Det ultimate lytterom!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    Bx skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    Kort (och frekvensjämn) efterklangstid faller inte alla i smaken, t.ex. inte mig. Jag har höjt efterklangstiden i mitt rum några tiondelar men ser till att andra akustiska egenskaper faller på plats.

För en tid sedan hade jag 0.25 sekunders RT60. Nu lite drygt 0.4 sekunder. I enlighet med Öhmans ider och tankar? Nej... Men jag upplever mer liv, mer ambience, mer rymd, mer naturlig klang och framförallt roligare att lyssna!
    0.4 sekunder etterklangstid er ikke mye i Norske hus og hjem. Her har det gått i parkett og generelt harde flater i tak og vegger siden tidlig på 90-tallet. Og gjerne krydret med minimalistisk møblering og store, åpne flater både på gulv og vegger. 0.4 sekunder er tett på anechoic i forhold til mange norske stuer og kjøkken ;D ;D ;D

Etter å ha studert galleri, dvs. innsendte bilder etc. av egne lyttemiljøer, så er det for meg relativt åpenbart at etterklangstiden er gjennomgående altfor stor. Dette hemmer i stor grad anleggets dynamikkevne, da det generelle "støynivået" (ikke misforstå her!) er for stort. Selg dyre kabler og hyr inn profesjonelle isteden til å ta seg av akustikken! Kan til og med bli penger til overs ;D.....

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Bx skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    Kort (och frekvensjämn) efterklangstid faller inte alla i smaken, t.ex. inte mig. Jag har höjt efterklangstiden i mitt rum några tiondelar men ser till att andra akustiska egenskaper faller på plats.

För en tid sedan hade jag 0.25 sekunders RT60. Nu lite drygt 0.4 sekunder. I enlighet med Öhmans ider och tankar? Nej... Men jag upplever mer liv, mer ambience, mer rymd, mer naturlig klang och framförallt roligare att lyssna!
    0.4 sekunder etterklangstid er ikke mye i Norske hus og hjem. Her har det gått i parkett og generelt harde flater i tak og vegger siden tidlig på 90-tallet. Og gjerne krydret med minimalistisk møblering og store, åpne flater både på gulv og vegger. 0.4 sekunder er tett på anechoic i forhold til mange norske stuer og kjøkken ;D ;D ;D
    Hahaha! :)

I nuvarande rum har jag bara en matta, soffa, 2 gardiner - sen inget mer "vanligt absorberande" material.
    Jag har däremot 4 kvadrat diffusion samt 21 helmholtz i form av V4 och MA moduler (för frek under 300 Hz).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.881
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå spiller jeg langt ifra i noe optimalt lytterom, men RT60 er 0,4 s omtrent. Ikke at det betyr noe slik jeg har satt opp anlegget da.

Det er interressant å følge debatten her - det riktige kan være riktig på forskjelligste vis.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    Nå spiller jeg langt ifra i noe optimalt lytterom, men RT60 er 0,4 s omtrent. Ikke at det betyr noe slik jeg har satt opp anlegget da.

Det er interressant å følge debatten her - det riktige kan være riktig på forskjelligste vis.
    Vad betyder "omtrent"? :-[ :-\

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Den ultimate formen på selve rommet er ikke så mye diskutert her. Hva mener folket er den perfekte formen for et i utgangspunktet rektangulært rom? Blir nytt rom om ikke så lenge her hjemme og lurer på hvordan man kan forme rommet til å reflektere riktig i forhold sitteplass. Og også kanskje forhindre stående bølger med bassfeller innfelt i skråvegg eller noe annet lurt. Ser han som har bygget det kjente rommet på første siden her har formet rommet slik bilde her viser. Er det den perfekte form eller burde kanskje skråveggene settes på en annen måte? Taket kan Kanskje lages buet eller noe lignende for at gulv og tak ikke skal lage så mye problemer?

Vedlegg

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er det egentlig Svanå bygger rommene sine? Ser de bygger sideveggene skrått utover, men hva gjør de med bakvegg og lignende? Hele poenget er vel å få så lite refleksjoner som mulig fra veggene før lyden har død ut nok. Så da burde vel sideveggene settes skrå utover hele veien til bakvegg, for så og bruke enten diffusjon eller demping på bakveggen? Legger ut et kjapt utkast av en løsning jeg har tegnet litt på.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.657
    Skråvegger gir ikke mindre refleksjoner. De får bare en annen retning. Det hjelper heller ikke mot stående bølger.

