Jeg har forstått at du er all about discussion, vreden, men..vredensgnag skrev:Undres når denne omveltende innsikten får ordentlig grep? Og det siste "bearbeidet mat industrien" ønsker er at folk begynner å lage maten selv, fra råvarer, fremfor å kjøpe sukkerstappa ferdigmat.
Kostholdsrådene har vært feil siden slutten av 70-tallet.
Toro og Denja har byttet ut palmeolje med rapsolje i produktene sine og Leiv Ose, leder for lipidklinikken ved Rikshospitalet og professor II ved Universitetet i Oslo, applauderer denne utviklingen.DIY_dude skrev:Typen fett bør i hovedsak være mettet, og man må unngå alle herdede planteoljer. Smør, kokosfett eller uraffinert palmeolje er bra til steking. Totalforbud mot alle former for margarin. Rapsolje er giftig. Easy peasy.![]()
Hva skal vi synes om dette?Legen mener folk bør være på vakt, og lese varedeklarasjonen nøye.
- Står det vegetabilsk olje, eller vegetabilsk fett, da kan du regne at det er snakk om palmeolje som ikke er bra for deg. Brukes det sunne oljer som rapsolje, blir det reklamert med, sier Ose.
Dette er helt riktig RoDa, faktisk veldig riktig.RoDa skrev:Vektnedgang er piss enkelt dersom du forstår hva som skal til.vredensgnag skrev:Undres når denne omveltende innsikten får ordentlig grep? Og det siste "bearbeidet mat industrien" ønsker er at folk begynner å lage maten selv, fra råvarer, fremfor å kjøpe sukkerstappa ferdigmat.
Kostholdsrådene har vært feil siden slutten av 70-tallet.
Tull. Dette vet alle leger, og de har gitt rådene til sine pasienter i årtier. LC, altså. HF er det som (man fortsatt ikke vet om) kan ta knekken på deg. Grunnen til fedmeepidemien er at folk sitter på ræva og døtter magen full av sukker og feit mat.topline skrev:Problemet er at de færreste vet hva som skal til på insulinresistente mennesker.
Derfor har vi også en rekordaktig fedme epidemi på gang.
Det er jo det jeg mener, de selger en drøm.emokid skrev:Diett for fete mennesker uten selvkontroll mao? Sånn for å toppe RoDa's kontrovers her inne.
Skulle tro jeg holder på å ta livet av meg...... Vi får se hva legen sier etterhvert...vredensgnag skrev:Vektnedgang er irrelevant om man beholder livsstilssykdommene, RoDa - og det er der dagens vedtatte kostholdsråd synes å gå feil, og det på grunnlag av de studier som nå er gjort om hva som virkelig har utslag.
Hva er det som finnes i frysedisken proppet med sukker? Greit med konkrete tips.Sukkerstappa ferdigmat får du overalt nå, og den er kamuflert som sunne alternativer fordi den har lavt fettinnhold. Men den har stor andel karbohydrater, i tillegg til rent tilsatt sukker (for smakens skyld). Frysedisken er stappfull av slik mat.
Var denne studien over flere år?Det siste, om hva legen din fortalte deg: ernæringsprofessoren i filmen fikk lov å gjennomføre en stor studie ved sitt universitet, der en tallrik gruppe diabetespasienter ble satt på kost i strid med diabetesforbundets, legeforbundets og svensk ernæringsråds kostholdsanbefalinger for diabetespasienter.
Sterk reduksjon av karbohydrater, mye fett.
Resultatet var entydig, og gunstig for pasientene.
Best å la nasjonalfølelsen fare når du kjøper sjokkis. Denne traff vel bare midt på treet i en test i DB forleden. De importerte skåret klart bedre poengsum næringsmessig, med mer protein og mindre karbo. Skummet bare testen så jeg fikk ikke med meg detaljene, men merket meg at denne ikke fikk noen bra plassering.RoDa skrev:Har jo blitt litt påvirket, så det er for tøft å holde seg unna tråden.....
Kjøpte en sånn en til fredagskosen: (Er tross alt halvveis til målet så det er lov å feire litt...)
![]()
Men er dette LC?
Den har 34 gram karbo pr 100 gram (en plate er 100 g)
Smaker godt da
R
Rapsolje er blitt veldig populær her til lands, fordi den kan fremstilles i sin helhet her hjemme i Norge. Den er lett å markedsføre, fordi den inneholder mye umettet fett. De glemte bare å fortelle at oljen ikke er egnet til mat. Den er bedre egnet til fyring.coolbiz skrev:Toro og Denja har byttet ut palmeolje med rapsolje i produktene sine og Leiv Ose, leder for lipidklinikken ved Rikshospitalet og professor II ved Universitetet i Oslo, applauderer denne utviklingen.
http://www.aftenbladet.no/sprek/--Blir-lurt-til-aa-spise-farlig-olje-2812333.html
Hva skal vi synes om dette?Legen mener folk bør være på vakt, og lese varedeklarasjonen nøye.
- Står det vegetabilsk olje, eller vegetabilsk fett, da kan du regne at det er snakk om palmeolje som ikke er bra for deg. Brukes det sunne oljer som rapsolje, blir det reklamert med, sier Ose.
Nja - kanskje om man lese LC som "less carb", ikke "low carb". Anbefaligene fra norske helsemyndigheter går mye på å spise brød,frukt, poteter osv - aner ikke hvoe mange gram karbohydrater man får i seg om dagen om man slavisk følger rådene fra Statens Ernæringsråd, men det er nok en hel del. Å kutte ned på sukkerinntaket er dog en velkjent anbefaling.RoDa skrev:Tull. Dette vet alle leger, og de har gitt rådene til sine pasienter i årtier. LC, altså.
Rapsolje er vel den vegatabilske oljen til matlaging som har absolutt mest omega3 i forhold til omega6.Sting skrev:Feilen med rapsolje er at den har for mye omega 6 som vi generelt får i oss altfor mye av.
Takk. Hvor godt underbygget er disse påstandene om rapsolje? Jeg finner ingen kliniske studier som omhandler det, men de finnes kanskje(?)DIY_dude skrev:Rapsolje er blitt veldig populær her til lands, fordi den kan fremstilles i sin helhet her hjemme i Norge. Den er lett å markedsføre, fordi den inneholder mye umettet fett. De glemte bare å fortelle at oljen ikke er egnet til mat. Den er bedre egnet til fyring.
Uraffinert palmeolje er en av de sunneste planteoljene som finnes. Den er oransj på fargen, og inneholder mer A- og E-vitamin enn noen annen matvare. Den er også noe mer mettet enn de fleste andre planteoljer, så den er fast ved romtemperatur, og tåler høyere varme. Den egner seg spesielt til steking fordi det uvanlig høye innholdet av antioksidanter forhindrer utvikling av helseskadelige biprodukter.
Raffinerte oljer er selvsagt er annen historie. De burde unngås i sin helhet, enten det er palmeolje eller solsikkeolje eller "vegetabilsk olje" eller hvasomhelst. Bare ikke tror at man oppnår noen helsegevinst med å bytte ut alle disse oljene med raps.
Det ser ut som om det meste som dukker opp på nettet har sitt utspring i en heller tendensiøs artikkel fra Fallon og Enig i fra 2002. Så lett blandet i sammen med konspirasjonsteorier og svartmaling.coolbiz skrev:Takk. Hvor godt underbygget er disse påstandene om rapsolje? Jeg finner ingen kliniske studier som omhandler det, men de finnes kanskje(?)DIY_dude skrev:Rapsolje er blitt veldig populær her til lands, fordi den kan fremstilles i sin helhet her hjemme i Norge. Den er lett å markedsføre, fordi den inneholder mye umettet fett. De glemte bare å fortelle at oljen ikke er egnet til mat. Den er bedre egnet til fyring.
Uraffinert palmeolje er en av de sunneste planteoljene som finnes. Den er oransj på fargen, og inneholder mer A- og E-vitamin enn noen annen matvare. Den er også noe mer mettet enn de fleste andre planteoljer, så den er fast ved romtemperatur, og tåler høyere varme. Den egner seg spesielt til steking fordi det uvanlig høye innholdet av antioksidanter forhindrer utvikling av helseskadelige biprodukter.
Raffinerte oljer er selvsagt er annen historie. De burde unngås i sin helhet, enten det er palmeolje eller solsikkeolje eller "vegetabilsk olje" eller hvasomhelst. Bare ikke tror at man oppnår noen helsegevinst med å bytte ut alle disse oljene med raps.
Du får ikke med deg poenget, RoDa.nb skrev:Nja - kanskje om man lese LC som "less carb", ikke "low carb". Anbefaligene fra norske helsemyndigheter går mye på å spise brød,frukt, poteter osv - aner ikke hvoe mange gram karbohydrater man får i seg om dagen om man slavisk følger rådene fra Statens Ernæringsråd, men det er nok en hel del. Å kutte ned på sukkerinntaket er dog en velkjent anbefaling.RoDa skrev:Tull. Dette vet alle leger, og de har gitt rådene til sine pasienter i årtier. LC, altså.
Rapsolje er jo en av de mest brukt oljene i verden. Det blir useriøst å kalle det for giftig.DIY_dude skrev:Rapsolje inneholder i utgangspunktet en stor andel av en langkjedet fettsyre som er giftig for mennesker. Man har videre avlet seg fram til en variant som inneholder mindre av denne fettsyren. Kravet ligger på <5% i EU, men forbrukeren har liten kontroll over dette innholdet.
I tillegg er ekstraksjonsprosessen et usikkert ledd. Fordi rapsoljen er så umettet (les: ustabil) blir den veldig fort harsk ved behandling og danner lett transfettsyrer ved hydrogenering. Dette gjelder jo mange av planteoljene.
At mange gode oljer kan harskne tilsier kun at man bør se på det som ferskvare, og oppbevare det riktig.http://en.wikipedia.org/wiki/Canola_oil skrev:Though wild rapeseed oil contains significant amounts of erucic acid,[31] a known toxin,[32] the cultivar used to produce commercial, food-grade canola oil was bred to contain less than 2% erucic acid, levels that are not believed to cause harm in humans[33][34] and no health effects have been associated with its consumption by humans.[32] Though an e-mail hoax has been circulated alleging canola oil can cause dangerous health problems, there is no reason to believe canola oil poses unusual health risks and its consumption in food-grade forms is generally recognized as safe by the United States Food and Drug Administration.[35][33][36][37]
Legene har stort sett fulgt anbefalingene fra norske helsemyndigheter, naturlig nok. For en gjennomsnittsnordmann vil det si ca 300g/d med karbo. Og av dette kan 60g være tilsatt sukker, det er "godkjent" sukkermengde av myndighetene.nb skrev:Nja - kanskje om man lese LC som "less carb", ikke "low carb". Anbefaligene fra norske helsemyndigheter går mye på å spise brød,frukt, poteter osv - aner ikke hvoe mange gram karbohydrater man får i seg om dagen om man slavisk følger rådene fra Statens Ernæringsråd, men det er nok en hel del. Å kutte ned på sukkerinntaket er dog en velkjent anbefaling.RoDa skrev:Tull. Dette vet alle leger, og de har gitt rådene til sine pasienter i årtier. LC, altså.
...og hvorfor lages det iskrem og kokesjokolade hvis det ikke skal spises?KW skrev:Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?
KW
LcHf er ikke noe påfunn som er dælja sammen av en pengekåt slankeguru på et helgeseminar i en campinghytte i Strømstad. Jeg har dibates 2 og bruker en lege som er regnet for en av landets fremste. Han lovpriser dette kostholdet etter at jeg ble pasient og fortalte han hva som gjelder i matveienRoDa skrev:Beklager min uvitenhet rundt dette.
Springer dette relativt nye med LCHF ut fra Sverige?
Ser at mange av forfatterne og bakmenn er svensker og at de utenlandske ofte linker til Sverige som opphavslandet?
Jegerkost høres jævli tøft ut, og har noe ekte og rått ved seg. Veldig spennende dersom dette brer om seg og blir basis for nye kostholdsretningslinjer. Det jeg lurer på angående jegerkosten er om det er et godt ord/argument å bruke?
Hvor lenge levde disse jegerne som spiste denne kosten, og hvor mye fysisk aktivitet hadde de kontra dagens "jegere"?
Får et inntrykk av at det er livsfarlig å følge de offisielle kostholdsrådene.
Det jeg reagerte på først i denne tråden var utsagn som minner om at LCHF er den sanne og eneste vei.
Jeg er så enkel at jeg tror det fungerer noe ala dette:
- Du legger på deg
- Pokker, noe må gjøres!
- Du spiser mindre og rører deg mer
- Voila!
Om du så spiser noen grovbrødskiver, noen poteter, litt frukt og drikker litt lettmelk, så er det ikke livsfarlig..?
De positive effektene på helsen av vektnedgangen alene er udiskutable, eller?
Mvh
Rolf
Det er dessverre ikke så enkelt. Det er helt individuelt hvorvidt det hjelper å bare spise mindre. Dette kan fungere for noen få. De fleste må i tillegg se på hvilke næringsstoffer kostholdet er sammensatt av. Hvilke enkeltmatvarer man kan spise. Det er langt ifra alle som kan "spise mindre, røre seg mer og bli slanke".RoDa skrev:Jeg er så enkel at jeg tror det fungerer noe ala dette:
- Du legger på deg
- Pokker, noe må gjøres!
- Du spiser mindre og rører deg mer
- Voila!
For at noen skal ha et levebrød, i utgangspunktet helt unødvendig.RoDa skrev:...og hvorfor lages det iskrem og kokesjokolade hvis det ikke skal spises?KW skrev:Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?
KW
R
Spørsmålet var mer om det springer ut fra Sverige? (Svenske leger, eksperter, forskere)65finger skrev:LcHf er ikke noe påfunn som er dælja sammen av en pengekåt slankeguru på et helgeseminar i en campinghytte i Strømstad. Jeg har dibates 2 og bruker en lege som er regnet for en av landets fremste. Han lovpriser dette kostholdet etter at jeg ble pasient og fortalte han hva som gjelder i matveien
ingen lege anbefalte meg lchf, det valgte jeg sjæl. den vanlige fastleger har ofte liten kunnskap om kosthold etter min erfaringRoDa skrev:Spørsmålet var mer om det springer ut fra Sverige? (Svenske leger, eksperter, forskere)65finger skrev:LcHf er ikke noe påfunn som er dælja sammen av en pengekåt slankeguru på et helgeseminar i en campinghytte i Strømstad. Jeg har dibates 2 og bruker en lege som er regnet for en av landets fremste. Han lovpriser dette kostholdet etter at jeg ble pasient og fortalte han hva som gjelder i matveien
At det fungerer for diabetikere er ikke så rart, hva tror du legene har anbefalt diabetikere?
Jeg stiller ikke spørsmål ved metoden og om den fungerer, jeg stiller spørsmål ved den som det eneste sanne og hva den gjør med kroppen over flere (ti)år.
Mvh
Rolf
Jeg var til ærneringsfysiolog med jentungen siden hun har en liten cocktail av allergier. Vedkommende snakket mye om hvor viktig det var å få i seg melk pgs kalsium (datteren min har melkeallergi). Jeg påpekte det faktum at knapt noe sted i verden bortsett fra i skandinavia og Nord-Amerika brukes melk som tørstedrikk, og lurte på hvordan mesteparten av verden da klarte seg. Det hadde hun åpenbart aldri tenkt over.65finger skrev:den vanlige fastlege har ofte liten kunnskap om kosthold etter min erfaring
Hvis det ikke er meningen at vi skal spise mennesker, hvorfor er de da lagd av kjøtt?KW skrev:Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?
KW
Fordi det er så mange alternativer og at det å spise mennesker ganske sikkert er regulert ved lov ;Dbaluba skrev:Hvis det ikke er meningen at vi skal spise mennesker, hvorfor er de da lagd av kjøtt?KW skrev:Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?
KW
Det startet vel egentlig i 1863 med William Banting, som skrev den første "lavkarbo" boken. Han var sykelig overvektig, hadde prøvd alt mulig uten å gå ned før han kuttet ut karbsen og fikk et helt nytt liv med bedre helse. Erfaringene skrev han som sagt ned og gav ut. Det var starten på det som svenskene senere valgte å kalle for LCHF. Som igjen kanskje er nær det kostholdet vi spiste opp gjennom evolusjonen og har utviklet oss på.RoDa skrev:Beklager min uvitenhet rundt dette.
Springer dette relativt nye med LCHF ut fra Sverige?
Ser at mange av forfatterne og bakmenn er svensker og at de utenlandske ofte linker til Sverige som opphavslandetMvh