Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    ...

    Skal bli interessant å høre mer til lytteinntrykk med de op'ampene der. Merker du utelater opa627 og ad 797, er det noe grunn til det?. Ser at det må modifiseres litt på lovely cube for å kunne bruke audio-GD, er usikker på om jeg kan gjøre det samme på Matrix m-stage.

    ....
    Jeg har for øyeblikket ikke opa627 og ad797 liggende. Tenkte først å teste det jeg har tilgjengelig. Jeg ser at noen har brukt en forlenger fra opa socket og plassert en earth/moon ved siden av transformatoren. Jeg ville ikke gjort det pga AC. Men det går sikkert bra med den innkapslede transformatoren til Matrix. Kabelen du trenger fulgte med når jeg kjøpte opa`n fra tams audio.

    http://assets.head-fi.org/9/9a/9ae190b2_opamoon.jpg

    KJ skrev:
    gwikse skrev:
    ...
    Har testet lite så langt. Kommer til å teste endel mer nå som T1 atter en gang er i hus :)
    De jeg skal prøve er:
    OPA2134PA/UA (den som står i kittet)
    LM4562
    AudioGD OPA-earth
    AudioGD OPA-sun V2

    Må først bli vant med lyden i T1 og få spilt litt flere timer på de, de virker litt analytiske atm og forrige eier hadde knapt brukt de så det er litt tidlig å begynne å rulle op-amper. Men det kommer :)
    MERK: inngangimpedansen fra volumpoten (50K) og seriemotstanden (10K) etter denne, er for høy til at LM4562 vil fungere «optimalt» mht støy. LM4562 fungerer best med kildeimpedanser på omkring 1K eller lavere på begge inngangene. Feedback sløyfa med lav forsterking er med andre ord «border line» til å ha for høy impedans (4K7 i parallell med 2K2), det er vesentlig bedre med høy forsterking (4K7 || 0K68).

    mvh
    KJ
    Da tar jeg ikke med den denne gangen. Takker for info`n :)

    Det er kanskje på tide med en egen tråd om tweaking av BCL kopi`ene?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    ...
    Da tar jeg ikke med den denne gangen. Takker for info`n :)
    ...
    Bare hyggelig.

    Betraktningen om inngangsimpedans vs LM4562 gjelder også for AD797, i enda større grad. Et alternativ til LM4562 som fungerer litt bedre i «høye» inngangsimpedanser mht støy er skitbillige NE5532. Høye inngangsimpedanser i denne sammenhengen er fra omkring 5K til omkring 10K. Et alternativ er selvfølgelig å modifisere volumkontrollen og etterfølgende seriemotstand slik at kilde impedansen/resistansen ikke overskrider omkring 5K.

    mvh
    KJ
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KJ skrev:
    gwikse skrev:
    ...
    Da tar jeg ikke med den denne gangen. Takker for info`n :)
    ...
    Bare hyggelig.

    Betraktningen om inngangsimpedans vs LM4562 gjelder også for AD797, i enda større grad. Et alternativ til LM4562 som fungerer litt bedre i «høye» inngangsimpedanser mht støy er skitbillige NE5532. Høye inngangsimpedanser i denne sammenhengen er fra omkring 5K til omkring 10K. Et alternativ er selvfølgelig å modifisere volumkontrollen og etterfølgende seriemotstand slik at kilde impedansen/resistansen ikke overskrider omkring 5K.

    mvh
    KJ
    Den glemte jeg å ta med. Har NE5532 liggende her ett eller annet sted...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nysgjerrig (dum?) som jeg er så er dermed HiFiMAN HE-500 nå på vei til stua
    .
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg står ved et veiskille.
    Jeg har nevnt tidligere at jeg tenker å benytte min emc1-up som kilde i mitt kommende headoppsett.
    Hvis jeg selger denne...
    Hva er da aller best av kilde? Bør jeg beholde emcn for den er jo fryktelig god?!
    Men noe annet som tar mindre plass? Enklere å ha i et hjørne bak godstolen liksom?

    Kan jeg få noen konkrete gode kildeanbefalinger?
    Kan godt gå digitalt, altså..

