Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    lark skrev:
    slowmotion skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Betyder det at erfaring ikke kan bruges til nogetsomhelst ?
    ;D Erfaring er nytteløst. Det samme er kunnskap. ;D
    Siden denne tråden har sporet totalt av, er det vel bare å fortsette i det nye sporet.
    Kunnskap og erfaring gir sjelden kredibilitet i hifi-kretser. Kredibilitet knyttes dessverre i altfor stor grad til hvilket utstyr man omgir seg med, og hvilke kontakter man har i bransjen.
    For ikke å snakke om nomenklaturet en bruker i lyrikken.
     
    L

    lark

    Gjest
    Parelius skrev:
    For ikke å snakke om nomenklaturet en bruker i lyrikken.
    Istedet for uforståelige fremmedord, bruk heller adekvate synonymer ;D ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Brianh skrev:
    R.Solhaug skrev:
    emotikon skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Det er en av grunnene til at lyttetester utført av amatører er null verdt ::)
    Hvem skal/kan utføre slike tester?
    Skal lyttingen kunne ha verdi for andre og ikke bare være ukvalifisert synsing må den utføres på referanseutstyr og av no noncense nørds(NNN) med svart belte i lytting 8)


    Mvh. RS (NNN)
    EKKJ 4x 6 har blitt testet på :
    Cary 211 E Monoblokker
    Conrad Johnson Act 2 series 2
    Proac D3.8
    Theta driv + dac.

    Dette er vel hva de fleste vil godta som referanseutstyr.

    Kablene ble brukt en 14 dagers tid...2 andre inkludert meg selv har hørt kablene i denne perioden. Konklusjonen etter 14 dager ble at disse kablene hadde en stikkende plagsom diskant (slitsomt i lengden og eieren ble fort lyttetrett) og heller snevert lydbilde. Akkurat som er blitt beskrevet tidligere i tråden. Eieren byttet til Nordost kabler og har siden vært fornøyd med dem.

    Mulig det var en dårlig match men...tror ikke utstyret som ble benyttet var for dårlig. Men kanskje vi som hørte disse kablene er amatører :)
    Stikkende diskant med SC og på dette området bedre med Nordost ::)
    Javel, stikk i strid med mine erfaringer.
    Det er for meg en gåte hvordan man kan oppnå stikkende diskant med SC og stort kvadrat, dersom man følger Lark sitt absolutte nødvendige råd, det må skrues til skikkelig.

    Dersom noen bruker denne EKKJ med 4 ledere inn i f.eks. den banapluggen som RS i sin tid anbefalte, så vil det nesten alltid (over tid løsne med dårlig kontakt som følge) når dette skjer så er min erfaring at det (først og fremst) er bassen som blir svekket og hva skjer når lavfrekvensene svekkes? Jo at andre frekvensområder fremheves, så kompenserer man med høyere volum for å få mer bass/lavfrekvens, hva skjer da?
    Jo, da får man tilsvarende høyere volum i fra mellomtone og opp og det er det ikke alle anlegg som takler uten at det blir for mye/og ekkel diskant, selv for de som hører dårlig ;)

    Min erfaring så langt er at for tynne (total)ledere slanker bassen (kan godt virke langt strammere) dette kan ofte være et gode i noen anlegg, mens det ofte også gir inntrykk av mer oppløsning og raskere.

    Hvorfor det? Vel, mitt svar på det er mer fokus på øvre mellomtone og diskant, som imo. er et område som gir mer respons på det vi hører/oppfatter av detaljer.

    Her vil jeg sammenlikne med et bilde (selv om noen mener det ikke går an) En vil alltid lettere oppfatte mer detaljer i det området av et bilde som er fra mellomtone og opp(lys) enn fra mellomtonen og ned(skygge) (totalt sett).

    Det er ikke riktig å si at andre ikke hører det de hører, det gjør de jo, men det er en ting jeg lurer litt på og det er hvorvidt de som har negativeerfaringer med SC (og stikkende diskant) har dette i fra anlegg med rør og tildels svært lettdrevne ht. f.eks.? Noen?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg har liten/ingen erfaring med kabelforskjeller i denne type anlegg.

    Noe må det jo være siden oppfatningene er så sprikende, jeg har sjøl en 4 kvadrat (Audiomagic) og har hatt 6 kvadraten og har aldri opplevd stikkende/skrikende diskant, tvert i mot.
    Jeg har også EKKJ liggende 6x 3 meter (hvis noen vil ha ;) ) 4x2,5 kvadrat pr. leder.

    Jeg er sjøl av den oppfatning at forskjellige ht.kabler kan dreie seg om å passe mer eller mindre godt i forskjellige oppsett, men har aldri opplevd at lydbilder/gjenivelser kollapser med forskjellige typer kabler (beregnet for formålet) ::)

    Ganske pussig dette her, mens noen hevder at lydbildet kollapser, og andre at det knapt er mulig å høre forskjell, så burde det da virkelig være mulig for førstnevnte gruppe å ta dette i en blindtest (uansett hvor stressende enkelte mener dette må være) så burde man da kunne skjelne mellom kollaps og ikke kollaps kun ved å ikke vite hvilken kabel som blir brukt. ::)

    Vel, nå jeg tenker meg om så vil det nok være stressende, etter først og ha gått så hardt ut (kollaps) og kanskje i en test å drite seg ut, for det ville vel være å drite seg ut ikke sant ::)

    Det å lese STERKE uttalelser om kabler fra personer som vet hva de har lyttet til har ikke særlig betydning for meg (lenger ;), men kan være en pekepinn dersom jeg kjenner litt til vedkommende som uttaler seg.

    Mvh.KW
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    R.Solhaug skrev:
    Duelund_Support skrev:
    HCS skrev:
    56fwb skrev:
    HCS skrev:
    "Dessto mer jeg vet, dessto mer skjønner jeg at det er lite jeg vet...." - Thomas Alva Edison.... :). Noe å tenke på for noen 8)


    Betyder det at erfaring ikke kan bruges til nogetsomhelst ?
    Å jo, for den oppegående vil økt kunnskap lede til framskritt. At noen ikke ser å kunne fatte elementære problemstillinger får bli deres problem. Det er heldigvis fritt for andre å gå videre til nye utfordringer og ny kunnskap ;)


    Mvh. RS - viderekommen
    Akkurat RS - og da MÅ en utenom de vedtatte sannheter.Elles blir en stående på stedet hvil - og det kan jo vere godt - til å begynne med.. :D

    mvh :) :)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Mye rart å lese i denne tråden..

    Hva er det en kabel egentlig skal gjøre? Jo, den skal formidle de kvaliteter som finnes ellers i anlegget. Den kan ikke forbedre noe som i utgangspunktet er dårlig. En kabel legger ikke til, den begrenser. De beste kabler begrenser signalet minst. Når noen da påstår at SC kabel fører til for mye eller for lite av det ene eller andre, er jeg tilbøyelig til å tro at det er svakheter i øvrige komponenter som avsløres. Da nytter det ikke å avvise dette på basis av dyre forsterkere og kilder. Man må huske på høyttaleren og dennes filter. Jeg synes det er en logikk i at kabler med god dimensjon og av massiv kobber har god evne til å gjøre sin oppgave. Ingen på dette forum har vel vært så kompromissløs som Solhaug når det gjelder total kabling i anlegget med SC? Lyden i hans anlegg er vel det beste bevis på at SC ikke ødelegger noe i lydbildet? Jeg henviser f.eks. til denne:.http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=22.0. Men er det noen som innbiller seg at SC hos Solhaug forteller det hele?? Kablene hos Solhaug formidler jo bare på ærlig måte de kvaliteter som finnes ellers i anlegget. Alt henger sammen i en kjede. Om noen innbiller seg at de kan få verdens beste lyd kun ved å skifte til SC, er de nok litt ute å kjøre..
     
    L

    lark

    Gjest
    I kveld har jeg spilt en hel del musikk og lyttet spesiellt etter de skavankene som SC skal ha ifølge en del påstander i denne tråden. Nemlig kollaps i lydbildet, snevert lydbilde, kan høre at lyden kommer fra to høyttalere, stikkende diskant osv. Ikke fanden om jeg kan registrere noen av disse skavankene her. Jeg opplever det heller stikk motsatt. Har spesiellt lyttet etter sibilanter (f.eks. spor 1 på Siri's Svale Band "Blackbird"), og jeg er helt sikker på at skarpe s-lyder er mindre fremtredende med SC enn det var med Straight Wire Octave II. P.Barbers "Verse" er også blitt beskyldt for å ha skarpe s-lyder, men jeg kan etter beste evne ikke høre noen slike tendenser på denne plata. Jeg kjenner lyden i mitt anlegg til fingerspissene (øreflippene?)og registrerer vanligvis øyeblikkelig forandringer i lydkvaliteten, enter de er positive eller negative. Opp i gjennom åra (de har etter hvert blitt mange ;D) har jeg flere ganger hatt perioder der lyden har vært så skral at jeg ikke har hatt lyst å spille musikk i det hele tatt, men jeg har hver gang klart å finne og å eliminere problemet. Lyden i mitt anlegg har ALDRI, jeg gjentar ALDRI, vært bedre enn den er nå etter at Solide Kåre flyttet inn. Men vi som sysler med solidcore har sannsynligvis ikke peiling på det vi holder på med, i tillegg til at vi har altfor dårlige anlegg ;). Så da så ;D Tror jeg setter på ei plate til jeg, gitt :) :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Men vi som sysler med solidcore har sannsynligvis ikke peiling på det vi holder på med, i tillegg til at vi har altfor dårlige anlegg " - ironi kan være en morsom ting helt klart... 8)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Clasern i dag og kjøpte de tykkeste Solidcore de hadde. 2.5 mm2 . Koplet dem opp i bass/mellomtonedelen av ht. (har aktiv deling og 2 x 500 W på bassen)
    Hører ingen forskjell whatsoever ift. noname multistrand.
    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen skikkelige* kabler å sammenlikne med, tkr?

    *Hifityper med navn.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke sikkert på hva du mener, Valentino...
    Hvis du spør om jeg har andre høyttalerkabler jeg kan sammenlikne med, er svaret ja.
    Jeg har Cardas Golden Ref. som jeg bruker på diskant/mellomtone.
    Men jeg tror ikke at knærne mine tåler en ny runde med kabelbytte i kveld.
    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.530
    Antall liker
    23.236
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du skjønte hva jeg mente, leser jeg. Inntil det motsatte er bevist tror jeg at Cardasene låter annerledes.
    Ta godt vare på knærne, tkr! Sludder å slite dem ut på kabler iallefall.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    2,5kv er for tynt til å drive basser, men spiller alikevel bedre enn f.ex Cardas ref eller hvilken som helst flerleder, ikke minst etter en liten innspilling.


    Mvh. RS
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for omtanken, Valentino.
    Knærne er nok gåene , okkesom, og jeg akter uansett ikke å krype rundt på gulvet mer i kveld.
    Skal prøve å kople om i morgen og se hva som skjer!
    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    2,5kv er for tynt til å drive basser, men spiller alikevel bedre enn f.ex Cardas ref eller hvilken som helst flerleder, ikke minst etter en liten innspilling.


    Mvh. RS
    ....enn 2 x 2,5 mm?
    Har ialt 25 m kabel. Kan biwire, triwire...
    Hva slags innspillingstid snakker vi om?
    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    tkr skrev:
    R.Solhaug skrev:
    2,5kv er for tynt til å drive basser, men spiller alikevel bedre enn f.ex Cardas ref eller hvilken som helst flerleder, ikke minst etter en liten innspilling.


    Mvh. RS
    ....enn 2 x 2,5 mm?
    Har ialt 25 m kabel. Kan biwire, triwire...
    Hva slags innspillingstid snakker vi om?
    mvh

    2,5kv låter greit, og opptil flere stk øker dynamikken noe, nok til å utklasse ymse hifi-ormer. Det er alikevel først med skikkelig tykke ledere saker og ting begynner å skje. Oppgradering fra 2,5 til 6kv er oppsiktsvekkende på et potent oppsett med skikkelige basser, men selv 6kv blir for tynt. Hos meg går det foreløpig 4x6kv pr. pol til bassene ettersom 10kv ikke var å skaffe tidligere. Får du tak i 6kv PFSP hos installatør vil du kunne fatte hva det er snakk om, men 10kv EKKJ fra ELFA gir en ultimat basskabel. En utfordring å terminere, men så utvilsomt verdt jobben.

    Såkalt inspillingstid vil avhenge av hvor mye strøm du kjører gjennom, blåser du på litt vil du høre ting løsne etter en drøy halvtime. Vær obs på at den 2,5-kvadraten er en ultimat leder for toppene dine etter en kjapp inspilling som basskabel 8)


    Mvh. RS
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Hva er det egentlig som skjer med kabelen i løpet den innspillingshalvtimen?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    tkr skrev:
    R.Solhaug skrev:
    2,5kv er for tynt til å drive basser, men spiller alikevel bedre enn f.ex Cardas ref eller hvilken som helst flerleder, ikke minst etter en liten innspilling.


    Mvh. RS
    ....enn 2 x 2,5 mm?
    Har ialt 25 m kabel. Kan biwire, triwire...
    Hva slags innspillingstid snakker vi om?
    mvh

    2,5kv låter greit, og opptil flere stk øker dynamikken noe, nok til å utklasse ymse hifi-ormer. Det er alikevel først med skikkelig tykke ledere saker og ting begynner å skje. Oppgradering fra 2,5 til 6kv er oppsiktsvekkende på et potent oppsett med skikkelige basser, men selv 6kv blir for tynt. Hos meg går det foreløpig 4x6kv pr. pol til bassene ettersom 10kv ikke var å skaffe tidligere. Får du tak i 6kv PFSP hos installatør vil du kunne fatte hva det er snakk om, men 10kv EKKJ fra ELFA gir en ultimat basskabel. En utfordring å terminere, men så utvilsomt verdt jobben.

    Såkalt inspillingstid vil avhenge av hvor mye strøm du kjører gjennom, blåser du på litt vil du høre ting løsne etter en drøy halvtime. Vær obs på at den 2,5-kvadraten er en ultimat leder for toppene dine etter en kjapp inspilling som basskabel 8)


    Mvh. RS
    Skal eksperimentere litt. Kabel har jeg i massevis.
    Jeg er nok litt nølende til å skifte ut Cardasen, men skal prøve meg på bi- og triwiring på bassen. Både forsterkeren og høyttalerne har rimelig raus terminering. Rapporterer tilbake når jeg får prøvd det.
    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Lille_Adam skrev:
    Hva er det egentlig som skjer med kabelen i løpet den innspillingshalvtimen?

    Ja den som virkelig visste ???
    Det som kan observeres med Kåre er at han virker noe mumlende og innesluttet intil han blir stuevarm, da åpner han opp og blir langt mer løssluppen :eek:

    Med tykkere ledere som 6kv er dette virkelig påfallende.


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Det tok en drøy uke og få kablene innspilt her hos meg. De første dagene låt det helt jævli. Biwiring med 6 og 2,5kv.
    Men jeg er fornøyd nå.
    Ingen vei tilbake.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Det tok en drøy uke og få kablene innspilt her hos meg. De første dagene låt det helt jævli. Biwiring med 6 og 2,5kv.
    Men jeg er fornøyd nå.
    Ingen vei tilbake.


    Det var spennende å observere hvor lang tid inspillingen tok hos deg på rør/horn Rolf, og det jalla fælt i hønna første dagen ;D

    Men so vart det gildt ;)


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    rolfozzy skrev:
    Det tok en drøy uke og få kablene innspilt her hos meg. De første dagene låt det helt jævli. Biwiring med 6 og 2,5kv.
    Men jeg er fornøyd nå.
    Ingen vei tilbake.


    Det var spennende å observere hvor lang tid inspillingen tok hos deg på rør/horn Rolf, og det jalla fælt i hønna første dagen ;D

    Men so vart det gildt ;)


    Mvh. RS
    Var ikke mye pent da nei.
    Hadde en dag under innspillinga som jeg kjørte volumet så høyt at jeg måtte forlate Gruva, men jeg måtte fort ned og dempe. Gikk ikke an og være i stua heller. ;D

    Men som sagt, meget bra nå.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Hadde en dag under innspillinga som jeg kjørte volumet så høyt at jeg måtte forlate Gruva, men jeg måtte fort ned og dempe. Gikk ikke an og være i stua heller. ;D

    Beundrer offerviljen din Ozzy ;D


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hadde en dag under innspillinga som jeg kjørte volumet så høyt at jeg måtte forlate Gruva, men jeg måtte fort ned og dempe. Gikk ikke an og være i stua heller. ;D

    Beundrer offerviljen din Ozzy ;D


    Mvh. RS
    Intet offer er for stort i den gode lyds tjeneste. ;D
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    og hva gjør en dersom en ikke biwirer, er det da fremdeles størts mulig enleder som gjelder, eller er det flere av litt mindre kvadrat?

    jakr
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    jakr skrev:
    og hva gjør en dersom en ikke biwirer, er det da fremdeles størts mulig enleder som gjelder, eller er det flere av litt mindre kvadrat?

    jakr

    Flere tynne gir ikke samme trøkk som en stor ;)


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    jakr skrev:
    og hva gjør en dersom en ikke biwirer, er det da fremdeles størts mulig enleder som gjelder, eller er det flere av litt mindre kvadrat?

    jakr

    Flere tynne gir ikke samme trøkk som en stor ;)

    Nej det sagde hun også i går. ;D


    Mvh. RS
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.218
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    En utfordring å terminere, men så utvilsomt verdt jobben.
    Mvh. RS
    Noen som kan vise bilder og fortelle hvordan man terminerer 6-10kv EKKJ
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Baard skrev:
    R.Solhaug skrev:
    En utfordring å terminere, men så utvilsomt verdt jobben.
    Mvh. RS
    Noen som kan vise bilder og fortelle hvordan man terminerer 6-10kv EKKJ

    Ikke plass i terminalene? Lodd på spader ;)



    Mvh. RS
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Eller,, lag en "krok" av den uterminerte kabelenden som passer innpå termineringen og gi den et par vennlige hammerslag for å få god kontaktflate i skrukoplingen. Du kan sikkert bruke fil også for å få en rimelig annleggsflate om du foretrekker det. Når du skrur til og samtidig beveger kabelen i skrueretningen så sitter det ganske bra.

    jakr
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    jakr skrev:
    Eller,, lag en "krok" av den uterminerte kabelenden som passer innpå termineringen og gi den et par vennlige hammerslag for å få god kontaktflate i skrukoplingen. Du kan sikkert bruke fil også for å få en rimelig annleggsflate om du foretrekker det. Når du skrur til og samtidig beveger kabelen i skrueretningen så sitter det ganske bra.

    jakr

    Med 6kv er det en fortreffelig løsning, men med 10kv kan detr bli i meste laget for ymse terminaler ??? ;D



    Mvh. RS
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Mitt første møte med hjemmesnekra solid core var høytalerkablene til R.Solhaug,og det var igrunnen en ganske sjokkerende opplevelse.Det var et enkelt valg å selge Cardas Golden Cross som jeg hadde fra før.
    For dere med rør-utstyr vil jeg anbefale å prøve med massiv rent glødet sølv fra KA Rasmussen tredd i silke eller bomullstrømper.Det kan man selvsagt gjøre med kobber også men tror overflaten oksiderer ganske fort og man vil sannsynligvis miste litt luftighet/topp over tid.Et annet problem med bomullstrømper kan vere mer innstrålt støy,spessielt når de er brukt som signalkabler,men tror de fleste vil høre en større grad av åpenhet og ro når man fjerner noe av den klamme plasten som ligger rundt de fleste ledere.

    Solidcore is the shit,man! ;D
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.218
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    1
    Vil det å lodde gi god nok mekanisk kontakt over tid for slike stive kabler - bør vel være noen klemme/skru kontakter i tillegg.



    Er det noe slikt dere bruker som kjører på med SC-kabler?

    WBT 661CU - Easy fit for wire size up to 10mm2 (8AWG)

    Edit: så ikke kommentaren ovenfor mens jeg satt å skrev litt på dette.
     
    L

    lark

    Gjest
    jakr skrev:
    Eller,, lag en "krok" av den uterminerte kabelenden som passer innpå termineringen og gi den et par vennlige hammerslag for å få god kontaktflate i skrukoplingen. Du kan sikkert bruke fil også for å få en rimelig annleggsflate om du foretrekker det. Når du skrur til og samtidig beveger kabelen i skrueretningen så sitter det ganske bra.

    jakr
    Krokløsningen kan være en god ide. Men ikke hammer- eller fil-forslaget. I praksis er det umulig å få til en jevn deformering av lederen. Med gode terminaler tror jeg den beste løsningen er å skru avisolerte ledere så godt til som mulig. Eller ring-kabelsko som krympes og loddes.
     
    L

    lark

    Gjest
    Baard skrev:


    Er det noe slikt dere bruker som kjører på med SC-kabler?

    WBT 661CU - Easy fit for wire size up to 10mm2 (8AWG)
    Her er lederen skrudd fast i spadene. Da er det akkurat like bra eller bedre å skru lederen fast i terminalene. Man får et tvilsomt kontaktpunkt mindre.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Rune S skrev:
    Mitt første møte med hjemmesnekra solid core var høytalerkablene til R.Solhaug,og det var igrunnen en ganske sjokkerende opplevelse.Det var et enkelt valg å selge Cardas Golden Cross som jeg hadde fra før.
    For dere med rør-utstyr vil jeg anbefale å prøve med massiv rent glødet sølv fra KA Rasmussen tredd i silke eller bomullstrømper.Det kan man selvsagt gjøre med kobber også men tror overflaten oksiderer ganske fort og man vil sannsynligvis miste litt luftighet/topp over tid.Et annet problem med bomullstrømper kan vere mer innstrålt støy,spessielt når de er brukt som signalkabler,men tror de fleste vil høre en større grad av åpenhet og ro når man fjerner noe av den klamme plasten som ligger rundt de fleste ledere.

    Solidcore is the shit,man! ;D

    Kåre is the man ;) 8)


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Baard skrev:
    Vil det å lodde gi god nok mekanisk kontakt over tid for slike stive kabler - bør vel være noen klemme/skru kontakter i tillegg.



    Er det noe slikt dere bruker som kjører på med SC-kabler?

    WBT 661CU - Easy fit for wire size up to 10mm2 (8AWG)

    Edit: så ikke kommentaren ovenfor mens jeg satt å skrev litt på dette.
    De der sko er gift for god lyd. Plastic camouflerer detaljer.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    De der sko er gift for god lyd. Plastic camouflerer detaljer.
    Kan du forklare hvorfor og hvordan? Det er jo ikke noe plastikk mellom spaden og kontakten..?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.218
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg er treg - men har fremdels ingen god forståelse av hvordan man sikrer god og varig mekanisk kontakt mellom spader og 10mm^2 solidcore.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn