G
Gjestemedlem
Gjest
Jeg tror nok det utgjør en mye større fare å gi faen.Karma skrev:Den største fare for egen helse, er overdreven bekymring for egen helse.
Jeg tror nok det utgjør en mye større fare å gi faen.Karma skrev:Den største fare for egen helse, er overdreven bekymring for egen helse.
Hva med den gyldne middelvei?Gjestemedlem skrev:Jeg tror nok det utgjør en mye større fare å gi faen.Karma skrev:Den største fare for egen helse, er overdreven bekymring for egen helse.
Gustengul dame som det oser røyk og kaffe av, med brune tenner? Hvorfor er ikke hun i drømmedamatråden?kibsgard skrev:Ei kusine gikk over på en diett bestående av kaffe og røyk for å gå ned i vekt. Kiloene rant av, men bivirkningen var en lettere gusten hud...
Er du 100% sikker på at hun ikke er det?vredensgnag skrev:Gustengul dame som det oser røyk og kaffe av, med brune tenner? Hvorfor er ikke hun i drømmedamatråden?kibsgard skrev:Ei kusine gikk over på en diett bestående av kaffe og røyk for å gå ned i vekt. Kiloene rant av, men bivirkningen var en lettere gusten hud...
Det er dette jeg kalder total blackout, mangel på vett og forstand.kibsgard skrev:Ei kusine gikk over på en diett bestående av kaffe og røyk for å gå ned i vekt. Kiloene rant av, men bivirkningen var en lettere gusten hud...
Kolestrolnivået mitt ble "normalt" fra for høyt etter 2 måneder på LCHFKW skrev:Det er jo ikke vanskelig å bli forvirret da.
www.vitahjertego.no/Hjerteskolen/Hjertevennlig+kosthold?gclid=CKnKmMyXm6MCFU5_3god1AwWqQ
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet
og du bør spise og drikke mindre av
* Fete meieriprodukter (f.eks meierismør, ost med mer enn 20% fett, H-melk, fløte, crème fraiche, rømme)
* Matvarer med høy sukkerinnhold (f.eks.kaker, syltetøy, brus, godteri, sjokolade)
* Salt (NaCl)
* Mat med høy saltinnhold (f.eks ferdigmat, spekemat, salami, potetgull)
* kjøtt med mye synlig fett eller farseprodukter (f.eks pølser med vanlig fettinnhold, karbonader, kjøttdeig, nakkekoteletter)
* Alkohol
Skjønner jo at det dreier seg om hjerterelaterte forhold (eller?)
Er det her denne tråds intensjon er, å avsløre bløffen...........fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet ?
Skjønner jo godt at salt og sukker er negativt, men ............
Jeg fortsetter nå med egg,bacon,nakkekoteletter, ørret,gulost og grønnsaker/banan jeg da, for vekta er bare på vei nedover.
Mvh.KW
Hehe....ja det er den store bløffen vi har blitt hjernevasket med siden 50'tallet..KW skrev:Det er jo ikke vanskelig å bli forvirret da.
www.vitahjertego.no/Hjerteskolen/Hjertevennlig+kosthold?gclid=CKnKmMyXm6MCFU5_3god1AwWqQ
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet
Skjønner jo at det dreier seg om hjerterelaterte forhold (eller?)
Er det her denne tråds intensjon er, å avsløre bløffen...........fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet ?
Mvh.KW
kibsgard skrev:Jeg har ikke finlest denne tråden, men var det slik at LCHF-dietten mener at melkeprodukter (smør, fløte, ost etc) og melprodukter forårsaker betennelsesreaksjoner i kroppen. Blir litt kjedelig kosthold hvis en skal holde seg unna alt av melkeprodukter...
Ja jeg bruker ikke en gang knekkebrød nå for tiden, men nevnte det siden det er greit å ha som supplement til f.eks. gulost.Sting skrev:Egentlig skal du også holde deg borte fra alle typer gryn/korn og brislingen kan til nøds ligge i olivenolje. Litt av filosofien bak dette kostholdet er også å spise sjeldnere. Den konstante fettforbrenningen gjør at du egentlig ikke blir sulten. Akkurat dette er nesten vanskelig å unngå siden samfunnet er bygget opp rundt å spise hele tiden. I nesten alle sosiale sammenhenger er det forventet at noe skal spises. Spis bare hvis du er sulten, aldri ellers..
Når det gjelder brød en spiser daglig kan det være et poeng at det i tillegg til å være grovt har et høyt proteininnhold. Trivselsbrød fra Coop og tilsvarende fra Meny ligger vel på 15-16% proteiner og det er vel ikke så langt fra enkelte kjøttvarer.samlanes skrev:Et knallgodt brødalternativ,som eg trur og håper er sunnere enn vanlig brød.
Rugbrød merket Eldorado.
Uten gjær,men 4typer e-stoff,270-262/200-282 og jodsalt.
Det må vel vere bedre enn allt hvetemel og gjær i vanlig brød?
Ang linolje,så er det kanskje vel så sunt med utvatnet linfrø og veldig billigt.
Sild/makrell/lyr og sei er god og sunn mat.
Mvh.
Omega 6 får vi mye av (for mye) fra kornprodukter og planteoljer.Komponenten skrev:Jeg har sett gjennom alle disse 5 filmene nå, og syntes det var veldig interessant. Litt mye å fordøye på en gang, men noe gikk da inn.
Det jeg savnet var at han fortalte litt mer om hvor man får i seg omega 6 fra.
Man skulle spise smør, men melk var jo ikke bra, og smør er vel laget av melk?
Ellers er det jo interessant at hifi-entustiastenes hellige olje, linoljen, var så sterkt anbefalt. Noen ganger er man altså forutseende helt uten å ane det..
Kjedelig at tabellen på slutten ikke viste, noen som har funnet de notatene han snakket om et sted på nettet?
(jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager om dette allerede har vært tema)
Ja, karbo som igjen påvirker blodsukker og insulinnivå som igjen virker inn på hva slags eikosanoider som blir dannet fra omega 6 fettsyrene. De som fremmer betennelser - eller de som demper dem..MaHa skrev:Karbohydrater kan forårsake dette. Ikke det du nevner, såvidt jeg vet, vel å merke. Det er nettopp dette som er skummelt med slike tråder. Man vet bittelitt om alt, men (i hvertfall for min egen del) kjenner ikke den store sammenhengen. Det er derfor temmelig skummelt å "rådgi" når det gjelder kosthold.
Må jo være rimelig klar i toppen ha utdannelse innen faget e.l. for egentlig å kunne skjønne helt hva som er hva i den tabellen synes nå jeg............det hele går noe i surr for meg i hvertfall.topline skrev:Omega 6 får vi mye av (for mye) fra kornprodukter og planteoljer.Komponenten skrev:Jeg har sett gjennom alle disse 5 filmene nå, og syntes det var veldig interessant. Litt mye å fordøye på en gang, men noe gikk da inn.
Ellers er det jo interessant at hifi-entustiastenes hellige olje, linoljen, var så sterkt anbefalt. Noen ganger er man altså forutseende helt uten å ane det..
Kjedelig at tabellen på slutten ikke viste, noen som har funnet de notatene han snakket om et sted på nettet?
(jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager om dette allerede har vært tema)
Var det denne du etterlyste?
http://www.medisinfagskolen.no/userfiles/files/main/Omega_3_og_6_og_helse.pdf
Der var den ja, takk for det.topline skrev:Omega 6 får vi mye av (for mye) fra kornprodukter og planteoljer.Komponenten skrev:Jeg har sett gjennom alle disse 5 filmene nå, og syntes det var veldig interessant. Litt mye å fordøye på en gang, men noe gikk da inn.
Var det denne du etterlyste?
http://www.medisinfagskolen.no/userfiles/files/main/Omega_3_og_6_og_helse.pdf
Noen bruker ostehøvel og høvler av et tynt lag med smør, det mykner raskt når det kommer på brødet.KW skrev:Ja, jeg går over til smør etter den pakka jeg har nå.
Har brukt hjertego lett i ganske mange år, så forsto jeg etter denne tråden og linker at lettversjoner ikke er bra, så da kjøpte jeg hjertego vanlig (ikke lett)
Men selv om den inneholder 28% rapsolje og 28% solsikkeolje, så er det jo fortsatt en margarin.
Nå bruker jeg jo ikke brød/knekkebrød så da er det jo kun steking igjen, men den ble kjøpt inn for knekkebrød også.
Smør er bare så jævli hardt fra kjøleskapet, samme problem ved hotellfrokoster.
Noen tips her, selv om det ikke er noe problem ved kun steking, men smøring..............
Litt rart å tenke på, smør det kuttet jeg ut da jeg flyttet hjemmefra.................grunnet den store fettbløffen så den må ha vart noen decennier.
KW
slowmotion skrev:Så vidt jeg har klart å finne ut, så er oliven og raps ok på salater.
Til steking bruker man smør.
Det går nok mer på forholdet mellom omega-3 og omega-6. Her kommer begge disse ganske bra ut og burde være et godt valg når det gjelder planteoljer.Komponenten skrev:Men samtidig som han anbefalte mettet fett, er de typene olje han anbefalte; Linolje og raps, de med høyest forholdstall umettet/mettet fett, den skjønte jeg ikke helt.
Klarnet smør tåler høy varme. Bruker mye i restaurantkjøkken etc. Fåes lettest i innvandrerbutikker og engrosbutikker som Storchash etc. Tine lager slik, finnes også under navnet Ghee. (men det finnes også vegetabilsk Ghee og da er man like langt).MaHa skrev:Da er det bye-bye til anti-stickpannene. Smør forkuller tidlig, samme med olivenolje. Bruks raps, mais, peanøtt ol. til steking, ha i smør for smakens skyld i det varmen er veldig lav på slutten samme med olivenolje