- Ble medlem
- 04.02.2004
- Antall liker
- 6.687
Jeg har hørt en "helt OK" DD fra tidlig 90-tall kontra min reimdrevne VPI.digiman skrev:Godt poeng, men så kan man spørre seg hvorfor selv de mest high end produsenter har gått vekk eller ikke bruker DD idag.emokid skrev:Jeg sitter egentlig med spørsmålet om hva som faktisk er mulig med dagens servomotor-teknologi. Sitter og fikler en del med servomotorer på jobben for tida og man skulle vel tro at dette var enklere å få til i dag, kontra for 30 år siden.
DIY DD?
Jeg vet hvorfor. Det låter bedre med reim. Noen annen forklaring kan det ikke være når en platespiller i toppklassen i 2012 sverger til reim drift. Eller tar alle produsenter feil og gjengen på HFS vet bedre? Jeg tror på førstnevnte personlig.
Tanken var ikke fjern om å bytte type drivverk, hvertfall.
Les Slukets innlegg tidligere, DD er DYRT å konstruere/bygge/utvikle kontra en slafsete remdreven spiller. Det skulle store konsern av typen Sony, Kenwood, Technics etc for å få dette virkelig godt til, og da var de i gjengjeld virkelig gode!
Jeg har troa på at et godt DD-system med hastighetskontroll rett på spindel/tallerken overgår rem, anyday. De fleste kommersielle,betalbare hifikomponenter i dag er full av kompromisser, ting var mer "full out" utført før, tatt teknologien i betraktning.
Jeg mener det er naivt å se på dagens løsninger i Hifi og si at "alle" lager det slik fordi det låter bedre enn andre/tidligere løsninger. F.eks klasse A/klasse D eller smale "WAF"-stuehøytallere kontra brede bafler, store element og lettdrevne saker.