    Nehei, jeg har ikke kjøpt hodetelefoner enda, ei heller dac (hvis jeg ikke kommer utenom) og hodetelefonforsterker. Ikke stol heller... :)

    edit: ser at digitalt er eneste løsning mtp plass bak godstolen. En annen cdspiller blir minimalt mindre. Den må ha hylle den også
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Akkurat nå sitter jeg å hører på Hans Thessink med Stax Lambda med Ipod som kilde. Lyden er overraskende god. Ellers har jeg nettopp kjøpt Sennheiser 800 fra en meget aktiv bidragsyter her på forumet. Den skal brukes sammen med Lehmann BCL med kun ballanserte innganger (XLR). Problemet er imidlertid å få koblet BCL'en til en god kilde. Hoved-CD-spilleren (MF Nuvista) mangler ballanserte utganger kun optisk og coax i tillegg til RCA. Den er opptatt til forforsterkeren. Tanken var å koble inn en DAC med ballansert utgang, men er "redd" for at den blir kostbar hvis den skal erstatte DAC'en i spilleren?? Setter stor pris på forslag til løsninger.
    Ellers har jeg holdt på så lenge at jeg har Stax Sigma og Sennheiser Unipolar i tillegg til en rekke andre alternativer, Grado, Denon, AKG m.fl. . Jeg lider nok av sykdommen "kjøpe, ikke selge".
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    altså.
    Min emc er en fantastisk god kilde, det vet jeg.
    Skal jeg over til digitalt må jeg ha noe som er like bra/bedre.
    Men, hvis dette blir en løsning som er like kostbar/dyrere enn det å bruke emcn, så er det jo "bare" bortkastet.
    Bortkastet å selge emcn, til innbruddspris, og i tillegg bruke dungevis av tid på ripping av cd-er.
    Hvis jeg har emcn, så har jeg dac.
    Da mangler jeg "bare" forsterker og hodetelefoner da....

    Livet er ikke enkelt.. :p
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har fått testet litt nå, litt musikk, men mest billøp.

    5532 fant jeg ikke.

    OPA2134 helt ok lyd. Litt tilslørt lydbilde. Så på Formel1 via BBConeHD og med denne hørte jeg ikke råheten i motorene og lydbildet ble rotete når bilene kjørte fra ene siden til den andre på skjermen. Kunne ikke følge bilen hele veien.

    AudioGD Sun V2 gav ett mer oversiktlig lydbilde. Bilene kunne lettere følges men motoren var fremdeles ikke så hard og rå som de skal være. Er nok ett godt valg med mange kilder men henter nok ikke frem alt i veldig gode kilder.

    AudioGD Earth var ett lite sjokk. Denne legger ingenting imellom. Råheten fra motorene, lydbildet, dynamikken (vær obs ved reklamepauser ol...). Dette er nok ett riktig valg for puristen.

    For meg vil Audio-GD earth bli stående i ampen.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    gwikse skrev:
    Har fått testet litt nå, litt musikk, men mest billøp.

    5532 fant jeg ikke.

    OPA2134 helt ok lyd. Litt tilslørt lydbilde. Så på Formel1 via BBConeHD og med denne hørte jeg ikke råheten i motorene og lydbildet ble rotete når bilene kjørte fra ene siden til den andre på skjermen. Kunne ikke følge bilen hele veien.

    AudioGD Sun V2 gav ett mer oversiktlig lydbilde. Bilene kunne lettere følges men motoren var fremdeles ikke så hard og rå som de skal være. Er nok ett godt valg med mange kilder men henter nok ikke frem alt i veldig gode kilder.

    AudioGD Earth var ett lite sjokk. Denne legger ingenting imellom. Råheten fra motorene, lydbildet, dynamikken (vær obs ved reklamepauser ol...). Dette er nok ett riktig valg for puristen.

    For meg vil Audio-GD earth bli stående i ampen.
    Takker for tilbakemelding :). Jeg har OPA2134 i både DAC og forsterker. Jeg skal snuse mer på audio-GD. har du en link til hvor den kan bli kjøpt?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    gwikse skrev:
    Har fått testet litt nå, litt musikk, men mest billøp.

