Snickers-is skrev:
Det [himlinger] er ikke helt problemfritt i musikksammenheng. For det første fungerer platene som en slags membran. Man får ved visse dimensjoner en ekstremt aktiv bassresonator. Har sett dette på messer blant annet.
Himlingen gir også en energiforsinkelse i mellomtonen. Denne har en ikke frekvensavhengig forsinkelse som i sin tur vil gi en kamfiltereffekt. Et annet problem er at himlingen (normalt) ligger plant med taket. Det gjør at kamfiltereffekten blir svært definert. Dette er også et ganske velkjent fenomen fra messer og demolokaler. Man kan avhjelpe dette med demping av luftrommet over himlingen, men det blir fort en del kilo dempemateriale. Jeg tror i såfall jeg ville vurdert soner med demping og nedsenket himling, mens jeg andre steder ville latt taket/himlingsplatene ligge helt opp mot taket. På den måten vil du få begrenset effekten av tak/gulv som ellers også er den største bidragsyteren til stående bølger.
Skjønner godt at du har blandede følelser for himlingstak på ymse hoteller og næringsbygg. Jeg har vært med på en del eiendomsprosjekter, både nybygg og renovering av forretningslokaler og hoteller, og har ved selvsyn sett hvor lemfeldig akustikken håndteres. Generelt kan man si at byggherre/entreprenør velger himling for å spare tid og penger, da de på en enkel måte skjuler ventilasjon, overrislingsanlegg, strømnett, etc. Det tekniske anlegget blir dessuten lett tilgjengelig for etterfølgende vedlikehold og reparasjon. God akustikk m.h.t. avspilling av musikk på 90-100dB er ingen prioritet. Som oftest er det de billigste platene som blir valgt. Altså tynne plater med et hardt belegg (enkle å rengjøre/motstandsdyktige mot slagmerker). Og selvfølgelig alle plater av samme slag, ingen soneinndeling.
Og hvis de har umaket seg til å matche for eksempel myke teppegulv med harde reflektive plater, så fungerer det bare frem til hotellrommene skal renoveres. Da har parkett blitt den nye interiørmoten, og man ender opp med harde gulv og harde akustikkplater. Stort verre kan det ikke bli. Å demonstrere Hi-Fi under slike forhold er trolig en håpløs oppgave
Men vi skal ikke la norske hoteller ødelegge for det som i utgangspunktet er et smart prinsipp, og som utgjør et seriøst alternativ for trådstarter. Glem forestillingen om at et himlingstak er et tett, hardt og reflekterende tak under rommets egentlige tak. Se i stedet for dere en gitterstruktur med 60x120cm åpninger. Selve gitteret henger ned i noen tråder fra taket og består altså av selvbærende T-profiler i aluminium (mange finisher å velge mellom). Profilen er kun ca 15mm bred og utgjør i seg selv ingen faktor akustikkmessig. Det er hva man velger å legge oppi profilen som er avgjørende. En åpen himling er altså akustisk transparent. Så kan man begynne forsiktig med å legge ned i for eksempel noen stavdifusorer mellom HT og lyttepos, der hvor 1. refleksjonen treffer. Så kan man fortsette med noen MYKE plater (ikke de harde hotellromplatene!) for å dempe etterklangen i rommet. Jeg formoder at OMF og fruen akter å følge den gjeldende interiørmoten med parkettgulv. Altså vil han ha behov for å dempe etterklangstiden, med mindre han har sansen for tunge plysjmøbler og dobbelforede velurgardiner. Bergensrederne har gjennom tidene seilt hjem mye erkebritisk interiør og annen kontinental pomp og prakt, men så vidt jeg har forstått ut i fra interiørbildene i nåværende stue, så har OMF brutt med de hanseatiske tradisjoner og satset mer minimalistisk imellom de syv fjell. (Jeg beklager digresjonene og at jeg ikke tar meg tid til å fatte meg i korthet).
Sagt på en annen måte: Himlingen er bare en fiks måte å montere hva OMF måtte ha behov for i taket. Og med suveren fleksibilitet. Jeg tror nå han ender opp med å bli sittende å lytte på tvers av rommet, men skulle han på et senere tidspunkt ønske å endre på det, så er det bare frem med gardintrappa og flytte rundt på sakene, tilpasset de nye koordinatene. RPG Skyline 2D diffusor i isopor måler akkurat 60x60 og passer smock inn i standard 60x120 himlinger. Tilsvarende modeller fra Svanå er 55x55, men kan trolig forsynes med en krage/brakett for enkel tilpasning i himlingen.
At han i himlingen kan felle inn/skjule projektor og lerret til hjemmekinoen er en bonus. Lerret dras ned mellom høyttalerne når man skal se film, og rulles opp i himlingen når det skal lyttes seriøst.
Når det gjelder den såkalte kamfiltereffekten så oppstår den ved alle tilstøtende reflekterende flater mellom høyttaleren og lyttepos. Så den vil OMF uansett ha i utgangspunktet, både fra sidevegger, tak og gulv. Generelt når det gjelder 1. punktsrefleksjoner og kamfiltereffekten, så kan disse marginaliseres gjennom å øke avstanden (nivået faller med avstanden som kjent, samt at øret lettere sorterer ut refleksjoner som ankommer en viss tid etter direktelyden). Eller at man demper signalet, i form av (i dette tilfelle) myke absorberende himlingsplater. Den foreslåtte himlingsløsningen vil i dette tilfelle altså redusere kamfiltereffekten, ikke øke den slik som du har erfart med harde/tette hotellhimlingsplater.
Oppsummering: Ved å spille på tvers av rommet så vil den store avstandene til sidevegger langt på vei eliminere problemene med sideveggrefleksjoner. Eventuelt supplert med alminnelig møblering, bokhyller, etc på rommets kortsider. Med myke (absorberende!) himlingsplater mellom HT og lyttepos, så vil dette også hjelpe betydelig herom, noe andre entusiaster sjeldent får gjort noe med. Da vil han kun stå igjen med 1. refleksjoner av betydning fra gulvet. En skjebne han deler med praktisk talt alle Hi-Fi entusiaster, inklusive de med level 3 rom fra Svanå.
Snickers-is skrev:
Forøvrig gir store glassflater også ganske kraftige resonanser
Generelt resonerer alle flater og gjenstander i et rom. Alle materialer har som kjent en øvre og nedre resonansfrekvens. Men det er uhyre sjelden at dette kommer opp i lydnivåer som er hørbare eller sjenerende. Når det gjelder store vindusflater så er gevinsten gjennom bassabsorbering betydelig større enn hva som eventuelt skapes av resonanser. Vi snakker også her om nye moderne vinduer med dempende gummioppheng. Eventuelt kan man ha en gardin som trekkes for ved behov.
Ta for eksempel Oslo Hi-Fi Center, hvor alle demo rommene har store vindusflater (med gardiner foran). Her kan man oppleve en i særklasse tørr og imponerende dypbass. Hvis det da ikke skyldes himlingstaket i alle rom. He-he.
Dave Wilson uttalte en gang i et intervju at han ikke kunne forstå hvorfor han solgte så mange av sine toppsystemer til folk som bodde i relativt små betongleiligheter i asiatiske storbyer. Forklaringen viste seg nettopp å være at disse leilighetene hadde store panoramavinduer som absorberte stående bølger og gav en bassgjengivelse som bestred rommets beskjedne størrelse.
Snickers-is skrev:
De gir faktisk noe mindre refleksjonsutfordringer enn typiske 2-veis konstruksjoner. Ved ca 3kHz har mange høyttalere en 1" diskant som tar seg av 90% av oppgaven. Mangeren har her en akustisk diameter på nærmere 2 enn 1 tomme. Spredningen er såpass uniform, og såpass begrenset i det ellers så typiske problemområdet at disse høyttalerne er ganske "snille" hva refleksjoner angår (om man ikke kliner høyttalerne helt opp mot veggen).
Etter over 10 år med linjekilder så har jeg lagt meg til den uvane å betrakte alle kassehøyttalere som tradisjonelle punktkilder. Mine dypeste beklagelser til OMF for denne diskriminerende holdningen. Snickers-is har selvsagt et godt poeng her. Takket være Manger elementets begrensede spredning oppover i frekvens, så vil de kreve færre tiltak mht. refleksjoner. Så godt mulig du slipper unna å stå i kø hos Svanå for level 3 rombehandling (den er dog sikkert verdt pengene. Matts Odermalm & Co er jo superproffe på dette området. Jeg har selv hatt gleden av hans besøk, kompetanse og om lag 500kg med utstyr i mitt forrige lytterom).
AVSLUTTNINGSVIS: Det du IKKE slipper unna er kartleggingen av rommets stående bølger i bassen. Det er her slaget vil stå. Men nå er det nok bidrag fra oss. Nå er det på tide at du legger deg i selene. I morgen er det morsdag, så da kan en tulipanbukett til madammen være strategisk viktig mht aksept for stygg kontorhimling og andre guttepåfunn. Deretter får du bestille deg The Master Handbook of Acoustics og lese alle kapitlene om romakustikk. Uten denne grunnleggende fagforståelsen kommer du ikke i mål. Tilslutt så kjøper du deg et av disse PC-programmene og begynner å simulere. Når du har postet noen potensielle grafer så kan vi ta opp tråden igjen.
Tvi tvi!