Det er sant, men det er noe drit for dem at forbrukerkjøpsloven i Norge er så rigid. Å overholde lovverket blir fordyrende, noe som selvsagt må komme til uttrykk i prisene. Verre er det at forbrukeren ikke kan velge seg bort fra det rent juridisk heller. Det har vært snakk om å lage et uniformt regelverk for handel i hele EU, og da vil Norge bli underlagt disse i kraft av å være med i EØS-avtalen. Dette har skjedd innen verdipapirhandel; blant annet gjennom direktivene MAD og MIFID. Det var noe skriking fra forbrukerombudet pga de nye reglene som muligens kan komme, fordi de disse vil være lempligere enn de vi har nå. Om det skjer, så blir i alle fall norske forhandlere mer konkurransedyktige, fordi de da kan fjerne merkostnadene ved å skulle oppfylle de dyre forpliktelsene i forbrukerkjøpsloven.Ang. prising: HiFiklubben har i det minste justert seg siden forrige generasjon. Heldigvis har vi AudioNorge, som har tenkt å være en reel konkurrent til egenimport. Nok en grunn til å kjøpe store tunge saker i tre og metall fra Las Vegas eller nesten lik tunge (men ikke like store) saker fra Kina.
Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
Hvem er ikke for varer som varer, det er bare de som produserer varer som ikke varer. Hahaha, jeg = morsom.Om ikke annet så er det miljøve å tvinge produsenter til å lage varer som varer. Jeg et for varer som varer. Tenk bare på lyspærer! De kunne vært evigvarende, men neida!
Etter å ha hørt både D7000 og LCD-2 i diverse varianter, så er det flere likheter men også ulikheter på dem. Etter at jeg fikk D7000 i hus, så har jeg spilt mer musikk av diverse karakteristika og nyter omtrent alle versjoner jeg kaster på dem. De har et dypt og fyldig fundament, på D7000 av og til litt voldsomt og kanskje ikke studiokorrekt gjengivelse, men du verden så nytbart. De er en nyttig motvekt til svært mange hodetelefoner som har en stram og detaljert gjengivelse i bassen, men der det på visse musikktyper savnes bittelitt helt i bunn. Jeg setter mer og mer fokus på produkter som engasjerer meg, både musikalsk og følelsesmessig, og der funker D7000 supert. Jeg virkelig koser meg med dem.Ditto. AH-D7100 så i starten helt dust ut, men etter å ha sett dem på ulike bilder - så kan jeg akseptere sandwich designet - snart. Spørsmålet er: D7000 vs. LCD-2? Hvis Audeze er myyyyye bedre enn Denon, så har jeg ikke bruk for noe Denon. Men, hvis AH-D7000 (og da selvsagt D7100) når opp til Audeze LCD-2 lydmessig; jeg bør vurdere dem som supplement / entusiastdings.
Hvem er ikke for varer som varer, det er bare de som produserer varer som ikke varer. Hahaha, jeg = morsom.Om ikke annet så er det miljøve å tvinge produsenter til å lage varer som varer. Jeg et for varer som varer. Tenk bare på lyspærer! De kunne vært evigvarende, men neida!
Jepp, jeg har sett dokumentaren om den 100 år gamle lyspæra i brannstasjonen, og den andre dokumentaren som het "Garantert kort levetid", der man hadde installert en tellechip på en printer. Chippen gjorde at printeren ble satt ut av spill etter n utskrifter. Sånt er patetisk. Har ikke sett noe økonomiregnskap på produksjon led-pærer/glødetrådpærer, men jeg vil tro de har lenger varighet enn glødetråd?
Dessverre lønner det seg ikke å produserer varer som er robuste lenger, mye fordi trender endrer seg. Markedet for å propegere trender innen interiør, elektronikk, mote etc er jo big business i seg selv. Videre har vi i vesten for mye penger og fritid på hendene. Hva faen skal vi gjøre med den om det ikke er shopping som står i fokus? Det er jo stort sett det vi gjør. Jobber, eter, driter, puler, shopper og konsumerer - så dør vi.
Jeg er stor tilhenger av den østteriske økonomiske skolen (Austrian economics) og har gjort selvstudier innen det. Videre lærer vi jo klassisk og neoklassisk økonomi, samt keynesianisme i mikro- og makroøkonomi på høyskolen. Jeg har svært liten sans for Keynes' General theory når det kommer til penge- og finanspolitikk og mener vi har mye å lære av Hyman Minsky. Milton Friedman bør også nevnes, ikke fordi jeg liker monetaristene spesielt, men heller hans evne til å forklare hvordan reguleringer som oftest har utilsiktede konsekvenser. Anbefaler serien hans, Free to Choose, som ligger fritt tilgjengelig på nettet. Se gjerne versjonen der man har debatt mellom Milton og motstandere av konseptet i hver episode, det er veldig interessant for oss som har lest økonomisk teori.Jeg har ikke sett de nevnte dokumentarer, men jeg har brukt flere år av mitt vekttalltyngede liv på å lese relevant økonomisk teori og en haug med såkalte "caser" fra næringslivet der konklusjonen ofte var at reguleringer virker skjerpende på næringslivet og er en drivkraft til innovasjon og forbedring som ikke finner sted i et uregulert marked. Ett kjent eksempel er de europeiske reguleringene på lastebiler, som i motsetning til det produsentene fryktet førte til at de kunne ekspandere i andre markeder. Reguleringen(de strengere krav til sikkerhet, renslighet osv) gav dem instentiver til innovasjon - no som gav dem et konkurransefortrinn internasjonalt.
Prisene på f.eks. elektronikk er som kjent relativt lave i Norge - det er sjelden noe å tjene på egenimport. Hvis man kikker på amerikanske priser, eller på ebay glemmer man jo lett at det ikke er moms mange steder (jeg må skyte inn a jeg tror ikke DU glemmer dette , tittentei). Det tyder på at det Norske sstemet ikke er konkurransehemmende. At endel firmaer ikke klarer seg pga for mye reklamasjon betyr i så fall at de har et produkt som uansett ikke er levedyktig, eller at de har posisjonert seg feil i markedet.
Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom profesjonelle aktører (eller to privatpersoner som handler med hverandre, f.eks. på torget her), ikke forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven er, i motsetning til forbrukerkjøpsloven, fravikelig. Hvis vi to handler med hverandre og ikke avtaler diverse eksplisitt, så vil kjøpsloven regulere, men vi kan inngå avtale om at kjøpsloven ikke gjelder osv. Dette er ikke mulig med forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Grunntanken bak lovverket er i et nøtteskall at forbrukeren er en idiot som vil bli lurt trill rundt av profesjonelle selgeren, og at vedkommende derfor må beskyttes mot sin egen idioti. Profesjonelle selgere er vissnok smarte nok til å ikke trenge den samme sikringen.Den norske reguleringen bidrar til at det faktisk lønner seg å produsere produkter med lang levetid. (med unntak av at i bedriftsmarkedet er det såvidt jeg vet fremdeles ett års garanti (stor sett) som gjelder: ALDRI kjøp noe på firmaet uten å ta dette med i beregningene..)
Var det da regnet om i réell kjøpekraft for en gjennomsnittlig person fra Kenya, eller snakker vi nominelt?PS: EN hjelpearbeider fortalte meg at på lansdbygda i Kenya eller noe koster en 400 kroners Claes Ohlson mobil ca. 2000 NOK.... Syyykt
Takk det samme- edit: Sorry off topic, ass
Problemet med Arfika, og mange andre utviklingsland, er elendig rettsikkerhet og dårlige strukturelle forhold. Ingen vil investere i et land der privat eiendomsrett ikke respekteres, og der man hele tiden står ovenfor trusselen om at staten konfiskerer det du eier, eller at korrupte og kriminelle driver med rentseeking. Manglende effektivt rettsvesen og respekt for privat eiendomsrett gjør at kjeder som Claes neppe vil komme til landet med stordriftsfordelene sine og tilby befolkningen rimelige produkter.1) Afrika og telefoner: IKKE regnet om til reel kjøpekraft. Der har du det frie markedet ditt
Drit kan man aldri regulere seg vekk fra, man vil uansett ha driten, den vil bare eksistere i det svarte markedet (hvor kriminelle bander monopoliserer den og drifter etter egen kodeks). Al Capone bygde jo opp nettverket sitt pga forbud mot alkohol. I Norge er ikke narkotika lovlig, men en spasertur rundt på Karl Johan på kveldstid gir likevel nok av tilbud fra pushere.2) Man må kunne diskutere reguleringer uten å få en enten/eller diskusjon. Det uregulerte internettet har fostret mye spennende, men har også muligjort mye drit. Jeg er IKKE for voldsom regulering av internett som helhet, hvis du lurte.
Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere. Jeg er en veldig individualistisk person og har vært det hele livet. Har valgt å studere nå som jeg er eldre, fordi jeg er kunnskapstørst. Kommer nok aldri til å gå mot karriére ved å jobbe for noen andre igjen, men heller drive for meg selv, ja. Da er det naturlig at man ligger til høyre.3) (Advarsel: #hersketeknikk) Kanskje du, som jeg, blir rødere med åra....
Ja, jeg er helt enig. Det finnes andre plasser for disse diskusjonene, og dette er ikke rette plassen, hehehe. Prøver ikke å få det siste ordet pga ego, men synes de punktene du listet opp gjorde meg svar skyldig.Jeg tror vi skal la det ligge herfra, med tanke på våre stakkars medforumister. (Nok en gang: #hersketeknikk)
Fra politikk til hodetelefoner - Yes SIR!Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere.
Hahaha, det bekrefter jo i alle fall at du liker å gå motstrøms. BI har aldri radikalisert meg. Jeg er uenig i store deler av de samfunnsøkonomiske prinsippene som er pensum der (og ved NHH). Synes samfunnsøkonomisk pensum er for ensrettet. Man burde hente mer fra andre økonomiske tenkere og ikke forsøke å kvantifisere absolutt alt og lage matematiske modeller (og det sier jeg, som er veldig glad i matematikk og statistikk).Vi får se da, hvem som er mest voksen... Jeg ble forøvrig radikalisert på BI, mange synes det er kontraintuitivt. Blå på blindern, rød på BI - haha!
Hahahahaha. Dårlig forsøk.Nå lager jeg en visuell bro mellom politikk og hodetelefoner:Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere.
Vis vedlegget 150843
Vis vedlegget 150844
Er det på BI vi studerer Tittentei?Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
Ja, jeg tar også alltid med forbrukerkjøpsloven i regnestykket når jeg vurderer egenimport. Jeg vurderer også sannsynligheten for at forhandleren i Norge har økonomisk ryggerad og vilje til å dekke den om uhellet er ute. Det er tidkrevende og mentalt slitsomt å gå igjennom den prosessen der med en uvillig selger.
Så ikke siste post solly!Er det på BI vi studerer Tittentei?Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
Ja, jeg tar også alltid med forbrukerkjøpsloven i regnestykket når jeg vurderer egenimport. Jeg vurderer også sannsynligheten for at forhandleren i Norge har økonomisk ryggerad og vilje til å dekke den om uhellet er ute. Det er tidkrevende og mentalt slitsomt å gå igjennom den prosessen der med en uvillig selger.
Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
Du kan faktisk slette poster i den nye HFS ,)Så ikke siste post solly!
@tittentei1kHehe... det klarte du jommen ikke. Dessuten er jeg mer voksen enn deg!
Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
Folk må slutte å ha så rare antagelser om BI. Jeg har hatt forelesere fra Økokrim, Skattedirektoratet og Finanstilsynet. Det er ikke slik at vi proppes fulle av tankegodset til Adam Smith og den usynelige hånd. Om jeg skal tippe på politisk standpunkt for foreleserne der, så er det ofte Høyre og AP, men jeg har óg hatt noen jeg mistenker for å være i Rødt eller SV.Er det på BI vi studerer Tittentei?
Og folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. Animal Farm. G.O.^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
Og folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. Animal Farm. G.O.^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
Hahahahaha, du ville ha krig: Du pinnet en selverklært individualist på 30 til et produkt av en institusjon han har gått på i litt over 2 år.Nei nå må du gi deg! Du svarer meg jo hele tiden! Forresten er jeg full av fordommer mot alle. Bortsett fra hifiidioter.
Ja, det der er i hovedsak mitt syn på situasjonen også. Jeg leser den slik at den viser hvor galt det går, når staten begynner å blande seg inn i hvordan økonomien skal funderes. Insentivene i USA har vært å låne maks (offentlige lånegarantier m.v.), konsumere maks og dette har skapt en entitlement generasjon. Fremtidige utlegg til medicare og medicaid kommer til å eksplodere økonomien der, nå som eldrebølgen vasker inn over støtteprogrammene. Hva skal dette betales med? De har outsourcet produksjon, og husholdningene har stor gjeld. Det er ikke så mye mer å konsumere for.@tittentei1kHehe... det klarte du jommen ikke. Dessuten er jeg mer voksen enn deg!
http://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4699747/cohen_conrepublic.pdf
Vil anta at den unge herren vil tiltrede denne pamflett
Hahahahaha, du ville ha krig: Du pinnet en selverklært individualist på 30 til et produkt av en institusjon han har gått på i litt over 2 år.Nei nå må du gi deg! Du svarer meg jo hele tiden! Forresten er jeg full av fordommer mot alle. Bortsett fra hifiidioter.
Får håpe det er gjensidig utelukkende da, slik at fordommene dine ikke gjelder meg, for jeg merker at lysten på WA2, WA22 og LCD-3 begynner å avta her, hahahaha.
Vel, Tittentei1k Jeg har trødd mine (form) sko på Føleri skolen på NTNU..Jeg, i mangel av et bedre ord, fordypet meg i politisk teori, og philosofi (føleri)..Det er ikke kommet hverken noe godt, eller penger i kassen ut av det prosjektet annet enn når Blårussen på hovedkontoret utbryter at da vi andre ikke har tilstrekkelig informasjon til å uttale oss, vil de ha seg frabedt " oppgulp" ... Ellers har jeg ikke problemer med NOEN jeg Men, tenderer til å alltid bite etter agn blåruss legger utOg folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. Animal Farm. G.O.^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
Akademiske artikkler er best å lese i dagslys MEN, jeg har lagret den!@Sorgenfri: Denne anbefaler jeg på det sterkeste: http://fooledbyrandomness.com/ForeignAffairs.pdf
The Black Swan of Cairo - How Suppressing Volatility makes the world less predictable and more dangerous.
Dette er ikke noe fra BI, der de i motsetning gir deg grundig opplæring i hvordan du skal bruke finanspolitikk og pengepolitikk til å undertrykke enhver form for volatilitet.
Edit: Reguleringer, altså noe som skal gjøre tingenes tilstand regulært og forutsigbart, er med andre ord ikke særlig effektivt i det lange løp.
Ja, jeg skal gi meg nå. Ville bare sørge for at "blåruss"- og "BI"-stempelet ble fjernet, og jeg håper det er gjort. Hvis noen tar de tingene jeg har sagt her og tror at det er ting fra BI, så har de ikke greie på hva som foregår på BI. Jeg kan på ingen måte relatere til den gemene oppfatningen av en typisk BI-student personlig, men det er sikkert mange som gjør det. Kunnskap og meningsforming kommer ikke kun fra institusjoner når man er læringsvillig. En av grunnene til at jeg studerer økonomi, er fordi jeg vil forstå verden rundt meg. Da nytter det ikke å låse seg inn på ett spor (slik veeeldig mange gjør).
Jeg avslutter (igjen) med en liten historie som er morsom på min egen bekostning:.....En av grunnene til at jeg studerer økonomi, er fordi jeg vil forstå verden rundt meg...