    5532 fant jeg ikke.

    OPA2134 helt ok lyd. Litt tilslørt lydbilde. Så på Formel1 via BBConeHD og med denne hørte jeg ikke råheten i motorene og lydbildet ble rotete når bilene kjørte fra ene siden til den andre på skjermen. Kunne ikke følge bilen hele veien.

    AudioGD Sun V2 gav ett mer oversiktlig lydbilde. Bilene kunne lettere følges men motoren var fremdeles ikke så hard og rå som de skal være. Er nok ett godt valg med mange kilder men henter nok ikke frem alt i veldig gode kilder.

    AudioGD Earth var ett lite sjokk. Denne legger ingenting imellom. Råheten fra motorene, lydbildet, dynamikken (vær obs ved reklamepauser ol...). Dette er nok ett riktig valg for puristen.

    For meg vil Audio-GD earth bli stående i ampen.
    Takker for tilbakemelding :). Jeg har OPA2134 i både DAC og forsterker. Jeg skal snuse mer på audio-GD. har du en link til hvor den kan bli kjøpt?
    Jeg har kjøpt hos audiocom og fra http://tamaudio.com/store/index.php?route=common/home men ser ikke ut som de har det inne atm.
    Ellers passer newclassD opa rett ned i socket mellom de to cap som er i veien for audio-gd og den går trolig under lokket på lovely cube da de er mindre fysisk (smd basert).

    http://www.newclassd.com/index.php?page=55 (siden er ekstremt treg atm, håper det bedrer seg etterhvert)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    En slutten-på-uka-oppsummering som eier av Audeze LCD-2:

    Det er spesielt ved switching mellom ulike hodetelefoner man legger svært godt merke til forskjellene. Etter lengre tids bruk er mitt inntrykk at hjerne / ører venner seg til en lydsignatur og dersom den signaturen ikke er helt off-piste, så er det egentlig relativt lett å finne hodetelefoner man liker.

    Så var det det da; spikke fliser. En del av hobbyen er å spikke fliser, og skal jeg spikke mine så er det nå en gang slik at mine fliser ligger nærmere LCD-2 enn K702. Jeg skjønner fascinasjonen vedrørende K702, for de er i mine ører vanvittig gode til prisen. Det er bare det at K702 er mer fascinasjon enn engasjement og nytelse.

    Jeg har heller ingen problemer med å erkjenne det faktum at enkelte synes LCD-2 er for "mørke". Jeg tror samtidig at noe av årsaken til et slikt inntrykk er at man switcher mellom ulike hodetelefoner uten egentlig å la hver hodetelefon synke inn under trommehinnene, og etter en stund avgjør om man ble beveget eller ikke.

    Det siste 1/2 året har jeg vært særdeles heldig og fått muligheten til å lytte til anerkjente hodetelefoner og -forsterkere under lengre tids lytting. Det er en erfaring jeg kan takke utlånsvillige forummedlemmer for. Jeg har sagt det før, og sier det igjen; takk for mulighetene (brukerne vet hvem jeg takker). :)

    Jeg har begynt å sirkle inn mot mitt sånn noenlunde statiske lydideal innen head-fi. I likhet med stereoanlegg, som nå er Abrahamsen og Klipsch, så er muligens noe av det samme i ferd med å skje innen head-fi.

    LCD-2 og Burson HA-160D og Violectric V200 på forsterkersiden, er komponenter som formidler lyden på en engasjerende og innsmigrende måte. Lyttetretthet er en saga blott. Jeg er ikke typen som vil spille hardcore musikk i 1 time om dagen. Foretrekker mer marathonøkter, og må finne komponenter som gir meg den muligheten.

    HE-500 er FOTM, og jeg er spent (som mange andre?) pga. én ting: de er orthodynamiske. Det er noe med den "teknologien" jeg er spent på å høre mer om (bokstavlig talt). :)

    Neste blir vel: LCD-3...

