Direktedrevet eller beltedrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    digiman skrev:
    Ikke enig at det er naivt. Kanskje vi skal be noen fra f.eks Trans Rotor Eller Goldmund forklare oss hvorfor de nettopp valgte reim på «cost no object» spillerne sine.
    Med utsalgspriser i million klasser holder det ikke å konkludere med at det er slik for at det er enklere å utvikle å produsere for min del.

Denne tråden for min del har endt opp i bare nostalgikere som har hengt seg opp i en annen tid. Verden har gått fremover på mange områder og for en topp platespiller produsent i dag er det nok en mindre stor sak å lage en god DD nå en det var med teknologien som var tilgjengelig på 60-70 tallet.
    Fordi transrotor og goldmund meler kaka med drittkomponenter og bling. De har sikkert noen fine produkter, men så hadde de også en "cost no object" cdrigg med noe denonstash inni. Å betale overpris for maskinert plast og småmotorer er vel ikke akuratt state of the art?

Det vil aldri bli, rent teknisk, optimalt å spille av vinyl på en remdrevet akrylplate med en billig motor stempla rett i MDF-plintet. Det har sikkert sine artigheter å spille av musikk på slike, men når du SER og TAR på en nyprodusert "OK" spiller, kontra hva som har blitt laget av gode DD-drivere i samme prisklassen fra "back then", skjønner man fort at det er noe som mangler. Jeg har også sammenlignet direkte i eget anlegg.

Selvfølgelig kan man lage gode DD-spillere i dag, men det krever også mer enn på den gjengse strikkspiller. Høyere arbeiderpriser, materialpriser, høyere krav til presisjon og et stadig smalere marked gjør at slike ting ikke er å finne i butikk i dag, det er rett og slett ikke nok penger i det lenger. Er det virkelig vanskelig å forestille seg at gutta i bransjen tar seg overbetalt for strikk-maskiner når hele markedet er overbevist om at strikk er best?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Er det noen som har noen gode referanser på lydmessigst sammenligner på de beste DD og det som regnes som de bedre i dag?

Jeg har jo mine oppfattelser som jeg har hørt, men artig å lese andre sine også.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Er det ingen av oldisene her på sentralen som husker at Linn Sondek LP12 spilte skjorta av disse DD greiene for 35 år siden. Mange som heiv ut DD spillere og inn med LP12 den gang. Jeg var en av dem. Hadde en KD 500 med SME arm(OK, ikke high-end) og den måtte tygge grus da LP12 spant forbi......
    Og en LP12 av i dag er milevis foran LP12 spilleren fra den gang.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.090
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    emokid skrev:
    digiman skrev:
    Ikke enig at det er naivt. Kanskje vi skal be noen fra f.eks Trans Rotor Eller Goldmund forklare oss hvorfor de nettopp valgte reim på «cost no object» spillerne sine.
    Med utsalgspriser i million klasser holder det ikke å konkludere med at det er slik for at det er enklere å utvikle å produsere for min del.

Denne tråden for min del har endt opp i bare nostalgikere som har hengt seg opp i en annen tid. Verden har gått fremover på mange områder og for en topp platespiller produsent i dag er det nok en mindre stor sak å lage en god DD nå en det var med teknologien som var tilgjengelig på 60-70 tallet.
    Fordi transrotor og goldmund meler kaka med drittkomponenter og bling. De har sikkert noen fine produkter, men så hadde de også en "cost no object" cdrigg med noe denonstash inni. Å betale overpris for maskinert plast og småmotorer er vel ikke akuratt state of the art?

Det vil aldri bli, rent teknisk, optimalt å spille av vinyl på en remdrevet akrylplate med en billig motor stempla rett i MDF-plintet. Det har sikkert sine artigheter å spille av musikk på slike, men når du SER og TAR på en nyprodusert "OK" spiller, kontra hva som har blitt laget av gode DD-drivere i samme prisklassen fra "back then", skjønner man fort at det er noe som mangler. Jeg har også sammenlignet direkte i eget anlegg.

Selvfølgelig kan man lage gode DD-spillere i dag, men det krever også mer enn på den gjengse strikkspiller. Høyere arbeiderpriser, materialpriser, høyere krav til presisjon og et stadig smalere marked gjør at slike ting ikke er å finne i butikk i dag, det er rett og slett ikke nok penger i det lenger. Er det virkelig vanskelig å forestille seg at gutta i bransjen tar seg overbetalt for strikk-maskiner når hele markedet er overbevist om at strikk er best?
    vel formulert emokid 8) kan ikke annet en å si meg enig.