Men ved fornuftig vinkling kan man oppnå refleksjonsfrie punkt i rommet - eller punkter med svært lite refleksjon. Det er ganske vanlig i studiosammenheng å lage refleksjonsfrie soner. Da setter man opphøyttalere og vegger slik at refleksjonene aldri kommer inn til sweet spot.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Ja mente da en annen retning slik at ikke refleksjon kommer rett til lytter. Hvordan ville rommet i studiosammenheng sett ut med 5,1/7,1 oppsett? Si rommet er ca 5x8m.

Edit: ser du mener rette vegger kan være bra nok.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.657
    Ja jeg tror egentlig det,

Men jeg tror det kan være lurt å se på bredden vs høyden. Mulig du har en utfordring der - som kanskje kan reduseres med skråvegger (med litt akustikkbehandling i). Jeg har aldri hatt dreisen på å predikere akustikk utfra rommets proporsjoner, men både Engelholm og mannen vi tidligere kjente som theStig kan sikkert gjøre noen meget kvalifiserte gjetninger på hvor de potensielle fallgrubene befinner seg i ditt rom.

Det er jo forøvrig god romstørrelse du har, så dette kan fort bli meget bra tror jeg.

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Antall liker
    11
    Relevant?

After nearly 50 years of enjoying classical music, four years ago I decided to build as close to a world-class Listening Room/Home Theater as I could accommodate in my existing Dallas hi-rise condominium apartment. It took about a year to select the designers, 15 months to design, and another 15 months to build. There was no budget limitation.

http://old.wsdg.com/dynamic.php5?id=portfolio/showcase/MAY

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    score skrev:
    Hvordan er det egentlig Svanå bygger rommene sine? Ser de bygger sideveggene skrått utover, men hva gjør de med bakvegg og lignende? Hele poenget er vel å få så lite refleksjoner som mulig fra veggene før lyden har død ut nok. Så da burde vel sideveggene settes skrå utover hele veien til bakvegg, for så og bruke enten diffusjon eller demping på bakveggen? Legger ut et kjapt utkast av en løsning jeg har tegnet litt på.
    Hejsan!

Det är en sanning med modifikation att ljudet skall dö ut. Hjärnan/hörselorganet är långsamt och behöver lite tid. Dör ljudet för snabbt, dör också musiken och livet.

Vi använder bredbandig diffusion på alla väggar och tak. Vissa ställer till och med Golden Horn (diffusion i 2 dimensioner) på golvet! Exempel:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1631&st=120

Absorption används för basen och låga mellanregistret, eg under Schröder-frekvensen, där ljudvågorna börjar bete sig annorlunda.

:)

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    et par hodetelefoner og er siteplass er alt du trenger..
    ;)
    Sleiven

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Bx skrev:
    Ja jeg tror egentlig det,

Men jeg tror det kan være lurt å se på bredden vs høyden. Mulig du har en utfordring der - som kanskje kan reduseres med skråvegger (med litt akustikkbehandling i). Jeg har aldri hatt dreisen på å predikere akustikk utfra rommets proporsjoner, men både Engelholm og mannen vi tidligere kjente som theStig kan sikkert gjøre noen meget kvalifiserte gjetninger på hvor de potensielle fallgrubene befinner seg i ditt rom.

Det er jo forøvrig god romstørrelse du har, så dette kan fort bli meget bra tror jeg.
    Ja tok tid det her...
    Ok, bredden vs høyden tror jeg skal gå sånn passe bra. Har nå fått slitt meg 2m opp med leca rundt det nye rommet, og har kommet til at høyden på rommet blir 280cm opp til støpt tak, men blir jo noe mindre med tak innvendig. Bredden på rommet blir 460cm før vegger er oppe, dybden blir 795cm før jeg setter opp vegger forran og bak. Bak tenker jeg å ha et teknisk rom med alt utstyr samt projektor montert. Det bakre rommet vil bli ca 1m dypt og være i hele bredden.
    Er litt usikker på om jeg skal ha veggen bak helt rett eller buet innover eller utover. Lurer også på hvordan det ville blitt med ca 20cm isolasjon trekt med scenemolton som vegg for rommet bak? man vil jo da få dempet ganske langt ned i frekvens bak lytter. I saler rundt omkring ser jeg slike dempede felt blir dekt med "lekter" som da skal diffuse noe og slippe resten gjennom for demping? Veggene forran og bak tenkte jeg også bruke til å skjule helmholtzer. Dette er jo uansett noe som kan testes for så bare kle hele bakveggen senere.

Tenkte jeg skulle snakke litt med Stig Erik om det også før jeg setter igang.

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Re AndreWerdenskrieg:
    Slettes ikke dumt det rommet der :)

Re EngelholmAudio:
    Ja stemmer nok det du sier der ja, men er jo ganske mange forskjellige meniger der ute om hva og hvor man skal ha demping/diffusjon. Tenkte jeg skulle prøve med diffusjon på veggene denne gangen, om så diy utgaver i første omgang selv om jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve ut Golden Horns og div. Stemmer det at dere setter sidevegger skrått ut bakover slik jeg mener jeg så det var gjort i et rom dere lagde i sverige?

Re Sleiven:
    Det var det da, hodetelefoner har aldri passet for meg :)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    score skrev:
    Re EngelholmAudio:
    Ja stemmer nok det du sier der ja, men er jo ganske mange forskjellige meniger der ute om hva og hvor man skal ha demping/diffusjon. Tenkte jeg skulle prøve med diffusjon på veggene denne gangen, om så diy utgaver i første omgang selv om jeg virkelig kunne tenkt meg å prøve ut Golden Horns og div. Stemmer det at dere setter sidevegger skrått ut bakover slik jeg mener jeg så det var gjort i et rom dere lagde i sverige?
    Olika meningar för att dom andra inte ännu sett "ljuset"! ;)

score skrev:
    Stemmer det at dere setter sidevegger skrått ut bakover slik jeg mener jeg så det var gjort i et rom dere lagde i sverige?
    Jag förstår tyvärr inte norskan här..."slik" och "skrått" och "lagde" är ord jag inte hänger med på! :-[

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    EngelholmAudio skrev:

Jag förstår tyvärr inte norskan här..."slik" och "skrått" och "lagde" är ord jag inte hänger med på! :-[
    Hehe ;D

Tenkte da på sideveggene i rommene som er level 2 eller 3, om de settes helt rett eller om veggene bygges med ulik avstand i front og bak. Altså for eksempel at frontveggen er 440cm og bakveggen er 460cm.

Vedlegg

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    score skrev:
    EngelholmAudio skrev:

Hehe ;D

Tenkte da på sideveggene i rommene som er level 2 eller 3, om de settes helt rett eller om veggene bygges med ulik avstand i front og bak. Altså for eksempel at frontveggen er 440cm og bakveggen er 460cm.
    Nej vi bygger med parallella väggar beroende på fenomenet att basproblemen annars smetar ut sig och blir svårare att komma åt!

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Ok, kjekt å vite. Blir rette vegger på sidene her også da :)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    score skrev:
    Ok, kjekt å vite. Blir rette vegger på sidene her også da :)
    Bara för att vara tydlig:
    Med parallella väggar blir basproblemen värre om man inte behandlar dom.

Har man tänkt göra något åt akustiken så når man - enligt mig - längst genom mitt koncept (annars hade jag ju inte gjort så). :)

Har man inte tänkt att göra något åt akustiken kan sneda väggar vara en väg framåt. Detta med nackdelen att man inte kan komma lika långt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.657
    Det blir stående bølger med skjeve vegger også.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    I følge "The Master Handbook of Acoustics", (som jeg leste for mange år siden) så hjelper ikke *litt* skeive vegger på dette med stående bølger. De lange bølgene i bassen endres ikke av betydning, hvis veggene er "noen centimer" usymetriske. Imidlertid kan det bidra til mindre flutter-ekko høyere opp i frekvens.

BTW: I samme bok vises det også til beregninger som sier at "The Golden Ratio" heller ikke er så viktig. I praksis er det mange andre proposjoner (forholdet mellom rommets bredde, dybde og høyde) som fungerer like bra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Engelholm:
    Er diffusorene dere bruker en type Schroeder?

Hva er din mening om poly diffusorer? Er det mulig å lage de slik at de også gir det som på engelsk heter "temporal" diffusjon?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har studert bildene fra K. Vadseth sin stue i nyeste Fidelity, og kan ikke skjønne noe annet enn at alt er gjort galt?

Har lest veldig mange HI FI bøker (blader), angående plasseringer i lytterommet, og det eneste som er blitt gjort riktig, er vel at rommet er delt i tre! Hvorfor bruker han ikke "trakten" i rommet?