    Jeg tar meg friheten til å quote relativt nylige inntrykk fra fire brukere vedrørende LCD-2. Ikke på noen måte for å pushe. Kun for å gi et kondensert inntrykk til nye lesere, som det heter:

    Bruker 1 skrev:
    Audeze LCD-2:
    Lyd: Disse hodetelefonene overrasker meg ved at de har en ekstremt heftig nedre mellomtone/øvre bass. Hvordan de allikevel klarer å få frem detaljene i toppen så klart forstår jeg ikke helt. Et ord: Imponerende. Føles virkelig som et par høyttalere festet til hode. Design: Svære, definisjon på en hodehøyttaler. Jeg liker det klassiske designet i tre. Komfort: Har prøvd et par av disse tidligere som ikke har like mange timer bak seg som Loevhagen sine. Disse ga meg skikkelig skrustikkefølelsen. Følelsen er der litt fremdeles selv med et velbrukt par. Nå skal det legges til at jeg har et relativt strort hode. Og så var det dette med skinn igjen...
    Bruker 2 skrev:
    Disse hørte jeg på Burson'en og kun den. Dette er en kvalitetsklokke som imponerte. Straks jeg tok dem på hodet og snurret musikk så var det en tanke som slo meg - disse har en ro som retter seg rett mot sjelen. Uansett hva jeg ga dem av musikken som jeg hadde tatt med - så var det en presentasjon så leverte alt som skulle være tilstede. Uten å stresse, uten å måtte presse seg, uten å måtte utlevere noe nevneverdig av kompromisser. Man kan da tro at det blir leveranse uten engasjenment, fail !!!, dette er klokker som leverer! Mot mine minner om HD800 så er disse et hakk bedre. En achilleshel er størrelse/vekt og passform. De falt ikke 100% på plass på mitt hode. Vekten ble i overkant for meg. Nå skal jeg i parantes nevne at jeg har nylig ble utsatt for en whiplash-aktig hendelse (glaskow kiss) som gjør at jeg litt følsom i nakken for tiden, men allikevel var dette de eneste klokkene som triggen litt slitasje denne kvelden.
    Bruker 3 skrev:
    Ingen underdrivelse å si at LCD-2 er tunge. I tillegg føltes de litt "løse" på mitt hode. Men; når at dette er ute av veien så er jeg enig i dine resonnementer. Du kan kaste omtrent alt som finnes av musikk på dem, men de vil levere. Om du har ekstreme preferanser i diskant, mellomtone eller bass, så kan en nok lete andre steder. Om det er helhet og musikalitet du er ute etter, vel da kan en ta disse med i betraktningen. For min egen del ble de bittelittegrann i mørkeste laget og det at de for meg hviler så tungt på hodet er grunnen til at jeg ikke har disse som mine favorittklokker. For her er det mye som stemmer....
    Bruker 4 skrev:
    LCD-2 fikk jeg ikke brukt så mye tid med som jeg hadde planlagt. Det jeg hørte var imidlertid veldig bra - på alle områder (drevet av Lyr og Burson, begge foret med Bursons DAC). Umiddelbart (riktignok med for lite fartstid) slo de meg ikke som HD800-killere, men muligens er de det om jeg hadde hatt mer ro og tid. Imidlertid er ergonomien betydelig verre, og det betyr mye (spesielt etter at jeg er bortskjemt med HD800). Dermed er ikke LCD-2 et MÅ HA NÅ-produkt for meg, men jeg har veldig lyst å gi dem mer tid, om noen på et senere tidspunkt låner dem bort eller leier dem ut
    Mao. ikke perfekte hodetelefoner, men LCD-2 har enkelte egenskaper man bør være klar over (som ny leser) for de som vurderer disse. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?



    Mottok mine HE-500 i dag, og ser frem til å vurdere disse mot mine LCD-2 (som jeg har hatt noen måneder). Bruker Burson HA-160D og HegelHD10/Violectric V200.

    Umiddelbare inntrykk:

    - HE-500; finishen på alt utenom selve ørepadene virker svært solid. Finish på læret til hodebandet er pent utført
    - ørepaddene på HE-500 er relativt tynne, slik at ørene kan touche elementene. Og, jeg har ikke utstående ører. LCD-2 har tykke skinnpads og er bedre. IMHO
    - justeringsmekanismen (hodeband) på hvert øre er ca. 32mm. Det samme som LCD-2
    - på LCD-2 bruker jeg første hakk på justering av hodeband, og LCD-2 sitter som støpt
    - på HE-500 så er hodebåndet 1 cm over hodebunnrn når ørepadene er der de skal være. :(
    - vekten på HE-500, med ledning, klokker inn på 658 gram. LCD-2 er 662 gram med ledning
    - ledningen på HE-500 er ganske stiv, mens LCD-2 er litt mer medgjørlig. Ingen av disse slår HD800s stoffkledde kabel
    - HE500 har 1/8" plugg, med påsatt 1/4" adapter. LCD-2 har 1/4"

    Lyden kommer jeg tilbake til. :)
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et dedikert hodetelfonoppsett. Det skal bestå av squeezebox, en hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Burde jeg også da gå for en DAC?

    Min musikkstil er altomfattende. Men hører mye på akustisk, vokal musikk.

    Noen som har vært i den fasen selv og funnet et oppsett dem liker? Ser for meg at hodetelefonene bør være lukket, men ikke noe krav.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et dedikert hodetelfonoppsett. Det skal bestå av squeezebox, en hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Burde jeg også da gå for en DAC?
    Det finnes produkter som er både DAC og hodetelefonforsterker, og ja. Jeg synes du burde ha en DAC i kjeden.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et dedikert hodetelfonoppsett. Det skal bestå av squeezebox, en hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Burde jeg også da gå for en DAC?

    Min musikkstil er altomfattende, utenom trance, heavy og jazz. Men hører mye på akustisk, vokal musikk.

    Noen som har vært i den fasen selv og funnet et oppsett dem liker? Ser for meg at hodetelefonene bør være lukket, men ikke noe krav.
    Har du evt behov/ønsker om «mobilitet» (batteridrift) eller er det bare til stasjonært bruk?

    mvh
    KJ
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Stasjonært bruk:) Ingen planer om å flytte på det, det skal stå på kinorommet ved godstolen :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Entry level TPA Buffalo II med Legato 2, Lovely cube med opa-earth og Beyerdynamic T1 har nå spilt det meste av dagen her. DVS. For noen timer siden sluttet jeg å høre på komponentene og gikk over til å nyte musikken. Må passe meg for å ikke skru for mye opp.... Farlig god lyd dette her.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har akkurat fått meg et par AKG701, men de er litt stramme over hodet. Er det andre som har det problemet? Finnes det en fiks for dette? En offisiell variant hadde vært bra, men om nødvendig kan jeg mekke litt.


    Børge
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    borge skrev:
    Jeg har akkurat fått meg et par AKG701, men de er litt stramme over hodet. Er det andre som har det problemet? Finnes det en fiks for dette? En offisiell variant hadde vært bra, men om nødvendig kan jeg mekke litt.


    Børge
    Det samme problemet er det mange som har med Sennheiser HD-650 (Som jeg selv har, men jeg har aldri opplevd dette som noe problem, selv om jeg er skikkelig tjukk i huet!) ;) Det vanligste tipset er å la hodetelefonene sitte i noen dager rundt noen bøker som er litt bredere enn hodet ditt, eller noe liknende.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    K701 har en ytre bøyle som klemmer klokkene inn mot ørene. Den er helt grei. Men den har en indre bøyle også, og den lar deg flytte stasen opp og ned på hodet. Mine klokker får jeg ikke langt nok ned. De klemmer på øreflippen og lager hakk i hodebunnen samtidig.

    Det er noen mothaker på den ytre bøylen som stopper den indre. Hvis jeg kunne flytte mothakene opp, hadde mye vært gjort. Men jeg vil ikke klemme hardt på dem før jeg vet om det er lurt.

    Børge
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Shure SRH940

    Noen ennå som har fått testet Shure sin nye toppmodell, SRH940?



    Av den lille omtalen jeg har sett virker det som man får god lyd for pengene.
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Man kan lese seg ihjel om bl.a. HE-6 og HE-500. Etter å ha hørt disse selv i går vil jeg, med forbehold (disclaimer, osv), si dette:

    HE-6 drives greit med V200. Så man må ikke ha en monsterforsterker. HE-6 krever volumpot på opp mot 15:00. HE-500 ca. 12:00 på samme forsterker. Lydscenen oppfattes umiddelbart større på HE-6 enn HE-500. Det er bare det at lydscenen er egentlig ikke særlig større når men hører etter. HE-6 får gratishjelp av sin tuning til en lysere lydsignatur enn HE-500.

    På vokal derimot er det ganske stor forskjell. Husk at stor er et relativt begrep. La oss ta et eksempel fra én av de mange sangene jeg har spilt i dag: På a-has avskjedskonsert og Crying in the Rain (Live) så sitter man på rad 10 med He-6 og rad 1 med HE-500 når man hører Morten Harket synger. Paradokset er imidlertid at alle andre lyder i sangen fremstår like detaljert og nesten likt plassert i lydbildet, inkludert publikumlyder.

    Mitt inntrykk er at HE-500 gir inntrykk av å ha mer bassmengde jevnt over enn HE-6, mens HE-6 ikke pøser på før absolutt nødvendig. Er man en hodetelefonbruker som setter stor pris på detaljer og har en noenlunde grei hodetelefonforsterker; kjøp HE-6. Er man ute etter ikke å få alle detaljene servert opplyst, men setter pris på at detajene er der ved kritisk lytting; kjøp HE-500. Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6, for å si det slik. De som liker HD800 svært godt vil få noe å tenke på. HD800 er svært gode. HE-6 og HE-500 har imidlertid en fantastisk naturlighet i lyden. Og bassen da mann. Yup, yup.

    High Five HiFiMAN. 8)

    PostScript:
    Men, ikke tro at HE-500 drives godt nok av en iPod, slik man nesten kan få inntrykk av "siden den er så lettdreven". HE-500 er mindre følsom enn Audeze LCD-2.

     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg et dedikert hodetelfonoppsett. Det skal bestå av squeezebox, en hodetelefonforsterker og hodetelefoner. Burde jeg også da gå for en DAC?

    Min musikkstil er altomfattende. Men hører mye på akustisk, vokal musikk.

    Noen som har vært i den fasen selv og funnet et oppsett dem liker? Ser for meg at hodetelefonene bør være lukket, men ikke noe krav.
    Jeg vurderer å bestille meg(før jeg greier å rote bort feriepengene på noe annet tull) dette fra USA som en start på mitt hodetelefonoppsett:

    Burson HA-160D
    AKG-K702 - Til rolig akustisk musikk
    Beyerdynamic DT880 - Til musikk med mer trykk i

    Noen innvendinger mot det?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er ikke de to hodetelefonene så like at det er bortkastet å ha begge?

    Hadde du sagt én AKG/Sennheiser/Beyer og én Grado/klipsch, så hadde jeg skjønt det bedre.

    Selv hadde jeg skaffet ett godt sett hodetelefoner av en høyere klasse, men en lyd jeg likte til alt, i stedet for to nødvendigvis mindre gode for samme pris.

    Forøvrig er begge de alternativene gode nok til det i seg selv.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hm, jeg syntes jeg hadde lest meg frem til at 702 var for akustisk type musikk, mens 880 var det mer trøkk i. Men mulig jeg må lese litt mer ! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sennheiser er også med der. Jeg har HD-650 som brukes med hell til alt.

    Sånne karakteristikker er ofte overdrevent polariserte og ...eh, overdrevne. Kjøp det som låter best med den musikken du oftest hører på, så blir det nok ganske bra til alt annet også, skal du se. :)
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ok. Kanskje jeg skal begynne med Burson og K702. Så kan jeg heller se hvordan det går for så å oppgradere litt senere :)
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Ok. Kanskje jeg skal begynne med Burson og K702. Så kan jeg heller se hvordan det går for så å oppgradere litt senere :)
    Er forskjellen på K702 og K701 så stor at du kjøper den første fra USA når 701 selges til svært gunstig pris her hjemme?
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong er en handlingens mann. :)
    Jeg derimot, tvilen og hva-hvis-om.osv-mannen.
    Har hatt en runde til byens hifiasyler (2 stk), men kun litt rimeligere varianter inne. Samt litt puslete amp. akg fikk jeg ikke testa grunnet utsolgt på amp-siden. De hadde normalt 1-én rega som de solgte til alle hodetelefoner..

    Lurer på om jeg skal avtale med noen selgere på det store østland på retur hvis ikke fornøyd. Synes det er en bedre løsning enn angrerett.
    Fraktkostnader blir jo noen kroner, men...
    Kanskje bruke én feriedag i hovedstaden? edit: må fly ned, bor i trh

    Hva ville folket gjort?

    Budsjettet er som tidligere nevnt 12-13k, men med et annet valg av kilde (digitalt) kan jeg selge emc1'n og dermed kjøpe ny kilde også. Da går emcpenga rett i headfi-budsjettet
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    bgran skrev:
    everlong skrev:
    Ok. Kanskje jeg skal begynne med Burson og K702. Så kan jeg heller se hvordan det går for så å oppgradere litt senere :)
    Er forskjellen på K702 og K701 så stor at du kjøper den første fra USA når 701 selges til svært gunstig pris her hjemme?
    Nei kanskje ikke, men nå blir det sånn :)

    ivar skrev:
    everlong er en handlingens mann. :)
    Jeg er egentlig veldig vinglepetter, men både 160D og 701/702 har fått så mye skryt, så tror ikke det kan bli noe feil i det kjøpet uansett :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Jeg er egentlig veldig vinglepetter, men både 160D og 701/702 har fått så mye skryt, så tror ikke det kan bli noe feil i det kjøpet uansett :)
    Jeg tror du blir fornøyd :) Jeg er svært glad i hvordan AKG presenterer musikken og HA-160D er en meget god amp til denne.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mye av min begrunnelse for valg av denne er hva du har skrevet om den :) Eneste jeg har lurt litt på er om Burson passer til musikk med litt mere trykk i også?
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har også lest/blitt fortalt mye om akg og burson. Det virker helt greit det :)

    men, er det verdt å kjøpe 702 kontra 701?
    Verdt prisforskjellen?
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nei, det blir noen hundrelapper ekstra om jeg bestiller 702 fra Amazon kontra å bestille 701 fra norge. Og da syntes jeg det er greit med å velge 702.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    everlong skrev:
    Nei, det blir noen hundrelapper ekstra om jeg bestiller 702 fra Amazon kontra å bestille 701 fra norge. Og da syntes jeg det er greit med å velge 702.
    Sender Amazon elektronikk til Norge, da? Er litt skeptisk til det, men det finnes sikkert mer velvillige butikker.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jetcarrier.no fikser den biffen.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hm, hvis jeg handler alt i norge, så bør jeg gå for 701? Eller bør jeg også bestille fra amazon?
    Jeg må bare kaste meg rundt her, har tenkt på dette siden jeg startet hifi-salg for en god stund siden!!

    Hvis det blir go, blir det emc1 som kilde, burson 160d amp og akg701/2. Har stort hode, men synes 701 satt godt, selv om de var grønne... Klemte ingenting!
    Kan jeg trå feil?
    everlong: hva blir det totalt ved import via amazon? Handler du av en du har handlet fra før? Jeg kan være/er meget interessert i ei lita hånd her. Har handlet kun verktøy fra usa med jetcarrier.

    vokal og akustisk hører jeg også mye på. Samt pink floyd, dire straits, noe trompet.
    edit:
    Loevhagen snakker mye om de ørsmå forskjellene i denne verdenen. Er det slik at noe musikk overhodet ikke passer til i dette oppsettet?
    (country, gammeldans hører jeg ikke på...) ei heller det tyngste av metall. Metall blir også helst med portapro og telefonen.
     

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I norge får du vel 160D + K701 for 11500kr ca.
    Ved hjelp av amazon og jetcarrier får di 160D + K702 for ca 11000kr.

    Da er det ikke så mye å spare.... Hehe...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn