Ulf-B skrev:
Godt å høre...
Men fra det ene til det andre - det med interessante bilder får meg til å trekke frem min gamle kjepphest: etterbehandling av digitale bilder. Jeg tror faktisk at mange digitale bilder kunne bli adskillig mer interessante med et minimum av etterbehandling f.eks. i Photoshop. Enkel beskjæring, rette opp enkle farge- og eksponeringsfeil, justere kontrast og ikke minst: dette med skarphet. Rett fra kameraet er digitale bilder i alminnelighet ganske verdiløse.
Her er jeg uenig med deg, men samtidig skjønner jeg også godt hva du mener.
Mest uenig er jeg i din siste uttalelse, nemlig den at "Rett fra kameraet er digitale bilder i alminnelighet ganske verdiløse."
Nå vet jeg ikke esakt hva du legger i de ordene, det kan jo være ganske individuelt hva en slik påstand er ment som. Jeg vet om dem som f.eks. mener at alle bilder (uten unntak) må oppskarpes eller fikles med i Photoshop - der er jeg prinsipielt uenig da mange bilder gjør seg godt rett fra kamera og eneste man strengt tatt kan gjøre med disse er å beskjære dem for en mer spennende opplevelse av bildet som betrakter. Ellers kan bildet være helt ok det, rett fra kamera.
Men det er kanskje noe så enkelt som det du sikter til? Og da er vi jo mer enig enn uenig.
Et annet moment, i alle fall sett fram mitt ståsted, er hvilket bilde det er snakk om. Jeg tror alle som har kamera tar mange forskjellige bilder, jeg ser mine forskjellige bilder på vidt varierte måter ut fra hvilket bilde det er.
Jeg liker å f.eks. å ta bilder ute, gjerne i naturen men det kan også være i byen, man snakker om alt fra gjennstander til trær og hus etc. Mye av det jeg knipser da har jeg ikke et "forhold til", ei heller er det "minner" på samme måte som bildet av noen som står meg kjær etc. Sagt på en annen måte; Dersom jeg hadde tatt et bilde av min datter så ville det hatt sin verdi for meg selv om det ikke ble så bra bildeteknisk, ergo hadde det vært verdt å ta vare på selv om det ikke ble så bra. Tar jeg derimot bilde av et tilfeldig hus eller tre (noe jeg ikke har noe "forhold til" eller som fungerer som et "minne") ville jeg ikke tatt vare på et bilde jeg ikke var tilfreds med. Ergo har jeg større fototekniske krav til bilder som for min del har et upersonlig motiv.
Jeg tar bilder av mange grunner, en av dem er å dokumentere min egen eksistens samt eksistensen til dem jeg har kjær. Både for egen del og ikke minst deres del. Intet er artigere enn å ha foreviget øyeblikkene, i alt fra situasjoner som til hverdags og til fest, eller kanskje på en spennende reise eller opplevelse. Slike minner er fine å bla tilbake i og dele med dem jeg har kjær, liker også når dem deler slike minner med meg - dessuten er dette bilder man snakker om og ser på sin måte. Det fototekniske er her ikke det mest vesentlige, er komposisjonen i utgangspunktet grei så trenger man ikke alltid å beskjære disse bildene en gang.
Men jeg tar som sagt bilder av upersonlige motiver. Da ser jeg dem også helt annerledes og med strengere krav til hva jeg tar vare på og hva jeg kaster. For å si det slik, det er ikke vits å ta vare på et bilde av f.eks en bekk, da rennende vann ikke er noen spennende bilde dersom bildet i seg selv ikke er en visuell opplevelse i seg selv. Ergo er grunnen for at jeg tar vare på slike bilder utelukkende fordi jeg synes dem er vakre, rett og slett fordi motivet er så upersonlig. Slike bilder blir for meg nærmest for kunst å regne... Dette er bilder, som sett fra mitt ståsted gjerne kan gjøres mer med, rett og slett for å heve opplevelsen man har av dette som betrakter.
Det viktigste verktøyet man har, slik jeg ser det, er i alle tilfeller beskjæring. I alle fall dersom fotografen har gjort en god jobb med eksponeringen. Dernest kommer slik jeg ser det tilpassning av farger etc., kanskje gjør motivet seg også bedre i sorthvitt? Manipulering av bilder samt oppskarping og mye annet betyr ikke så mye for min del, det kommer i siste rekke.
---
Jeg tror dog mange er fornøyd med kvaliteten på bildene rett fra kamera i mange tilfeller, i alle fall er jeg det veldig ofte. Sant det kommer jo an på hvilke type bilde det er... Derfor mener jeg det er litt ekstrem påstand, å si at bilder er verdiløse rett fra kameraet, da det er de jo ikke. Det er bare slik at noen typer bilder gjør man mer med enn andre.
Men er sikker på at vi er mer enig med hverandre enn hva vi er uenig om dette, jeg liker bare ikke påstanden da den lett kan tolkes som at man må gjøre mye med nær sagt enhver bilde, noe man jo ikke må for at resultatet skal være meget tilfredstillende. Er først når motivet blir svært upersonlig og er noe man ikke har noen forhold til at kravene blir mer ekstreme...