Brianh skrev:
R.Solhaug skrev:
emotikon skrev:
R.Solhaug skrev:
Det er en av grunnene til at lyttetester utført av amatører er null verdt :
Hvem skal/kan utføre slike tester?
Skal lyttingen kunne ha verdi for andre og ikke bare være ukvalifisert synsing må den utføres på referanseutstyr og av no noncense nørds(NNN) med svart belte i lytting 8)
Mvh. RS (NNN)
EKKJ 4x 6 har blitt testet på :
Cary 211 E Monoblokker
Conrad Johnson Act 2 series 2
Proac D3.8
Theta driv + dac.
Dette er vel hva de fleste vil godta som referanseutstyr.
Kablene ble brukt en 14 dagers tid...2 andre inkludert meg selv har hørt kablene i denne perioden. Konklusjonen etter 14 dager ble at disse kablene hadde en stikkende plagsom diskant (slitsomt i lengden og eieren ble fort lyttetrett) og heller snevert lydbilde. Akkurat som er blitt beskrevet tidligere i tråden. Eieren byttet til Nordost kabler og har siden vært fornøyd med dem.
Mulig det var en dårlig match men...tror ikke utstyret som ble benyttet var for dårlig. Men kanskje vi som hørte disse kablene er amatører
Stikkende diskant med SC og på dette området bedre med Nordost :
Javel, stikk i strid med mine erfaringer.
Det er for meg en gåte hvordan man kan oppnå stikkende diskant med SC og stort kvadrat, dersom man følger Lark sitt absolutte nødvendige råd, det må skrues til skikkelig.
Dersom noen bruker denne EKKJ med 4 ledere inn i f.eks. den banapluggen som RS i sin tid anbefalte, så vil det nesten alltid (over tid løsne med dårlig kontakt som følge) når dette skjer så er min erfaring at det (først og fremst) er bassen som blir svekket og hva skjer når lavfrekvensene svekkes? Jo at andre frekvensområder fremheves, så kompenserer man med høyere volum for å få
mer bass/lavfrekvens, hva skjer da?
Jo, da får man tilsvarende høyere volum i fra mellomtone og opp og det er det ikke alle anlegg som takler uten at det blir for mye/og ekkel diskant, selv for de som hører dårlig
Min erfaring så langt er at for tynne (total)ledere slanker bassen (kan godt virke langt strammere) dette kan ofte være et gode i noen anlegg, mens det ofte også gir inntrykk av mer oppløsning og raskere.
Hvorfor det? Vel, mitt svar på det er mer fokus på øvre mellomtone og diskant, som imo. er et område som gir mer respons på det vi hører/oppfatter av detaljer.
Her vil jeg sammenlikne med et bilde (selv om noen mener det ikke går an) En vil alltid lettere oppfatte mer detaljer i det området av et bilde som er fra mellomtone og opp(lys) enn fra mellomtonen og ned(skygge) (totalt sett).
Det er ikke riktig å si at andre ikke hører det de hører, det gjør de jo, men det er en ting jeg lurer litt på og det er hvorvidt de som har negativeerfaringer med SC (og stikkende diskant) har dette i fra anlegg med rør og tildels svært lettdrevne ht. f.eks.? Noen?
Grunnen til spørsmålet er at jeg har liten/ingen erfaring med kabelforskjeller i denne type anlegg.
Noe må det jo være siden oppfatningene er så sprikende, jeg har sjøl en 4 kvadrat (Audiomagic) og har hatt 6 kvadraten og har aldri opplevd stikkende/skrikende diskant, tvert i mot.
Jeg har også EKKJ liggende 6x 3 meter (hvis noen vil ha
) 4x2,5 kvadrat pr. leder.
Jeg er sjøl av den oppfatning at forskjellige ht.kabler kan dreie seg om å passe mer eller mindre godt i forskjellige oppsett, men har aldri opplevd at lydbilder/gjenivelser kollapser med forskjellige typer kabler (beregnet for formålet) :
Ganske pussig dette her, mens noen hevder at lydbildet kollapser, og andre at det knapt er mulig å høre forskjell, så burde det da virkelig være mulig for førstnevnte gruppe å ta dette i en blindtest (uansett hvor stressende enkelte mener dette må være) så burde man da kunne skjelne mellom kollaps og ikke kollaps kun ved å ikke vite hvilken kabel som blir brukt. :
Vel, nå jeg tenker meg om så vil det nok være stressende, etter først og ha gått så hardt ut (kollaps) og kanskje i en test å drite seg ut, for det ville vel være å drite seg ut ikke sant :
Det å lese STERKE uttalelser om kabler fra personer som vet hva de har lyttet til har ikke særlig betydning for meg (lenger
, men kan være en pekepinn dersom jeg kjenner litt til vedkommende som uttaler seg.
Mvh.KW