S

Stereo_Mono

Gjest
    FZ skrev:
    Er det ingen av oldisene her på sentralen som husker at Linn Sondek LP12 spilte skjorta av disse DD greiene for 35 år siden. Mange som heiv ut DD spillere og inn med LP12 den gang. Jeg var en av dem. Hadde en KD 500 med SME arm(OK, ikke high-end) og den måtte tygge grus da LP12 spant forbi......
    Er nok i fornektelse enda ;D

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    FZ skrev:
    Joda, husker det godt. På slutten av 70-tallet var det da ingen som var i tvil om at LP12 var bedre lydmessig enn f.eks. KD500.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Nå er vel ikke KD500 det aller hotteste av DD akkurat, entry level modellen av "gode" spillere fra Kenwood, og langt unne High End.

S

Stereo_Mono

Gjest
    pengesluk skrev:
    Nå er vel ikke KD500 det aller hotteste av DD akkurat, entry level modellen av "gode" spillere fra Kenwood, og langt unne High End.
    Lå de ikke i ca samme prisområde på den tiden(LP12- KD500)?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Neida, som jeg også skrev. Jeg kjøpte forøvrig en Pioneer PLC 590 senere, men den gikk fort ut igjen og var ingen konkurent til LP12. Og den var vel ihvertfall langt dyrere enn både KD-500 og LP12 på den tiden.............

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Hva koster en LP12 i dag?

S

Stereo_Mono

Gjest
    pengesluk skrev:
    Hva koster en LP12 i dag?
    Er vel ca 25k i sin enkleste variant MAJIK LP12, som er med arm mener jeg.
    Så er det vel the sky the limit etter det :)

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    digiman skrev:
    pengesluk skrev:
    Lå de ikke i ca samme prisområde på den tiden(LP12- KD500)?
    KD-500 var nok vesentlig billigere. (Ellers hadde jeg ikke kjøpt den)

AsleS

Medlem
    Ble medlem
    24.01.2012
    Antall liker
    0
    pengesluk skrev:
    Fornøyde trådstartere er snart verre å finne en øyenbryn på egg!

Håper du har blitt litt klokere...
    Hehe....prøver å få med meg mest mulig. Kjempefornøyd med responsen :)Har masse spørsmål ang. mitt nåværende og kanskje fremtidige anlegg. Stikkord:RØR;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    AsleS skrev:
    pengesluk skrev:
    Fornøyde trådstartere er snart verre å finne en øyenbryn på egg!

Håper du har blitt litt klokere...
    Hehe....prøver å få med meg mest mulig. Kjempefornøyd med responsen :)Har masse spørsmål ang. mitt nåværende og kanskje fremtidige anlegg. Stikkord:RØR;)
    Spennende :)
    Er litt av en omdiskutert tema og en enkel Google søk viser at Hi-Fi forum rundt om i verden er helt like når DD vs Reim diskuteres. Begge har sine tilhengere.
    Konklusjonen på alle er Pepsi vs Cola. Ingen fasitsvar å gi.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Cola er mye bedre med mere komplex smaksstruktur
    Pepsi er leskedrikkenes pappvin
    har sett flere proffe vinfolk som foretrekker smaken av cola nettopp av denne årsaken
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    Men hvis man lar være å drikke Cola/Pepsi i ca 3 måneder og så prøver en slurk smaker det ikke mye godt.

Etter en flaske eller så har man vent seg til smaken igjen ........

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    slowmotion skrev:
    Er ikke sikkert at det er så enkelt ...
    Neida, det er ikke det..

Uansett drivverk, er det helheten som avgjør, tror nå jeg. En ting er et godt, støysvakt drivverk, men arm og kanskje ikke minst en skikkelig god p.u. i en skikkelig god arm, er nok også avgjørende for sluttresultatet. Og tallerkenen, lagringa og plinth'et. Og kablinga...

Jeg vil tro at er det noe som folk her inne har mekka og prøvd ut i alle bauger og kanter, må det vel være vinylspillere? Er det noe objekt som har vært meir tweaka enn LP12, tro?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Også artig at de folka jeg har pratet med som har lengst fartstid i Vinylavspilling, modding og tweaking av alle type spillere de siste 30 åra er fan av DD-spillere, og relativt "overbevist" for å si det mildt. Demonstrasjon av hvorfor viste seg å være god damned overbevisende.

Videre tok jeg mot til meg og prøvde dette i eget oppsett, to DD-drivverk fra Kenwood mot egen spiller. Har du hatt noe DD hjemme på prøve mot Regaen din Digiman? Fant du noe ved lyden som var negativt?

Det er sant at man finner tilhengere av både DD og strikk, og folk bedømmer lyd ut fra totalt forskjellige prinsipper, bakgrunner, erfaringer og preferanser. Når det er sagt burde det likevel være mulig å diskutere hva som er en beste tekniske løsning på en problemstilling; her å snurre en plate rundt uten vibrasjoner, med stabilitet og ABSOLUTT NØYAKTIG HASTIGHET. Med sistnevnte for øye er regulering og låsing av hastighet på selve tallerkenen eller spindelen eneste måte å gjøre dette optimalt på. Mange strikkspillere har ikke engang regulering (!)

Å måle hastigheten på en motor som har strikk med temp\fuktighets-endringer, koblet mot en tallerken vil aldri fortelle deg noe om den reelle farten på denne eller hvor jevnt den går.

Tror magnetdrevne spillere hadde vært veldig spennende, "direktedrevent" og uten mekanisk kontakt mellom drift\tallerken.

S

Stereo_Mono

Gjest
    LMC skrev:
    Cola er mye bedre med mere komplex smaksstruktur
    Pepsi er leskedrikkenes pappvin
    har sett flere proffe vinfolk som foretrekker smaken av cola nettopp av denne årsaken
    mvh
    Leif
    Hehe! Du får sagt det :)
    Men du treffer nok noen som mener det motsatte også. Fruen foretrekker Pepsi men er glad i en god Amarone i vin glasset. Kald flaske cola for meg og gjerne en pils på lørdagskvelden :)
    Apples & Oranges er vel mere korrekt.

VilhelmW er nok inne på de viktigste poengene i innlegget over her.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    Mellomhjulspillere virker også.
    Jeg foretrekker nok mellomhjulspillere og DD fremfor reim.
    Generelt sett.

Sannsynligvis en smakssak.
    Og ja, gode spillere kan lages på mage måter ....

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.432
    Det at de direktedrevne platespilleren forsvant har ingenting med evolusjon å gjøre, men alt med CD å gjøre. Omkring 1983 satset japsene alt på det nye - blant annet fordi vi knapt snakket om noe annet. Husker dere ikke såpass, folkens?
    Det er ingen tvil om at utrolig gode resultater kan oppnås med remdrift. I 1980 flirte vi lett hånlig av remdrift og lo uhemmet av mellomhjulsdrift. Lenco var gammeldags. Nå er det visst ingen som ler lenger.
    Jeg husker også en duell eller to hvor Linn knuste litt avlegse direktedrevne spillere, men jeg mener da også huske at Linn i de mange slike tilfeller hadde bedre arm, mer velegnet pick-up og mer kostbar pick-up. Den typiske Linn-eieren visste i større grad enn andre hva han holdt på med..
    Selv den gangen var det aldri mange som påstod at andre spillere enn toppmodellene kunne henge med en Linn eller remdreven Micro Seiki.
    En annen ting ingen tar opp var at det meste av japansk utstyr plutselig var temmelig "ut" i de tunge hi-fi miljøene den gangen.
    Hilsen fornøyd eier av platespiller som når korrekt hastighet praktisk talt før han har fjernet fingeren fra startknappen!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    VilhelmW skrev:
    Jeg vil tro at er det noe som folk her inne har mekka og prøvd ut i alle bauger og kanter, må det vel være vinylspillere? Er det noe objekt som har vært meir tweaka enn LP12, tro?
    Gjett hvorfor du må tweaken da? ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    emokid skrev:
    Videre tok jeg mot til meg og prøvde dette i eget oppsett, to DD-drivverk fra Kenwood mot egen spiller. Har du hatt noe DD hjemme på prøve mot Regaen din Digiman? Fant du noe ved lyden som var negativt?
    Kun en SL1210, som var påmontert Rega RB300 arm og Ortofon Rondo Bronze. Samme PU på Rega P5 var langt overlegen på musikalitet, innsikt og oppløsning en modifiserte SL1210 var konklusjon vår da. Som jeg nevnte i en tildgere innlegg endte 1210en i kjelleren.

Men skulle gjerne testet ut en av de tyngre DD sakene jeg. Om den hadde passet mine preferanser bedre en min P9 oppsett i hovedanlegget tviler jeg på da den har de egenskapene jeg søkte og trives med når jeg tok den avgjørelsen sommeren 2010.
    Men for all del, har noen en god DD som er lett flyttbar på lur må de gjerne ta turen hit i Oslo :) Så vrang er jeg ikke. Gjerne en av de store Nakamichi ;D Fascinerende maskiner utefra de bildene jeg har sett.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.606
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    digiman skrev:

Att du lest noen tråd om Goldmund inmat i cd drivverk forsvarar verkligen inte dine uttalande! Og ang Transrotor vad har du før fakta og komme med der? kom gjerne med litt info! takk

Ellers har jag ikke tid til være her! ska lytte på min belte drevne spiller.....

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.550
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Hehe, dere vet at Grumpy aldri kommer til å bli noen stor bidragsyter i retoriske merkevarediskusjoner som ikke gir positive bidrag.
    Men, jeg kan ihvertfall ytre noe som et svar på spørsmålet til Digiman.

Men først til Emokid; Jeg håper for ditt eget rykte at du bare var litt kjapp på avtrekkeren når du ytret deg om JR Trans Rotor og Goldmund som ett begrep. -Eller hadde du ikke rukket å undersøke fakta før du uttalte deg? Det er slike uttalelser som fører til feiloppfatninger hos lesere som gjerne ønsker å få ett reelt bilde av de faktiske forhold. Beklager Emokid, men du retter det nok opp neste gang, kjenner jeg deg rett ;)

Vel, dette er tidvis en leseverdig tråd å lese som gir et historisk innblikk i high-end som fremdeles eksisterer. På samme tid er mange av påstandene i nærheten av å bli så sort/hvitt og religiøse som vi kjenner til fra før. Alt tenderer mot nok en min-er-større-enn-din-tråd med noen ertemakere og noen som lar seg erte oppp. Tidvis er det deilig å se nostalgikerne (les den eksentriske Sluket) bygge opp under egne myter og nyte sin egen DD-sport med stor tilfredshet ikke veldig ulikt Digiman som alltid er påpasselig med å fremheve Regas merkevare som det eneste saliggjørende for vinylavspilling under 30k.

For egen del vokste Grumpy opp med både DD-spiller og remdrift. Den gangen tenkte (ihvertfall noen av oss) lite på at det ene hadde noen bedre kvaliteter fremfor det andre. Vi bare spilte den tøffeste musikken vi hadde så det grein etter ..om-og-om-igjen, og kjøpte den spillern vi synes at vi hadde råd til. Skal man sette en vintage-spiller inn i anlegget i dag, ville jeg tro at en plettfri DD-spiller ville ha vært mer komfortabelt å hanskes med, ihvertfall fremfor en av mine første remdrevne spillere. Allikevel er det ikke mer enn et år siden jeg sa farvel til min siste DD-spiller.

Blant dagens utvalg av spillere finnes det en håndfull ekstremt gode produsenter av remdrevne spillere med en helhetlig spisskompetanse, mens enkelte synes kanskje å ha kompetansen og prøver, men uten å helt få det til - hele veien hjem. Det synes å være et fåtall av platespillerprodusenter som leverer en produktserie uten større eller mindre svakheter, enten mekanisk, eller annen påvirkning som forringer kildematerialet. I dag er dette viktigere enn mange kanskje er klar over (les: min personlige oppfatning/erfaring). Det nytter ikke å sluntre unne med kjappe billige løsninger i en verdikjede som er sammenhengende slik det er på en platespiller - helt uavhengig av driftssystem. Det bør ikke være noen grunn for å lage spillere i dag som har kortere holdbarhet eller avgir redusert lydkvalitet enn gårsdagens DD-spillere.

Grumpy har hatt ulike modeller fra Tr.rotor som er remdrevne, men i dag har Grumpy noe som hverken er DD eller remdrevet. Berøringsløs drift ved bruk av magneter (Free Magnetic Drive) er kanskje utenfor det nivået som diskuteres i trådtittel.

Valget mitt av Tr.Rotor har utelukket vært basert på grundig research hvor fokus har vært på helhetlig, gjennomtenkt kvalitet i alle komponenter. Platespiller for meg er noe helt annet et bare å spille av musikk. Vinylavspilling for Grumpy er forbundet med intens glede i innlevelse i detaljer. Grumpy's valg ble basert på det enkle kriteriet at jeg ville ha det beste jeg kunne finne innenfor et budsjett som kunne innfri følgende:

• helhetlig og gjennomtenkt konstruksjon for vinylavspilling hvor jeg hadde krav til at enkelte parametere skulle være innfridd,
    • driftsstablilitet,
    • estimert levetid,
    • færrest mulig unødige komponenter,
    • sikker, enkel montering, justering
    • leverandørservice,
    • utbyggingsmuligheter,
    • riktig pris,
    • eierglede og feelgood-faktor,

Litt flåsete for å erte Sluket og andre som elsker å erte meg for alt som er høyere enn 10 cm og blinger, så ser det slik ut på Karnapp-hylla akkurat nå:

Tilbake til DD- vs reimdrift, vil jeg si at det er godtfølende for enkelte å eie et drivverk hvor konstruksjonen er dratt helt ut, enten det være seg DD, reim eller annet driftssystem. Jeg skulle jeg gjerne ha eid en av Victors topp-modeller og hatt i anlegg nr. 2, men for tiden er plassen opptatt av en Basis med minst like tung acryl-lukk-opp sak ala LMC sin. Jeg får vente til Sluket ikke orker å vælve kroppen ut av stolen for å snu plata og spørre smiskende pent om å få kjøpeslå om ett eksemplar av hans dusinfulle samling med The Victors. Sannsynligheten for at jeg får et nei er nok overhengende stor uten at Grumpy dævver av den grunn ;D.

Var dette svar godt nok på spørsmålet om hvorfor, eller ble det ett gjesp av OT-diplomati :)
    -Det essensielle må vel være at du og jeg opplever gleden med vinyl slik vi forventer at det skal være. Drit i hva naboen har, sier nå jeg!
    La oss møtes på midten og glede oss over at naboen har det bra, selvom han eier en "dritstygg blingete borerigg", sett med dine øyne.
    Grumpy har det bra med sin, og det tror jeg at du også har med din.

Ellers tror jeg du AsleS, har fått et særs forvirrende og innholdsrikt engasjement i denne tråden. Mon tro hva du tenker? ;D

God vinylhelg
    Grumper'n

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    Ser ut som en jævla boreplattform....

med vennlig hilsen grumpy old slomo .... ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Grumpy skrev:
    ------------
    Berøringsløs drift ved bruk av magneter (Free Magnetic Drive) er kanskje utenfor det nivået som diskuteres i trådtittel.
    -------------
    Why? Alle DD er laget slik...!

Arnr K

(fysj, for et akryl-hel***e du fant bilde av)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Fin lesing Grumpy :)

Må innrømme at jeg blir fascinert av vinylriggene deres.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    STRENG korreks til Grumpy (Blingmaster Flash)

Sluket er IKKE nostalgisk;

- ikke et RØR å finne i anlegget her, nei...
    - Slukets foretrukne signalkilde er serverbasert avspilling, har vært i FLERE ÅR
    - Sluket hadde en av de slemmeste strikkspillerene gjennom tidene for 30(!) år siden
    Micro RX5000/RY5500 google it & weep....
    - Hovedriggen i dag er fortsatt strikk, og verre skal det bli..
    - DD-interessen har bakgrunn i lydkvalitet og interesse for teknikk/design, ikke sentimentalt vås
    - Slukets hang til supermoderne materialer som karbon, beryllium, permendur etc. er episk i dim.

Så da så!

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    297
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Trur jaggu jeg til og med har 2 stk strikker jeg gitt.
    Helt crazy. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    "Passion kicks the Ass of Fashion" (c) Sluket

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    pengesluk skrev:
    STRENG korreks til Grumpy (Blingmaster Flash)

Sluket er IKKE nostalgisk;

- ikke et RØR å finne i anlegget her, nei...
    - Slukets foretrukne signalkilde er serverbasert avspilling, har vært i FLERE ÅR
    - Sluket hadde en av de slemmeste strikkspillerene gjennom tidene for 30(!) år siden
    Micro RX5000/RY5500 google it & weep....
    - Hovedriggen i dag er fortsatt strikk, og verre skal det bli..
    - DD-interessen har bakgrunn i lydkvalitet og interesse for teknikk/design, ikke sentimentalt vås
    - Slukets hang til supermoderne materialer som karbon, beryllium, permendur etc. er episk i dim.

Så da så!
    heh, helt motsatt av meg! ;D

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.007
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Luxman sine 444 og 550 ganske like i alt unntatt drev og lager?

Om så, noen som har gjort side ved side sammenlikninger med lik arm/pu?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn