Den ultimate lyttestol - forslag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Ofte er det slik at en ordentlig stol koster fletta for mange. For ti år siden fant plutselig en på IKEA som ikke bare var billig, men faktisk ganske bra å sitte i, og som jeg har brukt i årevis til å lytte på musikk i, nemlig lenestolen Poäng.

    Mvh. Bjørn
    Denne har jeg også hatt i noen år nå( i stoff pga. mindre refleksjoner) og er faktisk såre fornøyd med å sitte i den. Ofte timesvis av gangen uten "lyttetrøtthet" ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    65finger skrev:
    ;D ;D noe sånt? litt dårlig bilde
    Her er et bedre bilde ;D Tettheten mellom spikerene bestemmer man selv ved bestilling ;D ;D ;D
    Men den egner seg faktisk godt som et DIY prosjekt ;) Mange penger å spare!!
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    emotikon skrev:
    bjornh skrev:
    Ofte er det slik at en ordentlig stol koster fletta for mange. For ti år siden fant plutselig en på IKEA som ikke bare var billig, men faktisk ganske bra å sitte i, og som jeg har brukt i årevis til å lytte på musikk i, nemlig lenestolen Poäng.

    Mvh. Bjørn
    Denne har jeg også hatt i noen år nå( i stoff pga. mindre refleksjoner) og er faktisk såre fornøyd med å sitte i den. Ofte timesvis av gangen uten "lyttetrøtthet" ;)
    Enig.... komfortmessig er denne stolen veldig god.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FallenA skrev:
    emotikon skrev:
    bjornh skrev:
    Ofte er det slik at en ordentlig stol koster fletta for mange. For ti år siden fant plutselig en på IKEA som ikke bare var billig, men faktisk ganske bra å sitte i, og som jeg har brukt i årevis til å lytte på musikk i, nemlig lenestolen Poäng.

    Mvh. Bjørn
    Denne har jeg også hatt i noen år nå( i stoff pga. mindre refleksjoner) og er faktisk såre fornøyd med å sitte i den. Ofte timesvis av gangen uten "lyttetrøtthet" ;)
    Enig.... komfortmessig er denne stolen veldig god.
    Dette er nok selve folke-lyttestolen, tenker jeg. Den er forbausende god til prisen, og er meget holdbar selv om den ikke ser sånn ut.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og så ser den bra ut. Tegnet av en japaner. Japansk og skandinavisk arkitektur har mange fellestrekk.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    65finger skrev:
    ;D ;D noe sånt? litt dårlig bilde
    Her er et bedre bilde ;D Tettheten mellom spikerene bestemmer man selv ved bestilling ;D ;D ;D
    Men den egner seg faktisk godt som et DIY prosjekt ;) Mange penger å spare!!
    ;D ;D trudde du va motstander av spikes ;)

    mvh Filip
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    klarer man ikke å nyte musikken til fulle uten å sitte i sweetspot, er det noe feil med anlegget.... eller evnen til å motta og nyte....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    klarer man ikke å nyte musikken til fulle fra en spikerseng i en annen etasje i andre enden av huset, er det noe feil med anlegget.... eller evnen til å motta og nyte....
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    eller evnen til å motta og nyte....
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Valentino skrev:
    klarer man ikke å nyte musikken til fulle fra en spikerseng i en annen etasje i andre enden av huset, er det noe feil med anlegget.... eller evnen til å motta og nyte....
    Opplagt anlegget det er noe feil med da
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    en god stol er ikke å forakte uansett hvor enn den står, men ikke glem å nyt MUSIKKEN :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    HFfredd skrev:
    Eames lounge chair er min trofaste lyttestol :)

    Den er og blir sjefsstolen, nydelig rett og slett....har ikke prøvd den selv men noen mener den er litt liten til voksne nordmenn, kommentarer rundt det?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser helt ok ut over hos Ti Kei iallefall. Han puttet hele familien oppi 17.mai.
     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Hvor kjøper man Vitra Lounge Chair og Ottoman, og hva må man betale?


    Jon A
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.592
    Antall liker
    8.916
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Her er Opsviks Balans i det som ville vært lytteposisjon.

    I designstudioet hans står det et piano, en kontrabass, og et trommesett, og saksofonen har han med seg - og på stereoanlegget sitt har han skåret inn "Stjålet fra Peter Opsvik" på hver eneste komponent! Så han er glad i musikken sin.

    Et hakk til bakover er perfekt.( Benputene på min er nå utslitt,så den har gitt meg mange gode timer med musikk) ;D
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Denne smyger seg inn i et hvert interiør.skammelen er selvfølgelig integrert.Legg merke til den optimalt plasserte minibaren med tilhørende skyllebolle.høyde og sittevinkel justeres enkelt.Et must i et møblert hjem :)
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne altså:


    Har ikke asbjbo også spisebordsstol som lyttestol? Jeg mener å erindre noe slikt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Har ikke asbjbo også spisebordsstol som lyttestol? Jeg mener å erindre noe slikt.
    Spisebordsstoler passer kun til tolvtonemusikk.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Stol? Til tolvtonemusikk? Din comfortfreak. Slikt skal nytes (?) sittende rett på et til dels utemperert gulv. Gjerne betong, eller linolium.

    Mvh
    Sniff
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Årets oppgradering.
    Avgjørelsen er tatt, tillatelse fra øverste hold er endelig invilget, og stolen skal handles!

    Varier Peel. Design Olav Eldøy.
    Verdens beste på sete- og korsryggstøtte, ideell for store dyr med svak rygg.

    Gjenstår bare å bli enige om farge. Dvs. kona må bli enig, med seg selv.
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.761
    Antall liker
    8.072
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Med all respekt for deltakarane sin estetiske sans, kan det vere greitt å tilnærme seg problemstillinga på andre måtar. Her der dei to typiske amerikanske tilnærmingsmåtane eg har sett til no:
    (ein giganto-manisk tilnærminsmåte, med stor illustrasjon, som eg ikkje gidd å endre fotoet på, storleiken er heile poenget mitt... og ein dedukterande tilnærmingsmåte, svært snusfornuftig, men ikkje så verst estetisk likvel. Og ein pris på $ 5500....
    Sjekk link: http://www.klutzdesign.com/The-features.html
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Peel-stolen kjøpes på tross av dens utseende og design.
    Den er desverre en skrikende mismatch med resten av møblementet her, og valget er helt motivert ut fra ergonomi og sittekomfort. I tilleg er den justerbare nakkestøtten fin for lyd-tweak. Jeg anbefaler alle med stor kropp og dårlig korsrygg å prøve disse stolene. Den ultimate er Gravity, som skapt for min kropp, men den ble for stor og stygg selv for min smak.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Stolen er vel et eksempel på god design (smaken avgjør) som det også er god sittekomfort i, det er laaangt fra tilfelle bestandig.
    Brodern anbefalte denne da jeg skulle handle noen år tilbake.
    Derimot tror jeg ikke det å sitte inni en (tilnærmet) parabol er det helt ideelle rent lyttemessig, men det er nå min mening/tro.
    Dette med stol/sittemøbel er f... ikke helt lett, mye fordi det kan være vanskelig å få en følelse av hvordan møbelet er å sitte i i lengre tid kun ved butikkbesøk.
    Jeg har forøvrig noe ikke helt ulikt og bredt hodeputearrangement, heldigvis regulerbart i høyden at når jeg senker puta helt ned så kommer ørene (selv for meg) akkurat såvidt i overkant av puta.

    Mvh.KW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    KW skrev:
    Stolen er vel et eksempel på god design (smaken avgjør) som det også er god sittekomfort i, det er laaangt fra tilfelle bestandig.
    Brodern anbefalte denne da jeg skulle handle noen år tilbake.
    Derimot tror jeg ikke det å sitte inni en (tilnærmet) parabol er det helt ideelle rent lyttemessig, men det er nå min mening/tro.
    Dette med stol/sittemøbel er f... ikke helt lett, mye fordi det kan være vanskelig å få en følelse av hvordan møbelet er å sitte i i lengre tid kun ved butikkbesøk.
    Jeg har forøvrig noe ikke helt ulikt og bredt hodeputearrangement, heldigvis regulerbart i høyden at når jeg senker puta helt ned så kommer ørene (selv for meg) akkurat såvidt i overkant av puta.
    Mvh.KW
    Akkurat. Dette med høyden på nakkeputa er vikitg å være klar over hvis man vurderer Peel som lyttestol. For oss som er lengre enn gjennomsnittet er det greit, mine ører havner godt over nakkestøtta når den reguleres ned. Hvis man ikke er lang vil du få akkurat det du beskriver, en parabol bak hodet. Varier Peel bør prøvesittes før man bestemmer seg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.323
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har lyst på to Fabricius stoler, men prisen er litt drøy.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Ekornes Stressless Vegas kan jeg anbefale. Fikk den før jul.

    Topp kvalitet og komfort. Mangler kun justerbar korsryggstøtte. Justerbar nakkestøtte som ikke er for høy og sperrer for lyd fra bakhøyttalerne. Modellen Jazz har muligens bedre design og er litt mer fast å sitte i, men nakkestøtta er i veien for lyd bakfra.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Trenger noe som ikke gjør så mye ut av seg og som kan svinges.
    Vurderer Natuzzi Pirouette:
     

    Vedlegg

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Slett ikke så dum, den der!
    Ikke minst fordi ryggen neppe rekker lenger enn til skulderhøyde, og dermed kan man se bort fra de ødeleggende refleksjonene man ellers vil oppleve i en stol hvis pute / nakkestøtte strekker seg høyere enn "lyttelappene".

    Legg gjerne hendene bak ørene når du lytter til musikk, så vil du ganske fort forstå hva jeg mener. ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn