Junkfood-pizza, eller en videreutvikling av den norske lørdagspizzaen.
Av og til er store mengder fett og proteiner det eneste som duger. Da spiser jeg gjerne junk-pizza. Det er en ganske omstendelig prosess - det er lett, men det tar sin tid, så jeg pleier å lage saus til 3 porsjoner om gangen og fryser de to som ikke brukes. Beskrivelsen under (bortsett fra bunnen som er nok til en pizza) burde holde til 3 ganske store pizzaer.
Først må det lages bunn. Enkel variant er å blande vann, mel, gjær, olivenolje og salt. 150g vann, 250g mel, 5g salt og 20g gjær er sånn ca passe, men har man bakt litt er det en smal sak å få grei kosistens på en gjærdeig. Eltes for hånd en 10 minutters tid og settes til heving, helst kjølig, men har man dårlig tid brukes lunket vann og romtemperatur. Mindre gjær, kaldt vann og lang hevetid gir en bedre deig.
Jeg lager som regel bunnen på 50g lys surdeigstarter, 5g gjær, 130g vann, 50g durumhvete, 10g olivenolje og hvetemel til passe konsistens (ca 250g). Denne hever i kjøleskap, lages degigen om morgenen er den klar til middag, lages den til lunchtider er den klar til kvelden.
Så er det sausen:
Jeg bruker 1 kg karbonadedeig eller kvernet oksekjøtt. Ikke bruk kjøttdeig, det blir for salt (mer om det under).
100g panchetta (eller bacon) i små biter.
Stek kjøttet og baconet og sett til side, det er ganske mye kjøtt så må gjøres i flere om ganger eller flere panner. Jeg krydrer kjøttet med pepper og litt tørket rosmarin og timian som regel.
Grønnsaker til sausen
- to-tre stilker stangselleri kuttet i små teringer
- en middels stor gulrot kuttet i små terninger
- en stor finhakket løk
- mengder av hvitløk - type 8-10 fedd finhakket
- godt med chili, gjerne ulike typer for mer kompleksitet. Jeg liker denne ganske spicy så jeg bruker en del.
Dette surres i en gryte på ganske lav varme mens jeg steker kjøttet. Bør bli så godt som helt mykt før annet tilsettes.
Fres et par-tre spiseskjeer tomatpure
Har så i et godt glass rødvin og koker det helt inn.
Så er det inn med kjøttet, panchettaen og tomater. Jeg bruker "passata" fra Mutti - det er en ganske tynn tomatpure, vanlige hele/hakkede tomater har mye væske og gor lang tid for innkoking, utover det funker det fint.
Jeg har også i konsentrert kjøttkraft. Bruker enten helt innkokt oksekraft (demi-glace fra Jacob's utvalgte) eller buljong fra flaske fra Art of Taste, denne er som buljonger flest ganske så salt, derav advarselen om å ikke salte kjøttet.
Jeg har i mye tørket oregano og rosmarin og timian, av de sitenevnte bruker jeg frisk om jeg har, ellers blir det tørket. En tre-fire lauberblad får også koke med.
Så kommer mitt beskjedne bidrag til pizzagastronomien: Jeg har rett før sausen er ferdig innkokt i ca to teskjeer fenikkelfrø knust i morter. Disse smaker mye så vær forsiktig med mengden.
Når sausen er kokt inn og grønnsakene er myke er man good to go. Smakene justeres med pepper, mer oregano/timian/rosmarin og evt salt (trengs sjelden). Jeg pleier å forsteke bunnen i ca 5 min på 250 grader, la den avkjøles og så ha på sausen. Jeg bruker mye saus, har funnet ut at 550-600g guffe er passe til en pizza som dekker en standard langpanne.
Så til osten:
Her skal det brukes MYE ost. Jeg synest alltid jeg river en veldig stor haug, men ender alltid opp med å rive mer. Jeg bruker litt det jeg har, typisk jarlsberg, gruyére, lagret cheddar og parmesan. Gjerne mozzarella også. Og parmesan, men ikke veldig mye av den. Litt blåmuggost er godt på som en variasjon.
Stekes i 10-12 minutter på 300 grader eller så høyt ovnen går. Skal være godt gyllen.
Skylles ned med en kraftig rødvin eller kald cola om formen er klein.
Dette er veldig usunt og veldig lite pizza-autentisk men veldig godt. Sausen er for øvrig ypperlig til pasta også - blir som en veldig kraftig og smakfull bolognaise.
Siden det er en viss uenighet om chilimengden i familien legger jeg meg midt i mellom. Samboeren spiser sin med rømme på for å mildne, jeg har på litt tabasco eller chili/hvitløksolje for å få den mer spicy.