Alle fra O. S. C. er jo også overbegreistet?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    1
    Selv om lyden ikke traff meg 100%(litt for lyst) så spilte det bra hos Vadseth, så det meste var nok ikke galt ;)

Jeg tipper en måling ville vist en kul 40-80hz litt manko ved 90-120hz så forholdsvis jevnt, muligens med en liten stigning mot 20khz. La heller ikke merke til noen plagsomme resonanser

Nå uttale jo Vadseth i forordet til siste nr at det er ytterst få parametre som det er pratisk mulig å måle, mens vi med ørene kan oppfatte mange flere sider av det komplekse lydbildet.

En uttalelse jeg synes er horribel, målstreken hadde rykket mange steg nærmere om folk fikk et mer bevist forhold til målinger og hvor mye mer enn hørselen de avslører.

Mvh Roald

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Håper Vadseth ikke gjør hva Ethan Winer har gjort.
    Hvorfor? P.g.a. utseendet?
    Lydmessig er det nok fantastisk. I grunnen ganske morsomt å se de små Mackee høyttalerne (og en SVS sub) og så rimelig elektronikk. Alikevel tviler jeg ikke på at dette spiller fletten av mye dyrt "high-end" der ute.

Og til opplysning så er det ikke mye bruk av bredbånd absorpsjon i rommet. Det bruker han kun på sidene. Resten av panelene er bassfeller og så er det en del diffusorer. Slike tiltak kan ikke sammenlignes med stor bruk av rockwool/glava hvor for mye ambiance drepes.

V

vredensgnag

Gjest
    Han har 39 forskjellige traps installert i rommet - men anbefaler selv at man bør bygge slikt inn i falske vegger, og da tror jeg det både er utmerket funksjon og estetikk.

Forøvrig kanskje interessant - en film Winer har laget:

http://www.realtraps.com/video_setup.htm

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Med "trakt" mener man, at man skal sitte i motsatt side av rommet der veggene skråner innover mot midten!

Hvis man ser på side 84 og 85 i Fidelity, så virker det som de sitter i feil ende av rommet?

Når det er sagt, så sliter undertegnede forsatt med lytterommet, og har faktisk mer eller mindre gitt opp!

Bruker nå langveggen, men målene blir faktisk helt klin kokos. Det eneste som stemmer på mm. er avstanden til bakveggen og sideveggen.

Kan hende det blir en om møblering i morgen, da nye høytalere har kommet på plass siden sist, men det er et ork uansett!

Det er ikke alle som har to lytterom, og kan ha stereo og hjemmekino hver for seg!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    score skrev:
    Ja stemmer nok det du sier der ja, men er jo ganske mange forskjellige meniger der ute om hva og hvor man skal ha demping/diffusjon.
    Det virker i grunnnen ikke til at det er det blandt de som jobber eller har lest mye om akustikk. Har inntrykk av at meningene er ganske like.

Diffusjon krever en viss avstand for at den skal virke. Avhenger av type diffusor, men denne er en grei grunnregel (selv om det ikke er en absolutt sannhet):
    "Diffusion is appropriate when the listening distance is at least 3 wavelengths away from the diffusor of the diffused frequencies."

Poly diffusorer som er de enkleste å lage, krever større avstand enn en Schroeder diffusor (slik med brønner). Jo dypere/tykkere diffusoren er, jo dypere vil den diffusere og jo større avstand trengs det til lytter. Sitter du for tett, så blir det litt som å sitte for tett på en høyttaler: Du hører ikke helheten i lydbildet. 2-3 m fra diffusoren til lytter er som regel alltid et minimum, men det avhenger som sagt av hvor dypt diffusjonen virker. Avstanden fra høyttalere til diffusorer bør også være av et minimum for at det skal fungere bra.

Førsterefleksjonene på sidevegger egner seg sjelden bra til å diffusere. Da bør høyttalerne låte meget bra off-axis eller så blir lyden dårligere. Så her er det bedre å dempe i de aller fleste tilfeller. Og så er det viktig å dempe lengst mulig ned når man først demper. Bruk derfor tykke absorbenter, ikke tynne. I tillegg er det viktig å behandle alle hjørner med bredbånds bassfeller.

Nå finnes det ingen mal som er best for alt. Høyttalerne, rommet og preferanser spiller inn. Men jeg synes GIK Acoustics sin tegning er meget bra, og jeg tror den vil være passende for veldig mange. Diffusjon egner seg best i bakre delen av rommet. Med dipoler stiller det seg annerledes.

Vedlegg

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det rommet der, med de refl./demp. matr. skulle man gitt mere enn lille finger,n for ;D

Har lest en del bøker om akkustikk, men er ikke noe matte geni, så de ble lagt/gitt bort ganske fort!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.657
    flinkgutt,

Jeg tror ikke det er så mange av de bøkene som klarer å predikere hva som skjer i et virkelig rom uansett, så du gikk kanskje ikke glipp av så mye.

Enn så lenge kommer man nok ote lengre med målinger.

Men her er noe jeg har tro på: http://www.ramsete.com/Ramsete_Ultimo/index.htm

Ikke fordi jeg har finstudert det, men fordi mannen bak - Angelo Farina har en enestående track record.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg driver nå fremdeles og planlegger et slikt rom - "jeg rir ikke den dagen jeg saler"....

Ideene til dette rommet har endret seg ganske mye fra starten, men bassen er nok det som skaper mest hodebry:

Slike "cornertraps" virker jo veldig fornuftig - de stjeler lite av rommet og gir sikkert god effekt. Hvor store må de være for å fungere skikkelige...?

Jeg har også lurt på å senke himlingen litt i området mellom høytalere og lytteposisjon. Hvordan vil et området på ca 10m-15m2 med demping (glava eller noe slikt) i taket dempe hvis det feks er 40cm tykt..?

Jeg er også nysgjerrig på forksjellen mellom å temme bassen med store absorbenter og å bruke HH...?

Mvh
    OMF

mvh
    OMF

score

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Lurer også på det med å dempe feks taket mye.
    Tror jeg kommer til å lage falske vegger i hele rommet med Grill Cloth fra parts-express. Skal se om jeg finner noe stoff som er enda bredere slik at jeg kan ha enda lenger avstand mellom stenderne i den falske veggen. Tenker da å bygge "veggene" ca 30cm fra sideveggene og taket, fronten ca 180cm fra frontvegg, mens bakveggen ca 110cm fra bak.

Link Grill Cloth: http://www.parts-express.com/wizard...AT&srchCat=140&CFID=11227785&CFTOKEN=71004766

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.884
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!

Jeg driver nå fremdeles og planlegger et slikt rom - "jeg rir ikke den dagen jeg saler"....

Ideene til dette rommet har endret seg ganske mye fra starten, men bassen er nok det som skaper mest hodebry:

Slike "cornertraps" virker jo veldig fornuftig - de stjeler lite av rommet og gir sikkert god effekt. Hvor store må de være for å fungere skikkelige...?

Jeg har også lurt på å senke himlingen litt i området mellom høytalere og lytteposisjon. Hvordan vil et området på ca 10m-15m2 med demping (glava eller noe slikt) i taket dempe hvis det feks er 40cm tykt..?

Jeg er også nysgjerrig på forksjellen mellom å temme bassen med store absorbenter og å bruke HH...?

Mvh
    OMF

mvh
    OMF
    Hvis man må bruke forholdsvis mange HH så suger de faktisk overraskende mye "kraft" ut av anlegget. Du som har aktiv deling + Audiolense løser dette med å skru opp/øke nivået i respektive frekvensområder. Men da vil du oppleve at basselementet jobber hardere, større membranutslag. Bare så det er nevnt. (Jeg husker Focal importøren ristet oppgitt på hodet da jeg fortalte at bassene i Alto Utopia "bunnet" når jeg dro på med "bassdemokutt" i mitt gamle lytterom. Han var vant med å kunne "rydde butikken" med høyt lydtrykk, uten synlig membranutslag). Jeg vet ikke hvordan bassene dine er tunet i dag, og hvor mye du har å gå på herom?

D

Dilla

Gjest
    OMF skrev:
    (...) bassen er nok det som skaper mest hodebry:

Mvh
    OMF

mvh
    OMF
    Dersom man har så mye bass i et rom at det på dempes for ”å få kontroll på villbassen”, kan man da ikke like gjerne anskaffe seg en mindre villstyrig bass, dvs. mindre høyttaler/basselement, og spare seg for store dempetiltak? Burde være (dobbelt) god økonomi i det… om det skulle være et tema da.

Litt som is-te dette; først koke opp, så kjøle ned :-\

Se, der fikk jeg blottlagt mitt enkle (og uvitende?) hi-fi sinn :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn