BT skrev:
Rart om det ikke skal være et godt råd å drikke mindre brus.
1/3 av brusen er sukker.
Jeg så sånn halvveis på et TV-program i forrige uke. Der var det en kar som drakk 2 liter Cola hver dag. Da hadde de tømt ut Colaen og fylt opp med så mye sukker som er i noen 1/2-ltersflasker og satt fram en ukes forbruk på bordet. Og så tømte de fire 1/2-litersflasker med sukker på bordet, for å vise hvor mye sukker han fikk i seg hver dag. Det var ganske ektremt. 1/2 kilo sukker hver dag, og det bare fra drikken.
Hvem mener at det ikke er et godt råd å drikke mindre brus?
Søte drikker er noe man med hell kunne drukket mindre av, og er et problem om man ser det i et vektmessig perspektiv, dessuten har mange av de søte drikkene ingen eller liten ernæringsmessig verdi - ergo er det liten eller ingen grunn (avhengig av hvilken drikke det er) til at vi skal drikke dem. Tror alle mener at inntaket her er for høyt, og at dette inntaket burde reduseres.
Mange drikker for lite vann, og drikker desto mer av disse tomme kaloriene. Det er en utfordring dem kan gripe fatt i...
Legg 75 sukkerbiter i en haug på bordet? Ville du spist dem? Om ikke så kan du med hell droppe Colaen, Champagnebrusen, Soloen eller hvilken som helst av de andre brusene som inneholder sukker. det er tilsvarende mengden av sukker du finner i brusen.
Sukkerforbruket er for høyt, dessuten trenger vi strengt tatt ikke sukker, være seg om det er i brus eller snop og andre søte saker forøvrig. Det finnes ikke noen der ute som mener at det er noen god matvane, aller kjemper for å redusere dette forbruket og målet er jo til et minimum når det er en matvane uten verdi og som utelukkende har negative effekter.
Men er ikke bare brus som er negativ her, om man ser på f.eks. solbersirup (saften) så inneholder den mye mer sukker enn brus når denne er ferdig utblandet med vann. 1,5 liter saft med solbærsirup-saft utblandet i rett blandingsforhold inneholder noe under 110 sukkerbiter - legg dem på et bord og man får et perspektiv på det hele.
Og slik er det med mange søte drikker, juicer kan også bidra med mange kalorier på samme måte som yoghurt kan det - dog har de siste noe mer næringsmessig verdi da dem bidrar med næringstoffer av verdi. Men når det er sagt, så er dette jo søte saker som ikke er de beste sett fra et vektmessig perspektiv, som for noen kan reduseres inntaket av, man kan jo få de samme næringstoffene fra andre matvaner, f.eks. frukt hva gjelder juice. Dessuten er noen juicer langt å foretrekke fremfor andre, juicer i sin rene form uten tilsatt sukker er f.eks. å foretrekke fremfor dem som er tilsatt sukker, og så har du dem som kommer fra konsentrat da - hva gjelder appelsinjuice foretrekker jeg personlig dem som er av typen ferskpressede appelsiner og ikke fremstilt fra konsentrat og i verste fall også tilsatt sukker.
Søte drikker er et problem, dessuten har vi drukket mer og mer av disse på bekostning av vann for hvert tiår som har gått - vi drakk sjeldnere søte drikker på 50, 60 og 70 tallet - men dog har stigningen foregått ganske jevnt hele denne perioden dessverre. Det burde vært reversert denne utviklingen, men ei heller ingen lett utvikling det da søte drikker selges rimelig og kjøper man vann på flaske er dette like dyrt.
Sagt på en annen måte, hva tror dere mange velger når en Imsdal koster det samme som en brus?
Ellers har man jo vannet fra springen, selv om dette har store kvalitetsforskjeller alt etter hvor enn bor. Selv har jeg vokst opp med et vannverk som har høstet første og andreplasser blandt landenes vannverk opp gjennom tidene, dette er spesielt godt grunnvann som er silt gjennom et sandlag hvor vannet tar lang tid på å komme ned i grunnen, vannet smaker derfor helt suverent. Bor nå i Oslo, har sjelden drukket så lite vann og vannet her opplevde jeg vondt til sammenligning - drikker derfor mye vann når jeg er hjemmover en tur, mens jeg er her i Oslo drikker jeg desto lite av nettopp denne grunn. Rørkvaliteten kan også variere noe, det merker man der jeg kommer fra hvor man har nye byggefelt og områder som er gamle - at selv om vannet er av godt kvalitet er det ikke like bra i de gamle områdene...
Men uansett, det finnes ingen bortforklaringer for hvorfor ikke å velge vann i stedet for søte drikker.