Ditt livssyn eller religion?

Hva er din religion eller ditt livsyn?

• Ateist

Stemmer: 0 0.0%
  • Agnostiker

• Kristen

• Muslim

• Hindu

• Buddhist

• Annet (i så fall nevn hvilken)

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er det ikke akkurat i det organiserte at farene ligger?

Hadde hver mann hatt sin tro med seg i livet, og på fjellet.

Hadde alle stått alene der det man ser ikke stemmer med det man tror...

Hadde det ikke vært lettere å justere seg et knepp eller to i retning virkeligheten da?

Men i det organiserte, i de gamle tekstene, i de 'lærdes' ord. Der sitter de religiøse fast, og kommer ikke videre.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    baluba skrev:
    Hvorfor gidder jeg ikke delta? De samme menneskene resirkulerer de samme innleggene for de samme leserne som sist. Aktørene er de samme, innleggene er de samme, frontene er de samme. Jeg blir mer og mer forundret over hvor god tid dere har, som fåfengt forsøker å frelse hverandre om og om igjen. Dere vet at det ikke er mulig å lese OT uten å være pålogget, så ingen tilfeldige personer kan komme til å google seg fram til de avgjørende gullkornene dere skriver.

For oss som etterhvert står på sidelinjen fremstår de som fortsatt deltar i disse ordgyteriene som merkelig fanatiske. For dere må jo være det for å fortsette denne skyttergravskrigen uten noen andre tilhørere enn dere selv. Det er ingen andre enn dere selv som leser det dere skriver, og dere har skrevet det samme til hverandre de årene jeg har vært med her inne. I den perioden har kanskje to ekstra personer kommet til i diskusjonene. Disse diskusjonene er med god margin de mest meningsløse trådene her på sentralen, for ingen nye deltakere kommer til. Ingen forandrer det minste på eller kommer med nye argumenter, de bare omformulerer det de skrev i forrige uke.

Rent underholdningsmessig er faktisk ateistene dårligst. De kjører ut fullt arsenal hver eneste gang, så de gjentar seg selv 100% i hver tråd. Ren duplisering. De religiøse varierer med nye kuriøse linker noen ganger, og tildels like kuriøse sitater fra vitenskapsmenn som har glede av å fortelle om sin overgang fra ateist til troende. Summa summarum er aktiv deltakelse i disse trådene det nest mest meningsløse man kan gjøre på sentralen. Dummest er det å delta i kabeldebattene, for der har man kun to fronter, Taliban og Lords Resistance Army.
    Bra oppsummert! Jeg frekventerer sjelden disse diskusjonsfora, har en runde nå og hadde en runde i fjor høst. Og det var de samme kvervulantene da (har de holdt på hele tiden..?), med de samme plumpe argumentene. Min viktigste grunn til å komme med noen personlige tanker rundt dette er at jeg blir grenseløst provosert over usakligheter, løgn og halvsannheter og generalisering. Bildet blir så utrolig ensidig og sort/hvitt.

Vil tro de fleste oppegående mennesker har refleksjoner rundt livssyn, tvil og tro som både er fornuftige og balanserte. Derfor også link til Gahr Støre som har mye klokt å si rundt dette.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Bibelen er blitt brukt til å forsvare slaveri:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_slavery
    Første gang jeg har lest det på sentralen.
    Bibelen blir ikke bare brukt til "å forsvare slaveri", den inneholder en grundig redegjøring på hvordan man skal holde andre mennesker som slaver og hvordan slaver skal brukes og behandles. Dette kan ikke engang avskrives som irrelevant og anakronistisk av de kristne, for hva er vel mer sentralt i kristendommen enn de ti bud? Denne lovsamlingen som Gud selv dikterte for Moses. Den inneholder regler for slavehold.

Så da står man tilbake med to muligheter som troende:

1. Innse at dette kun er noe tilfeldig sammenraskete tekster som ikke er guddommenlige.

2. Innse at den guden de kristne tilber forventer og mennesker skal andre mennesker i slaveri.

Så enten må man i gang med å redigere Gud, men det fjerner vel litt av autoriteten vil jeg anta, eller så må man bare innse at man dyrker en tyrannisk, misunnelig og hevngjerrig gud og at hele kristendommen kun et instrument for systematisk undertrykking i av mennesker. Men det virker kun hvis man enten indoktrinerer ofrene eller truer dem med lover og vold.

Religiøs vold ser vi heldig vis litt mindre av i vesten i dag, og lovene har også blitt fratatt de religiøse etterhvert som humanistiske ideer og vitenskap har erstattet religion i siviliserte strøk. Nå gjenstår det kun å komme indoktrineringen til livs. Det er kanskje det vanskeligste, for det finnes underlig nok ennå mennesker som ser på dette som noe positivt.
    Vanskelig det der med ironi. Jeg unngikk smilefjes for å se om du bet på, og jaggu slukte du hele åtet. Hakk i plata var vel det jeg skulle skrevet hvis det skulle vært tydeligere hva jeg mente.

Hvorfor gidder jeg ikke delta? De samme menneskene resirkulerer de samme innleggene for de samme leserne som sist. Aktørene er de samme, innleggene er de samme, frontene er de samme. Jeg blir mer og mer forundret over hvor god tid dere har, som fåfengt forsøker å frelse hverandre om og om igjen. Dere vet at det ikke er mulig å lese OT uten å være pålogget, så ingen tilfeldige personer kan komme til å google seg fram til de avgjørende gullkornene dere skriver.

For oss som etterhvert står på sidelinjen fremstår de som fortsatt deltar i disse ordgyteriene som merkelig fanatiske. For dere må jo være det for å fortsette denne skyttergravskrigen uten noen andre tilhørere enn dere selv. Det er ingen andre enn dere selv som leser det dere skriver, og dere har skrevet det samme til hverandre de årene jeg har vært med her inne. I den perioden har kanskje to ekstra personer kommet til i diskusjonene. Disse diskusjonene er med god margin de mest meningsløse trådene her på sentralen, for ingen nye deltakere kommer til. Ingen forandrer det minste på eller kommer med nye argumenter, de bare omformulerer det de skrev i forrige uke.

Rent underholdningsmessig er faktisk ateistene dårligst. De kjører ut fullt arsenal hver eneste gang, så de gjentar seg selv 100% i hver tråd. Ren duplisering. De religiøse varierer med nye kuriøse linker noen ganger, og tildels like kuriøse sitater fra vitenskapsmenn som har glede av å fortelle om sin overgang fra ateist til troende. Summa summarum er aktiv deltakelse i disse trådene det nest mest meningsløse man kan gjøre på sentralen. Dummest er det å delta i kabeldebattene, for der har man kun to fronter, Taliban og Lords Resistance Army.
    Gamle, (okeidå, om noen uker) gode baluba. Setter tingene på plass.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Dere vet at det ikke er mulig å lese OT uten å være pålogget, så ingen tilfeldige personer kan komme til å google seg fram til de avgjørende gullkornene dere skriver.
    Du har kanskje fått med deg hvorfor det er blitt slik også? For det har ikke alltid vært slik. I tidligere tider var OT en åpen kanal, men etter alvorlige trusler og hærverk fra organiserte religiøse måtte OT stenges og sensureres, slik at ikke omverdenen lenger skulle få lese dette. :-X

Disse diskusjonene er med god margin de mest meningsløse trådene her på sentralen, for ingen nye deltakere kommer til. Ingen forandrer det minste på eller kommer med nye argumenter, de bare omformulerer det de skrev i forrige uke.
    En vanlig taktikk fra uhelbredelig religiøse for å prøve å legge lokk på debatten og hindre at noen setter søkelys på deres misantropiske aktiviteter.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Gjestemedlem skrev:
    At Støre lefler med religiøse bevegelser er vel heller ikke noe nytt. Han pleier kontakt med både Hamas og MB for tiden. Kanskje det også er en del av hans spirituelle oppvåkning? Forøvrig ser det ut til at han er i ferd med å miste grepet nok til å risikere å bli degradert til helseminister.
    Å bli helseminister er vel den vanskeligste ministerposten pr idag. Anne-Grete Strøm-Erichsen har gjort en elendig jobb med sykehussakene på Vestlandet. I Molde har flere helsestatsråder lovet nytt sykehus med oppstart i 2012. Nå er det løftet brutt. Og AP sliter enormt med troverdigheten i flere kommuner på Vestlandet.

I Molde har AP iflg. meningsmålinger nå en oppslutning på 5% (hadde 33% ved valget i 2009). Så her må det et politisk under til for å redde stumpene. Mulig de derfor nå vurderer å trekke inn Støre, siden han kan oppnå kontakt med høyere makter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    roesok skrev:
    Mulig de derfor nå vurderer å trekke inn Støre, siden han kan oppnå kontakt med høyere makter.
    Sikter du til finansministeren eller mener du at vi skal overlate problemene til seg selv og sette en helseminster til å be og tigge til åndene?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har hatt mange sjelsomvendende opplevelser i løpet av livet, men jeg har ikke behov for å få dem godkjent av andre. Jeg har heller ikke behov for en "mal etter nummer" versjon av en organisert religion for å kjenne på livets muligheter.

I mine øyne er kirkens forsøk på å tekkes tiden ved å skjønnmale sitt egentlige vesen en vederstyggelighet. Den burde stå for hva den har lært fra seg og hva den representerer, i stedet for å late som om det skrevne ikke står.
    Men man skjønner av Oslobispens forskjellige udiplomatiske uttalelser at det er spill for galleriet, og da får det være som det er - hykleri på høyt plan.

Fikk de sjansen, i samarbeid med noen politiske krefter som deler synet, ville det blitt fart på tingene. La oss håpe vi aldri kommer dit igjen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.665
    Gjestemedlem skrev:
    I tidligere tider var OT en åpen kanal, men etter alvorlige trusler og hærverk fra organiserte religiøse måtte OT stenges og sensureres, slik at ikke omverdenen lenger skulle få lese dette. :-X
    Hørte ikke?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Dere vet at det ikke er mulig å lese OT uten å være pålogget, så ingen tilfeldige personer kan komme til å google seg fram til de avgjørende gullkornene dere skriver.
    Du har kanskje fått med deg hvorfor det er blitt slik også? For det har ikke alltid vært slik. I tidligere tider var OT en åpen kanal, men etter alvorlige trusler og hærverk fra organiserte religiøse måtte OT stenges og sensureres, slik at ikke omverdenen lenger skulle få lese dette. :-X

Disse diskusjonene er med god margin de mest meningsløse trådene her på sentralen, for ingen nye deltakere kommer til. Ingen forandrer det minste på eller kommer med nye argumenter, de bare omformulerer det de skrev i forrige uke.
    En vanlig taktikk fra uhelbredelig religiøse for å prøve å legge lokk på debatten og hindre at noen setter søkelys på deres misantropiske aktiviteter.
    Nei, det er vanlig blant fornuftige folk uansett tro eller mangel på sådan å se det meningsløse i disse debattene akkurat her på sentralen. For her er vi en liten klikk som slår hverandre i hodet måned etter måned, år etter år. Med de eksakt samme ordene, bare organisert litt forskjellig fra gang til gang. Det er typisk hersketeknikk å dra fram andres påståtte hersketeknikk når man er tatt med buksene nede. Den er bare for dum, Deph. Det er realitetene at vi er en sluttet klikk som gjentar oss selv overfor oss selv jeg går løs på her, ikke debattenes innhold. Det er gjentakelsen av dem i det uendelige, noe som gjør sentralen et kjedeligere sted å være. Kan dere ikke begynne å skrive om noe som engasjerer flere enn dere selv, og som er litt mer underholdende å være med på. Debattene deres holder dårlig kvalitet fordi de bare er resirkulering av det som ble skrevet i forrige uke. Rent ut bortkastet, og det vil du se hvis du lar misjonæren i deg hvile litt. :p

Årsaken til at OT ble usynlig for omverdenen har ingenting med det som er oss imellom å gjøre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo gjerne de samme deltakerne i disse debattene, men slik er det med de fleste tema på sentralen. Det er gjengangere både i tema og argumentasjon.

Når det dukker opp samme tema så blir gjerne argumentene de samme også, for religionsproblemet blir jo ikke mindre med tiden dessverre.

Men det er da en trøst i så måte at over 100 mennesker har avgitt stemme da, så det tyder i det minste på at mange flere leser trådene enn dem som deltar aktivt. Og der er det nok hele tiden nye lesere som kommer til.

Men skal vi få bukt med reiligionenes makt og undertrykking så er det viktig å stå på, og ordet og fornuften er våre fremste våpen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hvorfor deltar man i en slik tråd (igjen)?

En ting er at det er litt som et bilkrasj eller en husbrann. Vanskelig å ikke saktne farten og glane når man først er på vei forbi, selv om man kanskje heller burde passert uten å la seg merke med det som foregår.

En annen, og for meg viktigere ting, er at jeg utrolig nok lærer noe av det. Joda, jeg bet også på baluba's agn om slaveri noen innlegg lenger oppe, men jeg var faktisk ikke klar over hvor autoritært det nye testamente er om dette temaet og hvor lett det dermed vil være å misbruke de tekstene til å forklare undertrykkede grupper at de fortsatt skal forholde seg i ro for ikke å bespotte guddommen. Jeg hadde heller ikke reflektert over de tre forskjellige versjonene av de ti bud, eller at den norske kirke av en eller annen grunn ser seg tjent med å bruke en katolsk versjon av budene heller enn å bruke sin egen bibeloversettelse. Så det "agnet" fikk meg til å sjekke kildene, og da lærte jeg altså noe jeg av en eller annen grunn ikke hadde fått med meg fra hverken søndagsskole eller obligatorisk kristendomsundervisning. Og jeg hadde "S" i kristendom muntlig, bare så det er sagt.

Dessuten er dette en forholdsvis risikofri måte å teste ut resonnementer og argumenter for bruk i andre situasjoner hvor innsatsen kanskje er høyere. Man omvender kanskje ingen her inne, men det hender jo at man omgås mennesker i virkeligheten også, ikke bare elektronisk. Så dere risikerer nok at jeg vasser inn i neste tråd av denne typen også.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe nytt kommer kanskje fram et par ganger i året, men hvor mange ganger trenger du å teste de samme utsagnene på de samme menneskene? For meg er det hoderystende uforståelig at det skulle være nødvendig for noen å gjennomteste meningene sine så ekstremt. Har du så dårlig selvtillit at du ikke våger deg ut i det åpne samfunnet med dine egne meninger før du har testet dem flere hundre ganger i lukket lag?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    baluba skrev:
    Noe nytt kommer kanskje fram et par ganger i året, men hvor mange ganger trenger du å teste de samme utsagnene på de samme menneskene? For meg er det hoderystende uforståelig at det skulle være nødvendig for noen å gjennomteste meningene sine så ekstremt. Har du så dårlig selvtillit at du ikke våger deg ut i det åpne samfunnet med dine egne meninger før du har testet dem flere hundre ganger i lukket lag?
    Vet du hva, Baluba, dette blir det bare baluba av.
    Hvordan klarer du å koble dårlig selvtillit til refleksjon rundt ett tema?
    Et sunt menneske utvikler seg gjennom hele livet, dermed er det essensielt å vurdere meningene sine for å utvide horisonten.
    Kun de som står på stedet hvil eller degenererer med alder tviholder på de samme meningene år etter år ::)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    ...flere hundre ganger...
    Mulig jeg har hukommelse som en gullfisk, men riktig så ille er det vel ikke? Jeg vet at jeg har brukt den greia om mugg på klær i en tidligere debatt, fordi jeg også syntes den var hylende festlig, men jeg tror kanskje du blander litt sammen hvem som har sagt hva både tidligere og i denne tråden. Personlig synes jeg nok at jeg har fått tenkt gjennom et par ting i disse debattene og blitt tydeligere på hva jeg selv mener og står for. For noen få år siden ville jeg nok krysset av for "agnostiker", men det gjør jeg ikke lenger. Uansett, emnet synes utdebattert.

Avstemningen viser forøvrig 55,8 % ikkereligiøse så langt. Jeg er litt nysgjerrig på de 7,2 % "andre". Kanskje noen kan gi seg til kjenne etter hvert?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg er mest av alt forbauset over at 4 muslimer faktisk gidder å lese/stemme i OT på hfs.....

Burde alternativet kanskje hete 'muslim/masochist'?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Avstemningen viser forøvrig 55,8 % ikkereligiøse så langt. Jeg er litt nysgjerrig på de 7,2 % "andre". Kanskje noen kan gi seg til kjenne etter hvert?
    Der er vi inne på noe interessant. Jeg tror nok det er mer i takt med trådens intensjoner å undre seg over dette enn å gjøre det om til en av de helt identiske diskusjonene. Kan vi ikke diskutere dette på en annen måte. Kanskje Robert kan blande seg inn og fortelle hva han ønsket med denne tråden?

Denne tråden handler vel om å stå fram? I dette klimaet er det ikke særlig gøy å stå fram med noe som helst, sett bort fra for de som er mest ihuga i å overbevise andre om noe. Det er ikke så mange som vil stå fram med en tro når de møter denne diskusjonen.

Den eneste som kan klargjøre poenget med tråden er Robert, så hvor er den gutten?

Baluba er det allerede i tråden, så hvordan kan det bli værre? Og Asbjørn, disse diskusjonene er helt identiske. En dag bidrar du, en annen dag gjør du det ikke. Men det er et begrenset antall som deltar hele tiden. De er to grupper, og fremstår som en homogen masse mot den andre. Jeg tror mange føler seg i skvis, og derfor ikke orker å blande seg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg er mest av alt forbauset over at 4 muslimer faktisk gidder å lese/stemme i OT på hfs.....

Burde alternativet kanskje hete 'muslim/masochist'?
    Er det bare jeg som har problemer med å tro på de der 4? Det mest sannsynlige er at en viss prosent svarer feil bare på tull. Håper egentlig jeg tar feil, hadde jo vært fint hvis det var sant.

A

AK27

Gjest
    Eklektisk scientistisk nyliberal teologi er vel det mest utbredte her på sentralen, selv om det bare har to talsmenn. Selv strever jeg med nihilisme.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    585
    Hvorfor tro i en verden full av masse viten?

Her snakkes om kristne verdier etc., som om religioner skal få ta æren for hva som er rett og galt, slik fungerer ikke verden da vi mennesker hadde hatt verdier selv uten en religion som skal ta æren for å rettlede oss... Det er altså ikke fordi de ti bud forteller oss at det er urett å drepe samt å stjele, det er mennesker som har skapt de verdiene og de har ikke noe med en Gud å gjøre.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Asbjørn skrev:
    Tror dette på mange måter er er oppkonstruert avstemning med betydlige overlappinger når det gjelder tro/ikke tro. Som det meste i livet; Depending on who you are and what your thirst is like.

Det kan allikevel tyde på at noen har en ekstrem opplevelse av egen fortreffelighet i sin sannhetssøken, eller er det bare et skalkeskjul over egen usikkerhet? Ikke vet jeg. Den store russiske forfatter Dostojevskij skildrer det slik i det han kaller en bekjennelse: "Jeg tror at det ikke finnes noe skjønnere, ikke noe dypere, ikke noe så dragende, ikke noe så sant, så modig og så fullkomment som Jesus Kristus. Ved tanken på ham blir jeg på nytt og på nytt fylt av brennende kjærlighet. Og jeg sier til meg selv at hans like ikke bare ikke finnes, men ikke kan finnes. Jeg sier enda mer: Hvis noen bragte meg beviset for at sannheten om vårt liv ikke er i Kristus, og hvis sannheten i virkeligheten ikke var hos Kristus, da ville jeg heller være med Jesus enn med sannheten."

Dette er eksistensielle problemstillinger der en er på vandring hele livet - i en eller annen retning. Om en spør om en har tro på denne opphøyde karen i det ateistiske Nord-Korea vil kanskje 99% si han er en grepa kar.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    roesok skrev:
    Asbjørn skrev:
    Tror dette på mange måter er er oppkonstruert avstemning med betydlige overlappinger når det gjelder tro/ikke tro. Som det meste i livet; Depending on who you are and what your thirst is like.

Det kan allikevel tyde på at noen har en ekstrem opplevelse av egen fortreffelighet i sin sannhetssøken, eller er det bare et skalkeskjul over egen usikkerhet? Ikke vet jeg. Den store russiske forfatter Dostojevskij skildrer det slik i det han kaller en bekjennelse: "Jeg tror at det ikke finnes noe skjønnere, ikke noe dypere, ikke noe så dragende, ikke noe så sant, så modig og så fullkomment som Jesus Kristus. Ved tanken på ham blir jeg på nytt og på nytt fylt av brennende kjærlighet. Og jeg sier til meg selv at hans like ikke bare ikke finnes, men ikke kan finnes. Jeg sier enda mer: Hvis noen bragte meg beviset for at sannheten om vårt liv ikke er i Kristus, og hvis sannheten i virkeligheten ikke var hos Kristus, da ville jeg heller være med Jesus enn med sannheten."

Dette er eksistensielle problemstillinger der en er på vandring hele livet - i en eller annen retning. Om en spør om en har tro på denne opphøyde karen i det ateistiske Nord-Korea vil kanskje 99% si han er en grepa kar.
    Vel, de prosentene stemmer ganske bra med befolkningen som helhet.

Ellers taler Dostojevskij-sitatet ditt for seg selv. Det kunne forsåvidt vært sagt av en Nord-Koreaner om den Kjære Leder også. Jeg forstår rett og slett ikke de psykologiske mekanismene som får mennesker til å tenke og si noe slikt frivillig.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns at roesok bør ta med at Dostojevski hadde en klar oppfatning av hva som ville skje med Jesus, om han skulle være dum nok til å vende tilbake til jorden.

I kapittelet med Storinkvisitoren i Brødrene Karamasov vender Jesus tilbake, arresteres og bringes foran Storinkvisitoren, som forteller ham at kirken har perfeksjonert evangeliet,og at man ikke trenger Jesus.
    Storinkvisitoren forklarer i detalj alt Jesus har gjort galt, og alt kirken har forbedret. Inkvisitoren er spesielt opprørt over at Jesus motstod Satan.

Verdt å lese.

For at det skal være klart: jeg har total forakt for kristne apologeter som skal ha resten av verden til å kjøpe (som i avlat) at alt galt som kirken og kristendommens representanter har gjort ikke er uttrykk for hva kristendommen står for. Så spar meg for den vinklingen.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Asbjørn skrev:
    Jeg er litt nysgjerrig på de 7,2 % "andre". Kanskje noen kan gi seg til kjenne etter hvert?
    Mulig mitt "nick" taler for seg selv ::)

Og hvis noen er interessert så ønsker jeg en eventuell debatt om norrøn religion velkommen ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsiktig med hva du ber om, det kan hende du får det. ;)

Jeg nevner bare i forbifarten at mine tre barn har navn som er assosiert med Odin, Thor og Frøy. I den rekkefølgen, og dette er langt fra tilfeldig. Men jeg kan ikke si at jeg tror på de gudene heller. Det er mye ved den norrøne religionen som jeg opplever som såvidt utenfor rekkevidde for oss i dag, som noen av hendelsene det refereres til i Lokesenna, rollen til en del av de mindre guddommene, eller hva Odin hvisket i Balders øre på vei til likbålet. Her er det ting som ser ut til å være glemt, dessverre. Likevel, fascinerende greier som jeg må innrømme en viss sympati for, men jeg håper jo at dere ikke har tenkt å gjenskape Uppsala-blotene i alle sine hårreisende detaljer. Da kan den debatten også komme til å ta av...

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Så lenge man kan skille myte fra religion skal det gå greit.
    Det er forsåvidt også spennende å tolke mytene, bare en husker på at personifiseringen av "gudene" er for barn.

Så før de kristne skulle finne på å spørre: Nei jeg tror ikke Tor flyr over himmelen når det tordner ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heimdall skrev:
    Det er forsåvidt også spennende å tolke mytene, bare en husker på at personifiseringen av "gudene" er for barn.

Så før de kristne skulle finne på å spørre: Nei jeg tror ikke Tor flyr over himmelen når det tordner ;D
    Du tar jo helt feil. De kristne tenker ikke tanken engang, for de lar deg tro på det du vil. Om du tar slike ting på fullt alvor får være din sak, akkurat som det får være hver enkelt kristens sak om de vil forholde seg til bibelen på en ordrett måte. Det er ateistene som tenker den tanken nå, for de diskuterer ikke bare kristendommen her. De diskuterer religion, inklusiv åsatru, budhisme eller annen tro. Merkelig at du tror det motsatte.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    vredensgnag skrev:
    Neil Gaimans bok American Gods er fin. Der dukker det opp en del av de norrøne, blant mange andre guder.
    En meget religiøs bok - likte den godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Gods
    Takk for tips. :D
    Jeg er ikke særlig tilhenger av personifisering av gudene, men hvis den tar for seg religion og værdensanskuelse kan den være interessant :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Heimdall skrev:

Du tar jo helt feil. De kristne tenker ikke tanken engang, for de lar deg tro på det du vil. Om du tar slike ting på fullt alvor får være din sak, akkurat som det får være hver enkelt kristens sak om de vil forholde seg til bibelen på en ordrett måte. Det er ateistene som tenker den tanken nå, for de diskuterer ikke bare kristendommen her. De diskuterer religion, inklusiv åsatru, budhisme eller annen tro. Merkelig at du tror det motsatte.
    Personlig tok jeg akkurat det som såpass opplagt at det ikke var noen vits i å spørre engang. Menneskeofringer syntes jeg derimot det var verdt å antyde noe om.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    baluba skrev:
    Heimdall skrev:

Personlig tok jeg akkurat det som såpass opplagt at det ikke var noen vits i å spørre engang. Menneskeofringer derimot...
    Selvfølgelig, men skulle noen først stille spørsmålet så er det ikke andre troende som vil gjøre et forsøk på å latterliggjøre andre troende, selv om de tilhører en annen religion eller tro.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    baluba skrev:
    Heimdall skrev:

Jeg tror ikke det motsatte, men kristendommen har hatt en tendens til å latterliggjøre bl.a norrøn religion.
    Og når du sier "på fullt alvor" regner jeg med du bare er ignorant i forhold til denne religionen.
    Og det er greit, hvis du har funnet "din plass" i livet.

Jeg er ingen misjonær ;D

P

Parelius

Gjest
    Er religionen og de religiøse nå blitt toleransens høyborg, baluba?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Det store flertallet av troende har ingen problem med at andre tror på noe annet eller på ingenting.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Parelius skrev:
    Nå var spørsmålet ditt rettet direkte mot Baluba, men siden det gjelder religion generelt og ikke kristendom spesielt velger jeg å svare deg på hva jeg regner som viktige verdier:
    1. Ta ansvar for dine handlinger.
    2. Respekter naturen
    3. Oppretthold rettferdighet
    4. Vær høysinnet/generøs
    5. Respekter andres tro
    6. Vær tolerant
    7. Vær ærlig
    8. Oppretthold vennskap
    9. Vær anstendig
    10. Oppretthold æren

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    dag1234 skrev:
    Det store flertallet av troende har ingen problem med at andre tror på noe annet eller på ingenting.
    Hyggelig å høre. :)
    Men mange vil nok være uenig med deg. Særlig vedrørende de misjonerende.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Jeg er en av dem som har krysset av Annet.
    Valget falt på dette alternativ fordi jeg ikke er enig med noen av de nevnte, det passer ikke min hjerne å sette meg i bås med noen av alternativene. Jeg kan være delvis enig i mange ting fra de fleste trosretninger, men ikke helt til noen av dem.
    Er jeg i tvil om noe, så leter jeg i egen hjerne og prøver etter beste evne å skaffe tilstrekkelig informasjon til å foreta et adekvat valg, uten å akeptere noen sannheter postulert av verken Ateister, Muslimer, Jesustilhengere mv.
    Kanskje kan jeg si at jeg tror på meg selv, som egentlig er min evne til å gjøre valg basert på kunnskapen jeg er i stand til å tilegne meg samt hva følelsene mine forteller meg etter grundig gjennomtenkning.
    Smertelig klar over at jeg har tatt feil mange ganger i løpet av livet kan jeg si at: så deilig det er å bli eldre og tryggere jo mer man leser og lærer

P

Parelius

Gjest
    Heimdall skrev:
    Parelius skrev:
    Nå var spørsmålet ditt rettet direkte mot Baluba, men siden det gjelder religion generelt og ikke kristendom spesielt velger jeg å svare deg på hva jeg regner som viktige verdier:
    1. Ta ansvar for dine handlinger.
    2. Respekter naturen
    3. Oppretthold rettferdighet
    4. Vær høysinnet/generøs
    5. Respekter andres tro
    6. Vær tolerant
    7. Vær ærlig
    8. Oppretthold vennskap
    9. Vær anstendig
    10. Oppretthold æren
    Anstendige leveregler det der, så slik sett er vi ikke uenige. Men det er jo ikke noe svar på spørsmålet jeg stilet til baluba.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Er religionen og de religøse nå blitt toleransens høyborg, baluba?
    Nei, men i denne tråden ønsker de neppe å skyve fra seg noen. Akkurat i dette tilfellet som har med sentralen å gjøre er det ikke helt likt samfunnet ellers. Der driver kristne, spesielt de som tilhører frikirker og karismatiske menigheter, med latterliggjøring av denne typen trosretninger. Majoriteten av kristne har nok problemer med alt som ikke er monoteistisk, samtidig som de anser seg for å være i krig med islam.

Kvalmest er det når jeg hører frikirkelige omtaler Rom som moderskjøgen, og ikke aksepterer dem som kristne engang. Samme holdning dominerer også den andre siden, Rom. Så toleransens høyborg? Spar meg. Med unntak av økumeniske og unitarer, og noen idealister i statskirker.

Men, det er forskjell på en intern diskusjon som dette, og det som skjer ute i verden. Jeg er ganske sikker på at ingen innbiller seg at noen som helst tror at Tor flyr over himmelen. Selv ikke den mest forskrudde vikingrocker kan tro på noe slik. Og dette er tross alt et musikkforum, så selv våre egne pinsevenner er mer opplyst om disse trosretningene enn de fleste av sine trosfeller.

Fine verdier, Heimdall.

Til Roms fordel kan jeg nevne at de har myknet kraftig opp i senere tid.

P

Parelius

Gjest
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    Er religionen og de religøse nå blitt toleransens høyborg, baluba?
    Nei, men i denne tråden ønsker de neppe å skyve fra seg noen. Akkurat i dette tilfellet som har med sentralen å gjøre er det ikke helt likt samfunnet ellers. Der driver kristne, spesielt de som tilhører frikirker og karismatiske menigheter, med latterliggjøring av denne typen trosretninger. Majoriteten av kristne har nok problemer med alt som ikke er monoteistisk, samtidig som de anser seg for å være i krig med islam.

Kvalmest er det når jeg hører frikirkelige omtaler Rom som moderskjøgen, og ikke aksepterer dem som kristne engang. Samme holdning dominerer også den andre siden. Så toleransens høyborg? Spar meg. Med unntak av økumeniske og unitarer, og noen idealister i statskirker.

Men, det er forskjell på en intern diskusjon som dette, og det som skjer ute i verden. Jeg er ganske sikker på at ingen innbiller seg at noen som helst tror at Tor flyr over himmelen. Selv ikke den mest forskrudde vikingrocker kan tro på noe slik. Og dette er tross alt et musikkforum, så selv våre egne pinsevenner er mer opplyst om disse trosretningene enn de fleste av sine trosfeller.

Fine verdier, Heimdall.
    Ingen grunn til å anse de religøse og religionen som toleransens høyborg altså. Jeg trodde du var av den mening, og gått inn i obskurantismen…

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos "annet". Jeg støtte på noe interessant og helt annet her forleden. Den gangen jeg vokste opp ute på Trøndelagskysten trodde gamle folk tilsynelatende fortsatt på "småkaillan". Det ble spøkt (?) med at man måtte rope ut et varsko til "småkaillan" før man slengte ut en vaskevannsbøtte. Enkelte gamle kjerringer snakket (stort sett til hverandre, ikke til oss barna) om en trollkjerring ved navn Guri Kunna som kunne forsere storhavet på en kvernstein eller ei bakstefjøl. Det var ikke som når de samme gamle fortalte Asbjørnsen & Moe til barna, men mer noe de spøkte om til hverandre i fortrolighet. "Ha ha, only serious" liksom.

Jeg grov litt i de sagnene i vinter, og hu Guri ser ut til å være eldgammel.
    I tre hundre år budde eg ute på Kunna hos far min. Eg var ung og fager, og mang ein rik og mektig kjempe kom åt far min og bad om meg. Dei slåss om meg, og enno kan ein sjå dei store steinane dei hiva etter kvarandre liggje i havet kring Kunna. Da kom han Arnfinn, sterk og vakker var han, og jaga vekk alle friarane. Han berga både meg og far min. Og eg vart glad i han.

Vi levde sammen i mange år, og glade og lykkelige var vi. Da kom den mektigste Gaut frå aust og drap far min med sott. Oss andre jaga han vekk. Brørne mine flykta til fjells, og dei såg eg aldri att. Arnfinn og eg flykta til Frøy, og han hjelpte oss og ga oss denne vakre øya her, og vi kalla ho Tarva.

Her budde vi glade i mange år, heilt til han Olav Digre kom frå Bretland, og han vart ikkje mye glede for oss. Da han Arnfinn fekk høre at skipet hans kom, gjekk han ned til fjæra for å knuse kong Olav og alt hans med ein gong,. Han blåste opp ein stor storm, men han Olav styret ebeint mot øya vår. Da vart han Arnfinn sint, tok tak i skipet og ville bryte det ned i sjøen. Men han Olav kom fram til stevnen, korsa seg, menmte det forferdelige namnet og sa: ”Stat du i stein til dommedag!” Og med det vart han Arnfinn til ein stein. Og han kong Olav segla beint gjennom berget og skar av ei lita øy som han Arnfinn vart ståande på i skumsprøyt og rokk.
    http://www.kystmuseet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=86&Itemid=111

Det sagnet forteller tilsynelatende om en utgammel kvinnelig guddom med en mannlig partner som blir fortrengt fra kjerneområdet av Odinskulten som kom østfra, og deretter nesten utryddet derfra igjen av kristendommen. For de gamle da jeg vokste opp var "hu Guri Kunna" likevel en velkjent person, men i en sterkt redusert skikkelse. Er dette et fjernt ekko av selveste Nerthus som har overlevd helt frem til nå i en muntlig tradisjon ute rundt Frohavet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn