Fikk vite at jeg er en "vestlig buddist". Tenker som dem visstnok. Ikke at jeg er helt bevisst min "isme", men i allefall falt det på "vestlig buddist" etter en diskusjon om trosretning, livssyn osv, med noen familiemedlemmer. Det som skiller meg fra mine kristne familiemedlemmer, er først og fremst troen på at en "overmakt" kan bruke mennesket som tjener for å helbrede syke. Jeg tror ikke at tryllekunster kan helbrede folk fra fysisk sykdom, å få det korte venstrebenet til å vokse ut, få blinde til å se osv. (Kanskje først og fremst fordi ting ikke kan skapes ut av ingenting - termodynamikkens lover sier mye om dette). Derimot mener jeg at disse påståtte hendelsene er skrevet ned for å understreke at Gud er overlegent alt. Jeg forstår helbredelse av den blinde som å gi dette menneske en åpenbaring/forståelse av noe han ikke tidligere har forstått/sett. Den blinde kunne derimot se med øynene hele tiden, og at poenget med helbredelse ikke var noe fysisk, men psykisk - for å si det sånn. Helbredelse mener jeg videre er å få tro til å gjøre noe en i utgangspunktet ikke hadde troen på å få til. Nok av eksempler på folk i rullestol, har liksom mistet motet til å prøve å reise seg - etter mange års kamp. Tro kan derimot gi nye krefter, og håp. Krefter som igjen kan gi deg mot til å prøve på nytt. Krefter du ikke ante var der, men som har vært der hele tiden - og så reiser man seg for første gang på flere år. Klart, har man kappet nervene fra nakken og ned, er det ikke sikkert at personen dette gjelder har evner til å reise seg. I alle fall ikke fysisk.
Jeg er videre av den oppfatning at det å tro på spøkelser, ikke handler om livssyn, men om å tro at det finnes spøkelser. Hvis noen spør meg om jeg tror på spøkelser, svarer jeg: "Hva er det de står for som kan være et godt eksempel å leve opp til?" Tro handler etter mitt skjønn om å følge en sti i livet. En sti som har betydning for ens eksistens, og hvordan denne eksistensen er ønsket å utarte seg som. Kristne tror på Jesus. Ikke først og fremst fordi de tror at Jesus en gang vandret på landejorden og var snill, men HVA Jesus gjorde, og hvilket eksempel han viste - et eksempel det i de aller fleste sammenhenger er noe som er værd å etterleve, og tro på. Tro på Gud? Er det å tro at det finnes en Gud, eller er det å tro at definisjonen av Gud, f.eks sett med kristnes øyne, kan være værdt å leve opp til?
For å tro, bør enhver være bevisst hva en skal tro på, og leve opp til. Etter min oppfatning er ikke Gud en "ting", men en definisjon på godhet og rettferdighet. En kristens definisjon på å være ateist f.eks, betyr ingen tro på Gud (Les: Ingen tro på godhet og rettferdighet). Mens ateistenes definisjon av Gud er en "ting" man ikke kan se...(??). Ikke rart det blir rabalder mellom kristne og ateister - de misforstår hverandre totalt i sin måte å fremlegge sin definisjon av Gud på(??)
Har det f.eks oppstått en misforståelse av hva som defineres som kristendom og buddisme? Er det to sider av samme sak?
Tro er i korte trekk evnen til å se og forstå en problemstilling, og med denne forståelsen kunne finne en løsning for å nå et mål. Målet kan være hva som helst. Det naturlige er da at troen kan svikte dersom man ikke oppnår sitt mål, og Gud for skylda. Det er altså ikke Guds feil at urett blir gjort i vår ganske verden, men mangelen på tro og forståelse for å løse disse problemene - spesiellt fordi mennesker ikke er enige i hvordan problemet skal løses, og for hvilke menneskegruppe denne løsningen gagner mest...
I bunn og grunn er ikke mitt livssyn 100% gjennomtenkt. Tar dagene som de kommer liksom, og lærer (som oftest) av mine feil. Tro for min del kan liksågodt være ren overlevelsesmekanisme.
4*pi*r^2 - det er flere måter å definere jordkloden på enn arealet... f.eks. (4/3)*pi*r^3... Er volumet likegyldig, så lenge overflaten er stor nok?