Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
Første gang jeg har lest det på sentralen.
Bibelen blir ikke bare brukt til "å forsvare slaveri", den inneholder en grundig redegjøring på hvordan man skal holde andre mennesker som slaver og hvordan slaver skal brukes og behandles. Dette kan ikke engang avskrives som irrelevant og anakronistisk av de kristne, for hva er vel mer sentralt i kristendommen enn de ti bud? Denne lovsamlingen som Gud selv dikterte for Moses. Den inneholder regler for slavehold.
Så da står man tilbake med to muligheter som troende:
1. Innse at dette kun er noe tilfeldig sammenraskete tekster som ikke er guddommenlige.
2. Innse at den guden de kristne tilber forventer og mennesker skal andre mennesker i slaveri.
Så enten må man i gang med å redigere Gud, men det fjerner vel litt av autoriteten vil jeg anta, eller så må man bare innse at man dyrker en tyrannisk, misunnelig og hevngjerrig gud og at hele kristendommen kun et instrument for systematisk undertrykking i av mennesker. Men det virker kun hvis man enten indoktrinerer ofrene eller truer dem med lover og vold.
Religiøs vold ser vi heldig vis litt mindre av i vesten i dag, og lovene har også blitt fratatt de religiøse etterhvert som humanistiske ideer og vitenskap har erstattet religion i siviliserte strøk. Nå gjenstår det kun å komme indoktrineringen til livs. Det er kanskje det vanskeligste, for det finnes underlig nok ennå mennesker som ser på dette som noe positivt.
Vanskelig det der med ironi. Jeg unngikk smilefjes for å se om du bet på, og jaggu slukte du hele åtet. Hakk i plata var vel det jeg skulle skrevet hvis det skulle vært tydeligere hva jeg mente.
Hvorfor gidder jeg ikke delta? De samme menneskene resirkulerer de samme innleggene for de samme leserne som sist. Aktørene er de samme, innleggene er de samme, frontene er de samme. Jeg blir mer og mer forundret over hvor god tid dere har, som fåfengt forsøker å frelse hverandre om og om igjen. Dere vet at det ikke er mulig å lese OT uten å være pålogget, så ingen tilfeldige personer kan komme til å google seg fram til de avgjørende gullkornene dere skriver.
For oss som etterhvert står på sidelinjen fremstår de som fortsatt deltar i disse ordgyteriene som merkelig fanatiske. For dere må jo være det for å fortsette denne skyttergravskrigen uten noen andre tilhørere enn dere selv. Det er ingen andre enn dere selv som leser det dere skriver, og dere har skrevet det samme til hverandre de årene jeg har vært med her inne. I den perioden har kanskje to ekstra personer kommet til i diskusjonene. Disse diskusjonene er med god margin de mest meningsløse trådene her på sentralen, for ingen nye deltakere kommer til. Ingen forandrer det minste på eller kommer med nye argumenter, de bare omformulerer det de skrev i forrige uke.
Rent underholdningsmessig er faktisk ateistene dårligst. De kjører ut fullt arsenal hver eneste gang, så de gjentar seg selv 100% i hver tråd. Ren duplisering. De religiøse varierer med nye kuriøse linker noen ganger, og tildels like kuriøse sitater fra vitenskapsmenn som har glede av å fortelle om sin overgang fra ateist til troende. Summa summarum er aktiv deltakelse i disse trådene det nest mest meningsløse man kan gjøre på sentralen. Dummest er det å delta i kabeldebattene, for der har man kun to fronter, Taliban og Lords Resistance Army.