Mat, drikke og røyk Den STORE fettbløffen! Hva du ikke vet om fett...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Karma skrev:
    Den største fare for egen helse, er overdreven bekymring for egen helse.
    Jeg tror nok det utgjør en mye større fare å gi faen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Vel, etter at jeg gav faen i å spise "sundt",
    så har eksemen jeg hadde på hender og ankler blitt borte.
    Og jeg har gått ned 6 kg uten å prøve engang.

Så jeg tror jeg fortsetter å feite meg ... ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ei kusine gikk over på en diett bestående av kaffe og røyk for å gå ned i vekt. Kiloene rant av, men bivirkningen var en lettere gusten hud...

V

vredensgnag

Gjest
    kibsgard skrev:
    Ei kusine gikk over på en diett bestående av kaffe og røyk for å gå ned i vekt. Kiloene rant av, men bivirkningen var en lettere gusten hud...
    Gustengul dame som det oser røyk og kaffe av, med brune tenner? Hvorfor er ikke hun i drømmedamatråden?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    kibsgard skrev:
    Gustengul dame som det oser røyk og kaffe av, med brune tenner? Hvorfor er ikke hun i drømmedamatråden?
    Er du 100% sikker på at hun ikke er det?

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    7
    hei,

på:

www.ketose.no

finner man en grei oversikt over bl.a. karboinnhold. husk bare å gang opp / eventuelt del med riktig forhåndstall for å få riktige dagsverdier, alle verdier er oppgitt pr 100gr vare.

eksempel på dette:

100 gr øl har 3,2 gr karbo,
    her må man gange med 50, altså 160 gr karbo for å få en vellykket kveld.

100 gr peanøtter har 7,7 gr karbo,
    men her holder det å gange med 2, altså 14 gr karbo.

60% sprit virker imidlertid som en bankers, uansett mengde.

mvh

-morten-

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg har ikke finlest denne tråden, men var det slik at LCHF-dietten mener at melkeprodukter (smør, fløte, ost etc) og melprodukter forårsaker betennelsesreaksjoner i kroppen. Blir litt kjedelig kosthold hvis en skal holde seg unna alt av melkeprodukter...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Så vidt jeg vet finnes det ganske mange forskjellige LCHF dietter med hver sine særegenheter.
    Men alle slags oster og smør kan man spise.

Margarin og vegetabilsk fett er derimot fy, så vidt jeg har skjønt.
    Og mel og brød og poteter er selvfølgelig ikke bra.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.550
    kibsgard skrev:
    Det er dette jeg kalder total blackout, mangel på vett og forstand.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke vanskelig å bli forvirret da.

www.vitahjertego.no/Hjerteskolen/Hjertevennlig+kosthold?gclid=CKnKmMyXm6MCFU5_3god1AwWqQ

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet

og du bør spise og drikke mindre av

* Fete meieriprodukter (f.eks meierismør, ost med mer enn 20% fett, H-melk, fløte, crème fraiche, rømme)
    * Matvarer med høy sukkerinnhold (f.eks.kaker, syltetøy, brus, godteri, sjokolade)
    * Salt (NaCl)
    * Mat med høy saltinnhold (f.eks ferdigmat, spekemat, salami, potetgull)
    * kjøtt med mye synlig fett eller farseprodukter (f.eks pølser med vanlig fettinnhold, karbonader, kjøttdeig, nakkekoteletter)
    * Alkohol

Skjønner jo at det dreier seg om hjerterelaterte forhold (eller?)

Er det her denne tråds intensjon er, å avsløre bløffen...........fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet ?

Skjønner jo godt at salt og sukker er negativt, men ............

Jeg fortsetter nå med egg,bacon,nakkekoteletter, ørret,gulost og grønnsaker/banan jeg da, for vekta er bare på vei nedover.

Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    KW skrev:

www.vitahjertego.no/Hjerteskolen/Hjertevennlig+kosthold?gclid=CKnKmMyXm6MCFU5_3god1AwWqQ

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet

og du bør spise og drikke mindre av

* Fete meieriprodukter (f.eks meierismør, ost med mer enn 20% fett, H-melk, fløte, crème fraiche, rømme)
    * Matvarer med høy sukkerinnhold (f.eks.kaker, syltetøy, brus, godteri, sjokolade)
    * Salt (NaCl)
    * Mat med høy saltinnhold (f.eks ferdigmat, spekemat, salami, potetgull)
    * kjøtt med mye synlig fett eller farseprodukter (f.eks pølser med vanlig fettinnhold, karbonader, kjøttdeig, nakkekoteletter)
    * Alkohol

Er det her denne tråds intensjon er, å avsløre bløffen...........fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler følgende sammensetning av kostholdet ?

Skjønner jo godt at salt og sukker er negativt, men ............

Jeg fortsetter nå med egg,bacon,nakkekoteletter, ørret,gulost og grønnsaker/banan jeg da, for vekta er bare på vei nedover.

Mvh.KW
    Kolestrolnivået mitt ble "normalt" fra for høyt etter 2 måneder på LCHF

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    KW skrev:

Mvh.KW
    Hehe....ja det er den store bløffen vi har blitt hjernevasket med siden 50'tallet..

Og fortsatt henger myndighetene og mange "spesialister" seg fast i denne myten selv om det stadig kommer forskning som viser det motsatte. Denne inneholder nær 350.000 personer: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.27725v1

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Og hva kan være en anbefalt frokost innen denne typen kosthold? Egg, bacon og grønnsaker hver dag er fin sort? Og evnt noen tips til noe type ekstremt lettvint mat man kan kjøpe på kiwi og mikse sammen på kontoret (som smaker ok) eller noe man kan plukke med seg fra butikken på vei hjem? Det er når du blir uventet overtid på jobb at det kan skeies ut (og det er titt og ofte :)). Fins det kokebok for denne type mat laget av folk som har en gastronomisk innfallsvinkel (kokker etc.)? Kunne kanskje vært et marked her.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Kibsgaard
    Kikk på svar 128.
    Ha ei pakke med mørkeste wasa knekkebrød (rug) liggende på jobben din.
    Alle typer gulost og så meierismør, kanskje litt paprika på det hele.

@Til alle.
    Hvordan ligger det an med brisling i olje i et slikt tilsiktet kosthold?
    Det har jeg brukt mye på div. turer (i fjellet bl.a.) knekkebrød og så en boks med brisling i olje, da trenger en heller ikke ekstra smør.
    Næringsrikt er det i hvert fall, men hvordan passer det inn i omtalte kosthold?
    Det er jo mye energi i hvert fall :-\

Mvh.KW

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Egentlig skal du også holde deg borte fra alle typer gryn/korn og brislingen kan til nøds ligge i olivenolje. Litt av filosofien bak dette kostholdet er også å spise sjeldnere. Den konstante fettforbrenningen gjør at du egentlig ikke blir sulten. Akkurat dette er nesten vanskelig å unngå siden samfunnet er bygget opp rundt å spise hele tiden. I nesten alle sosiale sammenhenger er det forventet at noe skal spises. Spis bare hvis du er sulten, aldri ellers..

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Karbohydrater kan forårsake dette. Ikke det du nevner, såvidt jeg vet, vel å merke. Det er nettopp dette som er skummelt med slike tråder. Man vet bittelitt om alt, men (i hvertfall for min egen del) kjenner ikke den store sammenhengen. Det er derfor temmelig skummelt å "rådgi" når det gjelder kosthold.

Jeg synes personlig man kommer veldig langt med den gode, gamle tredels-regelen. At man på en middagstallerken har en tredel proteiner, en tredel karboer, en tredel grønnsaker. Dette kombinert med å faktisk slutte og spise når man er mett og ett minimum av bevegelse, hjelper godt.

Utfordringen er å fortelle dette til noen som har mange kilo for mye og vil fort ned, da trenger man kanskje en liten kick-start av annen type og tankegang, slik at man får litt resultater og motivasjon til å fortsette med ett normalt kosthold. Dessverre er ikke det å nesten ha diabetes 2 og blodverdier av en annen verden, motiverende nok for mange. Dem om det.

Sånn, da har jeg gjort litt rådgivning på tynt grunnlag jeg og :)

kibsgard skrev:
    Jeg har ikke finlest denne tråden, men var det slik at LCHF-dietten mener at melkeprodukter (smør, fløte, ost etc) og melprodukter forårsaker betennelsesreaksjoner i kroppen. Blir litt kjedelig kosthold hvis en skal holde seg unna alt av melkeprodukter...

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg har sett gjennom alle disse 5 filmene nå, og syntes det var veldig interessant. Litt mye å fordøye på en gang, men noe gikk da inn.

Det jeg savnet var at han fortalte litt mer om hvor man får i seg omega 6 fra.

Man skulle spise smør, men melk var jo ikke bra, og smør er vel laget av melk?

Ellers er det jo interessant at hifi-entustiastenes hellige olje, linoljen, var så sterkt anbefalt. Noen ganger er man altså forutseende helt uten å ane det.. ;)

Kjedelig at tabellen på slutten ikke viste, noen som har funnet de notatene han snakket om et sted på nettet?

(jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager om dette allerede har vært tema)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Et knallgodt brødalternativ,som eg trur og håper er sunnere enn vanlig brød.

Rugbrød merket Eldorado.
    Uten gjær,men 4typer e-stoff,270-262/200-282 og jodsalt.

Det må vel vere bedre enn allt hvetemel og gjær i vanlig brød?

Ang linolje,så er det kanskje vel så sunt med utvatnet linfrø og veldig billigt.

Sild/makrell/lyr og sei er god og sunn mat.

Mvh.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Jeg synes det var like greit å kutte ut brød helt.
    De "brøderstatningene" som finnes smaker sagflis, synes jeg.

Men jeg skulle gjerne funnet en god pizzadeig uten mel ....

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det med smak av sagflis har eg også erfart,men akkurat den typen fra eldorado er saftig og fin i smaken.

Perfekt som mat på teltturer ol der det trengs lettvint mat.
    Skal prøves med fjellaure som pålegg:)

Mvh.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    Egentlig skal du også holde deg borte fra alle typer gryn/korn og brislingen kan til nøds ligge i olivenolje. Litt av filosofien bak dette kostholdet er også å spise sjeldnere. Den konstante fettforbrenningen gjør at du egentlig ikke blir sulten. Akkurat dette er nesten vanskelig å unngå siden samfunnet er bygget opp rundt å spise hele tiden. I nesten alle sosiale sammenhenger er det forventet at noe skal spises. Spis bare hvis du er sulten, aldri ellers..
    Ja jeg bruker ikke en gang knekkebrød nå for tiden, men nevnte det siden det er greit å ha som supplement til f.eks. gulost.
    Sto vel forrige dagen artikkel i Aftenposten, at dette med å spise ofte og lite heller ikke er bevist å være en fordel eller nødvendig (jeg fikk akkurat det tipset av min diabetes(2)kostholdsrådgiver 5 år tilbake.

Det med knapt å være sulten gjelder meg nå for tiden med 2/3 måltider om dagen, og de er ikke store.
    Innimellom når jeg eventuelt kjenner et lite sug, så tar jeg bare litt ren gulost, gjerne sammen med
    litt Fuet Dòlot spekepølse fra Tapas.........namnam, litt unødvendig salt riktignok, men en trenger jo ikke å bli helt fanatisk heller.
    Ned 4 kilo til nå siden starten av Juni, og det fine er jo at jeg føler det er magan som virkelig minsker........er fortsatt like bredskuldret 8) ;D

Mvh.KW

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    samlanes skrev:
    Et knallgodt brødalternativ,som eg trur og håper er sunnere enn vanlig brød.

Rugbrød merket Eldorado.
    Uten gjær,men 4typer e-stoff,270-262/200-282 og jodsalt.

Det må vel vere bedre enn allt hvetemel og gjær i vanlig brød?

Ang linolje,så er det kanskje vel så sunt med utvatnet linfrø og veldig billigt.

Sild/makrell/lyr og sei er god og sunn mat.

Mvh.
    Når det gjelder brød en spiser daglig kan det være et poeng at det i tillegg til å være grovt har et høyt proteininnhold. Trivselsbrød fra Coop og tilsvarende fra Meny ligger vel på 15-16% proteiner og det er vel ikke så langt fra enkelte kjøttvarer.

Er ikke ute etter noen "diett" men et godt hverdagskosthold som virker bra på kroppen, og som kan virke forebyggende nå som 40 nettopp er rundet :). Utskeielser en gang i blant vil vel fortsette. Skal uansett ikke noe særlig ned i vekt, selv om jeg strengt tatt har et par kilo for mye i forhold til trivsels-/idealvekt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke har store vekttapbehov, men generelt ønsker å føle seg opplagt og spise relativt sunt, så er dette med regelmessig mosjon ofte det lille som skal til. Vi er skapt for bevegelse og å bli litt svette regelmessig, det handler ikke om å fly ned dørene på ett trimsenter. Hvis man ikke har denne regelmessigheten fra før, skal det ikke mye til å merke forskjell. En annen bonus med trening er at man kam tenke litt mindre på nøyaktig hva man spiser fordi energibehovet er høyere, og den generelle energi og fettforbrenning er høyere.

Mao: det er bare plusser med sunt kosthold og trening ;D

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Regelmessig mosjon skorter det for så vidt ikke så mye på for mitt vedkommende, men det kan jo være at 3-4 løpeturer i uka er snaut for generasjonen som sitter foran PC'en hele arbeidsdagen (og gjerne litt på kvelden :)). Det er vel dilemmaet for det store flertall med stillesittende jobber. Og i perioder med mye overtid er det ganske håpløst å få tid til noe trening i det hele tatt. Kostholdet er jo sånn sett lettere å regulere på.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Komponenten skrev:
    Jeg har sett gjennom alle disse 5 filmene nå, og syntes det var veldig interessant. Litt mye å fordøye på en gang, men noe gikk da inn.

Ellers er det jo interessant at hifi-entustiastenes hellige olje, linoljen, var så sterkt anbefalt. Noen ganger er man altså forutseende helt uten å ane det.. ;)

Kjedelig at tabellen på slutten ikke viste, noen som har funnet de notatene han snakket om et sted på nettet?

(jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager om dette allerede har vært tema)
    Omega 6 får vi mye av (for mye) fra kornprodukter og planteoljer.

Var det denne du etterlyste?
    http://www.medisinfagskolen.no/userfiles/files/main/Omega_3_og_6_og_helse.pdf

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    MaHa skrev:
    Karbohydrater kan forårsake dette. Ikke det du nevner, såvidt jeg vet, vel å merke. Det er nettopp dette som er skummelt med slike tråder. Man vet bittelitt om alt, men (i hvertfall for min egen del) kjenner ikke den store sammenhengen. Det er derfor temmelig skummelt å "rådgi" når det gjelder kosthold.
    Ja, karbo som igjen påvirker blodsukker og insulinnivå som igjen virker inn på hva slags eikosanoider som blir dannet fra omega 6 fettsyrene. De som fremmer betennelser - eller de som demper dem..

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Komponenten skrev:

Må jo være rimelig klar i toppen ha utdannelse innen faget e.l. for egentlig å kunne skjønne helt hva som er hva i den tabellen synes nå jeg............det hele går noe i surr for meg i hvertfall.

Planteoljer er omega 6 og bør IKKE inntas i særlig grad?
    Jeg bruker kaldpresset olivenolje (planteolje eller ikke?) til salaten bl.a. og på flaska står det at en gjerne kan ta ei spiseskje hver dag som ekstra kostilskudd ??? .Ja eller nei?

Mvh.KW

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Så vidt jeg har klart å finne ut, så er oliven og raps ok på salater.
    Til steking bruker man smør.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg går over til smør etter den pakka jeg har nå.
    Har brukt hjertego lett i ganske mange år, så forsto jeg etter denne tråden og linker at lettversjoner ikke er bra, så da kjøpte jeg hjertego vanlig (ikke lett)
    Men selv om den inneholder 28% rapsolje og 28% solsikkeolje, så er det jo fortsatt en margarin.
    Nå bruker jeg jo ikke brød/knekkebrød så da er det jo kun steking igjen, men den ble kjøpt inn for knekkebrød også.
    Smør er bare så jævli hardt fra kjøleskapet, samme problem ved hotellfrokoster.
    Noen tips her, selv om det ikke er noe problem ved kun steking, men smøring.............. :mad:
    Litt rart å tenke på, smør det kuttet jeg ut da jeg flyttet hjemmefra.................grunnet den store fettbløffen så den må ha vart noen decennier.
    KW

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    topline skrev:
    Komponenten skrev:

Der var den ja, takk for det. :)

Jeg har (heldigvis?) som favorittsmør Bremykt, som inneholder 70 % smør og 30 % rapsolje, det bør vel være optimalt det da om jeg skjønte det rett?

Men samtidig som han anbefalte mettet fett, er de typene olje han anbefalte; Linolje og raps, de med høyest forholdstall umettet/mettet fett, den skjønte jeg ikke helt.

Ikke helt lett å bli klok på dette, men noe å tenke på.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    KW skrev:
    Ja, jeg går over til smør etter den pakka jeg har nå.
    Har brukt hjertego lett i ganske mange år, så forsto jeg etter denne tråden og linker at lettversjoner ikke er bra, så da kjøpte jeg hjertego vanlig (ikke lett)
    Men selv om den inneholder 28% rapsolje og 28% solsikkeolje, så er det jo fortsatt en margarin.
    Nå bruker jeg jo ikke brød/knekkebrød så da er det jo kun steking igjen, men den ble kjøpt inn for knekkebrød også.
    Smør er bare så jævli hardt fra kjøleskapet, samme problem ved hotellfrokoster.
    Noen tips her, selv om det ikke er noe problem ved kun steking, men smøring.............. :mad:
    Litt rart å tenke på, smør det kuttet jeg ut da jeg flyttet hjemmefra.................grunnet den store fettbløffen så den må ha vart noen decennier.
    KW
    Noen bruker ostehøvel og høvler av et tynt lag med smør, det mykner raskt når det kommer på brødet.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Da er det bye-bye til anti-stickpannene. Smør forkuller tidlig, samme med olivenolje. Bruks raps, mais, peanøtt ol. til steking, ha i smør for smakens skyld i det varmen er veldig lav på slutten samme med olivenolje ;)

slowmotion skrev:
    Så vidt jeg har klart å finne ut, så er oliven og raps ok på salater.
    Til steking bruker man smør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Men samtidig som han anbefalte mettet fett, er de typene olje han anbefalte; Linolje og raps, de med høyest forholdstall umettet/mettet fett, den skjønte jeg ikke helt.
    Det går nok mer på forholdet mellom omega-3 og omega-6. Her kommer begge disse ganske bra ut og burde være et godt valg når det gjelder planteoljer.

Solsikke, soya, mais etc. derimot er ikke heldig å få i seg for mye av. Og disse er jo de mest brukte oljene til all ferdigmat hvor det brukes olje, snacks, snop, sauser, dips etc. etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    MaHa skrev:
    Da er det bye-bye til anti-stickpannene. Smør forkuller tidlig, samme med olivenolje. Bruks raps, mais, peanøtt ol. til steking, ha i smør for smakens skyld i det varmen er veldig lav på slutten samme med olivenolje ;)
    Klarnet smør tåler høy varme. Bruker mye i restaurantkjøkken etc. Fåes lettest i innvandrerbutikker og engrosbutikker som Storchash etc. Tine lager slik, finnes også under navnet Ghee. (men det finnes også vegetabilsk Ghee og da er man like langt).

Vedlegg

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Andre eksperter på området fraråder på det sterkeste linolje og raps fordi de inneholder for mye omega 6 så det er ikke lett å bli klok. Kokosolje og palmeolje er bra akkurat som smør fordi de holder seg stabile ved oppvarming og ikke harskner lett. Det er forholdet mellom omega 6 og 3 som er feil i vårt kosthold. Vi får det også i oss gjennom kjøttet vi spiser fordi dyra/kyllingene ikke får naturlig føde.

Har linket til denne før men han forklarer seg godt: http://www.paleonu.com/get-started/

Vet definitivt ikke om han har fasiten men interessant er det..

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Dette er uten sammenligning den mest forvirrende tråd noensinne på Sentralen.
    Det som er sunt i et innlegg blir slått i fillebiter i det neste.......

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Bra oppsummert Gubra :) Sånn føler man det jo mer man leser om emnet andre steder også..

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.657
    Soya er visst direkte usunt, har jeg lest ett eller annet sted.
    Husker dessverre ikke hvor.

Forvirrende men lærerik tråd ... ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn