCHF gjør dem til friskere og sunnere mennesker enn nordmenn.

    Jeg er helt enig i at det er på ville veier med tjukke nordmenn, og selv om jeg ikke er enig i at kostholdsrådene er feil så har det feilet å få folk til å følge dem.

    Hvis folk skjønner at løsningen er å redusere matinntaket så er problemet borte.
    Det er ingenting mer som skal til for å få bedre helse!

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47874.msg1252759.html#msg1252759
    Slike innlegg blir fort glemt i denne tråden ;)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Grafene er fra samme rapport som vises til i avisutklippet.
    De er å regne som en kommentar til trådens tema og hvorvidt svenskenes store endring som folkeslag til å spise LCHF gjør dem til friskere og sunnere mennesker enn nordmenn.

    Jeg er helt enig i at det er på ville veier med tjukke nordmenn, og selv om jeg ikke er enig i at kostholdsrådene er feil så har det feilet å få folk til å følge dem.

    Hvis folk skjønner at løsningen er å redusere matinntaket så er problemet borte.
    Det er ingenting mer som skal til for å få bedre helse!

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47874.msg1252759.html#msg1252759
    Slike innlegg blir fort glemt i denne tråden ;)
    Som vanlig ligger vi noen år etter sverige. De har hatt kraftig økning av overvekt, men er kanskje på vei til en snuoperasjon. Vi er på full fart inn i overvekt.....og vil kanskje om noen år også snu den kurven... med lavkarbo..hehe... (som igjen gir mindre matinntak)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.562
    Haha, vellskrevet.

    Huff, dette ble useriøst.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Har vært utsolgt i mange uker nå, skal visstnok begynne å dukke opp litt om ei uke eller 2.
    Jeg bruker ikke særlig mye av det, men slikt med margarin eller deler av margarin har jeg kutta ut helt.
    Bruker til steking og til de få brødskivene/knekkebrødene jeg vil ha til osten og gravlaksen min.
    Siste jeg fikk tak i var setersmør, aner ikke helt forskjellen utover 1 gram karbohydrat forskjell pr. 100gram smør, det skal gå greit ;D

    Mvh.KW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man ser vel sjelden gustnere og gråere mennesker enn dem som arbeider i helsekostbutikker.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.270
    Antall liker
    6.562
    Åh, har vi falt ned til den retorikken nå...

    LOL @ this thread.

    PS: Nigella er kanskje det kvalmeste kvinnemennesket jeg kan bevitne på TV-skjermen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn